Anttilan konkurssi

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

CHG
Nikke Knakkertton
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Touko 14, 2007 4:04 pm

Anttilan konkurssi

Viesti Kirjoittaja CHG »

Itse en onneksi ole menettämässä rahaa, mutta ihmetyttää kyllä tämä toimintaperiaate. Jo maksettuja tavaroita ei saa itselleen vaikka ne olisivat metrin päässä hyllyssä, mutta jos on saanut tavaran vaikkapa osamaksulla, se täytyy kuitenkin maksaa... Reilua meininkiä. Ei varmaan vituta jos on ostanut vaikkapa tonnilla jotain ja rahat sujahtavat keinottelijan taskuun.

disposal
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:51 pm

Re: Anttilan konkurssi

Viesti Kirjoittaja disposal »

Tämä homma haiskahtaa ja pahasti. Nimittäin sain kuulla että ainakin muutamilla työntekijöillä konkurssi oli tiedossa paljon ennen kuin siitä tiedotettin julkisuuteen.

Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Anttilan konkurssi

Viesti Kirjoittaja Waja »

Anttila oli aikansa brändi.

Liian vanhoillista johtoporrasta, eivät kykene päivittämään konseptiaan nykynuorille.

Kuinka näin maineekkaaseen , lähes ikoniseen kauppaketjuun on niin saamatonta johtajistoa valikoitunut.

Eiköhän näin suuressa firmassa ole kuitenkin Hankkenin käyneet johtajat eivätkä Anttilan sukuun etäisesti kuuluvat sukulaispoijjaat.

saksanundulaatti
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 2:32 pm

Re: Anttilan konkurssi

Viesti Kirjoittaja saksanundulaatti »

disposal kirjoitti:Tämä homma haiskahtaa ja pahasti. Nimittäin sain kuulla että ainakin muutamilla työntekijöillä konkurssi oli tiedossa paljon ennen kuin siitä tiedotettin julkisuuteen.
En usko, että tässä maassa kovin moni konkurssi on tullut työntekijöille täytenä yllätyksenä.

Avatar
Kissankello
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Anttilan konkurssi

Viesti Kirjoittaja Kissankello »

Anttilan myyjät paljastavat: Muutoksia viikkoa ennen konkurssia – "Ei tätä tarinaa jaksa uskoa"

Julkaistu 21.07.2016 20:40

Tunnelma Anttilan pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa tavaratalossa on pysähtynyt – kaikkialla on hiirenhiljaista ja autiota. Myyjiä on vain kassalla ja asiakkaitakin on isossa talossa on vain muutamia.

Myyjät kertovat allekirjoittaneensa eilen irtisanomisilmoitukset ja viimeinen kahden viikon palkka tulee 3. elokuuta. Myyjät haluavat pysytellä nimettömänä, sillä heitä on kielletty puhumasta mitään.

– Meitä on kielletty puhumasta, koska Anttilan tilanne on vielä epäselvä. Kukaan ei tiedä jatkosta ja uskon, että todelliset syytkin konkurssista ovat vielä hämärän peitossa. Tässä on jotain kummallista, jos ajatellaan, että esimerkiksi Tornioon avattiin vain pari viikkoa sitten uusi Anttila.

"Tilanne on ihan hullu"

Vuosikausia Anttilan palveluksessa olleet kaksi naismyyjää ovat nähneet ja kokeneet monet muutokset tavaratalossa, mutta konkurssi tuli heillekin täysin yllätyksenä.

– Tämä tilanne on ihan hullu. Saimme eilen tiedon, ei tässä ole mitään ehtinyt vielä miettimään. Kuulin, että tavaratalojen johtajille tuli ilmoitus konkurssista samaan aikaan kuin asiasta kerrottiin medialle. Heitä käskettiin kertoa asiasta henkilökunnalle. Näinhän tämä nykyisin menee, pohtivat myyjät.

