Koulukiusaaminen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
JohanPomppas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

Missu kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 2:15 am
JohanPomppas kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 1:48 am ^^
Pakko kysyä oletko parisuhteessa?mä olen ja meillä ei kyllä ole kumpikaan sanonut oot varmaan joku koulukiusattu.tarkennatko vähän mitä tässä yrität sanoa
Miten tuon mun kommentin jotenki sait väännettyä koskettamaan parisuhdetta? Esim. netissä tuota "oot varmaan joku koulukiusattu." "No se nyt on entinen koulukiusattu" yms. heittoja ja ivailua tulee, jos on ihmisten kesken erimielisyyttä asioista ja halutaan hiljentää toinen osapuoli. Tehdä hänet naurunalaiseksi muiden keskusteluun osallistuvien silmissä. Ja nämä on aikuisia ihmisiä, jotka tuota koulukiusattua käyttää pilkkanimenä. Se vaan kertoo jotain siitä asennoitumisesta, mikä hyvin yleisesti on koulukiusattuihin ja kiusaajiin - eli kiusatun asema on häpeällinen kun taas kiusaaja on sankari. Vie sitten tuo asennoituminen esim. opetajain huoneeseen - mitäpä lottoat, kiinnostaako jos koku tulee kertomaan että häntä kiusataan? Mitäpä lottoat, kiinnostaako kiusaajan vanhempia tehdä asialle mitään, jos heidän penikkansa on kiusaaja?
JohanPomppas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

holmesin haamu kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 7:53 am
JohanPomppas kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 1:48 am ^^
Kiusaamisen syyt ovat hyvin primitiiviset eli heikkoutta ei sallita ja pidetä hyväksyttävänä. Ihminen on myös laumaeläin eli oppii tietyt toimintatavat, jos niille annetaan yleinen hyväksyntä.

Maailma on muuttunut, mutta mistä syystä suhtautuminen tähän on edelleen samalla tasolla. Yksi syy voi johtua siitä, että kiusaaminen on käsitteenä monimutkainen ja siihen puuttumiseen ei haluta liiemmin uhrata resursseja.
Joo - monimutkaistahan tuo on. Jos koulukiusattuja ajattelee niin siellä on toki näitä kilttejä ja hiljaisia, jota vois pitää heikkoutena, mutta useat on myös älykkäitä ja jollain tavalla lahjakkaita. Silloin syynä kiusaamiseen on myös varmaan kateuskin. Toki suurimman osan kohdalla näin ei ole ja ite ainakin tulin kiusatuksi ihan vaan siksi, että olin hiljainen. Toki vähän "erikoinen", ettei sinänsä sama tyhjänpäiväinen pintamuoti -paska koskaan kiinnostanut, kuin muita. Mutta ei se sinänsä olis kiusaamisen syyksi riittänyt. Heikoltahan mä tietysti vaikutin ulospäin ja kun nää kiusaajat pohjimmiltaan on pelkureita, niin ainahan se heikko valitaan kohteeksi ja kiusataan porukalla. Yksin ei kukaan uskaltanut tulla mullekaan päätään aukomaan.
Avatar
SeniiliMuikku
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 07, 2021 7:35 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja SeniiliMuikku »

JohanPomppas kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 4:16 pm
Missu kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 2:15 am
JohanPomppas kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 1:48 am ^^
Pakko kysyä oletko parisuhteessa?mä olen ja meillä ei kyllä ole kumpikaan sanonut oot varmaan joku koulukiusattu.tarkennatko vähän mitä tässä yrität sanoa
Miten tuon mun kommentin jotenki sait väännettyä koskettamaan parisuhdetta? Esim. netissä tuota "oot varmaan joku koulukiusattu." "No se nyt on entinen koulukiusattu" yms. heittoja ja ivailua tulee, jos on ihmisten kesken erimielisyyttä asioista ja halutaan hiljentää toinen osapuoli. Tehdä hänet naurunalaiseksi muiden keskusteluun osallistuvien silmissä. Ja nämä on aikuisia ihmisiä, jotka tuota koulukiusattua käyttää pilkkanimenä. Se vaan kertoo jotain siitä asennoitumisesta, mikä hyvin yleisesti on koulukiusattuihin ja kiusaajiin - eli kiusatun asema on häpeällinen kun taas kiusaaja on sankari. Vie sitten tuo asennoituminen esim. opetajain huoneeseen - mitäpä lottoat, kiinnostaako jos koku tulee kertomaan että häntä kiusataan? Mitäpä lottoat, kiinnostaako kiusaajan vanhempia tehdä asialle mitään, jos heidän penikkansa on kiusaaja?

