Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhavalla

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
micmac67
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Su Marras 04, 2012 3:07 pm

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja micmac67 »

Piu kirjoitti:Mun ekaluokkalainen poika on kova pyöräilemään, mutta arvioisin, että hänen peruspyöräilyvauhtinsa on noin 15 km/h. Vuosi sitten (6-vuotiaana) poika ajoi vielä pienempää, vaihteetonta fillaria, jolla tuskin olisi päässyt edes tuota 15 km/h, vaikka olisi kuinka polkenut. Lapseni on satuttanut itsensä kaatuessaan, mutta onneksi ei kertaakaan vakavasti. Joka kerta kaatumisen syynä on ollut se, että eturengas on osunut "rotvallinreunaan". Voisin kuvitella, että hyvinkin voisi maantiellä ajautua liian reunaan ja kaatua ojaan, mutta jos siinä saisi satutettua itsensä pahasti, pitäisi olla todella huono tuuri. Luultavasti tuo vain päätyisi pyörän kanssa ojaan kyljelleen.
Yhdelläkään lapsen kavereista ei ollut omaa puhelinta ennen koulun alkua ja vaikka nyt vuotta myöhemmin melkein kaikilla on, ei kenellekään tulisi mieleenkään näprätä sitä ajaessa. Eihän eskarilaiset osaa yleensä vielä edes lukea, joten tuskin tyttö on kännykkää naputellut. Jos on itsekseen ojaan päätynyt, uskon, että pyörä on vaan ajautunut pientareen puolelle ja eteen osunut kivi, johon on lyönyt päänsä.

Kun tyttö toipuu tuosta, niin luulen että hän
muistaa tapahtumista edes jotain ENNEN kohtalokasta
ojaan suistumista. Tarkoitan nyt sitä, ettei kukaan ulkopuolinen
ole osallinen asiaan. Traktorikuskit ovat kyllä aika vaarallisia hiljaisilla
tieosuuksilla ja ajavat kuulosuojaimet päässä ja aurinkolasit silmillä ..
harjoittelija
Roger Murtaugh
Viestit: 883
Liittynyt: Pe Syys 30, 2011 9:17 pm

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja harjoittelija »

Meille sattui erikoisempi tapaus tuossa pari päivää sitten. Ajoimme kapeahkoa, mutkaista tietä pitkin ja edessämme ajoi n. 5-7 vuotias poika väärällä puolella tietä. Kun lähestyimme, hän kääntyi katselemaan taakseen ja polki kovaa vauhtia. Välillä hän vilkaisi eteenpäin ja sitten taas taakse, leikki varmaan ajavansa auton kanssa kilpaa. Pelottavinta oli, kun hän kääntyessään taas katsomaan taaksepäin käänsi myös pyörän tangon kohti tien keskustaa, kääntyi siis suoraan eteen.
No rauhallisestihan siitä mentiin sitten perässä varmaan pari sataa metriä, ja toivottiin, ettei kukaan tulisi vastaan (poika olisi taatusti jäänyt alle kun katsoi enemmän taakse kuin eteensä) kunnes poika kääntyi kotinsa pihaan.
Olisi tehnyt mieli ajaa pihaan perässä ja mennä vähän herättelemään vanhempia.
Amy
Hetty Wainthropp
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Touko 17, 2010 8:40 pm

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja Amy »

Todennäköisimmältä tuntuu, että tyttö on aiheuttanut tapaturman itse, joskin on hieman outoa kun tuon ikäiset ajaa yleensä niin hiljaa, ettei kauhean kovia osumia tule. Tietty jos menee kuperkeikalla sinne ojaan pyörän kanssa niin saattaahan siinä pahemminkin käydä.

