Vapaamuurarit

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3848
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Vapaamuurarit-salattua tietoako?

Viesti Kirjoittaja Luupää »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 24861.html
MOT: Vapaamuurarit hallitsevat ja uhkailevat suomalaisissa kaupungeissa
Julkaistu: 21.1.2013 23:20

Vapaamuurarit ovat sopineet suurista rakennushankkeista ja uhkailleet "ikävillä seurauksilla", TV1:n MOT kertoi.

Vapaamuurareihin keskittyneessä maanantai-illan Ylen MOT-ohjelmassa esitettiin syytöksiä, joiden mukaan järjestö käyttäisi suurta valtaa suomalaisissa kaupungeissa.

Turun kaupungin entisen yleissuunnitteluarkkitehdin Jukka Paason mukaan vapaamuurarit ovat vaikuttaneet suuresti Turun ulkoilmeeseen.

- Se toteutuu varmaan kaavoituksessa, kun tontteja jaetaan ja urakat jaetaan. Siinä ovat rahavalta, poliittinen valta ja virkavalta yhteistyössä.

Paaso joutui toimessaan MOT:n mukaan vapaamuurarien painostuksen kohteeksi.

- Minulle on sanottu suoraan, että jos teen työni hyvin, niin se ei auta mitään. Joustavuutta pitää olla toisella tavalla. Se tarkoittaa, että asioita pitää valmistella siten, että joku menee läpi, vaikka se olisi lainvastaista. Jos ei suostu siihen, niin joutuu vaikeuksiin, Paaso kuvailee MOT:ssa.

MOT:n vapaamuurari-ohjelmassa kerrotaan, että myös sen tekijöitä varoitettiin "mahdollisista, ikävistä seurauksista".

MOT kertoo, että Seinäjoen suurissa rakennushankkeissa olisi ollut taustalla "vapaamuurariketju".

- 2000-luvun puolivälissä meillä oli sellainen tilanne, että kaupunginjohtaja, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja suurimman rakennusliikkeen toimitusjohtaja kuuluivat vapaamuurareihin ja käsittääkseni samaan loosiin. Samaan aikaan suurin osa kaupungin rakennusurakoista meni tälle rakennusyhtiölle, kaupunginvaltuutettu, toimittaja Erkki Valtamäki sanoi.

MOT esittää myös, että Tampereella vapaamuurareilla olisi merkittävä rooli keskustatunnelihankkeessa.
Kun linkität niin kopioi teksti samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.

leväperä
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 2:07 pm

Re: Vapaamuurarit-salattua tietoako?

Viesti Kirjoittaja leväperä »

Mielenkiintoinen ajankohtaisohjelma tuli eilen telkusta..
Virolainen hemmo tehnyt tutkimuksia ym juttua näistä tyypeistä.
Rahaahan on oltava jotta tonne pääsee liittymään, ja mikään siwan teppo.
Ruotsistahan oli erään korkea-arvoisen vm:n talon remontin yhteydessä löytynyt kellarista kasallinen pääkalloja, ja ihan ihmisen..
Olisko totta se satanismi??
Kiva olisi kyllä tietää mitä siellä miiteissä oikein tapahtuu..

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Vapaamuurarit-salattua tietoako?

Viesti Kirjoittaja joey »

Mitä sairaampia juttuja yritetään salata, sitä epätodennäköisemmin ne pysyvät salaisuuksina. Siksikään en usko, että vapaamuurarien miitingeissä tapahtuisi mitään sen kummempaa.

Tämän MOT-pyörityksen lomassa joku sanoikin hyvin, että vapaamuurarijärjestö on perustettu alunperin käsityöläisille, ja käsityöläisten etenemismahdollisuudet työssään ovat muinoin olleet huonot. Olet joko renki tai yksityisyrittäjä, mutta muita vaihtoehtoja ei sitten ole ollutkaan. On varmasti tuntunut hienolta päästä liittymään järjestöön, jossa porras portaalta ylenet milloin miksikin ritarikunnan suurmestariksi...

Kuinka moni teistä ei olisi yhtään kiinnostunut liittymään porukkaan, jonka ehdottomana jäsenehtona on, että muista pidetään huolta - syteen tai saveen? Normaalistihan verkostoituminen tapahtuu oman luonnollisen tuttavapiirin tai työ- ja opiskeluyhteisöjen kautta, mutta vapaamuurarit antavat mahdollisuuden tutustua kertarysäyksellä suureen joukkoon eri alojen ihmisiä, jotka vielä sattuvat olemaan usein johtavissa asemissa ja sitoutuvat puhaltamaan yhteen hiileen. Sellainen hyväveliporukka olisi kullanarvoinen!

Olen itse tulkinnut, ettei vapaamuurariksi pääse, jos on jonnekin suuntaan (ainakaan suuria summia) velkaa. Onko jollain siitä tarkempaa tietoa? Se selittäisi tuon vapaamuurarien korkean keski-iänkin (60v).

Lovejoy
Susikoski
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2013 4:01 pm

Re: Vapaamuurarius

Viesti Kirjoittaja Lovejoy »

Onko kenelläkään tietoa miten Vapaamuurarit ja Odd Fellows kenties liittyy toisiinsa vai liittyykö mitenkään?

Nopeasti vilkaistuna Vapaamuurareilla selvästi uskonnollisia riittejä mutta Odd Fellows uskoo vain "Korkeimpaan" ja heitä pidetään pakanina ainakin uskonto-foorumeilla.

Ja sitten ihan sattumalta osui silmään että tuolla Vapamuurareiden listalla oleva henkilö Harras Hursti on ollut perustamassa myös Odd Fellows loosia Helsingissä.

Tuossa vähän pohjaa City-lehden artikkelin myötä:
http://www.city.fi/artikkeli/Hyv%E4t+veljet/1276/

.

Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Vapaamuurarius

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Olen tavannut ulkomailla yhden miehen joka kuuluu tuohon jälkimmäiseen, ja hän itse kertoi että aate on lähellä vapaamuurariutta. Sain sen käsityksen että se olisi jotenkin vapaamuotoisempaa.

Hieman ihmettelen voidaanko tuollaisia nimilistoja (sivun alussa) lain mukaan julkaista.

Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Vapaamuurarit-salattua tietoako?

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Täälläkin näkyy olevan pohdintaa aiheesta, hieman eri näkökulmasta:
http://www.finlex.fi/data/feoa8899.pdf
Alkaen kohdasta "Tuomarinvirka ja vapaamuurarijäsenyys".

Ei ihan viimeisintä tietoa mutta ehkä silti kiinnostavaa?

aga
Adrian Monk
Viestit: 2752
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Vapaamuurarit-salattua tietoako?

Viesti Kirjoittaja aga »

HS sai haltuunsa vapaamuurarien rituaalikirjan
2.9.2013 8:55 10

Jyrki Iivonen
Helsingin Sanomat

Vapaamuurari lupaa olla vahingoittamatta tai pettämättä loosiveljiään. Helsingin Sanomat sai käyttöönsä vapaamuurareiden rituaalikirjan.

"Edelleen lupaan ja vakuutan, etten milloinkaan tieteni enkä ehdoin tahdoin vahingoita enkä petä veljesmuurariloosia enkä sen jäseniä vähimmässäkään määrin enkä salli sitä toisenkaan tehdä, jos sen estää voin."

