KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3852
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja Luupää »

.

Onnettomuuden syyksi epäillään teknistä vikaa ja lentäjän virhettä:


http://www.mtv3.fi/urheilu/jaakiekko/uu ... yy-selvisi
Lokomotiv Jaroslavlin jääkiekkojoukkuetta kuljettaneen lentokoneen onnettomuussyy on selvillä. Asiasta kertoo tietotoimisto Itar-Tass.

Onnettomuustutkijoiden mukaan syitä yli 40 ihmisen hengen vaatineeseen turmaan on todisteiden valossa kaksi.

- Tutkinnassa suurimmaksi syyksi on selvinnyt lentokoneen tekninen vika sekä lentäjän virhe, sanoo tutkintaa johtava Vladimir Markin.

Tutkinnassa on kuulusteltu lentokentän työntekijöitä, lennonjohtajia eri yksiköistä sekä silminnäkijöitä ja kuolleiden omaisia.

SC Todayn mukaan turmapaikka on kokonaan tutkittu ja polttoaineesta on otettu näytteitä. Myös lennon valmisteluihin ja henkilökuntaan liittyvät dokumentit on käyty tarkkaan läpi.

Markinin mukaan 23 ruumista on nyt tunnistettu sukulaisten toimesta. Neljän surmansa saaneen tunnistamiseen tarvitaan DNA-testejä.

Jak-42 lentokone putosi maahan heti nousukiidon jälkeen viime keskiviikkona Jaroslavlissa. Koneessa olleista 45 henkilöstä 43 kuoli.
Tuo "lentäjän virhe" tuntuu olevan vakioselitys varsin monessa itänaapurin lentoturmien syiden ensiuutisessa. Aika äkkiä on asia saatu tutkittua. :?

.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Lentäjän virhe on syy yli 80%:iin kaikista lento-onnettomuuksista. Tai toki useimmiten niin, että ensin ilmaantuu tekninen vika ja lentäjä tai lentäjät reagoivat siihen väärin... Mutta käytännössä siis kaikki lentokoneissa mahdolliset tekniset viat ovat sellaisia, että asianmukaisesti koulutetut lentäjät pystyvät laskeutumaan koneen turvallisesti viasta huolimatta. Matkustajien kohtalon heti kättelyssä sinetöivän vian ilmaantuminen lentokoneeseen on suunnilleen yhtä todennäköistä kuin henkilöauton spontaani räjähtäminen kesken ajon.

Uskomatonta jeesustelua Medvedeviltä ryhtyä nyt kovaäänisesti puuhailemaan Venäjän lentoturvallisuuden parantamista, kun asia on ollut ilmailualalla jo vuosia yleinen vitsi ja homma on pielessä ammattilaisten koulutuksesta lähtien, kalustosta nyt puhumattakaan.

Kerron esimerkkinä tutulta lentäjältä kuulemani tositarinan Helsinki-Vantaalta: venäläisen nelimoottorisen koneen rutiinihuollossa yhteen moottoriin putosi työkalu. Suomalaiset mekaanikot yrittivät onkia työkalua ulos siinä onnistumatta ja totesivat, että moottori olisi pakko purkaa, jotta esine saataisiin ulos. Asiasta ilmoitettiin koneen kapteenille, joka ehdottomasti kielsi toimet, sillä kone olisi muuten myöhästynyt aikataulustaan reippaasti. Ratkaisuna ongelmaan kapteeni ilmoitti, että ilmaan noustaan kolme moottoria käynnissä. Ja niin tehtiin.
nevermind
Nikke Knakkertton
Viestit: 172
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 12:03 am
Paikkakunta: JKL

