Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Moderaattorit, Kilomies, Kyöpeli

Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Joo, Polf. Ihan oikein. David ei tiennyt raskaudesta. Isyydestä ei ollut mitää spekua. Kirjoitin nopeammin kuin ajattelin.
Mutta tuo isyysepäily tuli siksi, että joku ulkopuolinen tietää asiasta ennemmin kuin kumppani, lapsen isä. Eikös se ole tapana kertoa hänelle ensimmäiseksi? Siksi kirjoitin noin.

Saiko Linda sitten lapsen?

Miksi hän oli rullatuolissa, kun meni lentsikkaan? Oliko sattunut joku onnettomuus? Vakka liukastunut helmikuisella kadulla?
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Mainio sarja! Mieluusti kyllä olisi katsonnut vaikka 40min jakson tai tunninkin. Tosi päteviä meidän m.infolaiset kyllä ovat! Vaikka nikkejä ei tässä nyt spekuloidakaan niin selkeä käsitys joistain on jo syntynyt ja se mikä ehkä kiinnostaisi olisi enemmän myös kuulla tutkijoiden taustoista. Esim. ihan vaikka kokonainen jakso meidän tutkijoistamme ei haittaisi ainakaan minua. Itseä kiinnostaa millä perusteella nämä jutut on valittu. Olisi kiva jos tutkittaisiin jotain juttua ihan toiselta puolelta Suomeakin, eikä välttämättä kaupunkioloista, mutta etelä Suomeen näyttävät jutut mielestäni keskittyvän. Toivottavasti näiden jälkeen saadaan sarjalle vielä jatkoa! Olen saanut miehenikin sohvalle sarjaa seuraamaan ja aseistakin jo yhdessä spekuloitiin - edistystä, tällä sarjalla on ihan selkeä parannus parisuhteeseenkin :mrgreen:
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Lumienkeli kirjoitti:
Onko missään muuten tiedossa, mitä kaikkea loput jaksot käsittelevät? Toivoisin kovasti erästä tapausta... 8)
Tuollahan ne loputkin aiheet ovat YLEN-n sivulla:

Kahdeksassa osassa uutta tietoa etsitään neljästä selvittämättömästä rikoksesta: David Holloway 1984, Jukka Karlenius 1993, Jussi Helasvuo 1988 ja julkisuudessa Järvenpää - sarjamurhaajana tunnettu tapaus.
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Lumienkeli
Martin Beck
Viestit: 830
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 6:01 pm
Paikkakunta: Hells Ladder

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja Lumienkeli »

^Kiitos! Olenpa taas ollut hereillä :oops: Olisin niin toivonut näitä kellarisurmien käsittelyä koska olen vakaasti sitä mieltä, että aihe ei ole vielä loppuun kaluttu!! 8) Toisaalta ihan kiva, että käsittelevät ns. vähemmän tunnettuja juttuja. Ainakin itselleni tämä Holloway oli uusi asia (toki minulla on tekijästä vahva epäilys... Nyt.. :mrgreen: ) eikä nuo muutkaan ole oikein mua kiinnostaneet. Sarjan aion katsoa kyllä huolella 8)

Tuosta aikalaisten "metsästämisestä" tuli mieleen, että törmäsinpä kerran itsekin eräässä kuppilassa johonkin random heppuun, joka tuli avautumaan mulle kuinka hän tuntee rikollisia vuosien takaa ja hänellä on tietoa yhdestä jos toisestakin asiasta :shock: No, keskustelu ei sitten kauaa jatkunut, koska hän höpötti häntä kiinnostavista keisseistä ja minun esittämäni kysymykset kuitattiin juttelemalla omista kiinnostuksen kohteista :D
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Sarjan formaatti ei varmaan ihan kaikille aivan ensialkuun aukene, kysehän ei ole tutusta formaatista jossa vain ja ainoastaan esitellään tietty rikos, vaan ajatus on lähtökohtaisesti siinä, että rikos on tapahtunut, siitä on olemassa tietyt faktat ja nyt oma murharyhmämme käy tapahtunutta läpi ja pyrkii omalla tavallaan saamaan lisävalaistusta asiaan.

