Lapsena luulin, että...

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Tracker
Theo Kojak
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 9:13 am

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja Tracker »

Linja-autossa saa matkustaa ilmaiseksi, niinpä lähdin 5-6 vuotiaana matkustamaan suureen maailmaan, laitakaupungilta keskustaan. Menin pysäkille ja nousin autoon kun se pysähtyi, julman näkönen kuski vaati rahaa :shock: , eihän minulla ollut, kaivelin mukamas taskujani, ikäänkuin raha olisi hukkunut :oops: , vieressä oleva hymyilevä mies maksoi minun matkan ja pääsin keskustaan. Siellä puoli päivää pyörittyäni kävelin kotiin kun en uskaltanut luottaa jonkun taas maksavan minun matkan.
aga
Adrian Monk
Viestit: 2754
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja aga »

En ehkä luullut, mutta varsinkin pienempänä oli sellainen automaattinen mielikuva kun valokuvia ja elokuvia oli katsonut, että silloin oli mustavalkoista... Ehkä aivan pienenä luuli oikeasti, että silloin oli mustavalkoista. Vieläkin ehkä tietyllä tavalla, pitää erikseen mieltää että aika samanlaista silloin oli kuin nykyäänkin, oli värit ja kaikkea. :D Eikä ihmiset ehkä puhuneet ihan niin kuin Suomi-filmeissä.
rippe
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 112
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 10:37 am

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja rippe »

Mä en ennen lukutaidon avartavaa vaikutusta ymmärtänyt millään mitä eroa on spagetilla ja paketilla. Olin tosi ihmeissäni kun tajusin, että pakettiauto on kulkuneuvo, jolla voi kuljettaa myös muuta rahtia kuin spagettia.

Mun historiakäsitykseni oli vähän vajaahko, ja mun mielestä aika ennen 70-lukuva meni kategoriaan "ennen vanhaan". Ja mun mielestä tämä ennen vanhaan oli siis sellainen ajanjakso, jolloin elämä oli samanlaista kuin Kunnaksen Koiramäki-kirjoissa.
Michelangela
Neuvoja-Jack
Viestit: 581
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:06 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja Michelangela »

Mä muutes luulin jotenkin näin, että Suomenlinna on sama asia kuin Åland (eli Ahvenanmaa). Ja että Suomenlinnasta tosiaan kertoo se laulu: "Ja se Oolannin sota oli kauhia...!"

Sitten olin kans ihan varma siitä, että siili on samaa sakkia kuin puput ja hiirulaiset, eli jyrsijä.

Luulin myös, että täytekakku tehdään silleen, että se kakku todella koristellaan ihan valmiiksi raa'an kakkutaikinan päälle, kermavaahtoineen hedelmäpaloineen ynnämuineen, ja sitten koko laitos vaan uuniin.

Luulin myös, että se on naisen napa mihin mies sen pippelinsä laittaa, ja sieltä navasta se vauvakin sitten tulee. Kun eihän siinä alempana ollut kuin se pissaus-juttu, en tajunnut siellä mitään sisätilaa olevankaan. :oops:
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja Gladys »

... siinä "nallekarhu sairastaa" -laulussa sanottiin, että "nallekarhu sairastaa, häntä hellii käärme".

Olin pitkään kovin hämilläni tästä.
All is pretty.
- Andy Warhol
Kujakatti
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2014 1:08 pm

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja Kujakatti »

että talvella ei ole puita, kun ei ole kukkiakaan. Muistan vieläkin miten puiden olemassaolo selvisi eräänä päivänä, kun olin laskemassa pulkalla mäkeä ja meinasin törmätä puuhun.
pedius
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 19, 2015 6:43 pm

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja pedius »

vihdoinkin sain kirjauduttua tälle mielenkiintoiselle palstalle :) minä luulin kakarana, että puuteri on huumetta... ihmettelin kovasti kun sitä mainostettiinkin :o :lol: lisäksi luulin, että televisiossa mainostettiin vain huonosti menestyviä tuotteita, ei mennyt perille, että menestyvät tuotteet tarvitsisivat mainontaa :lol:
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

... ne jotka eivät kysy koskaan mitään tietävät kaiken.
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Luulin, että meidän isä on niin tärkeä henkilö, että koko pitäjässä ei mitkään asiat hoidu ellei isä ole niitä asioita "pyörittämässä". Hän oli poliittisesti aktiivinen ja kuului yhteen puolueeseen, mutta vasta myöhemmin ymmärsin, että ei hän niin tärkeä ollutkaan kuin luulin. Vieläkin se paikkakunta on pystyssä, vaikka isä on ollut jo haudassa kymmeniä vuosia.
Gods made heavy metal.
kiinnostunut68
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 5:58 pm

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut68 »

