Sähköautot - niiden hankinta, soveltuvuus ja raaka-aineiden saatavuus akkuihin

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Sähköautot - niiden hankinta, soveltuvuus ja raaka-aineiden saatavuus akkuihin

Viesti Kirjoittaja Iivis »

Jätän tän vaan tähän:

Police spend £1,500,000 on electric cars that are too slow to catch criminals

https://metro.co.uk/2019/12/24/police-s ... -11956349/

Sivustamulkoilija
Jack Bauer
Viestit: 967
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 1:57 pm

Re: Sähköautot - niiden hankinta, soveltuvuus ja raaka-aineiden saatavuus akkuihin

Viesti Kirjoittaja Sivustamulkoilija »

Iivis kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 6:04 pm
Jätän tän vaan tähän:

Police spend £1,500,000 on electric cars that are too slow to catch criminals

https://metro.co.uk/2019/12/24/police-s ... -11956349/
Ehkä britit on tätä mieltä Se mikä ei siellä toimi,ei meinaa sitä että Suomessa nämä ei olisi käyttökelpoisia.onhan noissa sähkö-autoissa omat huonot puolensa mutta jos ne olisi jotenkin ylivoimaisia,niin tuskin edes koko vehkeitä ei edes mietittäisi noihin hommiin.
Ei ne ainakaan kovin usein nopeuden vuoksi ole huonoja,noiden kiihtyvyys on kuitenkin aika napaakkaa,eikä suomen teillä,esim hatka tilanteissa,ne vauhdit usein yli 200kmh ajoa ole,eli kyllä virtaa riittää normi partio-ajoon kaupungeissa riittävästi. Ja kun noiden laatiminen,siis akkujen lautausnopeudet,on jo kovin lyhyitä johonkin 80-90% lataukseen ja sillä pääse taas jo seuraavaan kahvitaukoon :lol:
Ja löytyyhän Suomessa,ainakin isoista kaupungeista,niitäkin kyttä autoja joilla pääsee lujempaa,treellakin on bemaria ja Rs Skodaa joilla pääsee molemmilla sen 240kmh. Eihän ne "maijat"/yms. "mihinkään" kulje :lol:
Sähköautot on vielä kuitenkin aika hintavia,siis sellaiset ainakin mitä kannattaa noissa hommissa käyttää.
Amerikassa kaikki asiat vedetään semisti yli,niinkuin poliisien sähkö-autot. Tai kai noi Teslat jossain kaliforniassa/yms.osavaltioissa toimii.
Ja Englannissa taas kaikki poliisien toimet on omanlaisensa.
:mrgreen:

YJT
Remington Steele
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Elo 17, 2020 11:35 am

Re: Sähköautot - niiden hankinta, soveltuvuus ja raaka-aineiden saatavuus akkuihin

Viesti Kirjoittaja YJT »

Niin siis Suomessa sähköautoilla korvataan siviilimallisia autoja. Ei niitä ole tulossa partiokäyttöön vaan esim tutkijat voivat mennä tekemään kuulusteluja tai kotietsintöjä noilla.

Partiokäytössä ei edes polttomoottoriautolla normiakku riitä vaan autoissa on sähkölaitteita varten oma akku. Mitähän siitä tulisi jos vaikka kolaripaikalla sähkökäyttöinen pilliauto seisoisi pari tuntia hälytyslaitteet päällä; paljonkohan olisi rangea jäljellä?

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Sähköautot - niiden hankinta, soveltuvuus ja raaka-aineiden saatavuus akkuihin

Viesti Kirjoittaja poikani »

YJT kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 10:04 am
Niin siis Suomessa sähköautoilla korvataan siviilimallisia autoja. Ei niitä ole tulossa partiokäyttöön vaan esim tutkijat voivat mennä tekemään kuulusteluja tai kotietsintöjä noilla.
Väärin.
Ilta-Sanomat kirjoitti:Vaikka nyt hankitut sähköautot eivät tulekaan varsinaiseen partiointikäyttöön, Wasastjernan mukaan on vain ajan kysymys, koska ensimmäiset tunnukselliset poliisisähköautot nähdään Suomessakin.
????? ?? ??????.