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja nevermind »

tuon videon mukaan korkeutta ei ollut juuri yhtään kameraan osuessa. Jäiko se kapteenilta huomaamatta, kumma jos ei huomannut.
http://www.iltasanomat.fi/khl/video-ven ... 36417.html
Suihkumoottorin tekniikkaan paremmin perehtymättömänä, en ymmärrä miksei kapteeni yrittänyt lähdön epäonnistuessa palata takaisin alas, loppuuko työntövoima heti moottoreista polttoainesyöttö katkaistuna, vai oliko vauhtia jo liikaa, luulisi kuitenkin vähemmillä tuolla tavalla toimittaessa :?
NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1580
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Kuva

Viimeinenkin Lokomotivin lentoturmassa ollut kiekkoilija kuoli

Jaroslavlin Lokomotivin hyökkääjä Aleksandr Galimov, joka loukkaantui vakavasti viimeviikkoisessa lento-onnettomuudessa, kuoli sydänpysähdykseen moskovalaissairaalassa varhain maanantaiaamuna. Asiasta ilmoitti häntä hoitanut Vishnevskin kirurginen instituutti.

26-vuotiaan Galimovin vammat olivat vaikeat. Hänen onnistui pelastautua itse joesta ja hän oli tajuissaan vielä sairaalaan tuotaessa. Galimovin ihosta oli palanut yli 90 %, minkä lisäksi hänen ylähengitystiensä olivat pahoin palaneet. Joistakin tiedoista poiketen hänelle ei ilmeisesti tehty henkitorvensiirtoa. Galimovista tuli tuhoisan lento-onnettomuuden 44. uhri.

Aleksandr Galimov saavutti urallaan nuorten MM-hopeaa vuonna 2005 ja useita KHL-mitaleja. Hän oli Lokomotivin oma kasvatti, joka pelasi seuran edustusjoukkueessa koko aikuisuransa, vuodesta 2004 kuolemaansa saakka.

Lähde: Jatkoaika
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja aniko »

joey kirjoitti:^ Lentäjän virhe on syy yli 80%:iin kaikista lento-onnettomuuksista. Tai toki useimmiten niin, että ensin ilmaantuu tekninen vika ja lentäjä tai lentäjät reagoivat siihen väärin... Mutta käytännössä siis kaikki lentokoneissa mahdolliset tekniset viat ovat sellaisia, että asianmukaisesti koulutetut lentäjät pystyvät laskeutumaan koneen turvallisesti viasta huolimatta. Matkustajien kohtalon heti kättelyssä sinetöivän vian ilmaantuminen lentokoneeseen on suunnilleen yhtä todennäköistä kuin henkilöauton spontaani räjähtäminen kesken ajon.
Niin, yleensä pilotti on kuitenkin lopulta vain se viimeinen lenkki ketjussa, jossa virheet ovat alkaneet kasautua jo aikoja sitten. Esimerkiksi puutteellinen koulutus tai huono turvallisuuskulttuuri, josta annoit esimerkin, eivät ole suoranaisesti pilotin itsensä vikoja, vaan esim. lentoyhtiön johdon, joka päättää säästää väärästä päästä, tai korostaa aikataulujen pitämistä turvallisuuden kustannuksella. Nykyään sentään asetetaan jo näitäkin tahoja syytteeseen, eikä kuittailla kaikkea vain (jo kuolleen) pilotin virheeksi.

Nuo viat ovat siitä ongelmallisia, että toki jälkiviisaana on helppo kertoa, että mitä olisi pitänyt tehdä. Itse tilanteessa lentäjä ei kuitenkaan tiedä, missä vika todellisuudessa on, eikä ole selvää, kauanko tilanteen selvittämiseen on aikaa. Silloin syntyy virheitä, kuten inhimillisessä toiminnassa täysin väistämättä tapahtuu. Täytyy muistaa, että vaikka tekniikka kehittyy, niin virheitä silti syntyy, vain eri tasoilla. Jos autopilotti estääkin lentäjiä tekemästä joitain virheliikkeitä, niin jossain kohtaa itse autopilotin suunnittelija on kuitenkin jonkin virheen tehnyt.