Itse olisin kaivannut sarjaan ns pilottijakson, jossa jokainen jäsen olisi esittäytynyt ja mielellään kertonut siitä, millaisen tapauksen "tutkinnanjohtajana" esiintyy ja miksi on valinnut juuri tämän keissin.
Nyt esittäytyminen söi ensimmäisestä jaksosta aika suuren osan ja itse keissiin jäi aika vähän aikaa.

Kun katsoin äsken ekan ja tokan jakson peräkkäin, olisi siinä ollut sellainen kokonaisaloituspaketti, jolla olisi varmaan se pilotti saatu tehtyä, kun olisi kerralla tullut.

Mutta mutta, itse pidän sarjasta, tykkään katsella tuttuja telkkarista :wink: Ja eilisestä jaksosta tulikin heti mieleeni Hollowayn keissiin muutama uusi ajatus, joita en ole koskaan aiemmin edes ajatellut, eli hienoa työtä :)
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
kallesanteri
Harjunpää
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 5:11 pm

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja kallesanteri »

Ekassa jaksossa kerrottiin, että luoti on harvinainen. Toisessa jaksossa kerrottiin ettei luoti ollut harvinainen :roll: siis aika vähän "etsivät" lopulta selvittivät tätä casea. Olikohan kuitenkaan tv- ohjelman väärti?

Mikähän näiden "etsivien" tavoite on ollut ohjelmaa tehdessään (ja mikä on ollut tuotantopuolen tavoite)? Minusta pelkkä juttelu (sitähän voidaan käydä täällä) asiasta ei oikein kanna tv-ohjelmaa pidemmän päälle.

Vähän liiankin harrastelimainen ote vaivaa ohjelmaa. Mitä uutta tähän caseen tuli tämän ohjelman myötä? Se ettei H ollut töissä leipomossa. Minusta mitään tv-ohjelmaa ei pidä tehdä jos siihen ei löydy sisältöä, kuten tässä casessa on käynyt.

Minusta ohjelman idea oli raikas ja kannatettava; toteutus ei ole samalla tasolla. Toivottavasti jatkossa ohjelma on parempi.
Joo, oikeen tuntuu joo, kyllä, hjyvää on.
mipa74
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 4:32 am

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

No tuskin kukaan olettikaan, että muutama minfolainen ratkaisee televisiolähetyksessä murhan, jota virkavaltakaan ei ole kyennyt ratkomaan. Meillä(* kuitenkin on nuo tutkintakeinotkin hieman rajoittuneemmat kuin poliisilla.

Eiköhän tuossa ole tarkoituskin vain spekuloida tapauksilla (ja nostaa niitä taas julkisuuteen) ja kertoa tästä "harrastuksesta". Olen nähnyt vasta ekan jakson, toisen katson varmaan tänä iltana.

') Meillä = murhainfon käyttäjät. Minä henkkoht en ole ohjelmassa :)
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
dmm
Neuvoja-Jack
Viestit: 544
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 6:19 pm

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja dmm »

Nimimerkin "kallesanteri" kanssa aivan samoilla linjoilla etenkin ohjelman tuotantopuolen suhteen. En odottanut, että porukka rikoksia sentään ratkaisisi mutta toteutus ontuu todella pahasti. Tulee itse asiassa mieleen, onko tässä sitten ollut tarkoituskin tehdä vain rikoksiin liittyvää tositeeveetä. Harmi.
"Kyllä me muuten oltaisiin tultu osoittamaan mieltä ja näyttämään kaapin paikka mutta kun satoi ja oli kylmä, ja äidin leipomat pullat oli juuri uunissa"
mordfabrik
Armas Tammelin
Viestit: 78
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 2:17 pm

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja mordfabrik »

kallesanteri kirjoitti:Ekassa jaksossa kerrottiin, että luoti on harvinainen. Toisessa jaksossa kerrottiin ettei luoti ollut harvinainen :roll: siis aika vähän "etsivät" lopulta selvittivät tätä casea. Olikohan kuitenkaan tv- ohjelman väärti?