Ikinä en ole kuullut tai lukenut kenenkään päästävän suustaan tuollaista paskaa. Toivottavasti en tule kuulemaankaan. Olisin syvästi pettynyt jos joku lähipiiristä tuollasta laukoisi ”oot varmaan joku koulukiusattu”.
Itsensä epäileminen on älyn ensimmäinen merkki.
(Ugo Ojetti)
JohanPomppas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

SeniiliMuikku kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 4:39 pm Ikinä en ole kuullut tai lukenut kenenkään päästävän suustaan tuollaista paskaa. Toivottavasti en tule kuulemaankaan. Olisin syvästi pettynyt jos joku lähipiiristä tuollasta laukoisi ”oot varmaan joku koulukiusattu”.
No ehkä se osittain liittyy siihenkin, mitä palstoja lueskelee ajankulukseen. Ite varmaan luen semmoisia, missä ylipäänsä on kusipäisimmät ihmiset koolla - mutta heidän käsitys itsestään toki on, että ovat harvinaisen hyviä ihmisiä. Oon myös työpaikan kahvihuoneessa kuullut, kun ilmeisesti entiset koulukiusaajat - nykyiset työpaikkakiusaajat, pilkkaa työtoveria että se on varmaan entinen koulukiusattu.
Avatar
SeniiliMuikku
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 07, 2021 7:35 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja SeniiliMuikku »

JohanPomppas kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 4:43 pm No ehkä se osittain liittyy siihenkin, mitä palstoja lueskelee ajankulukseen. Ite varmaan luen semmoisia, missä ylipäänsä on kusipäisimmät ihmiset koolla - mutta heidän käsitys itsestään toki on, että ovat harvinaisen hyviä ihmisiä. Oon myös työpaikan kahvihuoneessa kuullut, kun ilmeisesti entiset koulukiusaajat - nykyiset työpaikkakiusaajat, pilkkaa työtoveria että se on varmaan entinen koulukiusattu.
Saakelin surullista. Ja sinne ne asenteet periytyvät sitten eteenpäin.
Itsensä epäileminen on älyn ensimmäinen merkki.
(Ugo Ojetti)
Missu
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2020 8:23 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Missu »

SeniiliMuikku kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 4:39 pm
JohanPomppas kirjoitti: Ma Tammi 11, 2021 4:16 pm Miten tuon mun kommentin jotenki sait väännettyä koskettamaan parisuhdetta? Esim. netissä tuota "oot varmaan joku koulukiusattu." "No se nyt on entinen koulukiusattu" yms. heittoja ja ivailua tulee, jos on ihmisten kesken erimielisyyttä asioista ja halutaan hiljentää toinen osapuoli. Tehdä hänet naurunalaiseksi muiden keskusteluun osallistuvien silmissä. Ja nämä on aikuisia ihmisiä, jotka tuota koulukiusattua käyttää pilkkanimenä. Se vaan kertoo jotain siitä asennoitumisesta, mikä hyvin yleisesti on koulukiusattuihin ja kiusaajiin - eli kiusatun asema on häpeällinen kun taas kiusaaja on sankari. Vie sitten tuo asennoituminen esim. opetajain huoneeseen - mitäpä lottoat, kiinnostaako jos koku tulee kertomaan että häntä kiusataan? Mitäpä lottoat, kiinnostaako kiusaajan vanhempia tehdä asialle mitään, jos heidän penikkansa on kiusaaja?