On myös esimerkkejä onnettomuuksista, joissa lentäjillä ei ollut kertakaikkiaan minkäänlaista realistista mahdollisuutta toimia niin että kone olisi pelastunut. Luultavasti näitä tapauksia on enemmän kuin itsekseen räjähtäneitä autoja (koska tällaista en nyt äkkiseltään muista sattuneen..). Ihan päästä äkkiä heitän sellaiset kuin Swiss Air 111 ja Japan Airlines 123. Tietysti näissä molemmissa oli piilevä vika olemassa jo ennen lähtöä, mutta niinhän ne viat aina ovat ensin piileviä.
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja aniko »

nevermind kirjoitti:tuon videon mukaan korkeutta ei ollut juuri yhtään kameraan osuessa. Jäiko se kapteenilta huomaamatta, kumma jos ei huomannut.
http://www.iltasanomat.fi/khl/video-ven ... 36417.html
Suihkumoottorin tekniikkaan paremmin perehtymättömänä, en ymmärrä miksei kapteeni yrittänyt lähdön epäonnistuessa palata takaisin alas, loppuuko työntövoima heti moottoreista polttoainesyöttö katkaistuna, vai oliko vauhtia jo liikaa, luulisi kuitenkin vähemmillä tuolla tavalla toimittaessa :?
Ei jäänyt huomaamatta, CVR-tallenteella kapteeni hädissään käskee perämiestä nostamaan nokkaa. Sen jälkeen kun tietty nopeus on saavutettu, ei lähtöä enää voi turvallisesti keskeyttää, ja siitä nopeudesta oltiin jo menty yli. Eikä kukaan tieten tahtoen halua ajaa konetta täysiä päin sitä mitä siellä kiitoradan päässä onkaan, koska kuitenkin tietysti aina toivoo, että jos se kone sittenkin viime hetkellä pääseekin ilmaan, ja kaikki on ok. Tosin olisi lentäjien luultavasti pitänyt huomata, että kone ei kiihdy tarpeeksi nopeasti ja kiitoradan loppu lähestyy, ja lopettaa nousukiito ennen kriittistä nopeutta, eli paljon aiemmin.

En oikein ymmärrä mitä tarkoitat sillä että palata takaisin alas, siinä vaiheessa kun kone törmäsi, ei se ollut enää ollut järkevästi hallittavissa pitkään aikaan.
nevermind
Nikke Knakkertton
Viestit: 172
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 12:03 am
Paikkakunta: JKL

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja nevermind »

Tarkoitin palaamisella lähdön keskeytystä silloin kun se ihmishenkiä menettämättä olisi vielä ollut mahdollista.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3852
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja Luupää »

INES 7 kirjoitti:Suomi ainoa maa, missä ko. asia ketään kiinnostaa. Vissiin täällä ei muutenkaan saa harrastaa kuin ykköstä, joka asiassa. Laumasielujen maa.
Laumasieluillaanpa vähän lisää. Lentäjä tässä näyttää venäläissimulointien mukaan tötöilleen:


http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201110 ... 3_ul.shtml
Simulointi todistaa - pilotin virhe Jaroslavlin lentoturman syy
Perjantai 14.10.2011 klo 09.59

Lentäjän virhe näyttää yhä todennäköisemmältä syyltä Lokomotiv Jaroslavlin jääkiekkojoukkueen lentoturmaan.

Pilotin virhettä on alusta lähtien epäilty turman syyksi. Asiaan saatiin lisävahvistusta viime tiistaina Moskovan lähellä Zhukovskissa tehdyssä simulointikokeessa.

Uutistoimisto AP:n mukaan koe osoittaa varmuudella, että kyseessä ei ollut tekninen vika.