Muovikassit maksullisiksi viikko sitten

Myyjät kertovat erikoisesta pienestä muutoksesta reilu viikko sitten, kun muovikassit muuttuivat Anttilassa maksulliseksi. Isoin kassi maksaa 30 senttiä, keskikoko 20 senttia ja minipussi 10 senttiä.

– Minä teen töitäni lopun aikaa kyllä keljuilemalla – olen kouluttanut kymmeniä myyjiä vuosien varrella. Esimiehenä minulla on nyt suuri hätä alaisteni puolesta. Minun käy sääliksi näitä 45-55-vuotiaita, joiden tilanne on vaikein. Kuka palkka heidät? Monella heistä on vielä asuntovelkaa ja teini-ikäisiä lapsia, kertoo myyjien esimies.

– Minä olen ollut Anttilassa jo 25 vuotta, joten minulla olisi puolen vuoden irtisanomisaika- ja palkka. Todellisuus on toisenlainen: kaksi viikkoa ja good bye 3. elokuuta – eikä edes kiitos ja näkemiin. Minä en jaksa uskoa tätä tarinaa konkurssista, katkera esimies jatkaa.

Meno muuttunut vuodessa

Muutaman myyjän mukaan saksalaisten ostettua Anttilan meno muuttui kovemmaksi, sillä Keskon aikana työntekijän arvostus oli vielä korkealla.

– Englantia ja saksaa puhuvien uusien omistajien edustajien mukaan ohjeistus oli toisenlainen: Tee, mitä sanotaan ja lakkaa ajattelemasta, ja sehän minulle pitkänlinjan anttilalaiselle on vaikeaa, sanoo esimies.

Työntekijät kertovat, että YT-neuvotteluja on ollut tiuhaan vuodesta 2012 saakka ja puolet henkilökunnasta on jo joutunut lähtemään aiemmin.

– Saksalaisten aikana kokeneiden myyjien tilalle on palkattu – kuulemma kovien rekrytointien jälkeen – opiskelijoita pystymetsästä. Tuntityöläiset ovat tehneet töitä kymmenen tuntia viikossa eikä heitä ei ole perehdytetty työhön millään tavalla.

– Vähennysten seurauksena kaikille kassoillekaan ei ole aina riittänyt henkilökuntaa ammattitaidosta puhumattakaan. Kassahan avataan, jos asiakkaat ostavat riittävän arvokkaita tavaroita, toteavat hysteerisesti nauravat konkursista järkyttyneet naismyyjät.

"Kesko eli Kekkosen ajassa"

Viisi vuotta Anttilassa ollut miesmyyjä pohtii sitä, ovatko saksalaiset pelanneet pokeri-ilmeellä koko ajan.

– Mutta voi olla, että vain konkurssi voi pelastaa velkaisen Anttilan. Erityisesti maakunnissa on lukuisia tappiollisia isoja Anttilan kiinteistöjä, joissa on kalliit vuokrat ja isot henkilöstömenot.

– Anttilan konseptia olisi pitänyt mielestäni muuttaa jo 15 vuotta sitten, mielestäni Kesko eli Kekkosen ajassa. Jos joku ostaa Anttilat ja aikoo jatkaa toimintaa, ainakin myymälän koko pitäisi olla murto-osa entisestä, pohtii miesmyyjä.

Myyjien mukaan heidän tavaratalonsa on ollut kannattava, mutta he tietävät useita muita kannattamattomia yksiköitä.

Taloudellinen ahdinko odottaa

Myyjät ovat vielä järkyttyneitä irtisanomisestaan, mutta huoli omasta vaikeasta taloudellisesta tulevaisuudesta on jo valjennut heille.

– Työllistymistilanteeni on vaikea, sillä ikää on jo yli 50 vuotta. Luotan henkilökohtaisesti, että saan töitä, kun menen itse paikalle, koska eihän kukaan palkkaa minua nähtyään paperista ikäni. Anttila on ollut minulle todellinen kaupan alan ammattikoulu.

