ubuntus kirjoitti:Aivan kaikki pitäisi tuoda valmiina eteen, on niinku paljon siistimpää vallottaa taloja ja pitää katubileitä, niinku tiiäthän sää. Tiedätkö kuinka moni yrittäjä on pienestä aloittanut, yhtenä esimerkkinä tästä mahdottomasta tilanteesta täytyy mainita Veikko Lesonen. Alussa oli vuokrattu autotalli ja nolla työntekijää, lopussa satoja typöntekijöitä ja muutaman sadan miljoonan tulot.
Eli sä oot nyt mulle vihainen, kun en halua yrittäjäksi? Miksi mun pitäis haluta? Ootko sä ite yrittäjä? Pakkohan sun on olla, muutenhan sä oot just puhunut itsesi pussiin. Ja oot vieläpä sellainen erilainen yrittäjä, joka näkee pienyritysten olevan hyvässä asemassa nykyisessä kilpailutilanteessa. Ihan niin kuin duunarit ja työttömät. Jos sulta kysytään, niin huonosti menee oikeastaan vain rikkailla. Se on jotenkin niin julma maailma tämä, vai mitä?
Just joo. Etkä varmaan omista tätä tarpeetonta kännykkääkään. Miten nämä ovat tarpeetonta roinaa jos sinäkin kerrot kuinka sinun on pakko näitä käyttää. Kuulostaa hyvältä, mutta tuntuu että ajatus taas puuttuu vähän kuin tässä rööki jutussakin.
Omistan kyllä kännykän, kun sellaisen ilmaiseksi sain eikä mulla mitenkään ole vielä varaa puhelinosakkeeseen. Silti kännykkä on hyödytön kapistus. En todellakaan itkisi kännyköiden perään jos ne jonkun taikurin toimesta kaikki häviäsivät tästä maailmasta. Siitä syystä se todellakin on turha kapistus, vaikka itsekin olen olosuhteiden pakosta sen käyttäjä. Ikävä kyllä vain nykyinen työelämä on rakentunut pitkälti sen varaan, että tavoitettavissa pitäisi mukamas olla ihan aina. Ennenkään ei ole tarvinnut, mutta nyt yhtäkkiä tarvitsee.
On olemassa myös valtava määrä muita hyödyttömiä tuotteita, joita ihminen on ajautunut käyttämään eri syistä, vaikka pärjäisi ilman niitä vallan mainiosti. Nykyinen länsimainen yhteiskunta vain on rakennettu turhuuksien kasan päälle - moni sanoisi jopa, että sivilisaatiomme on rakennettu paskakukkulan laelle. Siksi moni turha tuote tuntuukin tarpeelliselta, vaikkei se sitä ole.
Mitä tekemistä kunnollisella palkalla ja palkkaeroilla on. Esimerkiksi lastenhoitajat saavat kunnollista palkkaa, sillä pystyy ostamaan asunnon ja ruokaan ja muuhunkin tärkeään raha riittää. Palkkaerot on helppo selittää, kysynnän ja tarjonnan laki määrää palkan. Jos haet napinpainajaksi niin ei siitä luultavasti kovin paljoa makseta, sillä siihen löytyy Suomestakin 4 miljoonaa osaajaa, jos haetaan finanssioikeuden asiantuntijaa ei hakijoita ole kovin monta, palkka kasvaa suuremmaksi.
Sä kun jaksat pyöritellä tätä asiaa edestakaisin kommentoimatta kertaakaan näiden valtavien palkkaerojen järkevyyttä ja oikeidenmukaisuutta, niin kerropa nyt vihdoin mitä mieltä näistä eroista itse olet? Mun pointtina on alusta asti ollut, että kenenkään ihmisen tunti ei voi maksaa sataa kertaa enemmän kuin toisen. Sun mielestä ilmeisesti voi hyvinkin ja se on vieläpä ihan oikein, koska "kysyntä ja tarjonta määrää sen". Välillä voi myös ajatella ihan oman moraalin, myötätunnon ja etiikan kautta eikä vain tyytyä hokemaan kuluneita fraaseja siitä miten maailma toimii. Kaikki tietävät miten maailma toimii, mutta kysymys onkin siitä toimiiko se oikeudenmukaisesti. Omaan ajatteluun kykenemätön ihminen ottaa tässä vaiheessa käteensä lakikirjan ja lukee siitä mikä on oikein ja mikä ei, mutta toisenlainen henkilö kykenee vastaamaan kysymykseen oman moraalinsa pohjalta. Koitapa sinäkin.
Mutta eikös tämä johtaja ole myös työläinen eli todellisuudessa työläinen on vastuussa työläiselle. Eikös nyt tässäkin ole ristiriita. Toimitusjohtaja tekee myös virheitä, näistä virheistä joutuu kärsimään isompi joukko (Huomaatko kuinka tässä nyt tullaan siihen kysymykseen miksi johtajalle maksetaan enemmän. Hänellä on vastuuta).
Ensinnäkin ketkä kärsivät ensimmäisenä ja koviten johdon tekemistä virheistä? Kun viime vuosina useat kotimaiset, suuria voittoja jatkuvasti takoneet suuryritykset ovat erottaneet henkilöitä, niin kuinka usein se on ollut toimitusjohtaja? Tai kuinka usein edes johtoportaan palkkoja ja muita etuisuuksia on laskettu/karsittu ja siten haettu niitä ahneiden sijoittajien hakemia voittoja?
Toiseksi kyllähän johtohenkilökin on periaatteessa työmies jos sen haluaa niin nähdä. Näkihän Saulikin itsensä työväen presidenttinä, vaikka kansa olikin asiasta eri mieltä. Saulilla vain oli parempi lääkitys. Ja jos lopetat saivartelun hetkeksi, ymmärrät kyllä varmasti millä tavoin pääjohtaja on erilainen työmies verrattuna varsinaiseen duunariin. Toki jos haluat jatkaa saivartelua, voidaan sitä jatkaa ja päästä jälleen siihen hienoon tilanteeseen jossa itse asiasta suurena kokonaiskuvana ei enää puhuta, vaan puhutaan eri käsitteiden merkityksistä, yms. aivan kuin sillä oikeasti olisi mitään merkitystä niin kauan kuin kumpikin ymmärtää mistä puhutaan.
TÄH???
Nimenomaan. Ehkä ystävämme Herkkis omien tyhjänpäiväisten väliheittojensa lomassa tulee ja kertoo mitä lausahduksellaan tarkoitti ja ennen kaikkea mihin se liittyi. Sitä odotellessa...