Koe vahvistaa spekulaatiot siitä, että lentäjä olisi vahingossa laittanut yhden pyörän jarrut päälle lähtökiihdytyksessä. Samaan aikaan toinen lentäjistä yritti epätoivoisesti saada koneen nousukulman tarpeeksi jyrkäksi, jotta se pääsisi nousemaan turvallisesti. Yritys epäonnistui ja Jakolev JAK-42 - kone törmäsi ilmassa tutka-antenniin, joka katkaisi koneen.

Turman syyksi on aiemmin epäilty myös huonoa polttoaineetta ja moottorivikaa.

Testiolosuhteissa konetta "lentänyt" pilotti Vasili Sevastiano sanoo Channel 1:n haastattelussa olevansa lähes sataprosenttisen varma, että lentäjien menettely aiheutti onnettomuuden, ei moottorivika.

Jaroslavlin lähellä tapahtuneessa turmassa kuoli 43 ihmistä, eli lähes koko Lokomotivin KHL-joukkue.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
joku muu
Armas Tammelin
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2008 11:14 pm

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja joku muu »

Mä olen jotenki helvetin skeptinen ton suhteen että kapu ois lukinnu yhden pyörän. Miksi se ois tosiaan tehny niin. En usko että edes Venäjällä varvasjarrun ja rudderin ero on noin iso. Toisekseen, kaverilla oli varmaan kokemusta ja kompetenssia sanoa että lentoonlähdössä kone ei kiihdy normaalisti joten RTO (rejected takeoff) on ainoa vaihtoehto.

Noh, aina voi kertoa mikä oli vikana mutta hetkeäkään en usko tohon selitykseen. Olihan sillä ryssien raudalla toki jaksoa vielä jäljellä (huimat pari kuukautta). Nyt on kuitenkin semmonen tilanne että jos kaikki vanha itärauta lyödään hyllylle, loppuu korpikentillä operointi. Ehkei duumassa ole siihen varaa joten joku jarruhomma tähän oli keksittävä...
surffailija
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 1:22 pm

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja surffailija »

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201111 ... 1_ul.shtml

Että näin. Jos perämiehen terveydentila on ollut tiedossa, niin millähän perusteella lentäminen sai jatkua ?
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3852
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja Luupää »

^Otetaanpas talteen tuo viime marraskuinen uutinen. Linkit eivät ole ikuisia.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201111 ... 1_ul.shtml
Kiekkotähtien lentoturma: Rauhoittavia, hermostovika ja paha jarrumoka
Keskiviikko 2.11.2011

Venäläiset tutkijat pitävät Jaroslavlin lentoturman syynä lentäjän virhettä.

Kun Venäjän KHL-liigan jääkiekkojoukkue Lokomotiv Jaroslavlin pelaajia kuljettanut kone lähti nousukiitoon, yksi lentäjistä vahingossa painoi jalallaan jarrupoljinta.

- Suora syy Jak-42-koneen turmaan on lentohenkilökunnan virheellinen toiminta jarrupoljinten painamisessa, sanotaan lentoturmia tutkivan komitean MAK:n verkossa julkaistussa raportissa.

MAK:n teknisen komitean puheenjohtaja Aleksei Morozov täsmensi tv-haastattelussa, että jarrutuksen on tehnyt koneen kapteeni tai perämies.

Lentäjien ruumiinavauksessa paljastui, että perämies oli ottanut kiellettyä fenobarbitaalia, jota käytetään epilepsia- ja unilääkkeenä. Lääke on voinut hidastaa perämiehen reaktioita.

Perämies kärsi myös hermostollisista vaivoista käsissä ja jaloissaan. Vaivojen vuoksi hänellä saattoi olla ongelmia hahmottaa, missä asennossa hänen jalkansa olivat ohjaamossa. Lentäminen olisi pitänyt tällä perusteella kieltää häneltä kokonaan, Morozov sanoi.

Venäläisvalmisteinen Jak-42 syöksyi maahan syyskuun 7. päivä. Kone ehti vain viiden tai kuuden metrin korkeuteen. Onnettomuudessa kuoli 44 ihmistä. Käytännössä koko Lokomotiv Jaroslavlin joukkue sai surmansa.