YJT
Remington Steele
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Elo 17, 2020 11:35 am

Re: Sähköautot - niiden hankinta, soveltuvuus ja raaka-aineiden saatavuus akkuihin

Viesti Kirjoittaja YJT »

Joo siis varmaan jossain vaiheessa tulee täyssähköautoja; esim silloin kun todellilnen range on samaa luokkaa kuin vaikka vastaavalla diesel-vehkeellä, ja akun lataaminen on myös huomattavasti nykyistä nopeampaa. Tulevaisuudessa varmasti myös sähköautojen mallivalikoima kasvaa, jolloin markkinoilta saattaa löytyä autoja jotka soveltuvat poliisin partiokäyttöön. Mutta nyt nämä puheena olevat eivät ole tulossa partiokäyttöön.

Avatar
Heisenberg420
Neuvoja-Jack
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Elo 27, 2019 5:03 pm

Re: Sähköautot - niiden hankinta, soveltuvuus ja raaka-aineiden saatavuus akkuihin

Viesti Kirjoittaja Heisenberg420 »

Raportti paljastaa: Suomessa myytyjen sähköautojen raaka-ainetuotannossa ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia

Finnwatchin tuoreen raportin mukaan esimerkiksi sähköautoissa ja ikkunoissa käytetyn alumiinin tuotannossa on ongelmia Brasiliassa.

Suomessa markkinoitavissa tuotteissa käytetään alumiinia, jonka tuotannossa on ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia Brasiliassa. Näin kertoo Finnwatchin tuore raportti.

Selvityksen merkittävä havainto on, että alumiinia käyttävät yritykset tuntevat Suomessa huonosti raaka-aineidensa ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä.

Finnwatch tarkasteli selvityksessään norjalaisen Hydro-yhtiön alumiinituotannon vaikutuksia ja yhtiön tuottamien raaka-aineiden käyttöä Suomessa.

Raportin mukaan Suomessa markkinoitavissa tuotteissa kuten ikkunoissa, ovissa ja sähköautoissa käytetään Hydron tuottamia raaka-aineita.

Hydro toimii Brasiliassa Amazonin alueella. Yhtiötä syytetään ympäristön pilaamisesta, metsäkadosta ja haavoittuvassa asemassa olevien yhteisöjen elinkeinojen vaarantamisesta. Yhtiötä vastaan on satoja keskeneräisiä oikeusjuttuja.

– Finnwatchin haastattelemat Hydron alumiinitoimintojen läheisyydessä asuvat ihmiset ovat katkeria yhtiölle ja paikallisille viranomaisille. He kokevat, että yritystoiminnasta saatavat hyödyt kasautuvat vain harvoille, samalla kun he itse kärsivät haitoista, Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér sanoo järjestön tiedotteessa.

Selvitys: Alumiinia Amazonin sademetsästä
Finnwatch kysyi 23:lta Suomessa erilaisia alumiinituotteita käyttäviltä tai markkinoivilta yrityksiltä niiden alumiinin alkuperästä keväällä 2020. Yritykset toimivat esimerkiksi kuljetus-, rakennus-, pakkaus- ja konepajateollisuudessa.

Kyselyssä paljastui Hydron käyttöä. Suurin osa kyselyyn vastanneista yrityksistä kuitenkin kertoi, etteivät ne osta Brasiliasta peräisin olevaa alumiinia. Finnwatchin mukaan tähän vaikuttanee merkittävästi se, että iso osa alumiinista ostetaan kierrätettynä, jolloin tiedot sen alkuperästä häviävät.

Monet yrityksistä eivät vastanneet kyselyyn lainkaan tai ne eivät tienneet markkinoimiensa tuotteiden alumiinin alkuperää. Osan yritysten vastaukset olivat niukkoja tai ne ohjasivat kyselyt tavarantoimittajilleen.

