Näin karua on uudessa Saramäen vankilassa!

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Musta Nuoli
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 1:17 am
Paikkakunta: Turku

Näin karua on uudessa Saramäen vankilassa!

Viesti Kirjoittaja Musta Nuoli »

http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?t ... 0:0:0:0:0:

Lukekaapa artikkeli, josta selviää miten kurjaa on kaksinkertaisella murhamiehellä nykyään suomalaisessa vankilassa, upouudessa Saramäessä. Kyseessä on siis heppu, joka tappoi ensi kertaa 1991, ja sitten (vapaaksi päästyään) 2003 valeli nukkuvan ystävänsä bensalla tuleen ja polttomurhasi. Tämän jälkeen voittekin suhteuttaa teot miehen elinolosuhteisiin.

"Nurmén on istunut eri vankiloissa puolet elämästään, ensi kerran 17-vuotiaana. Kaksi kertaa hänet on tuomittu henkirikoksesta. Nurmén murhasi tuttavansa Harjavallassa huhtikuussa 2003. Hän valeli nukkuvan uhrin nesteillä ja sytytti tämän tuleen. Vuonna 1991 hän tappoi miehen Helsingin rautatieasemalla.
- Olen sen verran kostonhimoinen, hän selittää tekojaan. Kakolanmäellä Nurmén piti vielä seinällään kuvaa murhan uhrista, joka makasi sohvalla poltettuna.

Nurmén pääsee kaakeloituun vesivessaan kellon ympäri. Sellin varustukseen kuuluu myös oma suihku. Ja muita mukavuuksia: Taulutelevisio, jossa on digiboksi ja dvd-soitin. Radio. Elektroninen taulu, jolla vartijaan saa yhteyden vain nappia painamalla.
Kalustus on niukka: kapea, seinään upotettu kaappi oven vieressä, sänky ja pieni hylly, pöytätaso ja sen alla kaksi pientä laatikkoa, tuoli, ilmoitustaulu. Ja jotakin kummallista - seitsemäntoista pistorasiaa!
Rakennuksen nuoresta iästä kertovat vitivalkoiset seinät, puhtaat muovilattiat, kalusteiden naarmuttomat pinnat, uudenkarheat vuodevaatteet. Tämähän näyttää melkein...
- Tää on kaukana hotellista! Normaalin siviili-ihmisen pitäis tulla tänne yöks. Aamulla vois sitten kysyä, onko tää kuin hotellissa, Nurmén puuskahtaa.

Esa Nurmén ei syö aamiaista.
- Mä oon kyllästyny. Puuroa ja maitoa, samaa se on vaikka muuttaa paikasta toiseen, hän mutisee.
Yhdeltätoista tarjoillaan lounas.
- Sikaa, työmiehet lukevat ruokalistalta yhteistilan ilmoitustaululla.
Aika kuluu vankilassa yllättävän nopeasti. Yhtäkkiä on jo päivällisaika, kello 15.10.
- Vihreitä nakkeja! Nurmén parahtaa, kun metallikärryt työnnetään osaston avokeittiöön.

Esa Nurmén soittaa heti aamusta naisystävälleen Mikkeliin. Vangit saavat puhua kymmenen minuutin puhelun viisi kertaa viikossa. Soittoanomukset jätetään aamuisin vartijoille. - Soittaminen on kallista. Mulla kuluu puheluihin 200 euroa kuukaudessa, Nurmén laskee."


Eipä ole minulla taulutelkkaria (eikä digiboksiakaan), eikä varaa soitella 200 eurolla naikkosille joka kuukausi. Eikä minulle tuoda puoliväkisin ilmaista ruokaa eteen kolme kertaa päivässä (jonka laadusta valittaisin). Sellin ovetkin ovat totta kai auki päivisin. Toki vankilassa on myös oma kirjasto ja punttisali, jossa saa itsensä kirjaimellisesti "tappokuntoon".