Mutta silläkin uhalla, että mielensäpahoittajat taas älähtää, niin ihmettelen että mitä hittoa tuon ikäinen ajelee yksin tuollaisia matkoja?? Vaikka osaisi ajaa ja seutu on tuttu, niin tuon ikäisillä ajo on vielä epävarmaa eikä esim. lähestyvien autojen tai muiden nopeuksia osata arvioida. Minä en päästänyt tuon ikäistä vielä edes omasta kotipihasta yksinään liikkumaan, edes jalkaisin! Ja jos tässäkin on tyttö itse ojaan päätynyt niin pointtini on varmasti selvä. Ei ne vaan vielä hallitse itsenäistä liikkumista.
Kyllikki S
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 1:30 am

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Amy kirjoitti:Todennäköisimmältä tuntuu, että tyttö on aiheuttanut tapaturman itse, joskin on hieman outoa kun tuon ikäiset ajaa yleensä niin hiljaa, ettei kauhean kovia osumia tule. Tietty jos menee kuperkeikalla sinne ojaan pyörän kanssa niin saattaahan siinä pahemminkin käydä.

Mutta silläkin uhalla, että mielensäpahoittajat taas älähtää, niin ihmettelen että mitä hittoa tuon ikäinen ajelee yksin tuollaisia matkoja?? Vaikka osaisi ajaa ja seutu on tuttu, niin tuon ikäisillä ajo on vielä epävarmaa eikä esim. lähestyvien autojen tai muiden nopeuksia osata arvioida. Minä en päästänyt tuon ikäistä vielä edes omasta kotipihasta yksinään liikkumaan, edes jalkaisin! Ja jos tässäkin on tyttö itse ojaan päätynyt niin pointtini on varmasti selvä. Ei ne vaan vielä hallitse itsenäistä liikkumista.
Jos pyörässä ei ollut mitään kolhausjälkeä niin jostain syystä on sitten varmaan itse sinne ojaan päätynyt. Tietysti on aina mahdollista, että joku on pelästyttänyt tytön vaikka kaasuttamalla tai tööttäämällä äänekkäästi juuri kohdalla. Itse olen lapsena päätynyt tienposkeen kun autoilija tööttäsi korvanjuuressa. Silkasta pelästyksestä.
Oli ilo lukea uutisista, että ainakaan hengenvaaraa ei enää ole. Toivottavasti pieni selviää hyvin.
En kylläkään usko, että syyllistä saadaan enää kiinni vaikka tytön kertomuksesta sellainen joskus esiin tulisikin. Ellei sitten itse tule omantunnontuskiin.
Mutta miksi tulisi jos ei tähänkään mennessä?
En voisi kuvitellakaan häipyväni paikalta nähdessäni ihmisen kaatuvan ojaan ohi ajaessani.
Kummallisen paljon näitä häipyjiä vain nykyään näyttää olevan.
En ymmärrä.
Totuus
Sinitiainen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Touko 28, 2013 3:50 pm

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja Sinitiainen »

Kyllä tuon ikäisenä voi pyörällä kaatumalla satuttaa hyvinkin pahasti itteään, kokemusta on. Olin kutakuinkin saman ikäinen, kun olin mummolassa kesää viettämässä ja kaaduin pyörällä. Olin toiminut kaatumisen jälkeen ihan normaalisti ulospäin (naapuri oli tuonut kotiin, kun oli tullut polvista ihan kunnolla verta ja olin itkenyt kovin), mutta en ole koskaan muistanut kyseisestä päivästä mitään. Muistan että lähdin iltapäivällä hakeen jätskiä kaupasta ja seuraava muistikuva onkin sitten seuraavana aamuna ja se oli jumalaton päänsärky, oksennus jne. En muista tulleeni kotiin, nähneeni naapuria jne., en siis yhtikäs mitään koko iltapäivästä, illasta, yöstä. Ulkosia vammoja ei ollut muuta, kun polvet ja kämmenet verillä, mutta päähän jonkunlainen tälli on kyllä tullut.
sianliha
Nikke Knakkertton
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 8:22 pm

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja sianliha »

Amy kirjoitti:
Mutta silläkin uhalla, että mielensäpahoittajat taas älähtää, niin ihmettelen että mitä hittoa tuon ikäinen ajelee yksin tuollaisia matkoja??.
Ei ne sukurutsaiset juntit tuolla jouda lapsistaan pitämään huolta.Nyt on kato perunan seipäälle laiton aika.
Avatar
EjM
Nikke Knakkertton
Viestit: 189
Liittynyt: To Loka 01, 2015 1:14 pm
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja EjM »

