Joensuu: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa 2013 - ei syytteitä

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

blo
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Elo 22, 2012 11:35 am
Paikkakunta: kunta

Joensuu: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa 2013 - ei syytteitä

Viesti Kirjoittaja blo »

Tässä taas toinen hyvä esimerkki kun mennään urkkimaan toisten asioita jotka ei kuulu sulle eikä mulle.
Se vaan näyttää olevan helvetin vaikeeta olla työntämättä nokkaa toisten asioihin, sit ihmetellään jos tulee pataa tai muuten selkkausta.
Ihan sama asia kun se kyttä joka sai kuonoo junassa. Jos ei ymmärrä olla olematta sankari viittaan pukeutumatta silloin pitää olla valmis vastaamaan seurauksista.
Jos olisi kuvaaja/ahdistelijalla ollut omaa elämää ja kunnioitusta pyyntöön pois lähtemiseen hautajaisista niin ei tarvisi vinkua mua uhattiin.
Ja kytät oli sanonu ettei tilanteessa kannata provosoida ja silti pakko mennä
Voi luoja sentää mikä apina, hautajaiset oli ne sit kenen tahansa jos et ole tervetullut niin MIKÄ ON SE SANA MITÄ ET SILLOIN YMMÄRRÄ.
Täysi tuki 1% merkeille

Otsikkoa päivitetty
-NILS-
vempele
Martin Riggs
Viestit: 645
Liittynyt: To Marras 24, 2011 7:21 pm

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja vempele »

On se blo hurja hemmo, mun mielestä voisit seuraavalla kerralla panostaa alustukseen ja tehdä siitä edes jotenkin järkevä.
Hautajaisvieraat uhkailivat kuvaajia Joensuussa

Lauantai 26.1.2013 klo 16.06 (päivitetty klo 17.19)

Uudenvuodenyönä ammutun noin 40-vuotiaan miehen hautajaiset alkoivat kahnauksella tänään puolenpäivän jälkeen Joensuussa.

Joensuun evankelisluterilaisen kirkon edustalle kokoontuneet lehti- ja tv-kuvaajat joutuivat uhkailujen kohteeksi ennen tilaisuuden alkua.

Kuvaajat olivat paikalla, koska hautajaisiin odotettiin poliisin mukaan runsaasti moottoripyöräjengiläisiä. Kuvaajat olivat noin 50 metrin päässä kirkon ovelta, kun muutama hautajaisvieraista lähestyi heitä ja alkoi uhkailla. Kuvaajiin ei käyty käsiksi.

- Ei, ei sentään. Mie annoin heille kamerat, mutta sanoin, että voisivatko ottaa pelkästään muistikortit, kertoo paikalla ollut kuvaaja.

Miehet ottivat muistikortit ja antoivat kameran takaisin. Toisen kuvaajan kameran miehet heittivät lumihankeen.

- Sanoivat, että pistävät multa polvet paskaksi. Mitään he eivät tehneet, mutta kyllä siinä säikähtää.

Kuvaaja kertoi asiasta paikalla olleille poliiseille.

- He kertoivat, ettei tilanteessa kannata provosoida. He kyllä sanoivat, että asiasta voi tehdä rikosilmoituksen.

Poliisin mukaan hautajaisiin osallistui 150-160 henkeä.

STT
Sitten vielä pakollinen jeesustelu artikkeli.
STT:n päätoimittaja: Journalistien uhkailu aina vakava asia

Lauantai 26.1.2013 klo 18.24 (päivitetty klo 18.34)

STT:n vastaava päätoimittaja pitää Joensuussa tapahtunutta kuvaajien uhkailua vakavana asiana.

STT:n päätoimittaja Mika Pettersson painottaa journalistin työrauhaa.

Päätoimittaja, toimitusjohtaja Mika Petterssonin mukaan kuvaajilla on oikeus kuvata julkisella paikalla kenenkään häiritsemättä heidän työtään.

- Jos journalistin estelyä tapahtuu missä tahansa, niin kyse on viime kädessä sananvapausasiasta, Pettersson sanoo.