Tämä lupaus löytyy vapaamuurareiden rituaalikirjasta, jonka Helsingin Sanomat on saanut käyttöönsä.

Kirja on vuodelta 2006, ja siinä on 210 sivua. Teoksen johdannossa toivotaan sen "palvelevan tehtävässään vuosikymmeniä".

Vapaamuurareiden puheenjohtajan, suurmestari Juhani Vuoren mukaan ohjeet ovat pääpiirteissään ennallaan, mutta joitakin päivityksiä on tehty.

Jos muurari rikkoo lupauksensa, häntä uhkaa rangaistus. "Leikattakoon kurkkuni auki ja revittäköön kieleni ulos."

Ohjekirjan mukaan rangaistus on vain kuvaannollinen. Kurkkuja ei leikata auki eikä kieliä revitä.

Voimassa on yhä seuraava muistutus: "Painakoon se kuitenkin voimakkaasti mieleemme ne sielun ja omantunnon tuskat, jotka vapaamuurarivakuutuksensa mahdollisesti rikkova ihmisraukka säälittävän raskaaksi taakaksi päällensä vetää."

Loosiin pyrkivä mies käy läpi testin, jossa esimerkiksi kysytään:

"Oletteko valmis, jos tämä olisi jäsenyytenne ehtona, empimättä täyttämään käskyjä ja teossa toteuttamaan vaatimuksia, joita Teille ehkä täällä asetetaan, huolimatta siitä, ovatko ne oikeuskäsityksenne mukaisia vai eivät?"

Kysymys sisältää jekun. Suurmestari Vuoren mukaan myönteinen vastaus on väärä, sillä sokeaa tottelemista ei vaadita. Kokelas lupaa ja vakuuttaa, että hän noudattaa Suomessa voimassa olevaa lainsäädäntöä.

Helsingin Sanomat kysyi kolmelta tunnetulta vapaamuurarilta, miten he suhtautuvat rituaalikirjan ohjeisiin, ja miten ne ovat vaikuttaneet työtehtävien hoitoon. Heidän mielestään muurarius ja työ eivät ole ristiriidassa.

Oikeuslaitoksessa loosiveljeydellä on merkitystä. Eduskunnan oikeusasiamiehen tekemän ratkaisun mukaan jäsenyys vapaamuurarijärjestössä on sidonnaisuus, josta tuomarin on tehtävä ilmoitus.

Jos oikeudenkäynnin asianosainen saa kuulla sekä vastapuolensa että tuomarin kuuluvan samaan vapaamuurarijärjestöön, hänellä voi oikeusasiamiehen mielestä olla perusteltu aihe epäillä oikeudenkäynnin puolueettomuutta.


http://www.hs.fi/talous/HS+sai+haltuuns ... 8010977845

VM76
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Huhti 18, 2014 8:56 am

Re: Vapaamuurarius

Viesti Kirjoittaja VM76 »

Vapaamuurariushan on suomen tunnetuin salaseura :D Harvasta rekistöröityneestä yhdistyksestä joka vuosi joku lehti painaa vapaamuurareiden jäsenluettelon lehteensä...

Sen verran vapaamuurariudesta vielä, kun nyt itsekkin vapaamuurari olen. Monilla ihmisillä on todella "omituisia" kuvitelmia toiminnastamme. On totta ettemme kerro omista kokouksista tai rituaaleistamme, mutta ei niissä mitään hämärää / ihmeellistä sinänsä ole. Yhden väitteen voin kuitenkin heti "torpata" tässä, kaikki vapaamuurarit eivät ole "yhteiskunnan päätäntävallan eliittiä" vaan meitä on moneen junaan. Loosissa kun kuitenkin olemme kaikki saman arvoisia.

Jos jollakin on jotain kysyttävää aiheesta voin vastailla, tietenkin hyvän maun rajoissa.

Avatar
Jarkallas
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: La Elo 29, 2020 1:34 pm
Paikkakunta: Annalan Heilan persesilmä

Vapaamuurarit

Viesti Kirjoittaja Jarkallas »

Etsin haulla, etsin ihan manuaalisesti otsikoiden seasta. Yllätyin ettei vapaamuurari ketjua ole. Kyllähän tämä legendaarinen lahko tarvitsee ihan oman topikin. Muurareitahan on ihan helvetisti ja vaikuttavat ainakin kaikissa länsimaissa.

"Vapaamuurarit on yksi maailman vanhimmista, suurimmista ja kansainvälisesti laajimmista miesten yleisuskonnollisista liikkeistä. Vapaamuurarit opettavat jäseniään symboliikan ja allegorioiden avulla. Opetus tapahtuu pääasiassa eri asteiden salaisten rituaalien muodossa." (Wikipedia)

Vapaamuurariuden tarkoitus ja luonne

Vapaamuurarius on inhimillisiä hyveitä vertauskuvien avulla opettava veljeskunta, joka ohjaa jäseniään ajattelemaan elämän perimmäisiä kysymyksiä sekä elämään totuudellisuuden, avuliaisuuden ja lähimmäisenrakkauden hengessä. Lyhyesti sanoen: vapaamuurarius on elämäntaidon oppi ja elämäntapa.

Vapaamuurariloosi on paikka, jossa opetus tapahtuu satoja vuosia vanhojen rituaalien mukaan. Loosiin saapuessan vapaamuurarit jättävät sen ulkopuolelle arvoasteensa ja yhteiskunnalliset asemansa; näin loosi on paikka, jossa kaikki ovat samanarvoisia veljiä keskenään. Loosin ulkopuolelle jätetään myös ja kaikki arkiset ajatukset ja kiireet; näin loosissa vallitse seesteinen ja harras tunnelma, joka tarjoaa hyvät puitteet mielen rauhoittumiselle.

Vapaamuurariudella ei ole dogmeja eikä se ole uskonto, vaikka istunnoissa onkin esillä Raamattu tai muu pyhä kirja. Pyhä kirja edustaa niitä uskonnollisia ja eettisiä arvoja, joihin vapaamuurarit ovat sitoutuneet.

Vapaamuurariuden opettamista hyveistä keskeisimpiä ovat:
  • totuudenrakkaus,
  • suvaitsevaisuus,
  • lähimmäisenrakkaus,
  • avuliaisuus ja
  • veljeys.
Vapaamuurariudessa toiminnan painopiste on jäsenistön henkisten ominaisuuksien rakennustyössä. Rituaali on vapaamuurariuden ydin. Siinä yhdistyvät eettiseen arvomaailmaan ja ikivanhoihin vertauskuviin perustuvat opetukset. Rituaalien salaisuudet voivat avautua vain henkilökohtaisesti koettuina, minkä vuoksi niitä ei voi esimerkiksi kirjoista lukemalla ymmärtää. Jotta rituaalien henkilökohtaisen kokemuksen tuoreus säilyisi, niistä ei etukäteen kerrota mitään. Rituaalit ovatkin vapaamuurariuden lähes ainoita salaisuuksia – miltei kaikesta muusta voi kertoa myös ulkopuolisille. Kuitenkaan ei pidetä soveliaana kertoa ulkopuolisille, keitä henkilöjä kuuluu vapaamuurareihin. Sen sijaan jokainen jäsen saa halutessaan vapaasti itse kertoa omasta jäsenyydestään.