– Minä puolestani rupean täysipäiväiseksi mummoksi. Taloudellinen tilanteeni on kuitenkin katastrofaalinen, sillä eläkkeeni ei riitä edes nykyiseen vuokraan. En ole vielä ehtinyt miettiä, mitä minun pitää tehdä vielä. Lähdenkö kerjäläiseksi?

Parikymppinen mies myyjä toteaa ykskantaan, että rahaa pitäisi saada vuokranmaksuun.

– En kuulu liittoon. En tiedä vielä mistään, mitä tässä tulee tapahtumaan. En uskalla puhua mitään, etten kerro mitään väärää. Minulla ei ole mitään muuta nyt mielessä kuin, että rahaa tarvitsisi ruokaan ja vuokranmaksuun. Tiedän vain, että työt jatkuvat parisen viikkoa. Onneksi minulle ei ole perhettä, toteaa nuorimies ja lähtee palvelemaan asiakasta.

Osa uskoo työllistyvänsä

Nelikymppinen naismyyjä uskoo saavansa töitä, kun vaan niitä sinnikkäästi hakee.

– En joudu onneksi pulaan tämän takia. Hoidan työni kunnialla loppuun asti, sillä periaatteeni on, että asiat tehdään oikein: Oli tilanne mikä tahansa. Tilannettani helpottaa se, että kuulun onneksi ammattiliittoon. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kuin minulle käy näin. Uskon, että ammattitaitoiselle myyjälle löytyy töitä pääkaupunkiseudulta, sanoo tulevaisuudenuskoinen naismyyjä.

Nelikymppinen myyjä mies uskoo, että hänellä on niin pitkä kokemus palvelualalta ja rautainen ammattitaito, että hän tulee työllistymään.

– Minulla on ollut pitkään takaovi auki muualle, kun näitä YT-neuvotteluita on ollut. Minulla on jo tiedossa ekstrahommia, mutta tilanne on vaikeampi parikymppisillä ja viisikymppisillä. Konkurssipesä tarjoaa varmaan osalle ainakin lyhyitä keikkahommia elokuussa, kun täällä on niin paljon tavaraa, sanoo miesmyyjä toiveikkaana.

Raija Kantomaa
raija.kantomaa(at)mtv.fi
@RaijaKantomaa
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ta/5998370
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Anttilan konkurssi

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Lopetin Anttilasta tilailun pari vuotta sitten. Mutta enpä olisi arvannut, että sillä olisi näin katastrofaaliset seuraukset. :o :roll:

Avatar
Kissankello
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Anttilan konkurssi

Viesti Kirjoittaja Kissankello »

Anttilan vaiennetuilta työntekijöiltä rajua avautumista: ”V-käyrä aika korkealla”

Julkaistu: 22.7. 13:41

Konkurssiin ajautuneen Anttila tavarataloketjun työntekijät ovat kertoneet tunnelmistaan nimettöminä.

TIISTAINA konkurssiuutisen tiputtanut Anttila tavarataloketju on ollut viime päivät iso puheenaihe. Yhtiön pääluottamusmies Kari Vauhkolan mukaan viikko on ollut työntekijöille erittäin raskas.

– En ihmettele näitä negatiivisia kommentteja yhtään, Vauhkola toteaa.

MTV:n haastattelemat työntekijät kertoivat eilen avoimesti nimettöminä yhtiön sisäisistä ongelmista, joita yt-neuvottelut ja uusi omistaja heidän mielestään aiheuttivat. Työntekijöiden mukaan heitä oli pyydetty olemaan hiljaa yhtiön asioista.

Uusia kauppoja oli vasta avattu vielä ja viime viikolla ketjussa alettiin laskuttaa aiemmin maksuttomista muovikasseista.

– Tämä muovikassiuudistus oli tulossa ja tulikin. Varmaan sillä kannattavuutta pyrittiin parantamaan, mutta samalla tavallahan asia on kaikissa ruokakaupoissa. Ei mistään taida saada ilmaisia ostoskasseja, Vauhkola pohtii.