IL-AFP

Siirrytään tähän päivään:

http://www.iltasanomat.fi/khl/art-1288497439118.html
Julkaistu: 6.9.2012

Vuosi sitten sattuneesta, KHL-joukkue Jaroslavlin pelaajien kuolemaan johtaneesta lento-onnettomuudesta on saatu uutta tietoa.

Venäläisen uutistoimisto RIA Novostin mukaan turmakoneen piloteilla ei ollut vaadittavia lupia koneen lentämiseen.

Onnettomuutta tutkineen komitean edustaja Vladimir Markin kertoi asiasta torstaina. Markinin mukaan toinen koneen piloteista oli väärentänyt dokumentteja ja toinen ei ollut saanut riittävää koulutusta lentääkseen Yak-42-konetta.

Markinin mukaan Yak-lentoyhtiön apulaisjohtaja Vadim Timofejev oli lainvastaisesti päästänyt kaksikon lentämään konetta. Timofejev on nyt saanut syytteen lentoturvallisuussääntöjen rikkomisesta.

Viime vuoden syyskuussa sattuneessa turmassa kuoli kaikkiaan 44 ihmistä. Marraskuussa The Interstate Aviation Committee vahvisti turman johtuneen lentäjän tekemästä virheestä.

Toinen lentäjistä oli jarruttanut kesken nousun, minkä vuoksi kone ei saanut riittävästi ilmaa alleen ja törmäsi pian nousuyrityksen jälkeen kiitotien päässä olleeseen antenniin. Antenni rikkoi koneen vasemman siiven, mikä aiheutti koneen lopullisen putoamisen.

Lokomotiv vetäytyi KHL-liigasta viime kauden ajaksi, mutta tekee nyt paluun kaukaloihin.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Tosta teknisestä puolesta sen verran että.
Lentäjillähän oli koulutus sekä JAK 40 että JAk 42 koneisiin. JAK42 on noin kolme kertaa suurempi paikkaluvultaan. Merkittävimmäksi tekijäksi on noussut poljinsysteemien erilaisuus JAK40 ja JAK42 koneiden välillä. Eli siellä on siis jarrupolkimet ja sivuperäsinpolkimet molemissa konetyypeisä pikkasen eritavalla laitettuna.
On esitetty että lentäjä olisi, JAK 40 koneella edellisenä päivänä lentäneenä, erehdyksessä laittanut jalat väärään asentoon jalkatilaan jossa polkimet on. Tällöin hän vetäessään ohjaintolppaa taaksepäin nousua varten on hyvin suurella todennäköisyydellä erehdyksessä ponnistanut jarrupoljinta/polkimia vasten jolloin kone olisi rotaatiovaiheessa hidastunut. Koneen on sanottu myös pikkasen kaartaneen sivuun aikalailla nousukiidon alussa, jonka muualta näkemäni video animaatio vahvistaa. Tämä on näkemykseni mukaan voinut johtua juurikin siitä, että lentäjä (tarkoituksenaan korjata tuulipoikkeamaa sivuperäsimellä) on vahingiossa mennyt toiselle jarrulle, nokkapyörässähän noissa ei jarrua ole. Koneen ikä sinänsä ei vielä merkittävä ole, monin verroin vanhemmillakin koneilla lennetään kuhan ne vaan huolletaan oikein.
Tämän viestin alkuperäistä versiota kirjoittaessani mulla ei vielä ollut käytettävissä tietoa siitä, että lentäjien lupakirjat saattoivat olla jopa kokonaan väärennettyjä. Vähimmillään tämä väärennys saattaa tarkoittaa sitä, että oli JAK 40 lupa, mutta ei JAK 42 lupaa. Pahimmoillaan sitä, että lupa oli täysin koulutusta vastaamattomalla tavalla saatu. No saatiinpahan edes joku selitys polkimissa sekaantumiselle. Se saattaisi myös selittää koneen huonon kiihtyvyyden (asia josta puhuttiin aikoinaan paljonkin), lentäjät ovat saattaneet luulla, että nelikymppisen laskentataulukot nousua varten kelpaa nelikakkoselle.
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Lätkäjoukkueen hautaajaksi joutuneesta Yakovlev Yak-42D -koneen katastrofaalisesta käytöstä (ihmisiä tässä täysin syyttäminen) on kyetty tekemään hyvin luotettavia rekonstruointeja esim. simuloiden ja mätää on kaivettu esiin valtava määrä pilottipuolelta. Onnettomuudesta on kyetty tekemään luotettavaa tutkimus ja raportit on helposti löydettävissä englanniksi, jos ruski ei taivu tai muuten vaan nappaa. Aiheesta kiinnostuneet löytävät helposti kirjoja ja ainakin yhden hyvän dokumentin Nat Geon lentoturmatutkinta -jakson lisäksi (veikkaan löytyvän muitakin, kerron niistä jotka olen tietoinen).