Vapaamuurarius ei vaadi jäseniltään sellaisia vakuutuksia tai lupauksia, jotka olisivat ristiriidassa maan lakien tai jäsenten yhteiskunnallisten velvollisuuksien kanssa. Vapaamuurarivakuutusten keskeisin kohta on salassapitositoumus, joka koskee kunkin asteen rituaalia. Nämä vakuutukset sitovat miestä koko hänen elämänsä ajan, myös siinä tapauksessa, että hän jossain vaiheessa eroaisi vapaamuurarijärjestöstä.

Vapaamuurarius on pääasiassa miesten toimintaa, mutta useissa maissa on myös naisvapaamuurarien ja yhteisvapaamuurarien toimintaryhmiä. Lisäksi vapaamuurarien puolisoilla on omia tilaisuuksia. Samoin on yhteisiä tilaisuuksia, joihin voidaan kutsua kummatkin puolisot.



Vapaamuurariuden historia

Vapaamuurarius syntyi 1600-luvulla Englannissa. Loosien esikuvana olivat keskiaikaisten kirkonrakentajien killat. Tuolloin jokaisen kirkon rakennuspaikan yhteydessä oli maja eli loosi, joissa rakentajat kokoontuivat mestarinsa johdolla. Loosin suojissa he opettivat oppipojilleen käytännön taitoja, jotka pidettiin ulkopuolisilta salassa. Kun rakennustyöt myöhäiskeskiajalla vähenivät, kiltojen toiminta tyrehtyi. Valistusaatteiden alkaessa nostaa päätään rakentajakillat otettiin uuteen käyttöön. Ne tarjosivat hyvän suojan siihen aikaan vallankumouksellisiksi koettujen tasa-arvoaatteiden vaalimiselle. Looseista tuli käytännöllisen rakentamisen sijasta henkisen rakentamisen suojapaikkoja. Käytännön kivirakentaminen muuttui ihmisen henkisen temppelin rakentamiseksi, jota alettiin nimittää vapaa­muurariudeksi. Vapaamuurariuden vakiintuminen nykyiseen muotoonsa alkoi 1700-luvulla Englannissa, Ranskassa ja Saksassa. Vapaamuurarius levisi Amerikkaan ja Englannin siirtomaihin siirtolaisten, sotilaiden ja kauppiaiden mukana.


Suomeen vapaamuurarius tuli Ruotsin kautta. Ensimmäinen meille perustettu loosi oli nimeltään S:t Augustin ja se aloitti toimintansa Helsingissä 1762. Vapaamuurarien toiminta Suomessa lakkasi kuitenkin 1808 sodan vuoksi ja oli keskeytyksissä koko Venäjän vallan ajan. Vapaamuurarius pääsi Suomessa uudelleen käyntiin vasta itsenäistymisen jälkeen 1920-luvulla, jolloin sen toivat meille uudessa muodossa New Yorkissa toimineet amerikansuomalaiset vapaamuurarit. Ensimmäinen loosi oli nimeltään Suomi loosi nro 1 ja se aloitti toimintansa Helsingissä 1922.


Yksi ensimmäisistä loosiin otetuista suomalaisista oli Jean Sibelius, joka sittemmin sävelsi ainutlaatuisen kauniin musiikin suomalaiseen vapaamuurarirituaaliin. Samalla vuosikymmenellä loosit perustettiin myös Turkuun ja Tampereelle. Vapaamuurarijärjestön lupaavasti alkaneen kasvun keskeytti 1939 alkanut talvisota. Olojen vakiinnuttua sodan jälkeen, alkoi 1950-luvulla vapaamuurariuden voimakas leviäminen koko Suomeen ja jäsenmäärä kasvoi nopeasti.

Vapaamuurariuden eri muodot ja riitit

1600-luvulla toimineiden loosien rituaaleissa oli runsaasti kristillisiä piirteitä, mutta 1700-luvulla niistä muokattiin luonteeltaan yleisuskonnollisia ja ne alkoivat hyväksyä jäsenikseen muitakin kuin kristillistä uskoa tunnustavia – esimerkiksi juutalaisia.


"Sinisen muurariuden" täydennykseksi syntyi 1700- ja 1800-luviilla useita liitännäisiä astejärjestelmiä, kuten "Yorkin riittiin" kuuluvat asteet, sekä "Skottilaiseen riittiin" kuuluvat asteet.

"Sininen Muurarius" käsittää asteet 1° - 3°:

1° oppilasmuurari
2° veljesmuurari
3° mestarimuurari


"Yorkin riittiin" kuuluvat meillä Suomessa seuraavat asteet:

Merkkimestari
Royal Arch
Temppeliritari
Maltan ritari
Konstantinuksen Punaisen Ristin ritari

"Skottilaiseen riittiin" kuuluvat asteet 4° - 33°, joista kaikkia ei anneta täyden rituaalin mukaan.

Manittujen riittien lisäksi Suomessa toimii muutamia muitakin vapaamuurarillisia asteita, kuten Royal Ark Mariner ja Royal Order of Scotland.

"Sininen muurarius", merkkimuurarius, Royal Arch ja Royal Ark Mariner ovat yleisuskonnollisia, kun taas muut edellä mainitut edellyttävät kristillisitä uskoa.

Kuva

Vapaamuurariuden levinneisyys

Maailmanlaajuisesti vapaamuurareita on nykyisin noin 2,8 miljoonaa. Vapaamuurarit ovat maailman suurin miesten järjestö, jossa on jäseniä enemmän kuin esimerkiksi Lions- ja Rotary -järjestöissä yhteensä. Vapaamuurarit ovat myös maailman vanhin yhtäjaksoisesti toiminut ja yhä toimiva miesten järjestö. Vapaamuurareilla ei ole mitään kansainvälistä keskusjohtoa, vaan kunkin maan suurloosit ja korkeimmat neuvostot ovat täysin suvereeneja omilla valta-alueillaan. Suurloosit ja korkeimmat neuvostot tunnustavat toisiaan samaan tapaan kuin itsenäiset valtiot toisiaan.

Suomen suurloosin alaisuudessa on Suomessa 35 paikkakunnalla yhteensä 172 sinistä loosia, joissa on yhtensä noin 7.500 jäsentä. Lisäksi Suomessa toimii Ruotsin suurloosin alaisuudessa noin 1.450 vapaamuuraria.

Eri maiden ja järjestelmien vapaamuurarirituaalit vaihtelevat niiden historiallisista kehitysvaiheista riippuen. Tietyt keskeiset asiat ovat kuitenkin samanlaisia, kuten esimerkiksi se, että perusasteita on kolme: oppilasmuurari, veljesmuurari ja mestarimuurari. Samoin skottilaiseen riittiin kuuluu kaikissa maissa 33 astetta. Myös esiliinat, kaulurit ja olkanauhat ovat pääosin samanlaisia, joskin muodoissa, väreissä ja koristelussa on eroja.

Suomen suurloosin käyttämä rituaali on vanhaa irlantilaista perua 1700-luvulta ja se on käännetty suomeksi New Yorkin suurloosin rituaalin pohjalta. Vapaamuurarit pitävät tärkeänä, että rituaalit säilytetään mahdollisimman muuttumattomina ja siirretään sellaisina myös tuleville polville. Sen vuoksi rituaaleissa esiintyy runsaasti vanhoja sanontoja, kuvia, esineitä ja seremonioita. Jokainen vapaamuurariksi tullut on aikanaan läpikäynyt samat vastaanottorituaalit.