Laskiko onnettomuuspyöräilijä vallin päältä tielle?
06.06.2016 15:36 (Päivitetty: 06.06.2016 17:19)
Kuva

Kuusivuotias tyttö löydettiin lauantaina illansuussa pahoin loukkaantuneena risteyksen takana näkyvästä ojasta. Kuva on otettu Rasin kentän viereisen vallin päältä. Etualalta lähtee alas tielle jyrkähkö polku, jota pyöräilevä nuoriso jonkin verran tapaa lasketella alas tielle. Kuva: Juha Aho-Pynttäri
Lauantaiseen pyöräilyonnettomuuteen johtaneet tapahtumat ovat edelleen hämärän peitossa.

Toistaiseksi poliisin tiedossa on vain se, että kuusivuotias tyttö oli lähtenyt kaverinsa luota Kortesjärven Pappilantieltä kello 15 tietämissä. Hänet löydettiin ojan pohjalta Mannisentien ja Rasin kentälle johtavan tien risteyksen tuntumasta kello 17.20.

Tänään aamupäivällä onnettomuuspaikkaa esitteli lehtemme edustajalle läheisiä urheilu- ja liikuntakenttiä hoitava Kauhavan kenttämestari Ari Viitala.

Viitala ei jaksa uskoa, että onnettomuuteen liittyisi ulkopuolinen osapuoli.

– Ei kai kukaan ole niin hullu, että jättäisi pikkutytön ojan pohjalle, hän miettii.

Päällystetty Mannisentie laskee onnettomuuspaikalle sen verran jyrkästi, että vauhti saattaa nousta kovaksikin. Sen jälkeen jotain toistaiseksi selittämätöntä on tapahtunut.

Viitala on lauantaista lähtien pohtinut erilaisia vaihtoehtoja tapahtuman kululle. Yhtenä, ehkä pienempänä ja epätodennäköisempänä, mutta silti mahdollisena hän pitää sitä, että pyöräilijä olisikin lasketellut kentän viereiseltä vallilta alas tielle, kaatunut ja paiskautunut ojaan.

Paikalla on pyöräilijöiden jäljiltä syntynyt juntu. Viitalan mukaan jonkin verran nuoriso sitä pitkin polkupyörineen alas laskettelee.

JUHA AHO-PYNTTÄRI
http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/la ... -1.2063319
pohojalaaset opetti ruattalaasekki puhumaan ruattia
Avatar
EjM
Nikke Knakkertton
Viestit: 189
Liittynyt: To Loka 01, 2015 1:14 pm
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja EjM »

Tämän päivän Illka-lehdes oli kuva ojanpohjalta ja siellä on yksi ehkä noin pään kokoinen kivi ja noin 300mm. halkaisijalta oleva muovinen ojarummun pää.
pohojalaaset opetti ruattalaasekki puhumaan ruattia
Avatar
EjM
Nikke Knakkertton
Viestit: 189
Liittynyt: To Loka 01, 2015 1:14 pm
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja EjM »

Pyöräilijän reittiä tutkitaan
JUHA AHO-PYNTTÄRI, KAUHAVA

Kuva
Kuusivuotiaan pikkutytön lauantainen vakava pyöräilyonnettomuus Kortesjärven keskustan tuntumassa on poliisille yhä mysteeri.
Toistaiseksi tiedossa on vain se, että Kulmatiellä asuvan virolaislähtöisen perheen tytär oli lähtenyt ajamaan kaverinsa luota Pappilantieltä kotiinsa kello 15 tietämissä kohti Kulmatiellä sijaitsevaa kotiaan.

Hänet löydettiin perheen pian kello 15.30 jälkeen aloittamien etsintöjen jälkeen ojan pohjalta Mannisentien ja Rasin leikkikentälle johtavan tien risteyksen viereltä kello 17.20. Etsintään osallistui myös joukko ulkopuolisia.
Tyttö oli löytöhetkellä tajuton. Poliisi luonnehti hänen tilaansa vakavaksi. Tyttö oli vielä eilen tehohoidossa Tampereen yliopistollisessa keskussairaalassa.