Vigilantismin ja kansalaistottelemattomuuden siemen kyllä itää, kun näitä lukee. Nämä tyypit pitäisi heittää pakkotöihin tekemään jotain hyödyllistä yhteiskunnan eteen ja työmaaparakkeihin asumaan (teloittaminen ei valitettavasti ole mahdollista, vaikka se halvin ja yhteiskuntarauhan kannalta turvallisin ratkaisu olisikin). Ei paatuneita moninkertaisia murhaajia pitäisi hemmotella sellaisilla oloilla, jotka saavat jokaisen opiskelijan, työttömän, eläkeläisen ja suurimman osan työssäkäyvistä pieni- ja keskituloisista pohtimaan, miksi helvetissä noudattaa yhteiskunnan sääntöjä, kun "paha saa aina palkkansa" - ja kunnolla saakin, uusinta tekniikkaa myöten.

Sitten kun tämäkin tyyppi aikanaan vapautuu, hän voi käydä taas murhaamassa jonkun julmalla tavalla, jotta pääsee taas takaisin mukavaan lattialämmitettyyn luksusyksiöönsä. Samalla voi kätevästi kartuttaa uutta valokuvakokoelmaa uhreistaan.
"Let each note I now play
be a black arrow of death
sent straight to the hearts
of all those who play false metal"
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

:evil: Kyllä se laittaa sapen kiehumaan tuollainen hyysääminen. Niskalaukauksen olis tuokin äijänkäppyrä ansainnut eikä ilmaista hotellihuonetta ja ylläpitoa.
I am an African!
Ed
Neuvoja-Jack
Viestit: 547
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 11:52 pm

Viesti Kirjoittaja Ed »

Musta Nuoli kirjoitti:Ei paatuneita moninkertaisia murhaajia pitäisi hemmotella sellaisilla oloilla, jotka saavat jokaisen opiskelijan, työttömän, eläkeläisen ja suurimman osan työssäkäyvistä pieni- ja keskituloisista pohtimaan, miksi helvetissä noudattaa yhteiskunnan sääntöjä, kun "paha saa aina palkkansa" - ja kunnolla saakin, uusinta tekniikkaa myöten.
Näin on, perkele.

Vigilantismi vilahtelee puheissasi huolestuttavan usein.
Anna mennä, anna mennä!
Is it not fine to dance and sing
while the bells of death do ring?
Musta Nuoli
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 1:17 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Musta Nuoli »

Ed kirjoitti:
Musta Nuoli kirjoitti:Ei paatuneita moninkertaisia murhaajia pitäisi hemmotella sellaisilla oloilla, jotka saavat jokaisen opiskelijan, työttömän, eläkeläisen ja suurimman osan työssäkäyvistä pieni- ja keskituloisista pohtimaan, miksi helvetissä noudattaa yhteiskunnan sääntöjä, kun "paha saa aina palkkansa" - ja kunnolla saakin, uusinta tekniikkaa myöten.
Näin on, perkele.

Vigilantismi vilahtelee puheissasi huolestuttavan usein.
Anna mennä, anna mennä!
Purin pahimpia paineitani katsomalla viime viikolla Jodie Fosterin tähdittämän Stranger In Youn, jossa Fosterin hahmo on naisälykköversio Charles Bronsonin legendaarisesta Paul Kersey -hahmosta elokuvasarjassa Väkivallan vihollinen. Kun tämäkään ei riittänyt, katsoin Väkivallan vihollisen kolme ensimmäistä osaa dvd-muodossa, ja ensi viikoksi buukkasin itselleni elokuvan "Vigilante". Viiden vigilanttileffan jälkeen olo taas helpottanee... :wink:

Oikean elämän vigilantismissa on se ongelma, että hypoteettisen vigilantin tarvitsisi löytää näppärät keinot
a) hankkia laiton ase
b) tunkeutua esim. Saramäkeen asianomaisten selleihin, jakaa oikeutta ja paeta paikalta jäämättä kiinni. Tässä pitäisi siis olla viranomainen itse, "paha poliisi".