Ikinä en ole kuullut tai lukenut kenenkään päästävän suustaan tuollaista paskaa. Toivottavasti en tule kuulemaankaan. Olisin syvästi pettynyt jos joku lähipiiristä tuollasta laukoisi ”oot varmaan joku koulukiusattu”.
Sen takia pyysinkin tarkennusta.olisin kanssa syvästi pettynyt jos lähipiiristä joku sanoisi olet joku koulukiusattu.omat lapset ei ole kiusaajia ja olen heille aina opettanut että jos näkee että jotakin kiusataan niin siitä pitää pystyä puhumaan jollekin aikuiselle.on kyllä tosiaankin opettajia joita ei kiinnosta.mun poijan kaveria kiusattiin ja ei se meinannut loppua millään vaikka moni ilmoitti siitä kouluun.minä sitten vanhempain vartissa vähän puhuin tämän opettajan kanssa,oli muuten lyhyt vartti :lol: loppui se kiusaaminen siihen
mistral
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:20 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja mistral »

Missu...jos ei se kiusaamisen lopettaminen ole mitään rakettitiedettä niin olis kiva kuulla millainen ratkaisu sulla sitten olis asiaan että se loppuu maailmasta.

Tämä ja 11 edellistä viestiä siirretty Koskela-ketjusta.
-NILS-
Missu
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2020 8:23 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Missu »

Silloin kun mä olin nuori niin poliisit kävi välillä luokissa puhumassa kiusaamisesta.välitunti valvojia oli useampi.opettajat otti heti yhteyttä kotiin jos jotakin oli.meidänki koulussa oli yksi häirikkö kun muu ei auttanut niin opettaja soitti poliisin hakemaan sen kotiin.2 viikkoon sitä ei näkynyt ja kun se tuli niin kaikki oli ok.ennen vanhaan ei ollu näitä älypuhelimia yms..ei mikään ihme että lapset kasvaa kieroon kun netistä katsellaan kaikenlaista.meillä saa olla netissä 1tunnin päivässä ja minä tarkistan sivuhistoriat yms.kännykällä pelaaminen on kielletty.pelilaitteita saa käyttää vain viikonloppuisin tietyn ajan,ei väkivalta pelejä.
Missu
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2020 8:23 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Missu »

Niin ja valitettavasti mä en yksin voi maailmaa muuttaa.mulla on 4 lasta ja mun velvollisuus on kasvattaa niistä hyviä ihmisiä.mutta jos mulla olisi valtaa niin kieltäisi kaikilta kännykän käytön,lankapuhelin on ihan riittävä ainakin ennen riitti.meillä ei o mitään Facebook yms juttuja.meillä soitetaan tai lähetetään tekstiviestejä.puhelimet jätetään yöksi kaappiin ja mä tarkistan ne.tietenki mun olis helpompaa antaa yö kaudet notkua netissä,pelata,kattoa leffoja.
Eki-setä
Neuvoja-Jack
Viestit: 583
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2018 8:27 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Eki-setä »

Kiusaaminen, kuten kouluissa tai työpaikoilla tapahtuvaa henkistä, sosiaalista ja jopa fyysistäkin väkivaltaa leikkisästi nimitetään, tuntuu olevan yhteiskunnan sokea piste. Olen seurannut "alan" kehitystä nyt parikymmentä vuotta, mutta edistystä kiusaamisen kitkemisessä ei ole tapahtunut. Jos koulukiusaaminen on vähentynyt, niin hyvä. Kuitenkin äärimmäisiä kiusaamistapauksia pulpahtelee välillä julkisuuteen asti. Toisaalta on loogista, että useimmat uhrit perheineen haluavat pitää karmeimmatkin tapahtumat mahdollisimman pienessä piirissä.

Yksiöiden kohtalot eivät päättäjiä kiinnosta, mutta niistä koostuvan rahallisen yhteishinnan pitäisi herättää ajatuksia. Kiusaamisen tiimoilta pidetyt palaverit ja psykologien konsultaatiot ovat käytännössä ilmaisia, mutta kun mietitään opintojen ja työurien keskeytyksiä, työkyvyttömyyseläkkeitä, sairaslomia,.. pitäisi kellojen soida. Onko edelleen niin, että kun opiskelu- ja työkyvyttömäksi kiusatulle lopulta myönnetään eläke, ongelmien ajatellaan johtuvan hänen omista ominaisuuksistaan, eikä esim. kiusatuksi joutumista huomioida?