Millaista hyväntekeväisyyttä vapaamuurarit harjoittavat?

Monissa maissa vapaamuurarit tunnetaan erityisesti laajasta hyväntekeväisyydestään. Esimerkiksi Englannissa ja Yhdysvalloissa on useita vapaamuurarien ylläpitämiä sairaaloita. Suomessa vapaamuurarien hyväntekeväisyydestä ei ole julkisesti paljoa puhuttu, vaikka vapaamuurariloosit ja - killat lahjoittavat vuosittain huomattavia summia hyväntekeväisyyteen.


Leskenrovon tai almun kerääminen vapaamuurari-istunnoissa on yhtä vanha tapa kuin nykymuotoinen vapaamuurarius. Se ei rasita kenenkään veljen taloutta, mutta mahdollistaa erään vapaamuurarien tärkeän velvollisuuden: hädänalaisten auttamisen.

Perinteisiä suomalaisten vapaamuurarien avustuskohteita ovat olleet sotaveteraanit, vammaiset, vanhukset, partiotyö, vaikeasti sairaat lapset ja varattomat opiskelijat. Vapaamuurarien hyväntekeväisyysjärjestöjä ovat muun muassa Vanhusten ja Lasten Tuki -säätiö, Humanitas-Seura, Pro Humanitate Säätiö, Sompala-seura ja Kareliasäätiö. Lisäksi vapaamuurarien puolisoiden muodostama Nova Humana ry harjoittaa merkittävää hyväntekeväisyyttä.

Vanhusten ja Lasten Tuki -säätiön rakennuttamia ns. "tukikotitaloja" on kahdeksalla paikkakunnalla ja niissä asuntoja yhteensä lähes 300: Kotka (1982) 44 huoneistoa, Turku (1986) 48 huoneistoa, Kuopio (1987) 39 huoneistoa, Lahti (1990) 57 huoneistoa, Tampere (1990 ja 1999) 20 huoneistoa, Jyväskylä (1992) 31 huoneistoa, Oulu (1994) 38 huoneistoa ja Rovaniemi (1997) 21 huoneistoa. Säätiö vastaa talojen kustannuksista ja kuntien sosiaalitoimet valitsevat niihin asukkaat. Lisäksi säätiö harjoittaa tukikotitaloissa laajaa vanhusten ja lasten sosiaalista hoiva- ja virkistystoimintaa.

Pro Humanitate Säätiö ja Humanitas-Seura jakavat vuosittain kymmeniä tuhansia euroja avustuksia kymmenille yksittäisille avuntarvitsijoille, kuten sotaveteraaneille, invalideille, vammaisille, vanhuksille ja aistiviallisille. Lisäksi Pro Humanitate Säätiö tukee tieteellistä tutkimustoimintaa. Vuonna 2014 vapaamuurarit lahjoittivat Lastensairaalalle 600.000 €.



Miksi vapaamuurareista puhutaan pahaa?

Vapaamuurariudella on alkuajoista lähtien ollut vas­tus­ta­jia. Kun Oxfordin yliopiston professori Robert Plot vuonna 1686 ilmestyneessä kirjassaan ”Staffordshiren luonnon­historia" mainitsi, että vapaamuurarit esiintyvät rituaalinäytelmissään Sa­lo­mon temppelin rakentajina, hän katsoi tämän osoittavan, että vapaamuurarius liittyi juu­talaisuuteen. Siitä alkaen juutalaisten vainot ja vapaamuurarien vai­not ovat kulkeneet käsi kädessä.

Toinen syy vapaamuurarien vainoihin lienee istuntojen salaperäisyys, mikä on saanut ulkopuoliset otaksumaan, että vapaamuurariudessa on jotain laitonta tai epämoraalista, kun ne on pidettävä ulkopuolisilta salattuna. Vapaamuurarien omat todistelut siitä, että salattavaa ovat ainoastaan rituaalien yksityiskohdat, ei ole kyennyt vakuuttamaan ulkopuolisia, joiden negatiiviset asenteet ovat synnyttäneet erilaisia harhaluuloja ja syytöksiä.
https://www.kilta.org/mita_vapaamuurarius_on/
-jarkko, white nigger


immigrants are like sperm
millions get in only one works

Avatar
Jarkallas
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: La Elo 29, 2020 1:34 pm
Paikkakunta: Annalan Heilan persesilmä

Re: Vapaamuurarit

Viesti Kirjoittaja Jarkallas »

Mulla ei oo valitettavasti olemassa nyt mitään faktaa näistä muurareiden salaliittoiluista. Koko tuo avaus on vapaamuurarien omia höpinöitä. Mutta tästähän sitä voi jatkaa. Jollain saattaa olla omakohtasia kokemuksiakin näistä rappaajista?

Tää on mulle täysin selvä asia että vähintään erittäin lojaalina hyväveliverkostona vapaamuurarius toimii. Onkohan noilla jotain ihan suunniteltujakin kuvioita miten he "Järjestön tavoitteena on auttaa jäseniään heidän pyrkimyksessään paremmiksi ihmisiksi."

Muurareitahan on kaikissa merkittävissä asemissa kaikissa länsimaisissa yhteiskunnissa. Oon kuullut että tämä vapaamuurarivala jonka vannovat ylittää kirkkaasti esim. Suomen rikoslain. Miettikää kuinka ongelmallinen tilanne jos näin on. Niin oikeuslaitoksesta kuin poliisistakin löytyy muurareita. Tietenkin korkeassa asemassa. Jos siellä on muurari syytetyn penkillä ja muurari tuomarina, kumpi vala pätee. Muurari vala vai virkamiesten vannoma vala.
-jarkko, white nigger


immigrants are like sperm
millions get in only one works

Avatar
Jarkallas
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: La Elo 29, 2020 1:34 pm
Paikkakunta: Annalan Heilan persesilmä

Re: Vapaamuurarit

Viesti Kirjoittaja Jarkallas »

Tähän vielä hassu aika uusi juttu mihin törmäsin sattumalta. Mikähän salaliitto BB-Samilla on menossa?? :lol:

ILTALEHTI keskiviikko 09.09.2020 klo 6:39

ViihdeViihdeuutiset
BB-Sami väittää olevansa vapaamuurari – nimi puuttuu listoilta: ”Ei se kaveri tiedä, mitä tämä on”

Big Brotherissa kilpailevan Samin väitteet vapaamuurariudesta herättävät kysymyksiä.

Sami, tai Kessu, kuten lempinimi kuuluu, kertoi jo ennen Big Brother -taloon menoa olevansa arvokonservatiivi, lihansyöjä ja vapaamuurari.

–Miestenkerho, joka juo viskiä, 27-vuotias Sami kuvaili vapaamuurariutta heti alkajaisiksi muille asukkaille.

Keravalla asuva Sami on omien sanojensa mukaan arvokonservatiivi.

Iltalehden haastattelussa Sami kuvaili vapaamuurariutta näin.

– Mitä vapaamuurareissa tehdään, niin minulla on ollut tapana vastata, että kokouksen alussa uhrataan kissa saatanalle ja tanssitaan noitarummun kanssa essut päällä.