Alumiinin kysyntä kasvaa
Raportin mukaan Hydron brasilialaiset yhtiöt ovat saaneet vuosikymmeniä merkittäviä verohelpotuksia. Yhtiöille pelkästään yhteisöverojen osalta myönnetyt veroetuudet ja -lomat ovat arvoltaan yli 80 miljoonaan euroa viimeisen 30 vuoden ajalta.

Finnwatch ei saanut tarkkaa tietoa kaikista verohelpotuksista ja euromääristä.

– Verotuottoja olisi kaivattu kipeästi niin ekologisten kuin sosiaalisten ongelmien ratkaisemiseen. Olisi ollut kohtuullista, että paikallisväestö olisi hyötynyt aiheutetusta ympäristötuhosta edes taloudellisesti, Finér sanoo.

Alumiinin kysyntä kasvaa yhteiskuntien siirtyessä fossiilisista energiamuodoista sähköisiin järjestelmiin, koska uudet sähköverkot ja sähköautot tarvitsevat alumiinia.

Alumiinin käytön pelkästään sähköverkoissa on arvioitu kaksinkertaistuvan vuoteen 2040 mennessä.

– Ekologinen siirtymä on välttämätön. Samalla on kuitenkin huomioitava lisääntyvän mineraalien käytön vaikutukset paikallisiin ekosysteemeihin ja ihmisiin. Päättäjillä on nyt kiire laittaa yrityksiä koskeva sääntely kuntoon. Hydron tilanteen kaltaisiin konflikteihin ja ongelmiin ei ole enää varaa.

Ostajayritysten oltava tarkkana
Finnwatch ei kannusta lopettamaan ostoja Hydrolta, mutta ostajien tulisi seurata aktiivisesti yhtiön toimia ympäristö- ja ihmisoikeusongelmiin korjaamiseksi Brasiliassa.

Suomalaisten ostajien on myös kartoitettava käyttämänsä muut neitseellisen alumiinin arvoketjut, Finnwatch huomauttaa.

Finnwatch varoittaa tuotannon ongelmista myös köyhässä Länsi-Afrikan Guineassa, jossa bauksiitin tuotantoa on lisätty voimakkaasti, ja josta alumiinin raaka-aineita päätyy myös Suomeen.

Finnwatch haluaa, että voimaan saadaan yritysvastuulaki. Euroopan unionin komissiolta odotetaan esitystä laista tänä vuonna. Jos asia ei etene komissiossa, järjestön mielestä lakia on vietävä eteenpäin Suomessa.

Finnwatch katsoo, että ympäristöhaittoja aiheuttavilta yrityksiltä tulisi vaatia tulevaisuudessa myös kompensaatioita, eli aiheutettuja luontohaittoja tulisi korvata esimerkiksi suojelulla. Ympäristöhaittojen vähentämiseksi myös luonnonvarojen kulutusta on vähennettävä, Finnwatch muistuttaa.

Finnwatch on suomalainen kansalaisjärjestö, joka tutkii suomalaisen yritystoiminnan maailmanlaajuisia vaikutuksia.

Lisää https://www.iltalehti.fi/talous/a/154ab ... ea780b4cd9
"Nauru pidentää ikää, ellei sitten satu nauramaan väärälle henkilölle."

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Sähköautot - niiden hankinta, soveltuvuus ja raaka-aineiden saatavuus akkuihin

Viesti Kirjoittaja Hermione »

^Tuossa ei nyt pitäisi olla mitään yllättävää. Suorien päästöjäen vähentäminen täältä kylmästä pohjolasta siirtää päästöt kaikkine lieveilmiöineen köyhempiin maihin. Metsät raivataan pois akkumineraaleja tuottavien avokaivosten tieltä, ja laitetaan lapset niihin töihin. Ihmisoikeuksien rikkomisien lisäksi tuhotaan kokonainen ekosysteemi maan antimien vuoksi. Mukamas-tiedostavat itseään parempana pitävät sähköautojen käyttäjät saavat sillä hinnalla sädekehän.