Työuran varrelta muistan henkilön, joka esiintyi osaamisen ja ahkeruuden perikuvana, työyhteisön ilopillerinä ja tukipilarina. Hän esitti kaikkien parasta kaveria ja oli erityisesti johdon lemmikki. Tosiasiassa hän oli psykopaatti, joka huijasi lähes kaikkia puhumalla ja teetti työt muilla. Hän aiheutti uhreilleen sairauslomia, joiden kokonaishinta/vuosi olisi ollut mielenkiintoinen summa. Tällaisia laskelmia ei tietenkään tehty.

Päättäjiä kiinnostaa raha, joten heidän pitäisi miettiä kiusaamistakin euroina. PItäisi myös käsittää, että koulukiusaajasta varttuu lähes aina työpaikkakiusaaja.
Avatar
SeniiliMuikku
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 07, 2021 7:35 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja SeniiliMuikku »

Missu kirjoitti: Ti Tammi 12, 2021 12:42 pm Niin ja valitettavasti mä en yksin voi maailmaa muuttaa.mulla on 4 lasta ja mun velvollisuus on kasvattaa niistä hyviä ihmisiä.mutta jos mulla olisi valtaa niin kieltäisi kaikilta kännykän käytön,lankapuhelin on ihan riittävä ainakin ennen riitti.meillä ei o mitään Facebook yms juttuja.meillä soitetaan tai lähetetään tekstiviestejä.puhelimet jätetään yöksi kaappiin ja mä tarkistan ne.tietenki mun olis helpompaa antaa yö kaudet notkua netissä,pelata,kattoa leffoja.
Tuossa on lähinnä ääripäät. Ei ollenkaan tai kaikki yökaudet. On myös välimaasto. Koen, että nykymaailmassa puhelin on suuri osa sosiaalisesta kanssakäymisestä enkä uskaltaisi sitä ihan minimiin rajoittaa. Ymmärrän lankapuhelin -ajatuksen, kyllä meillekkin se riitti mutta ajankuva oli ihan erilainen. Netissä on paljon paskaa mutta valtavasti myös hyvää, ehkä sen käytöstä voi sopia pelisäännöt? Tuntuu kohtuuttomalta epäluottamuslauseelta puhelinten tarkastaminen ja lukitseminen mutta ymmärrän tietysti jos siihen on ollut aihetta.
Itsensä epäileminen on älyn ensimmäinen merkki.
(Ugo Ojetti)
Missu
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2020 8:23 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Missu »

SeniiliMuikku kirjoitti: Pe Tammi 15, 2021 7:32 pm
Missu kirjoitti: Ti Tammi 12, 2021 12:42 pm Niin ja valitettavasti mä en yksin voi maailmaa muuttaa.mulla on 4 lasta ja mun velvollisuus on kasvattaa niistä hyviä ihmisiä.mutta jos mulla olisi valtaa niin kieltäisi kaikilta kännykän käytön,lankapuhelin on ihan riittävä ainakin ennen riitti.meillä ei o mitään Facebook yms juttuja.meillä soitetaan tai lähetetään tekstiviestejä.puhelimet jätetään yöksi kaappiin ja mä tarkistan ne.tietenki mun olis helpompaa antaa yö kaudet notkua netissä,pelata,kattoa leffoja.
Tuossa on lähinnä ääripäät. Ei ollenkaan tai kaikki yökaudet. On myös välimaasto. Koen, että nykymaailmassa puhelin on suuri osa sosiaalisesta kanssakäymisestä enkä uskaltaisi sitä ihan minimiin rajoittaa. Ymmärrän lankapuhelin -ajatuksen, kyllä meillekkin se riitti mutta ajankuva oli ihan erilainen. Netissä on paljon paskaa mutta valtavasti myös hyvää, ehkä sen käytöstä voi sopia pelisäännöt? Tuntuu kohtuuttomalta epäluottamuslauseelta puhelinten tarkastaminen ja lukitseminen mutta ymmärrän tietysti jos siihen on ollut aihetta.
Siis pienemmillä lapsilla on puhelimet mun valvonnassa.sitten kun ne on 15v niin sitten saavat puhelimensa..meillä on lapset siinä iässä jo niin fiksuja että ei rakenna sitä pommia minkä ohjeet helposti löytyy.ymmärrän kyllä että kännykät on tätä päivää.mun yhdellä lapsella oli Facebook ja se luuli saaneensa kaveripyynnön tytöltä mutta kävi ilmi että oli vanha pervomies.en mä usko että mun lapset mitään paskaa netistä etsii mutta jos joku on niille jotain laittanut siihen sovellukseen mikä niillä nyt on
JohanPomppas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