Vapaamuurarius herättää Samin kohdalla kysymysmerkkejä, sillä tietoja Samin jäsenyydestä ei löydy. Vapaamuurareilla on kaksi jäsenlistaa. Toinen on julkinen matrikkeli, johon painetaan kaikkien niiden jäsenien nimet, jotka sinne nimensä haluavat. Kaikki eivät halua, sillä moni pitää jäsenyytensä vapaamuurareissa salassa. Samin nimi ei ole matrikkelissa. Mutta Samin nimi puuttuu toiseltakin listalta.

–Matrikkelin lisäksi meillä on jäsenlista, jossa on ihan kaikkien nimet, ja tämä jäsenlista on yleensä vedenpitävä. Sieltä näkee, ketkä ovat tulleet ja menneet järjestöstä. Siinäkään ei ole Samin nimeä, sanoo suuransiomerkillä palkittu ansioitunut vapaamuurari Juha Wiskari.

Wiskari on ollut yli 40 vuotta vapaamuurari ja hän on erittäin hyvin perillä vapaamuurareiden toiminnasta.

–Kuten kaikissa asioissa, nimen puuttumisessa listoilta voi tietenkin olla jokin älytön virhe. Erikoista se kuitenkin olisi.

27-vuotias Sami sanoo olevansa kolmannen asteen vapaamuurari. Nuori ikä sinänsä ei ole vapaamuurariudelle mikään este, vaikka vapaamuurareiden keski-ikä onkin selvästi korkeampi.

–Ikä ei ole rajoittava tekijä. Taisin olla itsekin 27-vuotias, kun minusta tuli vapaamuurari.

Vapaamuurariuden ensimmäinen aste on oppilasmuurari, johon liittyy yksi vapaamuurariuden suurimmista salaisuuksista eli rituaali, josta ei puhuta. Toinen aste on veljesmuurari ja kolmas mestarimuurari.

–Samin kohdalla olisin kyllä nähnyt nämä asteet ja sen, missä loosissa hän on asteet saanut.

Wiskarin mukaan Samin väitteet vapaamuurariudestaan eivät ole oikeille vapaamuurareille loukkaavia.

– Se on enemmän ikävää hänelle itselleen kuin meille, jos hän antaa väärää kuvaa. Tiedä sitten, mikä on hänen motiivinsa. Ei se kaveri tiedä, mitä tämä oikeasti on. Taustalla on itsensä kehittämistä, sitä, mitä toiset jäsenet voivat toisiltaan oppia ja antaa toisille. Mutta kyllä me viskiäkin juomme, se on totta, Wiskari naurahtaa.

Iltalehti ei tavoittanut Samia kommentoimaan asiaa, sillä hän on eristyksissä Big Brother -talossa.

MARI PUDAS
-jarkko, white nigger


immigrants are like sperm
millions get in only one works

Zipe
Hetty Wainthropp
Viestit: 481
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2016 3:51 pm
Paikkakunta: Twin Peaks

Re: Vapaamuurarit

Viesti Kirjoittaja Zipe »

Olen joskus etsinyt rappariketjua mifosta - hienoa, että sellainen on nyt aloitettu!

Olisiko oikea paikka kuitenkin järjestäytyneen rikollisuuden osastolla? :mrgreen:

Avatar
Jarkallas
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: La Elo 29, 2020 1:34 pm
Paikkakunta: Annalan Heilan persesilmä

Re: Vapaamuurarit

Viesti Kirjoittaja Jarkallas »

Zipe kirjoitti:
Pe Syys 11, 2020 11:16 am
Olen joskus etsinyt rappariketjua mifosta - hienoa, että sellainen on nyt aloitettu!

Olisiko oikea paikka kuitenkin järjestäytyneen rikollisuuden osastolla? :mrgreen:
Hmm, hyvä pointti. Itselle tää ryhmittymä on niin mystisessä maineessa, että laitoin automaattisesti salaliittoihin. Mutta onhan rikollisjärjestöt salaisia myös toiminnassaan. Ehkä tän tosiaan vois siirtää jr myös. Mitäs mieltä muut?

OT
Itse joskus opiskeluaikana mietin että olisipa hienoa soluttautua muurareihin! Haluaisin paljastaa ainakin sen uuden jäsenen vihkimis seremonian. Vaan eipä ole koskaan tullut tutustuttua yhteenkään muurariin(tietääkseni!) saati kutsua ryhmän kinkereihin. Olisi varmaan vienyt mennessään ja soluttautujasta olisikin tullut ihan oikea jäsen :D
-jarkko, white nigger


immigrants are like sperm
millions get in only one works

Avatar
Jarkallas
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: La Elo 29, 2020 1:34 pm
Paikkakunta: Annalan Heilan persesilmä

Re: Vapaamuurarit

Viesti Kirjoittaja Jarkallas »

Satanistilahko perusti Yhdysvallat
Teoria: Vapaamuurarit perustivat ­Yhdysvallat voidakseen hallita kaikkia maailman kansoja.

Ei tiedetä tarkkaan, missä ja milloin vapaa­muurari­liike syntyi. Monet historioitsijat ovat kuitenkin ajoittaneet järjestön synnyn keskiajalle. Tuolloin taitavimmat muurarit veistivät irtonaisiin eli ”vapaisiin” kivilohkarei­siin kauniita koristekuvioita, ja heitä alettiin kutsua vapaamuurareiksi.

Vapaamuurareihin liittyy paljon mystiikkaa. Uudet jäsenet joutuvat esimerkiksi vannomaan, etteivät he koskaan paljasta järjestön salaisuuksia, ja vuoteen 1986 asti lavertelijoita uhkasi ”kurkun leikkaus, kielen repiminen ja hautaaminen karkeaan hiekkaan”.

Tiukat salassapitomääräykset ovat synnyttäneet järjestöstä lukuisia villejä teorioita. Jotkut pitävät vapaamuurareita saatanan­palvojien lahkona, jotkut taas uskovat heidän tavoittelevan uutta maailmanjärjestystä ja koko maailman valtiutta.

Suositun salaliittoteorian mukaan vapaa­muurareihin kuulunut George Washing­ton perusti Yhdysvallat juuri maailmanvaltiutta varten. ”Todisteeksi” on tarjottu muun muassa yhden dollarin seteleihin painettua latinankielistä lausetta novus ordo seclorum eli ­”uusi järjestys meidän aikanamme” ja kaikennäkevää silmää, joka on myös vapaamuu­rarien symboli.

Teoriaa vastaan puhuu kuitenkin se, että moni amerikka­lainen vapaamuurari vastusti maan itsenäistymistä Britanniasta.
https://historianet.fi/yhteiskunta/sala ... t-maailmaa
-jarkko, white nigger


immigrants are like sperm
millions get in only one works

Avatar
Jarkallas
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: La Elo 29, 2020 1:34 pm
Paikkakunta: Annalan Heilan persesilmä

Re: Vapaamuurarit

Viesti Kirjoittaja Jarkallas »

https://www15.uta.fi/yky/arkisto/histor ... rarit.html

Linkin takana tällästä:
"VAPAAMUURAREIDEN SALAT JA VALAT VÄITÖSKIRJASSA
Marko Nenonen

Reijo Ahtokari väitteli historian tohtoriksi Tampereen yliopistossa vuonna 2000 aiheesta vapaamuurarit Suomessa. Nykyaikana vapaamuurareilla ei ole välttämättä mitään yhteyksiä okkultismiin, mutta vapaamuurariaatteen syntyyn vaikuttivat myös aikansa okkultistiset virtaukset. Siksi julkaisemme Reijo Ahtokarin väitöskirjan tarkastajana ja virallisena vastaväittäjänä toimineen Marko Nenosen arvion Ahtokarin tutkimuksesta näillä nettisivuilla. Arvostelu on ilmestynyt aikaisemmin hieman lyhennettynä Historiallisen Aikakauskirjan numerossa 2/2000 (s. 167-171). Vapaamuurareiden omista lähtökohdista enemmän, ks. mm. www.vapaamuurarit.fi.