Onneton tapahtuma puhuttaa Kortesjärvellä.
Poliisi ei ole vielä sulkenut pois sitäkään mahdollisuutta, että onnettomuuteen liittyisi ulkopuolinen osapuoli, esimerkiksi autoilija.
Tapausta tutkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja vammantuottamuksena. Tosin pyörässä ei poliisin mukaan näy törmäykseen viittaavia vaurioita.

Eilen onnettomuuspaikan läheiseltä urheilukentältä tavoitettu Kauhavan kenttämestari Ari Viitala kertoi lukeneensa verkkouutisen tapahtuneesta lauantaina pian iltakuuden jälkeen.
Tapahtunut painoi Viitalan mieltä siksikin, että hän ei ollut täysin varma kohdasta, josta tyttö oli löydetty.
Toisella puolella risteystä ojassa oli hänen keväällä raivaaman vesakon kannikkoa, jotka myös olisivat tehneet ojaan ajavalle pahaa jälkeä.
Löytöpaikalla kantoja ei kuitenkaan ole. Sen sijaan siinä on yksi kookas kivi ja sadevesiviemärinputken pää.
Viitala pitää yhtenä mahdollisuutena sitäkin, että pyöräilijä olisi laskenut nuorison käyttämää pientä juntua, joka laskee jyrkkänä tielle viereisen vallin päältä.
Vaihtoehto on mahdollinen, vaikkakin epätodennäköisempi verrattuna siihen, että pyöräilijä olisi ajanut onnettomuusristeykseen Mannisentietä.
– Sen verran tässä on alamäkeä, että vauhti voi nousta kovaksi, Viitala miettii.
Tyttö oli liikkeellä vaaleanpunaisella lasten polkupyörällä. Hänellä oli yllään vaaleanpunaiset housut, keltainen paita ja vaaleanpunainen pyöräilykypärä.
Poliisi kaipaa edelleen yleisön vihjeitä numeroon 0295 440 513. Komisario Sakari Palomäen mukaan niitä voi antaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Siinä vielä se Illka-lehden juttu.
pohojalaaset opetti ruattalaasekki puhumaan ruattia
villalangan ydin
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 15, 2011 10:31 am

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja villalangan ydin »

Katselin tuota ensimmäisellä sivulla linkattua Googlen karttaa risteyksestä; enkä saanut paikalta otettuja kuvia täsmäämään siihen. Urheilupaikkoja onkin rakennettu lisää, ja tapahtumaristeys on jonkin verran kauempana Mannisentiellä. Jos kevyen liikenteen väylää ei ole jatkettu, on tyttö ajanut tietä (reunaa) pitkin tapahtumapaikalle. (Ellei ole ajanut urheilukenttäalueen kautta; mutta miksi olisi sitten enää lähtenyt Mannisentielle jos kotiin Kulmatielle pääsee metsän poikki)
villalangan ydin
örkki
Sabrina Duncan
Viestit: 357
Liittynyt: Su Touko 30, 2010 10:59 am

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja örkki »

Miksi on niin pieni lapsi yksin tiellä pyöräilemässä. Vaikka olisikin hiljaista maalaiskylää.
Voihan olla, että lapsi on lyönyt kaatuessaan päänsä kiveen.
Mutta ei noin nuoren lapsen kuulu pyöräillä maantiellä ilman huoltajaa.
hipsulainen
Axel Foley
Viestit: 2378
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 2:29 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja hipsulainen »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016060 ... 9_uu.shtml

Ojasta löytyneen pikkutytön tila vakava - ei voida kuulustella
Tiistai 7.6.2016 klo 15.04

Kauhavalla Etelä-Pohjanmaalla tienvarresta loukkaantuneena löytyneen pikkutytön tila on edelleen niin vakava, että poliisi voi kuulustella häntä vasta useiden päivien kuluttua, kertoo tutkinnanjohtaja Sakari Palomäki STT:lle.

Tyttöä hoidetaan sairaalassa Tampereella.