Captain Hastings kirjoitti: Pe Tammi 15, 2021 2:09 pm Kiinnostavaa on tuo kiltiksi ja sosiaaliseksi pojaksi kuvaillun epäillyn rooli kiusaamisessa ja surmaamisessa. Rivien välistä voi lukea, että koulutoverien joukossa on ihmetystä tämän osallisuudesta. Poikaahan kuvaillaan mukavaksi ja monia ympärilleen keränneeksi tyypiksi. Ja hänellä oli myös paljon harrastuksia, mikä yleensä mielletään tavallisen ja kunnollisen kersan merkiksi.
Näin entisenä koulukiusattuna, jonka lähinnä pelasti vikkelät kintut, voin sanoa että ainakin omissa kiusaajissa oli juuri näitä "kilttejä ja mukavia poikia" hyvinkin paljon. Osaahan ne esittää toki ja olla osalle penikoista ja erityisesti aikuisille oikein mukavia ja kilttejä. Nää on niitä menestyjä -tyyppejä, jotka muita astinlautanaan käyttäen kipuaa hyvinkin korkeisiin asemiin. Tuskin tätäkään "mukavaa ja kilttiä" tulee paljon hidastamaan se pieni tuomio, jonka käkkii, jos käkkii...
JohanPomppas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

NoMeansNo kirjoitti: Pe Tammi 15, 2021 7:10 pm
KritikaL kirjoitti: Pe Tammi 15, 2021 5:59 pm Tätähän se on nykyään. Koulua ei kiinnosta, opettajia ei kiinnosta. Opettajille kertominen ei auta, joten ei kai muksut sitten enää edes vaivaudu yrittämään. Etenkin, jos uhkana on joutua itsekin kiusatuksi kantelun takia.

Viljellään kiva-koulua ja kaikkea muuta, mikä kuulostaa hienolle, mutta totuus on yleensä jotain ihan muuta. Tuntuu siltä, että koulun tehtävä ei ole enää välittää kenestäkään, vaan yritetään saada muksut vaan systeemin läpi ja katotaan mitä tulee. Ja tätähän sieltä sitten tulee.
Miten niin "nykyään"? Tuollaistahan se on ollut aina. Tosin koulujen välillä on isoja eroja, joissakin puututaan nopeasti ja tehokkaasti, joissakin ei ole kunnollisia systeemejä tai ne ovat vain nimellisiä.
Nimenomaan - tätä se on ollut aina. Ainut muutos entiseen on tuo kivakoulu, joka sekin on vaan turhaa sananhelinää eikä ainakaan opettajia kiinnosta sen kummemmin kuin ennenkään. Ja opettajat kyllä tietää, eivät vaan välitä.
massarati
Alibin satunnaislukija
Viestit: 65
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 1:20 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja massarati »

JohanPomppas kirjoitti: La Tammi 16, 2021 12:51 am Nimenomaan - tätä se on ollut aina. Ainut muutos entiseen on tuo kivakoulu, joka sekin on vaan turhaa sananhelinää eikä ainakaan opettajia kiinnosta sen kummemmin kuin ennenkään. Ja opettajat kyllä tietää, eivät vaan välitä.
Opettajat saattaa välittääkin, mutta kun keinoja näiden kaiffareiden aisoissa pitämiseen ei ole. Pahimmassa tapauksessa saat niskaasi ne vanhemmat, jotka ovat sitä mieltä, että ei heidän petteri ole ikinä mitään väärää edes ajatellut, ja syyllisiä on opettaja itse ja se joka on pikku-petteriä mistään syyttänyt.
Vastaa Viestiin