Kannattaisi vain ottaa siirtymäaika rauhallisesti ja ajaa hyvällä omalla tunnolla polttomoottoriautolla odottaen polttokennojen tulemista. Biokaasuilukin on ekoteko koska biokaasu ehdottomasti kannattaa polttaa hiilidioksidiksi joka on huomattavasti vähemmän haitallinen kasvihuonekaasu, kuin CH4.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Sähköautot - niiden hankinta, soveltuvuus ja raaka-aineiden saatavuus akkuihin

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Sähköauton räjähdys aiheutti pelastuslaitokselle tehtävän Lahden toriparkissa

Räjähdyksessä vaurioitunut pakettiauto. JUHA PEURALA
Räjähdyksessä vaurioitunut pakettiauto. JUHA PEURALA
id_buzz.jpg (109.32 KiB) Katsottu 252 kertaa
Sähköauton räjähdys aiheutti pelastuslaitokselle tehtävän Lahden toriparkissa lauantaina. Pelastuslaitos sai hälytyksen tapauksesta aamulla kahdeksan aikaan.
...
Enemmän täällä: ess.fi
3.6.2023 9:36, päivitetty 5.6. 17:50
------------------------------------------------

Auto, Volkswagen ID.Buzz vietiin Hollolan pelastusaseman pihalle ja piilotettiin pressun alle, josta edelleen VW-kauppiaan, maahantuojan oman liikkeen edustalle, Ajokatu 261:een.

Sitten jäätiin odottamaan maahantuojan (ja ehkä tehtaankin) kommentteja siitä, että mitä tehdään.

Mutta!
Lahden toriparkissa räjähtänyt sähköauto syttyi palamaan, katso video rajusta palosta

Pelastuslaitos käytti tiistaina sammuttamisessa apuna konttia, jonne ajoneuvo voidaan upottaa veden alle. JUHA PEURALA
Pelastuslaitos käytti tiistaina sammuttamisessa apuna konttia, jonne ajoneuvo voidaan upottaa veden alle. JUHA PEURALA
id_buzz_paloi.jpg (152.66 KiB) Katsottu 251 kertaa
Kovan onnen sähköauto syttyi uudelleen palamaan Lahdessa tiistaina. Lahden toriparkissa latauksessa ollut täyssähköauto räjähti lauantaiaamuna, ja se siirrettiin ensin palolaitokselle ja sieltä autoliikkeen kentälle Lahdessa. Tällä paikalla Ajokadulla se syttyi uudelleen tiistaina aamupäivällä.
...
Enemmän täällä, myös se viideo: ess.fi
6.6.2023 14:17, päivitetty 18:45

Kommentteja:
Palonsyyntutkinta ei edennyt merkittävästi maanantaina, sillä pelastuslaitoksen henkilökunnalla ei ole ammattitaitoa purkaa sähköajoneuvoa turvallisesti, Aaltonen kertoo.

”Tarkoituksemme on kysyä auton maahantuojalta, mitä on käynyt. Heillä on pätevyys selvittää, mikä sai auton räjähtämään.”

Volkswagenia maahan tuovan K-Auton viestinnästä vastaava johtaja Aarne Töllinen taas sanoo, että vielä ei tiedetä, mitä autolle tapahtui. Hän ei halua esittää arvauksia tapahtuman syistä. Hänen mukaansa vastaavia ongelmia ei ole esiintynyt aiemmin.
...
ITÄ-UUDENMAAN pelastuslaitoksen paloinsinöörin Timo Koukin mukaan on tavallista, että pelastuslaitokset jättävät sähköpalojen tutkinnan tahoille, joilla on sähköalan osaamista.

”On riskialtista lähteä ronkkimaan sähkölaitetta, koska sähköiskun vaara on suuri.”
Helsingin Sanomat
6.6.2023 11:49, päivitetty 13:59
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Vastaa Viestiin