Reijo Ahtokari, Salat ja valat. Vapaamuurarit suomalaisessa yhteiskunnassa ja julkisuudessa 1756-1996. SKS: Helsinki 2000. 389 s., kuv. Summary: Secrets and Oaths. Freemasonry in Finnish Society and Public Record 1756-1996. Auch deutsche Zusammenfassung.

Vapaamuurarius on yksi vanhimpia, kansainvälisimpiä ja laajimmin levinneitä järjestöaatteita. Sen historiasta on kirjoitettu tuhansia teoksia, mutta tieteellisesti kestäviä tutkimuksia aiheesta on vähän. Suomessa ollaan alkua pidemmällä. Nyt tutkimuksensa julkaisseen Reijo Ahtokarin lisäksi asiaa on selvittänyt äskettäin edesmennyt Kirkon tutkimuslaitoksen johtaja Harri Heino (1986, 1995). Vuosi sitten (1999) Petri Mirala väitteli Dublinissa Trinity Collegessa vapaamuurariliikkeen historiasta Ulsterissa.

Reijo Ahtokari tutkii sitä, minkälainen kuva julkisuudessa vapaamuurareista ja heidän aatteistaan Suomessa on ollut. Hän ei tutki sitä, mitä vapaamuurarit aatteillaan eri aikoina ovat tarkoittaneet tai miten he ovat toimineet. Suljetun seuran historiasta näkökulma on pirullisen hyvin valittu; se ei edellytä minkäänlaista avoimuutta, mutta on sinänsä tutkimusteemana oikeutettu. Ansioksi on luettava tarkastelun pitkä aikaväli, joka sallii nähdä pääsuunnat ja tärkeimmät käänteet.

Ahtokarin työlle on asetettava poikkeuksellisen korkeita moraalisia ja eettisiä vaatimuksia. Tutkijalla on ollut käytettävissään vapaamuurarijärjestöjen arkistoja, joita muut tutkijat ovat voineet käyttää vain rajoitetusti tai eivät ollenkaan. Tekijän pitäisi vakuuttaa valistunut lukijakunta sekä tulevat tutkijapolvet siitä, että hänen ansiostaan tietomme ja ymmärryksemme on lisääntynyt eikä vain valikoitunut yksipuolisemmaksi.

Mutta viekö pirullisen taitavasti valittu tutkimustehtävä sivupoluille vapaamuurarijärjestöjen historian pääkysymyksistä? Onko epäiltävä, että tekijä, joka on veljeskuntansa huomattavia edustajia ja ideologeja, haluaisi kirjoittaa harhaan johtavan silotellun esityksen?

Tekijä on rohkeasti oikeassa siinä, että hän ei ota lähtökohdakseen päivittelevää asennetta siitä, minkälaisiin salajuoniin vapaamuurariveljeskunta olisi saattanut tai voinut syyllistyä. Ei ole epämoraalista, semminkään rikollista, olla luottamuksellisissa suhteissa kollegojen, työkavereiden tai ystävien kesken. Sosiaalisen hierarkian symboliikkaan kuuluu, että ne, jotka luottavat toisiinsa, toimivat yhdessä. Sen kummallisempaa aatetta tai salaliittoa ei tarvita.

Vapaamuurarien alkuhistoriasta Ahtokarin esitys on sekava. Sekavuus johtuu siitä, että tekijä on kritiikittä ja kommentoimatta seurannut erilaisia ja eritasoisia, jopa myyttisiä, esityksiä. Määritelmä vapaamuurariudesta (12) on historiaton ja perustelematon. Kirjallisuusluettelossa on mainittu aihepiirin historiasta painavia teoksia – mm. David Stevensonin tutkimuksia – mutta myös niitä arvioidessaan tekijä on vaikuttunut enemmän vapaamuurarien omien historiateosten annista, eritoten John M. Hamillin tutkimuksista. (Mm. 23-24, 33 ja seur.) Steven C. Bullockin teos ”Revolutionary Brotherhood” (1996) olisi ollut syytä tuntea.

Yksi tärkein julkisen kuvan kysymyksistä on kirkon suhtautuminen vapaamuurariuteen. Tekijä käsittelee teemaa suorasukaisesti ja asiallisesti, mikä on hyvä ansio. Suomalainen evankelisluterilainen kirkko on suhtautunut vapaamuurareihin kiihkotta. Monissa maissa ristiriidat ovat olleet suuremmat. Se olisi ollut hyvä todeta, sillä vielä 1700-luvulla kirkko suhtautui kansanomaisiin taikatapoihin ankarasti.

Kirkon piirissä epäilystä ovat herättäneet vapaamuurariaatteiden yleisuskonnolliset ja okkultistiset piirteet. Nähtävästi vapaamuurareiden opinkappaleiden kehitykseen vaikuttivat paljon ruusuristiläiset aatteet, vaikka Ahtokari ei näitä yhteyksiä esittele. Ruusuristiläisyys oli uuden ajan alun (1500-1800) tärkeimpiä okkultistisia virtauksia. Se tarjosi tieteen, uskonnon ja magian ristiriitaisia vaikutteita yhdistävän yleisuskonnollisen filosofian tilanteessa, jossa uskonpuhdistus, tieteen kehitys ja yhteiskunnalliset mullistukset olivat murentaneet perinteisiä maailmankuvan lähtökohtia.

Ruusuristiläisyys toi myös vapaamuurareiden oppeihin monenlaisia perinteitä ja tapoja. Niistä osa on ollut hankalasti sovitettavissa tavanmukaiseen kristinoppiin. Monet kristityt ovat pitäneet vapaamuurareiden rituaaleja taikamenoina, vapaamuurariliikkeen opetuksia kilpailevana ihmisten luomana uskontona ja toimitiloja väärinä temppeleinä. Vapaamuurareita on syytetty myös Saatanan palvonnasta – jo 1700-luvulla.

Mahdollisesti vapaamuurareiden opeista voidaan puhua yleisuskontona, jonka tunnustukselliset elementit olivat – ja ehkä ovat – vapaampia ja laveampia kuin kirkon tavanomaiset lähtökohdat. Vapaamuurarit ovat tämän kiistäneet, ja niin tekee Reijo Ahtokarikin. Nykyaikaa tarkasteltaessa hänellä on ollut hyvä ja arvovaltainen tuki: Harri Heino totesi tutkimuksissaan, että nykyisiä vapaamuurareiden opetuksia ei voida pitää erillisenä yleisuskontona, vaikka niissä tällaisia piirteitä onkin.