Uudenvuodenyönä ammutun miehen hautajaiset alkoivat kahnauksella puolenpäivän jälkeen. Kuvaajat olivat kirkon lähellä, koska hautajaisiin odotettiin poliisin mukaan runsaasti moottoripyöräjengiläisiä. Muutama hautajaisvieraista lähestyi kuvaajia ja alkoi uhkailla. Kuvaajiin ei käyty käsiksi.

Miehet ottivat yhdeltä kuvaajalta muistikortit ja antoivat kameran takaisin. Toisen kuvaajan kameran miehet heittivät lumihankeen. Kuvaaja kertoi asiasta paikalla olleille poliiseille, jotka kertoivat, että asiasta voi tehdä rikosilmoituksen

Myöhemmin poliisi luonnehti tiedotteessaan kahnausta pieneksi välikohtaukseksi. Mika Pettersson pitää muotoilua erikoisena.

- Luulisi, että viranomainen ymmärtää sen, että journalistin työrauha pitää turvata.

STT
oon sisältä kuollu ja risti mun naamassa merkkaa sitä
zikzak
Harjunpää
Viestit: 336
Liittynyt: Ke Helmi 22, 2012 8:07 pm

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja zikzak »

Niin no, julkisella paikalla kuvaaminen on Suomessa täysin lailllista puuhaa. Uhkailu ja tavaroiden vieminen ei.

Vaikka STT:n Petterssonin kommentti aikamoista hurskastelua onkin, kyllä toimittajien uhkailu ja työn estely kuulostaa enemmän Pohjois-Korealta tai Kiinalta kuin Suomelta.
blo
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Elo 22, 2012 11:35 am
Paikkakunta: kunta

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja blo »

vempele kirjoitti:On se blo hurja hemmo, mun mielestä voisit seuraavalla kerralla panostaa alustukseen ja tehdä siitä edes jotenkin järkevä.
Ei ole kyse hurjuudesta vaan periaattesta, kun ihmiset puuttuvat toisten asioihin esim jos pyydetään poistumaan niin Mitä pitää tehdä ?
jollei sua haittaa kun sun asiohin puututaan se on sun elämä. Olen luultavasti liian JÄYKKÄ puolustamaan yksityisyyttä ja varsinki jos sekaantuu asiohin jotka ei kuulu SULLE.
Eikä mun tarvi panostaa alustukseen varsinkaan mitä on valmiiksi jo julkaistu.
Hyvin näytit ymmärtävän mistä kyse joten muista tämä älä vastaisuudessakaan puutu asiohin jotka ei kuulu SULLE..
vempele
Martin Riggs
Viestit: 645
Liittynyt: To Marras 24, 2011 7:21 pm

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja vempele »

blo kirjoitti:Eikä mun tarvi panostaa alustukseen varsinkaan mitä on valmiiksi jo julkaistu.
En nyt taida tajuta, onko tästä jo joku aihe julkaistu? sittenhän tämä on ihan turha topikki ja mitä johonkin uuteen uutiseen tulee niin olisihan se järkevää kopioida esimerkiksi vaikka iltapulujen sivuilta heidän tekstin pätkät eikä alkaa itse kirjoittelemaan, tulee helposti vain itseään miellyttävät asiat kirjoitettua ja toinen osa jää kaikilta pimentoon..
oon sisältä kuollu ja risti mun naamassa merkkaa sitä
primate
Alibin satunnaislukija
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2012 5:38 pm

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja primate »

Itse näen tuossa hautajaisseurueen kuvaamisessa suurimpana ongelmana sitä, että samaan kuvaan tulee muutakin sukua. Jotka eivät kuulu välttämättä liivijengeihin millään tavalla. Sitten kuvat ovat lehdissä isojen "liivijengiläiset sitä ja tätä" otsikoiden alla.
lepajoki
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 10:56 am

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja lepajoki »

En nyt lähde kommentoimaan mikä oli oikein, vai oliko oikein. Mutta senverran täytyy sanoa, että tuo Petterson tai joku, on elänyt pussi päässä. Tai on oikeasti täysi puupää. Tuollaisia mielivaltaisia hurskasteluja heittää stt:n pääjehu. Sylettää!
blo
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Elo 22, 2012 11:35 am
Paikkakunta: kunta