Oman käden oikeus on yleisellä tasolla asia, joka nostaa päätään tietyissä yhteiskunnallisissa tilanteissa, useimmiten tietyn vääryydeksi tai epäoikeudenmukaisuudeksi koetun (oli se sitä tai ei) tilanteen jatkuessa. Ei ole oikeastaan sattumaa, että 70/80-luvulla nousussa olleet kostajaleffat ja ilmapiiri ovat jälleen muuttumassa samaan suuntaan yleismaailmallisesti, eikä ole sattumaa, että Suomessakin kansalaisten asenteet ovat kovenemassa.

Monella kansalaisella on (perusteltu) käsitys siitä, että poliisi lähinnä keskittyy sakkotulojensa maksimoimiseen pikkuasioissa, oikeuslaitoksen keskittyessä uhrien sijasta rikollisten vaatimuksiin ja oikeuksiin. Tämäntapainen kehitys on yleensä ruokkinut alttiutta kansalaistottelemattomuuteen ja lynkkausmentaliteetin nousuun. Suomessahan on vanha sananlasku "ei oikeutta tässä maassa saa, jos ei itse sitä hanki" jo nuijasodan ajoilta.

Mitään vigilantismia ei tietystikään tarvittaisi eikä sitä esiintyisi lainkaan, jos rikoksen ja rangaistuksen tasapaino olisi paremmin tasapainossa. Mitään kidutuskammioita, julkisia teloituksia tai järjettömiä tuomioita pikkunäpistyksistä ei toki tarvittaisi, mutta rajansa rikollisten hyysäämiselläkin. Nykyinen "sakot raiskaajalle, ehdollista pedofiilille ja polttomurhaajalle taulutelkkari" -järjestelmä lisää bensaa liekkeihin.
"Let each note I now play
be a black arrow of death
sent straight to the hearts
of all those who play false metal"
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

kyllä mua hiukan syö, että kaverilla on samanlaiset oltavat kuin mulla ja mä sentään käyn töissä ja maksan veroa...prkl... :evil:
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Kalessin kirjoitti:kyllä mua hiukan syö, että kaverilla on samanlaiset oltavat kuin mulla ja mä sentään käyn töissä ja maksan veroa...prkl... :evil:
Noh, sinulla on vapaus päättää missä töissä käyt ja käytkö :) En minä vaihtaisi vapauttani taulultelkkariin.
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

niinno, vapauskin on suhteellinen käsite, mutta totta on, että en mä sitä taulutelkkaria niin palavasti halua, että hankkiutuisin tuonne.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
markja
Adrian Monk
Viestit: 2911
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

Omat kommenttini tähän mielipuolisuuteen
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Mitä röyhkeyttä! kiduttavat miestä vihreillä nakeilla....amnesty!
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Heh, tämäpäs hauskaa loppuillan viihdettä.... Kuulehan, Musta Nuoli, jos lupaat itse selviytyä siitä b) kohdasta (olla jäämättä kiinni), niin mä voin lainata sulle tuon ukkokultani hirvikiväärin..... ei tartte hommata mistään mitään "tehotonta" käsiasetta :wink: 8)
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Hyvä alustus ja hyviä mielipiteitä monelta. Sinne rikollisten hoitoon ne minunkin ylinopeussakkorahani menivät. Olisin voinut ostaa niillä vaikka sen taulutelkkarin...

Tyypillinen ruikuttajavanki. Missään vaiheessa tämä Esa Nurmén ei osaa miettiä omien tekojensa vääryyttä ja että juuri siksi hänet on vankilaan tuomittu. Vaikka asumisensa tulee yhteiskunnalle kalliiksi, niin mieluusti näkisin hänen viettävän vankilassa loppuikänsä. Sen loppuiän ei tosin tarvitse tosin olla kovinkaan pitkä...

