Keskustelua koirista (ketju 2)

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Miten voit verrata ihmistä ja koiraa keskenään :lol:

Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Tuo oli jo aika naurettavaa :lol:
Ei kaikki koirat ole paimenkoiria jotka istuu ja odottaa kiltisti nappisilmillään tuijottaen jotta sanoisit jo jonkin käskyn minkä ne voi ilomielin toteuttaa vain että pääsevät miellyttämään omistajaansa ;)
Voin tässä heti näin suoraan laittaa esimerkkinä kaksi rotua joilta puuttuu miellyttämisen halu; basenji ja lunnikoira. Molemmat FCI:n roturyhmässä 5.

Rattus
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: To Helmi 21, 2008 8:57 am

Viesti Kirjoittaja Rattus »

^En usko, että Mike ihan noin tarkoitti :? ?
Itse näkisin, että jokaiselta koiralta löytyy miellyttämishalua edes jonkin verran, koska nehän on ihmisestä riippuvaisia. Se tulee jo ihan pennusta, koska joutuvat emoaltaankin pyytämään maitoa miellyttämällä.
Ellette nyt sitten puhu kurittomista koirista, jotka käskee ja omistaja vikisee.

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Mother_North kirjoitti:Miten voit verrata ihmistä ja koiraa keskenään :lol:
Kummatkin on nisäkkäitä ja miellyttämisen haluisia otuksia enemmän tai vähemmän laidasta laitaan, paitsi jos kajuutassa on vikaa... Minun pointti.
Tässä topicissa haisee kivasti ihmisten sokeus oman koiransa tekemisiä kohtaan (tarkoitan tätä miellyttämis juttua...) :D
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Rattus kirjoitti:Ellette nyt sitten puhu kurittomista koirista, jotka käskee ja omistaja vikisee.
Minä en ainakaan puhu vaan ihan miellyttämisestä.
Mike Manner kirjoitti:Tässä topicissa haisee kivasti ihmisten sokeus oman koiransa tekemisiä kohtaan
Minulla ei ole basenjia mutta silti tiedän että niillä ei miellyttämisen halua ole. En myöskään tarkoita että ne koirarodut joilla ei miellyttämisen halua olisi, hyppisivät omistajiensa silmille. Miellyttämisen halu ja säännöt/kurinpito ovat taasen ihan eri asia. Vaikka koiralla ei miellyttämisen halua olekaan niin kyllä se koira silti rajoissa pysyy. Kannattaisi hieman ehkä lukea ko. aiheesta ensin kuin alkaa kertomaan siitä millaisia kaikki koirat ovat.

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Clyde kirjoitti:Minulla ei ole basenjia mutta silti tiedän että niillä ei miellyttämisen halua ole.
Nisäkkäitä ne on nekin.
Ehkä niillä on sitä miellyttämisen halua vähemmän, mutta on kumminkin.
En myöskään tarkoita että ne koirarodut joilla ei miellyttämisen halua olisi, hyppisivät omistajiensa silmille.
Nyt niitä on sinun mielestä jo useampia rotuja?
Toisekseen: Mielyttämisen halulla ei ole mitään tekemistä siinä tilanteessa, kun joku koiran elkeitä osoittava otus yrittää tulla ohjaajansa kynsille. Sitten alkaa vaan jokaisen henk.koht. pähkäily, että omistaako itselleen sopimattoman koiran, vai saako selvitettyä asian.
Vaikka koiralla ei miellyttämisen halua olekaan niin kyllä se koira silti rajoissa pysyy.
Pysyy.
Edellisellä sivulla tuli puheeksi jo vähän kouttaminenkin ja kuka hän olikaan joka mainitsi, että esim. kestävää pohjaa käyttökoiralle ei saa ilman pakon käyttämistä koulutuksessa ja oli aivan oikeassa. Tai jos saa, niin sitten siinä lahjattomassa koiraotuksessa ei ole sitä koiraa sisässä, ts. materiaali jättää toivomisen varaa ja lopputulos ei ole kestävä.
Kannattaisi hieman ehkä lukea ko. aiheesta ensin kuin alkaa kertomaan siitä millaisia kaikki koirat ovat.
Töttöhattu :D
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

whispers
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Elo 29, 2008 4:57 pm

Viesti Kirjoittaja whispers »

Voi Mike-Mike-Mike.... Miten minusta tuntuukaan että sä haluat hiukan provota :D

Missään en ole väittänyt olevani guru kun käytän termiä "aktivoiva pakko". 8) . Olen ihan tavallinen koiraharrastaja joka on pärjännyt varsin loistavasti arkielämässä kolmen tappajarotuisen koiran kanssa. Miellyttämisen halua noissa koirissa on ollut vaihtelevasti, yhdessä jopa yllin kyllin. Ja kieltämättä koiraa jolta sitä löytyy, on huomattavasti helpompaa kouluttaa kuin totista torvensoittajaa joka näyttää ohjaajalleen keskisormea kun pitäisi jotain tehdä. Yhtäkään koiraani en ole saanut ilman pakotteita varmaksi, enkä ole edes yrittänyt koska tiedän ettei se pitkälle pötki. Ei paljon auta lenkkimakkaraa heilutella kun maisemissa on jotain mielenkiintoisempaa. Kiitettävästi ovat otukseni hanskassa, ei tarvitse kärsiä ja hävetä noiden tappajien kanssa 8)

Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Mike Manner kirjoitti:Nyt niitä on sinun mielestä jo useampia rotuja?
Sitten alkaa vaan jokaisen henk.koht. pähkäily, että omistaako itselleen sopimattoman koiran, vai saako selvitettyä asian.
No mielestäni kaksi on useampi kuin yksi ja jo aiemmin mainitsin kaksi. Varmasti on muitakin kuin vain nuo kaksi rotua.
En tiedä mitä ajoit tuolla kommentillasi takaa, toivon kuitenkin että jokainen ottaa koiran vasta kun on lukenut millainen se on. Itse tiesin että rodulla ei miellyttämisen halua ole on se silti varsin sopiva koira. Itse olen sitä mieltä että vaikka koiralla ei miellyttämisen halua ole niin se ei tarkoita sitä että koira eläisi pellossa eli saisi tehdä kaiken mihin se vain on kykenevä. Ihmettelen miten tuo kommenttisi sopimattomasta koirasta edes liittyy siihen onko koiralla miellyttämisen halua vai ei.
Kuitenkin, voidaan varmaan palata jo itse otsikon asiaan ettei mene OTnovelliksi.

Ai hitsi, mun täytyy varmaan opettaa mun gerbiileille anna tassu, maahan, luokse.. vaikka mitä, kyllähän ne oppii kun niilläkin on miellyttämisen halua. Nisäkkäitähän nekin on! :lol:

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

^Tuohon viimeiseen ihmettelyysi ennen OT. mutinaasi: Luo se oma alkuperäinen kommenttisi, niin selviää mihin spekulaatioon vastasin.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

(Mainitsen vain hiljaa täältä sivusta että meidän koira ei edusta mitään mainituista roduista ja on silti rotuna kuuluisa siitä, ettei omaa minkäännäköistä miellyttämisenhalua.)

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Clyde kirjoitti:Ai hitsi, mun täytyy varmaan opettaa mun gerbiileille anna tassu, maahan, luokse.. vaikka mitä, kyllähän ne oppii kun niilläkin on miellyttämisen halua. Nisäkkäitähän nekin on! :lol:
Koita nyt ymmärtää, että koirassa asuva mielyttämisen halua ja sen otuksen kysy oppia uutta ei kuulu samaan aiheeseen, vaan ovat kumpikin omia juttujaan...
Ja tuosta hamsterin opettamisesta; Tiedät varmaan kuka on T.kaimio?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

joey kirjoitti:(Mainitsen vain hiljaa täältä sivusta että meidän koira ei edusta mitään mainituista roduista ja on silti rotuna kuuluisa siitä, ettei omaa minkäännäköistä miellyttämisenhalua.)
Aaargh... :(
Tää on kuin hullua kuristaisi tän OT. menneen sekoilun kanssa...
Se, että koirassa on mielyttämisen halua ei tarkoita kirjaimellisesti sitä, että se olisi valmis nuolemaan avokkisi palleja viikon saadakseen hyväksyntää. Hyvä esimerkki tuosta hyväksynnän jne. hakemisesta on se, että yksi tehokkaimmista koiran nollaamis/sen henkisen selkärangan murtamis tavoista on sen eristäminen, koska koira on sosiaalinen eläin ja kaipaa enemmän tai vähemmän ihmisiä seurakseen sekä huomiota.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Mike Manner kirjoitti:Hyvä esimerkki tuosta hyväksynnän jne. hakemisesta on se, että yksi tehokkaimmista koiran nollaamis/sen henkisen selkärangan murtamis tavoista on sen eristäminen,
Kyllä, on koiria joille pihalla olevaan aitaukseen vieminen oon äärimmäisen raskas teko, esimerkiksi tähän Ceskoslovensky vlcak. Niille pahinta mitä voit tehdä on sulkea häkkiin pihalle. Joillekkin koirille tuo taas ei ole "niin paha" asia.
Joillain koirilla on miellyttämisen halua, esim. paimenkoirilla. Joillain koirilla ei ole miellyttämisen halua, esim. lunnikoira, basenji ja joillain hyvin vähän, esim. shih tzu, brasilianterrieri ja kiinanharjakoira. Riittikö esimerkeiksi?
Anni Korpela, yksi koiran kouluttajista joka on myös kirjoittanut kirjoja, on sitä mieltä että koirat haluavat miellyttää vain itseään. Tekevät vain sitä mistä on heille itselleen hyötyä.
Vaikka koiralla ei olisi miellyttämisen halua tai sitä on vähän niin edelleen se koira oppii silti ;) Pitää vain olla kärsivällisyyttä ja joku kiva juttu minkä takia koira kokee asian kannattavaksi.

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Clyde kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:Hyvä esimerkki tuosta hyväksynnän jne. hakemisesta on se, että yksi tehokkaimmista koiran nollaamis/sen henkisen selkärangan murtamis tavoista on sen eristäminen,
Kyllä, on koiria joille pihalla olevaan aitaukseen vieminen oon äärimmäisen raskas teko...
Kuka tässä on puhunut mistään aitauksesta tai häkistä yhtään mitään?

Ja meitsi antaa tän setin nyt taas vaihteeksi olla... Tätä Töttöhattuilua ei jaksa kerralla isoina annoksina kovin kauaa :?
Viimeksi muokannut Mike Manner, Ti Syys 30, 2008 11:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Mike Manner kirjoitti:Kuka tässä on puhunut mistään aitauksesta tai häkistä yhtään mitään?
No mielestäni molemmat ovat eristämistä.

Vastaa Viestiin