Minä luulin/muistin väärin. Tapani Kansan hitti R.A.K.A.S oli siihen aikaan ilmestynyt ja sitä soitettiin jatkuvasti radiossa. Ajelin uudella polkupyörällä ja hyräilin kappaletta. Sitten unohdin tietysti sanat ja menin isältäni autotalliin kysymään, et miksi siinä kappaleessa lauletaan, "P.A.S.K.A tulta kultasein, mä sanoin niin ja selväks tein..." :shock: Isäni oli jostain syystä jo valmiiksi kiihtyneessä mielentilassa ja äkkilähtöhän sieltä autotallista tuli. :D :D :D
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja Destiny »

..isäni on mustalainen (tällä sanalla), olin suorastaan vakuuttunut asiasta.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Michelangela
Neuvoja-Jack
Viestit: 581
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:06 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja Michelangela »

Hitsi te heitätte hyviä! :lol: Mä käyn aina välillä lukemassa näitä uudelleenkin, kun kaipaan piristystä.

Mä reagoin lapsena hirveen tunnepitoisesti joihinkin kuulemiini biiseihin. Esimerkiksi siihen "näinkö meille täällä aina käy käy käy käy..." (Laulajana siis Virve Rosti) Tulin aina tosi vihaiseksi laulajalle (!) kun se oli ollu niin kylmä ja välinpitämätön jotain niin ihanaa ihmistä kohtaan, melkein itku tuli aina sen ihanan ihmisen takia.

Sitten myös, yhteen aikaan näytti menevän niin, että kun TV-kanavalta loppui ohjelmat illalla, niin lopuksi laittoivat soimaan biisin "Cry me a river". Usein Julie Londonin laulamana, toisinaan jousiorkesterin esityksenä. Mä ihan opin pelkäämään sen alkamista, vaikka mulla ei silloin ollut hajuakaan että mistä siinä laulettiin - itketti vaan ihan älyttömästi, ihan pakahdutti ja musersi. Sittemmin olen opetellut biisin sanat, ja fanitan ihan kybällä. Niin hyvin ainakin mulle välittyi jo muksuna sen biisin teemat, ihan ilman mitään tajua sanoituksestakaan saati alussa biisin nimestäkään.

https://m.youtube.com/watch?v=MkD_kYkRk3c
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
annaanna

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Etunimet olivat mulle ylitsepääsemätön mysteeri. Pohdintojani joskus perheen parissa muisteltiin.

Oma etunimi harvinaisempi, sisarruksen nimi usein esillä telkussa ja muualla. No kerran sitten puhuttiin tunnetusta kirjailijasta, jolla sama nimi. Kerroin koulussa isona ryhtyväni kirjailijaksi (koska oletin olevani "nimitetty" kirjailijaksi).

Mulla ja sisaruksella oli samannimiset kummitädit ja yksi täti, meillä oli myös kolmella serkulla sama etunimi. En kyennyt käsittämään niitä etunimiksi, ajattelin olevan omanlaisensa sukulaisuuden nimitys.
Lisäksi toisen, naapurissa asuneen, kummitädin mies oli tauno ja lähistöllä asui kummien nimikaimat eli samoilla etunimillä ollut pariskunta. Mielestäni miehet olivat vähän kummallisia, taunoja. Olinkin kysynyt mikä on taunon (etu)nimi.

Voitte varmaan kuvitella kuinka pieni pää sekosi kun hoettiin, että niin ovat samanlaisia kuin kaksi marjaa. Ja sitten kaksi Marjaa ei ollenkaan muistuttaneet toisiaan.

Palturinpuhujat :)!
Smirre
Jack Bauer
Viestit: 929
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 11:16 pm

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Niin että meiän mailla ei saa ilman lupaa vieraat liikuksia,liikkukoot omillaan.Ihmettelin miks äitee antaa vieraitten hiihellä meleki nurkalla.Oikeesti matkaa tais olla parisataa metriä ladulle,joka sekään pariasataa metriä enämpää tainnu meiän (mun mielestä suurilla) tiluksilla kulukia.Mutta kyllä mä sain joka mettäs ja pellolla mennä ku omallani,jos ei mee liian liki taloo.Muistikohan kukaan kertoo,että kaikki mitä näet,ei o meiän.Ettei iso oja ole ainut merkki rajasta.No ei voi olla mun syy,jos ei kerrottu ,että on jokamiesoikeuskin olemassa-jota ei tietenkään ollu sillon,ku naapurin kakaroitten kans riideltiin ja rajoja vahdittiin.
TaraAnne
Scooby-Doo
Viestit: 27
Liittynyt: To Elo 04, 2011 2:04 pm
Paikkakunta: Sateenkaaren tuolla puolen

Re: Lapsena luulin, että...

Viesti Kirjoittaja TaraAnne »

Happosateesta oli paljon juttua, kun olin penska. Pelkäsin sateita, koska luulin, että silloin sulaa jos kerran sataa happoa. o.O
"Hell is empty and all the devils are here."
-William Shakespeare-
Vastaa Viestiin