Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Testit ja kokeilut ja kysymykset tekniikasta. Voit myös hakea muuta tietoa esim. vanhoista uutisista tms.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Milloin tapahtui kaikkein bikerimurha Suomessa?

Siis yksi Harley Davidson-harrastaja tappoi toisen HD-bikerin tai sivullisen aikana ennen suurta pohjoismaista bikerisotaa vuosina 1994-97? Kuulemani version mukaan kaikkein ensimmäinen motoristimurha olisi tapahtunut Vantaan Koivukylässä 90-luvun alussa ennenkuin Overkill MC hajosi kahdeksi kilpailevaksi jengiksi, MC Finlandiksi ja Undertakers MC Honkanummiksi.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
tj_eme
Jack Bauer
Viestit: 909
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 1:22 pm

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Tarkoitatko oikeudessa murhaksi tuomittua asiaa? Kari Korven surma Järvenpäässä Zapatan parkkipaikalla juhannusviikolla 1994 päässee alkupäähään. Siinä ei tosin ollut kyse mistään järjestäytyneen rikollisuuden välienselvittelystä, vaan pelokkaan miehen liipasinherkkyydestä.
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Kyllä, minä tarkoitan oikeudessa todettua bikerimurhaa. Saattaa olla, että Klan MC:n pressa Kari Korven murha ravintola Zapatan edessä v.1994 olisi ollut ensimmäinen bikerimurha Suomessa. Mutta olen kuullut, että Korven murhaa vielä vanhempi bikerimurha tai -tappo olisi tapahtunut pääkaupunkiseudulla ihan 90-luvun alussa. Uhri tai surmantekijä olisi ollut kuulemma HD-moottoripyöränharrastaja.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
kaakelberg
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 27, 2009 11:38 pm

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja kaakelberg »

Tässä linkissä näyttää olevan hiukan tietoa asiasta..

http://gangstersinc.tripod.com/OutlawBi ... nland.html
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Chopper »

kaakelberg kirjoitti:Tässä linkissä näyttää olevan hiukan tietoa asiasta..

http://gangstersinc.tripod.com/OutlawBi ... nland.html
Tuolla on vain siitä mistä Masa jo aikaisemmin mainitsi. Kyse siis ennen tuota episodia tapahtuneista tapoista.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Lainaus: "One of the members of Undertakers mc was Sami L, an ex-member of Cockroach mc, who in the early 90’es went to prison for taking another mans live. It was a case about financial compensation for a damaged motorcycle. Threats had been made, nerves were more than shaky, and it all ended with a young man shot to death."

Eikös tuo olisi ollut se ensimmäinen bikerimurha?! :shock:

Tekstin mukaan kyseessä onkin ollut kiista rahallisista korvauksista moottoripyörän vahingottamisen johdosta.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Chopper »

No niimpä olikin,no kaikkea sitä näköjään jää silmien väliin. En jaksanu ees lukea juttua nyt kun olen aikaisemmin jopa itse tänne johonkin ketjuun tainnut linkittää.En ees muistanu tuollasta juttua sieltä lukeneeni aikaisemmin.

Pahoittelut kaakelbergille.

edit.En kyllä löytäny vieläkään tuota juttua tuosta linkist' , mistä Masa kaivoit jutun?
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Chopper kirjoitti: edit.En kyllä löytäny vieläkään tuota juttua tuosta linkist' , mistä Masa kaivoit jutun?
Kolmas lause helvariukon kuvan alapuolella. Valkoiset tekstit mustalla taustalla vaikeuttavat lukemista.

But it wasn’t everybody who liked what was going on. Marko Hirsma left Overkill mc to go his own ways. Around autumn, 1994, he had started up a new club, Undertakers mc, with the purpose of joining Bandidos mc. One of the members of Undertakers mc was Sami L, an ex-member of Cockroach mc, who in the early 90’es went to prison for taking another mans live. It was a case about financial compensation for a damaged motorcycle. Threats had been made, nerves were more than shaky, and it all ended with a young man shot to death.

Tuon linkin jutun mukaan ensimmäinen tapaus ei herättänyt huomiota julkisuudessa, vasta toinen murha eli Kari Korven tapaus herätti tiedotusvälineiden kiinnostuksen.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Chopper »

^Kiitti. Pitää joku päivä kaivaa arkistoja ja tutkia oliko noissa kummassakaan suomalaisessa kirjassa mitään tarkempaa juttua esim. tuosta tapauksesta.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Prosenttijengit kirjassa on tapauksesta lähes kolmen sivun juttu. Voin tehdä siitä paremmalla ajalla pienen tiivistelmän jos asia kiinnostaa enemmänkin tai et itse omista ko. kirjaa ... ?
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
John Doe
Christopher Lorenzo
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 4:28 pm
Paikkakunta: Desert Island