Ahtokarilta jää toteamatta, että aikojen myötä vapaamuurarit ovat silotelleet okkultistisia juuriaan. Nämä vaikutteet pyritään jopa kieltämään, jos tosin Ahtokari on hieman vastenmielisen tuntuisesti myöntänyt, että yhteyksiä okkultismiin on ollut. Salatieteellisten piirteiden silottelu on helpottanut kirkon ja vapaamuurarien kanssakäymistä. Kanssakäymistä lienee helpottanut myös se, että yleisuskonnolliset virtaukset ovat ilmeisesti vahvistuneet kirkonkin piirissä. Tekijä ei tähän kehitykseen viittaa.

Sen sijaan Harri Heinon merkitys kirkon ja vapaamuurareiden välisen vuoropuhelun kehittäjänä 1980-luvulta alkaen käy tutkimuksesta ilmi. Aloite tuli vapaamuurareilta, ja ilmeisesti liittyi heidän uuteen kampanjaansa julkisuuskuvansa puolesta. Ahtokari toteaa, että kampanjan avainkohteiksi valittiin ”kirkon johto, maan hallitus, puolustuslaitos ja poliittinen johto”. (286, vrt. myös 245.)

Tiedetään, että Heino oli varsin vaikuttunut yhteyksistään vapaamuurareihin. Hänen ymmärtäväinen ja suvaitsevainen asenteensa varmasti edisti kanssakäymistä. Heino itse muisteli ensitapaamisiaan vapaamuurareiden kanssa artikkelissa Erään tutkimusprosessin anatomia. Heino totesi alkuvaikutelmakseen: ”Liian hyvää ollakseen totta ...” [Kirjassa Suomi Loosi 1 – Suomi Logen 1 1922-1997. Helsinki 1997, 55.]

Kun tekijä korostaa, että järjestönä vapaamuurarit eivät ole osallistuneet poliittisiin hankkeisiin Suomessa, voi hän olla oikeassa. Virallisessa järjestyksessä tallennettu arkistomateriaali ei sellaisesta kerro. Kysymys on kuitenkin mutkallisempi, sillä tarpeen ovat vain yhteydet ja oikeat ihmiset. Mitä muurariveljet sitten toisaalla ovat päättäneet järjestää ja ryhtyä hoitamaan, on toinen asia. Tässä suhteessa vapaamuurarit eivät tietenkään välttämättä poikkea muista. Mutta pahaa puhuttaessa todistustaakka on sillä, joka esittää syytteen – tai kansanomaisemmin: sen pitää todistaa väitteensä, joka väittää nähneensä kentaurin.

Vapaamuurareiden poliittisia asenteita Ahtokari silottelee turhaan. Hän toteaa antikommunistisista asenteista, että ”vapaamuurarilooseissa ei näitä piirteitä ollut mukana, vaikka isänmaallisuusaate pidettiinkin erittäin korkealla” (194, vrt. myös 290, viite 3). Totta lienee, että mm. Martti Miettusen ja Olavi J. Mattilan mukana olo on helpottanut kiihkeiden ulkopoliittisten teemojen pitämistä loosihuoneistojen ulkopuolella.

Sivulla 222 tekijä toteaa, että vapaamuurarien mahdollisuudet osallistua kommunismin vastaiseen taisteluun sodan jälkeisessä Suomessa ”olivat luonnollisesti täysin olemattomat”. Olikohan nyt niinkään? Heti perään hän mainitsee Suomi-loosin ulkomaalaisjäsenen, englantilaisen vapaamuurarin ja tiedustelumiehen Rex Bosleyn pitäneen yhteyttä mm. sosialidemokraattien järjestösihteeriin. Vielä tekijä kirjoittaa: ”Toisaalta vapaamuurarit eivät tänä aikana tietoisesti karttaneet länteen päin suuntautuvien kansainvälisten yhteyksien rakentamista.”

Myös muutoin Ahtokari korostaa vapaamuurariliikkeen epäpoliittisuutta ja liikkeen korkeita moraalisia vaatimuksia. Sekä epäpoliittisuus että korkea veljesmoraali joutuivat epäilyksen valoon jo heti itsenäisen Suomen vapaamuurariliikkeen synnyttyä (1922), kun pohdittiin presidentti K. J. Ståhlbergin jäsenyyttä. Eivät vain sosialistit olleet poissuljettuja, vaan jopa Ståhlbergiä pidettiin vapaamielisyytensä vuoksi sopimattomana. Hyvin häveliäästi tekijä käsittelee myös Ruotsin vapaamuurarijärjestöjen suhdetta muurariveljien järjestäytymiseen Suomessa uudelleen 1920-luvulla. Englantilaisten veljesjärjestöjen tunnustus viipyi vuosia syystä, että amerikkalaiset saivat täällä etusijan ja englantilaiset katsoivat oikeuksiaan loukatun. Mutta ruotsalaisten tunnustus viipyi vielä kauemmin. Se tuli vasta 1949. (Mm. 130-131.) Niin ikään, jos kerran politiikalla ei ole merkitystä toiminnassa, miksi suomenkielisten ja ruotsinkielisten loosien yhteistyöstäkään ei tullut mitään?

Tekijä päättelee, että vapaamuurareilla ei ole merkittävää yhteiskunnallista vaikutusvaltaa, sillä eduskunnassa ja korkeilla virkapaikoilla muurariveljiä on vähäinen (s. 324). Mutta salaseuran tai vaikkapa sellaisen seuran osalta, jonka ”kokousmenot ovat suljettuja ulkopuolisilta”, tämä seikka ei todista mitään. Se on kuitenkin hyvä huomata – syystä, että kansanedustajien joukossa näyttää olleen poikkeuksellisen vähän vapaamuurareita. Miksi? Jäsenluetteloiden mukaan heitä oli vuosina 1922-96 kaikkiaan 28. Todellisuudessa määrä oli vielä pienempi, sillä osa liittyi jäseneksi vasta edustajatoimensa päätyttyä. Ministereinä on ollut 30 vapaamuuraria. Vapaamuurariministereistä kymmenen on ollut ammattiministereitä. Pääministereitä on ollut kaksi (Risto Ryti ja Martti Miettunen).

Monissa päätuloksissaan tekijä on vakuuttava. 1800-luvulla syntyneestä antimuurariudesta tiedettiin täällä vähän. Venäjän hallitusvalta oli keksinyt kieltää salaseurat ilmankin kansainvälisiä vaikutteita. Suomeen vapaamuurariuden vastaiset militantit aatteet tulivat Italian ja Saksan poliittisilta ääriliikkeiltä, fasisteilta ja natseilta.

Oikea on tekijän korostus mitä luultavammin myös niiltä osin, kun hän käsittelee 1970-luvulla syntynyttä vapaamuurariliikkeen vastaista aaltoa. Sen synnyttivät P2-skandaali Italiassa sekä Salora- ja metro-oikeudenkäynnit Suomessa. Tiedotusvälineissä levitettiin paljon vääriä tietoja ja keksittyjä valheita. Ahtokarin mukaan sensaatiomedian ensimmäisiä uhreja Suomessa olivat vapaamuurarit.

Tekijä liittää vapaamuurareita vastaan käydyn kirjoittelun perustellusti siihen murrokseen, joka ihmisten yksityiselämän ja median suhteissa oli tapahtumassa. Vapaamuurarit olivat epämääräistä ja julkisuudessa suojatonta joukkoa. Poliitikkojen yksityiselämää kohdeltiin vielä yleensä melko kunnioittavasti, mutta sensaatioita tavoitelleet toimittajat saattoivat vapaasti keksiä tarinoita vapaamuurareista. Osa valehtelijoista sai toki tuomion herjauksesta.