Mikähän näiden "etsivien" tavoite on ollut ohjelmaa tehdessään (ja mikä on ollut tuotantopuolen tavoite)? Minusta pelkkä juttelu (sitähän voidaan käydä täällä) asiasta ei oikein kanna tv-ohjelmaa pidemmän päälle.

Vähän liiankin harrastelimainen ote vaivaa ohjelmaa. Mitä uutta tähän caseen tuli tämän ohjelman myötä? Se ettei H ollut töissä leipomossa. Minusta mitään tv-ohjelmaa ei pidä tehdä jos siihen ei löydy sisältöä, kuten tässä casessa on käynyt.

Minusta ohjelman idea oli raikas ja kannatettava; toteutus ei ole samalla tasolla. Toivottavasti jatkossa ohjelma on parempi.

Olen kyllä aikapitkälti samaa mieltä ja kun sitten viimein saadaan jotain selville niin sitä ei voida katsojille kertoa kuten tässä toisessa jaksossa kävi tuon haastattelun aikana eli koko ohjelman pointti hukkuu.
Peräkylän Maigret
Javier Pena
Viestit: 1846
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:17 pm
Paikkakunta: Pariisi

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Minusta ohjelma ansaitsee paikkansa hyvin. Sen tavoitehan on esitellä tätä harrastusta eikä niinkään etsiä lopullista totuutta. Jos ohjelmasta välittyy harrastelijamaisuus niin silloinhan se onkin onnistunut hyvin tehtävässään.

Se että faktat muuttuvat ja tarkentuvat kuvaa hyvin lajiamme. Kova lähdekritiikki ja kaiken tiedon kyseenalaistaminen on siis paikallaan.

Kaikkea ei voi kertoa ohjelmassa. Omia spekulaatioita ei voi esittää totena ainakaan jos ne koskevat jotain tunnistettavaa henkilöä. Myös uhria ja omaisia on kunnioitettava. Rajanveto on varmaa ollut aika kinkkinen.

Rautaheimolle sulka hattuun kun vaivautui epäviralliseen haastatteluun. Hän on sentään ihan oikeassa elämässä ottanut kiinni esim. tanskalaisen poliisimurhaajaan ja Kone Oy:n perijän sieppaajan.

Olen 100% varma että jaksojen ansiosta poliisikin saa uutta hyödyllistä tietoa. Ja ei ole lainkaan mahdotonta vaikka jossain jutussa saataisiin jopa läpimurto. Noista neljästä esille nostettavasta tapauksesta ainakin kolme on sellaisia joissa tekijän varmuudella tietää joku muukin ihminen. Heidän vuoronsa on puhua !
hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2207
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

kallesanteri kirjoitti:Ekassa jaksossa kerrottiin, että luoti on harvinainen. Toisessa jaksossa kerrottiin ettei luoti ollut harvinainen :roll: siis aika vähän "etsivät" lopulta selvittivät tätä casea. Olikohan kuitenkaan tv- ohjelman väärti?

Mikähän näiden "etsivien" tavoite on ollut ohjelmaa tehdessään (ja mikä on ollut tuotantopuolen tavoite)? Minusta pelkkä juttelu (sitähän voidaan käydä täällä) asiasta ei oikein kanna tv-ohjelmaa pidemmän päälle.

Vähän liiankin harrastelimainen ote vaivaa ohjelmaa. Mitä uutta tähän caseen tuli tämän ohjelman myötä? Se ettei H ollut töissä leipomossa. Minusta mitään tv-ohjelmaa ei pidä tehdä jos siihen ei löydy sisältöä, kuten tässä casessa on käynyt.

Minusta ohjelman idea oli raikas ja kannatettava; toteutus ei ole samalla tasolla. Toivottavasti jatkossa ohjelma on parempi.
Tuo luotikeskusteluhan oli loistava esimerkki siitä, miten täytyy suhtautua huhuihin ja "varmaan" tietoon. Lähdekritiikki on kaiken alku ja juuri. Ohjelman päähenkilöt saivat lähteeltään tiedon siitä, että luoti on harvinainen. Väite vaikutti uskottavalta aina siihen saakka, kunnes komisario kertoi, että luoti onkin ollut tavallinen.