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Hesarin arkistosta löytyy pari juttua aiheesta, mut en viitsi erikseen maksaa "käyttöoikeudesta". Uutinen on päivätty 21.2.1992 ja itse ammuskelu tapahtui edellisenä iltana klo. 21.16 Kytötien pankkiautomaatin kohdalla, joka sijaitsee nykyisin Koivukylän puistotien puolella.
Edit. Karttalinkki:
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... /32666349/
Niin ja tapahtuma-aikana automaatti siis sijaitsi vajaat 50m. Kytötietä "ylöspäin" ja kadun toisella puolella oli/on edelleen pieni parkkipaikka autoille. 8)
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
kaakelberg
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 27, 2009 11:38 pm

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja kaakelberg »

[
Chopper kirjoitti:No niimpä olikin,no kaikkea sitä näköjään jää silmien väliin. En jaksanu ees lukea juttua nyt kun olen aikaisemmin jopa itse tänne johonkin ketjuun tainnut linkittää.En ees muistanu tuollasta juttua sieltä lukeneeni aikaisemmin.

Pahoittelut kaakelbergille.



Chopper kirjoitti:Prosenttijengit kirjassa on tapauksesta lähes kolmen sivun juttu. Voin tehdä siitä paremmalla ajalla pienen tiivistelmän jos asia kiinnostaa enemmänkin tai et itse omista ko. kirjaa ... ?
No problemo, chopchop.


Juu, kyllä totisesti kiinnostaa ja ei ole tullut hommatuksi tuota kirjaakaan.
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Chopper »

25-vuotiaasta Arto Ilanderista,"Artusta" tuli suomalaisten moottoripyöräjengien välisten yhteenottojen ensimmäinen uhri. Hän menetti henkensä Cockroachin jäsenen ampumiin luoteihin.

Finnairin moottorikorjaamolla työskennellyt Arttu oli vain vuotta enne surmaansa löytänyt uuden harrastuksen ja uusia ystäviä ostettuaan HD:n,kolmipyöräisen Servi-carin. Arttu alkoi viihtyä Tapanilan vanhalla tapettitehtaalla sijainneella "Mosan" tallilla. Yksi parhaista kavereista oli kari Parkatti.

Syksyllä 1991 Mosan talli sai vieraita,Cockroach MC:n Sampaksi kutsutun Sami Laurikaisen. Miehet juttelivat niitä näitä ja vieraalle tarjottiin pullo olutta. Samppa olisi halunnut toisenkin,mutta sitä ei löytynyt. Mitättömästä syystä alkanut suukopu muuttui nyrkkitappeluksi ja Samppa heitettiin ulos.

Samppa ei niellyt kohteluaan mukisematta. Hän jäi hautomaan kostoa jo seuraavana yönä. Hän murtautui talliin,rikkoi kirveellä paikkoja. Rajuimmat vahingot kärsi Artun pyörä.

Syyllinen selvisi nopeasti,eikä Samppa kieltänyt tekoaan. Hän suostui korvaamaan tuhansien markkojen vahingot varaosina tai rahana. Rahoja ei alkanut näkymään kyselyistä huolimatta ja Arttu alkoi hermostua. Puheet kävi kuumina ja tappouhkauksia sinkoili ilmassa. Arton pinna alkoi kiristyä kuukausien vieriessä ilman että rahoja kuuluisi. Paine rassasi jo mielenterveyttäkin ja Arttu jäi sairaslomalle.

Helmikuussa 1992 Arttu ja muutama muu ajoivat Cockroachin tallille ja ampuivat katkaistulla haulikolla telkkarin hajalle,samalla Sampalle annettiin viikkoa aikaa hoitaa maksut.

Tapaaminen viikkoa myöhemmin tapahtui Koivukylässä sijaitsevalla pankkiautomaatilla. Samppa tiesi ettei hänen tilillään ollut rahaa.
Arttu istui Karin kanssa vielä autossa, kun Samppa nousi omastaan ja käveli kuljettajana istuneen Artun ikkunan ääreen puhumaan.

Kaikki tapahtui muutamassa sekunnissa. Sampan mukaan etupenkillä istunut Kari oli kääntynyt ja osoittanut häntä kädessään olleella haulikolla. Samppa tarrasi kiinno revolveriinsa ja ampui kuusi laukausta. Kolme niistä osui Arttuun ja yksi Kariin,kiersi auton toiselle puolelle ja heitti vielä asellaan maassa makavaa Karia.

29-vuotias Samppa tuomittiin yhdeksäksi vuodeksi vankeuteen. Puolet tuomiostaan kärsittyään Samppa vapautui mutta istui taas pina poliisin sellissä riehuttuaan aseen kanssa pienten lasten silmien alla vantaalaisessa asunnossa.

_______________________________________________________________________________________

Siinähän se nyt sitten olis,tiivistelmä tapahtuneesta. Lähteenä toimi Mika Mölsän : Prosenttijengit
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Kiitos, Chopper! Ja valitettavasti minulla ei ole Mölsän prosenttijengit-kirja, vaikka pari muuta bikerikirjaa löytyykin kotikirjastosta.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Kaikkein ensimmäinen bikerimurha Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Chopper »

^ Laitoin YV:n koskien erästä toista tapausta ...(ei liity tähän juttuun)
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Vastaa Viestiin