Opettajan / muusikon tappo Kotka 1987

Testit ja kokeilut ja kysymykset tekniikasta. Voit myös hakea muuta tietoa esim. vanhoista uutisista tms.

Valvoja: Moderaattorit

JacksonBrown
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 3:40 pm

Opettajan / muusikon tappo Kotka 1987

Viesti Kirjoittaja JacksonBrown »

Terve,

Tapaus on kummitelut mielessäni lähes 35 vuotta, eikä siitä löydy oikein tietoa mistään. Kotkalainen vuonna 1939 syntynyt ala-asteen opettaja Pekka Oksanen pahoinpideltiin kuoliaaksi Kotkassa Hovinsaaren ja Kotkansaaren erottavalla sillalla rautatie-aseman vastapäätä. Pahoinpidelty Oksanen löytyi kierreportaiden alatasanteelta. Hän eli muistaakseni muutaman päivän tai viikon ja menehtyi tajuihinsa tulematta. Olin siis Pekan oppilaita Metsolan ala-asteelta ja järkytys oli suuri kun asia meille selveni. En ole verkosta tai sanomalehdistä löytänyt vastausta mysteeriin.

Oksanen oli melksoisen kookas, 189 cm ja kulki aina työpaikalleen Metsolaan Hovinsaarelta jalkaisin mustassa nahkatakissaan. Pahoinpitely tapahtui arki-iltana, kun Oksanen oli palaamassa kotiinsa ilmeisesti taloyhtiön kokouksesta (liekö sijoituskämppä vai jatkot ravintolassa). Muistan huhua liikkuneen vuosia tapauksen jälkeen, että skinit olisivat pahoinpidelleet. Pekka oli myös levyttänyt nimellä Pekka Juhani Oksanen (Valssi mansikkatytölle, Vaimolle, Lauluni kaikki lauloin).

Osaavatko palstalaiset valaista, mistä voisi ryhtyä kaivelemaan ?
veejee
Lauri Hanhivaara
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Syys 20, 2019 2:19 pm

Re: Opettajan / muusikon tappo Kotka 1987

Viesti Kirjoittaja veejee »

Luulen, että netistä kaivelu hankalaa. Tietysti jos pääsee vanhoja sanomalehtiä (Kymen sanomat?) lukemaan, niin sieltä voisi löytyä lisätietoja.

Kannattaa kysyä poliisilta tutkinta-asiakirjoja. Onko se Kaakkois-Suomen poliisi nykyisin siellä päin? Itse olen huomannut, että parikymmentä vuotta vanhoista jutuista saattaa joskus olla pöytäkirjat hävitetty tai ne ovat kadonneet esimerkiksi muuttojen yhteydessä. Yleensä pöytäkirjoja on kyllä saanut vanhoistakin jutuista, tietysti maksavat muutaman kympin.

Jos juttu on ollut oikeudessa, niin sieltä löytyy ainakin oikeuden ratkaisu perusteluineen.

Ymmärtääkseni poliisi lähettää myös kansallisarkistoon joitakin pysyvästi säilytettäviä asiakirjoja. En kylläkään tiedä mitä tällaiset pysyvästi säilytetyt asiakirjat ovat. Näin vastasivat, kun kysyin kuolemansyyntutkinnan materiaalia eräästä 40-luvulla tapahtuneesta itsemurhasta.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Opettajan / muusikon tappo Kotka 1987

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Tapahtunut näemmä 6-7.10.1987, pienen uutisen löysin. Jutusta päätellen on saattanut olla onnettomuuskin, koitetaan kaivella lisää.

HS 09.10.1987 .jpg
HS 09.10.1987 .jpg (41.99 KiB) Katsottu 4599 kertaa
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Opettajan / muusikon tappo Kotka 1987

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Onko tuo jutussa mainittu Konepajantie nykyään Tornatorintie?
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Opettajan / muusikon tappo Kotka 1987

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tapauksesta ei löydy minkäänlaista rikosjuttua, millään tiedoilla Kymenlaakson Käräjäoikeudesta.
Joten luultavasti kompastunut portaissa, tai jää selvittämättömäksi.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Vastaa Viestiin