Tässä yhteydessä kannattaa huomata seikka, joka helpotti huhujen levittämistä: poliitikkoa vastaan on hyökättävä henkilökohtaisella väitteellä, mutta suljetun seuran jäsenistä voitiin esittää mielikuvituksellisia tarinoita. Väitteen kumoaminen ei käy yksittäiseltä jäseneltä, koska teko voidaan esittää seuralle tyypillisenä menettelynä. Tämä seikka on aina helpottanut huhujen levittämistä kansanryhmistä tai väestöryhmistä ja tehnyt huhun kohteet usein puolustuskyvyttömiksi. Näin oli jo kerettiläis- ja noitavainojen aikaan, vaikka vapaamuurarien vastaista kampanjointia ei voi rinnastaa suuriin vainoihin, ehkä 1930-luvun Saksaa lukuun ottamatta.

Tekijä on kuitenkin sinisilmäinen väittäessään, että kohujutut syntyivät vain lehtien irtonumeromyynnin parantamiseksi. P2-skandaali oli niin merkittävä, että asia olisi tullut vapaamuurareiden silmille joka tapauksessa, ja oli varmasti antamassa aihetta vapaamuurareiden toimien tarkempaan selvittämiseen sitten myös Salora- ja metro-jutuissa. Salora- tai metro-skandaaleista tekijä ei tuo uutta tietoa, vaan nojaa julkisuudessa jo olleisiin tietoihin.

Sen sijaan P2-skandaalista Ahtokarilla on uutta tietoa vapaamuurarijärjestöjen sisältä. Italian vapaamuurareiden johtajat – Italian suurloosin kolme toisiaan seurannutta suurmestaria – suojelivat pitkään rikollisen loosin johtoa. Kuten tekijäkin kertoo, P2-loosi oli suoraan suurmestarin alainen ja niiden virkailijakunta oli sama. Tavaksi tuli kuitenkin selittää, että loosi oli jo aikoinaan (1974) erotettu Italian suurloosista – niin kuin Ahtokarikin selittää. Nämä seikat ovat tunnettuja, mutta Ahtokari tietää, että Italian suurloosi lähetti valheellisen kirjeen kaikille maailman suurmestareille. Kirjeessä puolusteltiin P2-loosia ja todettiin syytteet perättömiksi. Kirjoittaja toteaa (s. 232), että ”yleensä luotettavaksi tunnettu tiedotuskanava, tunnustettu suurloosi, oli syyllistynyt vakavien valheiden levittämiseen”.

Tämä huomioon ottaen on kuitenkin ”kornia” se, mitä tekijä valittaa sivulla 21 ja 71. Hän pitää vääränä, että skandaalin yhteydessä puhuttiin vapaamuurareista, vaikka P2 ei ollut ”oikea” vapaamuurariloosi. Mutta P2-loosi siis oli suurmestareiden suojeluksessa.

Ahtokarin mukaan vapaamuurarit ovat mukavia ja harmittomia veikkoja. Siihen nähden on kokolailla ihme, että he ylipäänsä ovat joutuneet minkäänlaisten epäluulojen alaisiksi. Tekijän ihmettelevä asenne kuvastuukin rivien välistä. Hän on aivan oikein verrannut asiaa siihen, että historiassa kummallisten ja toistuvasti samantyyppisten salaliittolaissyytösten kohteeksi joutuminen on ollut tavallista. Tekijä ei tuo lisävalaisua siihen, miksi vapaamuurariliike on ajoittain kaikkialla, jo 1800-luvulla, herättänyt suurta vastustusta. Koska kysymys on vaikea, ei tekijää voida kohtuuttomasti arvostella, vaikka väitöskirjatutkimuksessa pitäisi nimenomaan selityksissä edetä.

Teoksen luvun ”Julkisuuden vuosikymmen” päätös on melkeinpä ironinen: suljettu seura ryhtyy suunnittelemaan tiedotustoimintaansa! Ilmeistä on, kuten tekijä antaa ymmärtää, että vapaamuurari-järjestöt ovat lähentyneet muita miesten palvelujärjestöjä ja hengellisiä seuroja. Nähdäkseni palvelujärjestön luonteen korostus on luonnollinen, koska suljettuna järjestönä tie näyttää – tällä erää – kuljetun loppuun. Tämä kehitys alkoi useimmissa maissa jo aikaisemmin 1900-luvulla ja ainakin USA:ssa jo 1700-luvulla. Suomessa tiedotusvälineiden nostama julkisuus 1980-luvulla pakotti seuran raottamaan ovia tirkistelijöille. Monet vapaamuurarit vastustivat avoimuutta, vaikka Ahtokarin esitys on jälleen kovasti maltillinen.

Henkisten harrastusten merkitystä jäseneksi liittymisessä ei voi vähätellä. Kuitenkin aikaisemmin vapaamuurarijärjestöjen kiehtovuus perustui mahdollisesti paljon myös siihen, että jäseneksi pyrkineet uskoivat hyötyvänsä salaisesta veljellisestä yhteydestä. Tilanne lienee muuttunut 1980-luvun skandaalien vuoksi. Jäsenyydestä tuli paitsi julkinen asia, myös niin epäedullisesti leimaava, ettei järjestö voinut tarjota entisiä etuja tai suojaa jäsenistölleen. Jos seurat pysyvät salaisina, niiltä ei tiedetä vaatia ovien raottamista, mutta suljetut seurat ovat kuin haaste tiedotusvälineille. ...

Reijo Ahtokarin tutkimus on epäsuorasti luomassa nykyaikaista ja harmitonta vapaamuurariaatetta, mutta kun se tapahtuu käytyä keskustelua esittelemällä ja pohtimalla, ei tässä ole mitään vikaa tieteen kannalta. Teoksen puutteet eivät johdu vapaamuurarin saloista ja valoista, vaan ovat innoitetun ja tunnustuksellisen järjestöhistorian tavallisia heikkouksia, joita kirjoittaja ei ole riittävästi varonut. Teoksen muodolliset puutteet ovat suurimmat pahojen toistojen takia.

Kun kyse on vaikeasta ja kiistanalaisesta tutkimusaiheesta, ei näkökulmista käytyä keskustelua voi pitää millään tavalla raskauttavana. Keskeisissä luvuissa (mm. 113 ja seur. sekä 193 ja seur.) asian käsittely on painavaa ja ansiokasta. Hyvä aihe on ansio sekin, ja tutkimus tuo uutta, luotettavaa tietoa sekä perusteltuja näkökulmia aiheesta, josta Suomen ja monen muun maan osalta on ollut hyvin vähän kunnollisia esityksiä.

Takaisin etusivulle
Sisällysluettelo"


Muistaakseni yleltä tuli telkkarista joskus joku ajankohtaisohjelma tms. jossa vähintään sivuttiin muurarien hämäräpuuhia suomessa. Jos jollain muistuu mieleen jotain muurarien hämäräpuuhista kertovaa, olisi mukava lukea. Jatkan itse etsimistä kunhan kerkiää :)
-jarkko, white nigger


immigrants are like sperm
millions get in only one works

Vastaa Viestiin