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja blo »

tulee helposti vain itseään miellyttävät asiat kirjoitettua ja toinen osa jää kaikilta pimentoon..[/quote]

ok yritetään seuraavan kerran artiguloida selvemmin :)
slk
Hetty Wainthropp
Viestit: 451
Liittynyt: La Loka 27, 2012 4:30 pm

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja slk »

primate kirjoitti:Itse näen tuossa hautajaisseurueen kuvaamisessa suurimpana ongelmana sitä, että samaan kuvaan tulee muutakin sukua. Jotka eivät kuulu välttämättä liivijengeihin millään tavalla. Sitten kuvat ovat lehdissä isojen "liivijengiläiset sitä ja tätä" otsikoiden alla.
Kuvaaminen sallittua julkisella paikalla mutta kuvin käytöstä voi tulla ongelmia kuten mainitsit jos henkilöt ovat kuvista tunnistettavissa kuvatekstien kanssa pitää olla varovaisia että ketään ei tulisi leimattua aiheetta.
"Kaikki on mulkkuja kunnes toisin todistetaan". Frank Zappa
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Tuohan on ilmiselvä ryöstö, jos väkivallalla uhkaillen otetaan toisten kameroita ja/tai muistikortteja.
LeavenworthCJ
Susikoski
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Tammi 25, 2013 1:19 pm
Paikkakunta: Suomi

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja LeavenworthCJ »

Minusta oikeus viettää hautajaisia omassa piirissä, on suurempi oikeus kun "journalistin" oikeus tulla hyeenana haaskalle kameroineen.

Moni hautajaisväkeen kuuluva leimataan mediassa jengiläiseksi, vaikka ei muuten kytköksiä olisikaan. Tietenkin toisen omaisuuden rikkominen ja takavarikoiminen on rikos, mutta jotain käytöstapoja varmaan voisi olla kuvaajallakin.

Saa kai montaakin asiaa lain mukaan kuvata, mutta missä moraali?
blo
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Elo 22, 2012 11:35 am
Paikkakunta: kunta

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja blo »

lepajoki kirjoitti:En nyt lähde kommentoimaan mikä oli oikein, vai oliko oikein. Mutta senverran täytyy sanoa, että tuo Petterson tai joku, on elänyt pussi päässä. Tai on oikeasti täysi puupää. Tuollaisia mielivaltaisia hurskasteluja heittää stt:n pääjehu. Sylettää!
OLD SCHOOL
Tuulitukka84
Poliisikoira Rex
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 9:11 pm
Paikkakunta: In the middle of nowhere

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja Tuulitukka84 »

Kyllä hautajaisissa pitäisi hautajaisrauha olla, oli haudattava sitten liivijengiläinen tai ei.
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Tavallisten kuolevaisten hautajaisiin eivät lehtimiehet menekään. Jos vainaja on tavalla tai toisella julkisuuden henkilö, journalistit kyllä menevät paikan päälle saadakseen aikaan jonkun jutun. Nyt jäi Alibilta ja iltapäivälehdiltä hautajaiskuvat saamatta, muita lehtiä tuo tuskin edes kiinnostaa.
Gods made heavy metal.
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: Kuvaajia uhkailtiin hautajaisissa

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Minusta journalistien työrauhan suojeleminen taas on tärkeää ja normaaliin tapaan toimiva toimittaja ei häiritse hautajaisten kulkua millään tavalla. Paljon enemmän hautajaisrutiineja rikkoo lapsellinen uho ja tavaroiden riisto.

Jokainen yksittäinen ihminen saa kieltäytyä esimerkiksi haastattelusta, mutta journalistin uhkaileminen tai työvälineiden tuhoaminen ja vastaavat laittomat tempaukset ovat kyllä vastoin länsimaista toimintatapaa.

Kuvissa näkyvien mahdollinen leimautuminen on sitten asia erikseen. Hautajaisista otettuja kuviahan voidaan käyttää hyvin monella tavalla ja täytyy olla melkoinen pässi lukijaksi, joka olettaa että kaikki hautajaisiin osallistuvat olisivat jengiläisiä. Kukaan toimittaja ei varmasti sellaista kirjoittaisi, joten lukijan omaksi oletukseksi moinen johtopäätös väistämättä jäisi.
Vastaa Viestiin