Kuusivuotias tyttö löytyi lauantaina vakavasti loukkaantuneena ojasta Kauhavan Kortesjärvellä. Poliisi ei ollut tiistaihin mennessä saanut yhtään ratkaisuun johtavaa vihjettä.

Tyttö oli lähtenyt kaverinsa luota kotia kohti polkupyörällä. Tyttö löytyi Mannisentien varrelta Rasinkentän tienhaaran kohdalta. Hänellä oli yllään vaaleanpunaiset housut, keltainen paita ja vaaleanpunainen pyöräilykypärä.

Poliisi pyytää uusia vihjeitä tytön liikkeistä kello 15:n ja 17.20:n väliseltä ajalta. Vihjeet voi ilmoittaa numeroon 0295 440 513.

STT
Olet sietämätön tyyppi ja mielipiteesi ovat vääriä
Älä soita tänne enää koskaan - Ultra Bra
Ärrkele
Adrian Monk
Viestit: 2593
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 6:12 am

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja Ärrkele »

On Anoi Kaa kirjoitti:^Näin. Eikä tapahtumapaikalla kuvien mukaan mitään kivikkoa ole. Kuinka lujaa lapsi yleensä fillarilla pääsee, etenkin kännykkää räplätessä? Tuon ikäiset ovat niin kevyitä ja elastisia, ettei se oma kaatuminen ojanpenkalle mitään järkkyvammoja aiheuta.

Liike-energia Ekin = 1/2mv^2 !
Itse joskus ala-asteikäisenä ajoin kapean ojan yli ja lensin tangon yli. Seurauksena haava päässä, (ilmeinen) aivotärähdys ja muutaman tunnin muistin menetys.

Veikkaan, että poliisi ei puhu vammoista tarkemmin tutkinnallisista syistä.
PaxCow kirjoitti:Vaikka miten yritän, en kuule allahu akbaria.
Chefile kirjoitti:Minulla on kuule munaa lyödä pelkästään sillä munalla sinut taju kankaalle, sinä mielisairas hinaaja.
Seppo Räty: ”Suomalainen keihäänheitto on mennyt polvien nosteluksi”
sianliha
Nikke Knakkertton
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 8:22 pm

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja sianliha »

Ärrkele kirjoitti: Itse joskus ala-asteikäisenä ajoin kapean ojan yli ja lensin tangon yli. Seurauksena haava päässä, pysyvä aivovamma ja muutaman vuoden muistin menetys.

Veikkaan, että poliisi ei puhu vammoista tarkemmin tutkinnallisista syistä.
Kirjoituksiisi perehtyneenä, en epäile tarinaasi hetkeäkään.
mobiililaiteukkeli
Neuvoja-Jack
Viestit: 567
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 3:05 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vakavasti loukkaantunut pikkutyttö löytyi ojasta Kauhava

Viesti Kirjoittaja mobiililaiteukkeli »

sianliha kirjoitti:
Ärrkele kirjoitti: Itse joskus ala-asteikäisenä ajoin kapean ojan yli ja lensin tangon yli. Seurauksena haava päässä, pysyvä aivovamma ja muutaman vuoden muistin menetys.

Veikkaan, että poliisi ei puhu vammoista tarkemmin tutkinnallisista syistä.
Kirjoituksiisi perehtyneenä, en epäile tarinaasi hetkeäkään.
Ärrkele kirjoitti: Itse joskus ala-asteikäisenä ajoin kapean ojan yli ja lensin tangon yli. Seurauksena haava päässä, (ilmeinen) aivotärähdys ja muutaman tunnin muistin menetys.

Veikkaan, että poliisi ei puhu vammoista tarkemmin tutkinnallisista syistä.
Nyt en ymmärrä ^

Ilmeisesti tytön odotetaan kuitenkin toipuvan jo hyvinkin pian ihan kohtuu hyvään kuntoon, kun kuulemisen mahdollisuudesta puhutaan niin, että se voisi olla mahdollista jo päivien (ei vaikka viikkojen) päästä. Hyvä niin, toivottavasti paranee täysin ennalleen.
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.
Vastaa Viestiin