Naisystäväkin vielä. Hienosti valittu tältä naiselta. Parempaa tuskin olisi löytynyt... Jokohan ovat pohtineet yhteistä tulevaisuutta ja pienen mökin ostoa, jossa voisivat elää rauhassa.

Monellekohan vankilajannulle tulee mieleen, että he ovat yhteiskunnan vapaamatkustajia - loiseläjiä, joiden aiheuttamat vahingot ovat monasti korvaamattomia ja ne jotka pystytään rahalla "korvaamaan" menevät veronmaksajien piikkiin.

Sunnuntain 21.10. Kouvolan Sanomissa oli artikkeli Konnunsuon vankilasta ja sen vanhanaikaisuudesta. Konnulla on vielä kusipaljut käytössä ja ihmisoikeusjärjestöt ovat tietysti huolissaan.

Haastattelussa oli vankilan johtaja sekä vankeinhoidon esimies sekä vangeista lahtelainen Toni Rantalainen, 35. Hänen kolmivuotinen tuomionsa päättyy pian.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
CrissAngel
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 9:12 am
Paikkakunta: Tajukankaalla, Pannuhuoneessa, Iisakin Kirkossa!

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

Herkkis kirjoitti::evil: Kyllä se laittaa sapen kiehumaan tuollainen hyysääminen. Niskalaukauksen olis tuokin äijänkäppyrä ansainnut eikä ilmaista hotellihuonetta ja ylläpitoa.
Komppaan täysin!!!
Prkl.
Nää suomen vankilathan on jo hotellitasolla,ja silti kitistään jostain.
Ei monella oo ees sivilissä niin paljon mukavuuksia kuin näillä "sankareilla".
Child Of Scythe
Musta Nuoli
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 1:17 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Musta Nuoli »

maija turjukka kirjoitti:Heh, tämäpäs hauskaa loppuillan viihdettä.... Kuulehan, Musta Nuoli, jos lupaat itse selviytyä siitä b) kohdasta (olla jäämättä kiinni), niin mä voin lainata sulle tuon ukkokultani hirvikiväärin..... ei tartte hommata mistään mitään "tehotonta" käsiasetta :wink: 8)
Valitettavasti vaikea olisi Nurmenia täräyttää, kun äijä ei edes suostu lehtijutun mukaan tulemaan vankilan pihalle :-)

Ja ikävä kyllä myös ukkokultasi joutuisi ongelmiin, tietääkseni Suomessa poliisilla on tiedossa myytyjen aseiden rihlaustiedot sun muut, joiden perusteella taparikollisen jäännöksistä kaivetut luodit voidaan tunnistaa. Eli Death Wish -haikailu täytyy toteuttaa jollain lingolla tai jousipyssyllä...

...mutta ainahan sitä voi toivoa, että kun herra Nurmenin vapaus koittaa vihreiden nakkien ja taulutelkkarien keskeltä, joku toinen rikollinen kostaakin hänelle, ennen kuin hän ehtii puolestaan "kostamaan" kolmatta kertaa. Toivoahan sopii muutenkin, että rikolliset harventaisivat toisiaan mahdollisimman paljon, se säästäisi veronmaksajien rahaa kummasti.

Miamissa 80-luvulla poliiseilla oli hyvä epävirallinen koodi käytössä, kun huumelordit tappoivat toinen toisiaan kiihtyvällä tahdilla. Aina kun huumeveikko/palkkatappaja löytyi kuolleena, poliisit käyttivät hirtehistä termiä "NHI" - No Humans Involved.
"Let each note I now play
be a black arrow of death
sent straight to the hearts
of all those who play false metal"
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Tein tälle Esa Nurménille (ent. Aarnilampi) oman osion tänne: http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=2849
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Joutukohan tuo tyyppi syömään varpaankynsiä viikon, kaks vai kolme jotta sai kustannettua tuon taulutelkkarin..ite söin ainaki kuukauden..no oli onneks vettä päälle :o
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Vastaa Viestiin