Ennen oli kaikki paremmin

Osa työntekijöistä arvosteli kovin sanoin uuden omistajan alaisuudessa tehtyjä linjauksia ja muisteli asioiden olleen ennen huomattavasti paremmin. Uusien linjausten mukaan on esimerkiksi erään työntekijän mukaan pitänyt vain tehdä mitä käsketään, ja lakata ajattelemasta itse.

– En sanoisi, että ainakaan Keskon aikana ovat asiat olleet paremmin tällä saralla. Silloinkin yleistettiin paljon ja saatiin kovia ketjuohjeistuksia siitä, miten asiat hoidetaan, Vauhkola muistelee.

Vauhkola epäileekin, että suurin syy parempaan entiseen kaipauksesta löytyy viime vuosien yt-neuvotteluista. Henkilöstöä on laitettu pihalle kovalla kädellä ja samaan aikaan kauppoja sekä tekniikkaa on uudistettu. Nyt pienemmällä henkilöstöllä pyörivät liikkeet joutuvat tekemään aiempaa enemmän töitä.

– Kyllä se ketjuohjeistus ja ohjaus ovat lisääntyneet. Aiemmin meillä on kuitenkin ollut tuplasti enemmän työntekijöitä ja vähemmän hommia kuin nyt. Samalla tavoin on useissa muissakin kauppaketjuissa, Vauhkola kertoo.

Perehdytys ei toimi

Työntekijöiden vähäisen määrän lisäksi myös työhön perehdyttämisestä on annettua kritiikkiä. Kassoille on syntynyt paljon ongelmia osaamattomien myyjien joutuessa yksin hoitamaan niitä.

– Perehdytys ei Suomessa yksinkertaisesti toimi riittävän hyvin tällaisella matalapalkka-alalla. Meillä oli kuitenkin suunnitelmia perehdytyksen parantamiseen syksyksi, mutta aika loppui kesken, Vauhkola huokaa.

Yleisesti luottamusmies kertoo työntekijöiden shokin tilanteesta olevan vielä suuri. Konkurssi ei ole ongelma ainoastaan yhtiölle, vaan nimenomaan työnsä menettävillä ihmisille. Tunnelmat ovat olleet pettyneitä ja vihaisia.

– Varmasti on v-käyrä aika korkealla. Siellä on ihmisiä, jotka ovat olleet 40 vuotta talossa ja nyt irtisanotaan kahden viikon varoitusajalla.

Pesänhoitaja on ilmoittanut viikon päästä esittävänsä määräaikaisia sopimuksia työntekijöille, jotta kauppojen varastoja saataisiin tyhjennettyä. Vaikeasta tilanteesta ja pettymyksestä huolimatta Vauhkola uskoo, että suurin osa sopimuksen saavista tulee jäämään töihin.

– Uskon, että suurin osa tulee jäämään. Sillä saa pikkuisen lisää miettimisaikaa. Ja palkkatyöstä saatu raha on kuitenkin isompi kuin työttömyyskorvaus.

Pietari Koskinen
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 25050.html
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)

Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Anttilan konkurssi

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Itse olen ollut Anttilan postimyynnin asiakkaana noin 30 vuotta. Olen tilannut sieltä esim. kaikki laitteet, kuten telkkari, tietokone, puhelimia mm. yhden iPhonen sekä dvdsoittimen, ym. kodin elektroniikkaa sekä paljon dvd-levyjävä jne. Tämä konkurssi järkytti minua suuresti, mutta eihän tälle nyt mitään voi. Täytyy alkaa miettimään muita ostospaikkoja, sitä voisi alkaa toki käymään asuinpaikkakunnan kaupoissa shoppailemassa Anttilan sijaan.

Mutta näinhän se käy, kun yritys myydään ulkomaisille sijoitusyhtiöille. Paskat ne mistään mitään piittaa, kun saavat omistukseensa jonkun yrityksen, niin siitä se loppulaskenta alkaa, ja lopputulos on suuri määrä uusia työttömiä. Kiitos, Kesko kun myit Anttilan ulkomaille.
Gods made heavy metal.

Vastaa Viestiin