Kysymys puhalluskokeesta..

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Spurgumies
Neuvoja-Jack
Viestit: 544
Liittynyt: Ti Elo 28, 2012 10:13 pm

Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja Spurgumies »

pari kertaa on ollut niin että olenb ed-iltana tissutellut kaljaa. ja olen ollut sitten aamulla puhalluskokeessa.. Jos alkometri näyttää esim0,1 0,2 tai 0,3 tai 0,4..mainitseeko poliisi asiasta lainkaan..esim" sulla on 0,2 veressä" vaikka se on vielä sallittu arvo.. vai onko vaan hiljaa asiasta ja sanoo.. "hyvä..ok..hyvää päivänjatkoa"
Knuckleduster
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 2:22 pm

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja Knuckleduster »

Kyllä ne ainakin tuossa Poliisit-sarjassa näyttää yleensä ilmottavan jos mittari värähtää, mutta lukema jää alle rangaistavuuden. On mun mielestä monesti sanoneet, että oman harkinnan mukaan voi jatkaa matkaa.

Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole yhdestäkään puhalluskokeesta, vaikka reilut pari vuotta on tullu ajeltua lähes päivittäin.
8)
Spurgumies
Neuvoja-Jack
Viestit: 544
Liittynyt: Ti Elo 28, 2012 10:13 pm

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja Spurgumies »

No periaatteessa on mahdollista juoda edeltävän päivän aikana laatikollinen kaljaa, ja puhaltaa 0 seuraavana aamuna.. jos aloittaessaan on nolla, ja juo noin 2 olutta/tunti vaudilla..aikavälillä 09 aamulla 21 illalla.. seuraavana aamuna klo 8 on nolla /helpostikin
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Kannattaisi ehkä hankkia alkometri tai käydä ihmettelemässä alkoholin poistumista täällä:
http://www.lintukoto.net/testit/alkoholilaskuri/
Nuotio & Äreät Tiput
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja matlockb »

MissHolmes antoi hyvän vinkin, nimittäin alkometrin hankinta mutta siihen kannattaa varautua laittamaan rahaa hieman enemmän kuin 20 euroa, käytännössä noin 50-80 e maksaa luotettava alkometri, sekin pitää sitten säännöllisesti (kaupassa kertovat miten usein) kalibroida.
Tuo netin alkometritesteri, johon yllä on linkki, ei kuitenkaan anna totuutta eli sen varaan ei kannata kyllä laskea.
Saanko olla utelias, Spurgumies, että onko Sinulla mittari sitten värähtänyt ja millaisia lukemia? Poliisi kyllä kertoo aina, vaikka olisi 0,01 ja mikäli puhallus on yli 0,4 promillea, saattavat alkaa tarkemmin kyselemään koska olet viimeksi juonut ja keskeyttävät matkasi hetkeksi ja uusi puhallus otetaan noin 15-30 minuutin päästä ja mikäli promillet ovat nousussa, saat poliisilta ajokortin vastineeksi määräyksen väliaikaisesta ajokiellosta, mikäli siis promillet ajon jälkeen uusintapuhallutuksessa on 0,5 tai yli (tietenkin käydään tarkkuusalkometrissä poliisiasemalla tai sitten tk:ssa verikokeissa).
TheDude
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 8:48 pm

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja TheDude »

Eikös ne kerro tuloksen jos sitä kysyy? Näin oon joskus ite tehnyt ja saanut vastauksen.
Spurgumies
Neuvoja-Jack
Viestit: 544
Liittynyt: Ti Elo 28, 2012 10:13 pm

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja Spurgumies »

Nimenomaan ei ole sanottu yhtään mitään vaikka tissuttelin ed päivän aikana 18kpl 0,33 kepardia
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Lintukotoa kunnon metrin kanssa testanneena, voin väittää, että siihen voi luottaa. Pitää vaan muistaa mitä on kurkkuunsa kumonnut ja millä aikavälillä.

Toki henkilökohtaisia eroja on, mutta normaali immeinen on oman 'kenttätutkimukseni' mukaan selvä silloin, kun käppyrät sitä Lintukodossa näyttävät. Olen käyttänyt koehenkilöinä myös muita kuin itseäni. ''....kas, kas, sillä on kuin onkin elämää netinkin ulkopuolella, tokaisi moni...''