Tapaus iski niin lähelle useitakin suomalaisia pelaajia ja valmentajia, että oli aiheuttanut lentokammoa aiemmin ihan huolettomasti ja paljon lentäneille hokimiehille. Tämä oli iso juttu, joka kosketti useita suomalaisia lätkätyyppejä ja monelta vasta tässä vaiheessa suomut tippuivat silmiltä näkemään ex-neuvostomaiden ilmailukulttuurin todellisen tilan. Parisen vuotta onnettomuudesta kuulin erän valmentajan lopettaneen rahakkaan KHL-uransa tämän takia, kun perhe alkoi pelkäämään toden teolla, jatkopesti löytyi kyllä muualtakin, vaikkakin ansiotaso oli täysin eri.

En ihmettelisi, vaikka moni muukin valmentaja tai pelaaja olisi valinnut SM-liigakaukalot ja murto-osaan jäävät ansiot KHL:n sijaan. Hulluin esimerkki lentomatkustamisesta on kaukana Vladivostokin liepeillä (USAn lähellä) käytännössä eristyksissä muusta maailmasta elävä joukkue, joka joutuu KHL:n ja sijaintinsa takia lentämään miltei epäinhimilliset määrät ja tietysti pelaamaan sitten kuin muutkin - ei ihme, jos joku vaikkapa sieltä on herännyt todellisuuteen onnettomuuden jälkeen. He ovat ilmiselvästi panostaneet oman kalustoon ja henkilökuntaan, kun ovat pysyneet ilmassa lentotunneista huolimatta.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: KHL-joukkueen lentokone putosi Venäjällä – useita kuollut

Viesti Kirjoittaja dazu »

Ite näin tästä tapauksesta silloin aikoinaan enneunen. Näin unen, missä tällainen matkustajakone oli nousemassa kentältä ja sitten siipi osui johonkin mastoon, jonka jälkeen kone putosi ja kaikki sisällä paloivat elävältä.
Pari tuntia sen jälkeen, kun olin herännyt, luin netistä uutisen tästä lentoturmasta ja asiasta lisää luettuani tajusin, että turma oli tapahtunut täsmälleen, kuten minun unessa. Näin unen suunnilleen samaan aikaan, kun onnettomuus tapahtui, mahdollisesti alle tunnin etukäteen.

Olin odottanut KHL-kautta ja Jaroslavlilla oli erittäin mielenkiintoinen joukkue. Tapaus oli niin järkyttävä ja tämä enneuni vielä voimisti järkytystäni, että en pystynyt sen jälkeen KHL:aa seuraamaan.
Tässä turmassa ei kuollut yhtään huonoa pelaajaa. Osa oli Tsekin ja Slovakian legendoja ja osa huippulupaavia venäläisiä nuoria pelaajia.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Vastaa Viestiin