Muuallakin kuin rikosten parissa kannattaa suhtautua tietoon aina kriittisesti, kunnes tieto on täysin varmaa. Tiedotusvälineet vievät ihmisiä kuin pässiä narussa. On käsittämätöntä, miten ihmiset pitävät keskustelupalstoja edelleenkin vähintään yhtä luotettavina tiedonlähteinä kuin tieteellisiä tutkimuksia. Silti uskon (ja toivon), että tulevaisuudessa ihmiset oppivat arviomaan tietolähteen uskottavuutta nykyistä paremmin.

Mitään kokonaiskäsitystä on vaikea muodostaa, ennen kuin kaikki jaksot on nähty. En ole hirveästi seurannut aikaisemmin Hollowayn tapausta, minkä vuoksi sain paljon uutta tietoa. Odotan jännityksellä Järvenpään sarjamurhaajan tapausta, koska siitä tiedän paljon enemmän. Ensimmisten jaksojen perusteella ohjelma on hienosti toteutettu.

Arvostan sitä, että murharyhmän jäsenet rohkeasti pistävät itsensä likoon. Minua esimerkiksi ei saisi kirveelläkään kameran eteen spekuloimaan vanhoista henkirikoksista - puhumattakaan, että lähtisin kadulle haastattelemaan ihmisiä. On hieno juttu, että ohjelmaan on valikoitunut aidosti rikoksista kiinnostunutta, täyspäistä porukkaa. Siksi murharyhmää ei voi edes verrata muissa tositelkkareissa esiintyyviin pelleihin.
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Itse olisin toivonut,että ryhmäläiset olisivat heittäneet enemmän omia teorioitaan kehiin ja punninnut niiden kestävyyttä.
Tästä ensimmäisestä tapauksestä jäi vähän halju olo. Toteutus jäi tylsäksi ja sekavaksi,sisällöltään pintpuoliseksi.Palstalla käyty keskustelu on paljon kiinnostavampaa. Ehkä sarjassa saisi olla enemmän näytettynä ryhmän sisäistä keskustelua ja spekulointia.
Toivottavasti pidot paranee seuraavassa tapauksessa.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
skywalker
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 1:42 pm

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja skywalker »

Avausjaksot ovat olleet tosi mielenkiintoisia, jatkoa odotellessa! Jaksot olisivat vaan saaneet olla puolet pidempiä, niin aikaa olisi jäänyt enemmän keskinäiselle pohdinnalle yms.

Olisi muuten mielenkiintoista, jos voisi lukea täältä osallistujien ajatuksia ohjelman teosta, sekä heidän panostaan kaipaisi myös ohjelmassa käsiteltyjen tapausten ketjuissa, hehän lienevät nyt kait Minfon parhaimpia asiantuntijoita kyseisissä caseissa. Ehdottaisinkin ylläpidolle, että antaisivat luvan osallistujille kirjoitella ainakin kyseisiin ketjuihin uusilla nimimerkeillä, kun muutenhan heidän voi olla vaikea sitä tehdä paljastamatta jossain vaiheessa oikeaa nimimerkkiään (esim. MR_Antti tms).
LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Facessa ohjelmalla on oma ryhmä ja siellä henkilöiltä saa vastauksia ja siellä myös toivottiinkin keskustelua sekä kysymyksiä aiheesta joten sinne vaan kaikki täältä!
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Minfolaisia telkkarissa syksyllä

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

LAWoman kirjoitti:Facessa ohjelmalla on oma ryhmä ja siellä henkilöiltä saa vastauksia ja siellä myös toivottiinkin keskustelua sekä kysymyksiä aiheesta joten sinne vaan kaikki täältä!
Minä olenkin facebookissa liittynyt kyseisen ohjelman tykkäyssivustolle ja olen käynyt siellä kirjoittamassa jotain palautetta sarjaan osallistuneille. Siksi en olekaan kovin paljon tähän ketjuun asiasta kirjoittanut. Tuntuu jotenkin mukavalta saada sitten heiltäkin palautetta :D
Gods made heavy metal.
Vastaa Viestiin