Nimimerkillä ''testattu on'' ;)
Nuotio & Äreät Tiput
Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

Puhalluskokeeseen liittyen olisi toinen kysymys, johon toivoisin valotusta joiltain tieliikennelain kiemuroita syvällisemmin tuntevilta foorumilaisilta.

Elikkäs kuulin taannoin huhun, joka ilmeisesti autokoulusta peräisin; siellä oli nuoria varoiteltu että vaikka rattijuopumuksen raja onkin tuo 0,5 niin ikinä ei kannata auton rattiin lähteä jos arvelee puhaltavansa mitään muuta kuin puhtaan nollan. Esimerkkinä oli käytetty tapausta jossa henkilö oli joutunut kohtalaiseen kolariin ja puhaltanut (poliisihan puhalluttaa aina paikalle saapuneena/kutsuttuna kaikki onnettomuuden osapuolet) jonkin pienen lukeman, sanotaan vaikka 0,2. Henkilö oli kuitenkin kolariin täysin syytön ja tapauksen piti olla nk. pläkkiselvä ja sitä se olikin vielä siellä onnettomuuspaikalla, sekä poliisien että vastapuolen puheissa. Syyllisen osapuolen lakimies oli kuitenkin loppujen lopuksi onnistunut kikkailemaan koko onnettomuuden tämän syyttömän osapuolen kontolle, perusteena se että alkoholia oli todistettavasti ollut veressä.

Voin uskoa että näin voi käydäkin jossain jenkkilässä jossa lähtökohtaisesti se voittaa jolla on varaa palkata parempi advokaatti, mutta että Suomessa...?
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja matlockb »

^Kyllä se vain näin on Hovimestari, että onnettomuustilanteessa vaikka 0,3 puhaltanut saatetaan todeta syylliseksi, mikään automaatti se ei kuitenkaan tietääkseni ole. Lisäksi mikäli ajat autolla vaikka ojaan ja auto vaurioituu ja poliisi tulee paikalle puhallat 0,3 voidaan sinua silti syyttää rattijuopumuksesta mikäli kliinisissä kokeissa todetaan että (vaikka alkoholia alle 0,5) alkoholin vuoksi kykysi auton kuljettamiseen on heikentynyt.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack
Viestit: 569
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:15 am

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja Kinsey Malone »

Kyllähän tuo alkometri pitäis olla joka taloudessa jossa auto ja käytetään alkoholia.
Eipähän aamulla tarvi miettiä onko vai eikö ole promilleja veressä.
Nuo halvat ei oikein toimi. Yhtä kokeilin joka värähti kun olin polttanut tupakan, enkä juonut yhtään mitään.
Avatar
AutumnForever
Martin Beck
Viestit: 755
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

Itse olen kerran puhaltanut 0,7. Sen jälkeen en ole koskaan harkinnutkaan rattiin menemistä juomista seuraavana päivänä.

Joskus nuorena kun oltiin juhlimassa niin käytiin kavereiden kanssa puhalluttamassa itsemme, että kuka pystyy ajamaan. No en minä ainakaan, puhalsin vielä puolen päivän aikaan 1,2 promillea vaikken tuntenut oloani ollenkaan humalaiseksi ja edelliset paukut olin juonut joskus yöllä.
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Minulle on aina näytetty arvo, vaikka se on aina ollut tasan nolla. Enkä siis ole kysynyt.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Kysymys puhalluskokeesta..

Viesti Kirjoittaja matlockb »

AutumnForever kirjoitti:Joskus nuorena kun oltiin juhlimassa niin käytiin kavereiden kanssa puhalluttamassa itsemme, että kuka pystyy ajamaan. No en minä ainakaan, puhalsin vielä puolen päivän aikaan 1,2 promillea vaikken tuntenut oloani ollenkaan humalaiseksi ja edelliset paukut olin juonut joskus yöllä.
Lyhensin lainausta.
Itse olin ollut edellisenä iltana naapurin miehen luona olutta ottamassa ja niitä näitä jutellen kului aika ja lähdin sitten pikkutunneilla kotiin.
Aamulla olin jo lähdössä kauppaan autolla kun ovella tuli mieleen puhaltaa kotialkometriin ja promillet oli yli 1 vielä joten kotialkometri kyllä pelasti meikäläisen rattijuopumukselta vaikkakin olo oli selvä ja puhallusratsian/pysäytyksen todennäköisyys 0,1 prosenttia.
Vastaa Viestiin