Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

LadyLou
Harjunpää
Viestit: 296
Liittynyt: To Helmi 28, 2013 10:17 am

Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja LadyLou »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017022 ... 4_uu.shtml


Poliisi tutkii: Lähdössä loukkaantunut ravihevonen ohjastettiin maaliin saakka - "joutui alttiiksi kivulle ja tuskalle"

Keskiviikko 22.2.2017 klo 12.46

Poliisi tutkii Oulun raveissa sattunutta tapausta.
Kuvituskuva.
Kuvituskuva. (JUKKA RITOLA/AL)

Tammikuun 9. päivä järjestetyissä raveissa kilpaili Katajan Kunnari -niminen suomenhevonen, joka ohjastettiin maaliin saakka vaikka eläin loukkaantui heti lähdössä.

Hevosen omistajan mukaan kyseessä oli niin sanottu volttilähtö, jossa hevonen lähti liikkeelle 20 metrin takamatkalta. Poliisi epäilee, että hevonen loukkasi vasemman etujalkansa lähdön yhteydessä ja ontui 2100 metrin kilpailumatkan ajan.

- Hevosen epäillään ravilähdössä loukkaantuneena juostessaan joutuneen eläinsuojelulain tarkoittamalla tavalla kilpailussa alttiiksi kivulle, tuskalle ja kohtuuttomalle rasitukselle, Oulun poliisi kertoo tiedotteessa.

Tapausta tutkitaan eläinsuojelurikoksena.
STEFAN LEPPÄNEN

Avatar
TieD
Sabrina Duncan
Viestit: 365
Liittynyt: To Helmi 18, 2016 12:58 pm
Paikkakunta: Viljandi

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja TieD »

Niin ja jutussa siis kyse siitä,että hevosen omistaja/valmentaja Olsen on nostanut jutusta äläkän.
Omistajan mukaan joko ohjastaja Nurmosen,tai kilpailun tuomariston olisi pitänyt ymmärtää viheltää peli poikki huomatessaan hevosen loukkaantuneen. Ilmeisesti alussa osuneet hevoset hieman toisiinsa. Omistaja on myös vaatinut ohjastajan kisalisenssin hyllyttämistä.

Sen enempää itse ravimaailmasta ymmärtävänä,niin kyllähän ohjastajan luulisi huomaavan jos hevonen on loukkaantunut. Ja lopettaa kisa siihen paikkaan.
Tuleekohan muuta seurausta kuin korkeintaan jotkut sakot maksuun.
___________________________________________________________________
-Älä Verneri purista rottaa kovaa,siltä lähtee henki.
-Kissa!!
-Niin,kissalta lähti henki ku sä puristit kovaa.

Tovi
Neuvoja-Jack
Viestit: 515
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 12:18 pm

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja Tovi »

Ja hevonenhan siis myös jouduttiin lopettamaan tuon juoksun jälkeen;

Oulun poliisi tutkii epäiltyä eläinsuojelurikosta raveissa. Poliisi epäilee, että pahoin loukkaantunut ravihevonen pakotettiin juoksemaan kisa loppuun Oulun raveissa 9. tammikuuta.

Viisivuotias suomenhevonen jouduttiin lopettamaan heti kisan jälkeen. Eläimeltä oli katkennut koukistajajänne vasemmasta etujalasta. Poliisi epäilee, että hevonen loukkasi jalkansa jo lähdössä.

– Hevonen ontui ja vuoti verta 2100 metrin kilpailumatkan. Meillä on siitä kuvia käytössä, kertoi rikoskomisario Nina Similä Oulun poliisista STT:lle.

Rikosilmoituksen asiasta teki hevosen omistaja. Similä kertoo, että tutkittavana on muun muassa ohjastajan ja ravien tuomariston toiminta.

– Luonnollisesti ohjastaja on tässä suurimmin tapetilla. Hän on se henkilö, jonka olisi pitänyt huomata, että hevonen on loukkaantunut.
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... na/6321138

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11303
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja URSA »

Onneksi hevosen omistaja ei anna asian olla. On se niin kuvottavaa, että pahasti loukkaantunut hevonen on pakotettu juoksemaan yli 2 km. Jonkun olisi pitänyt keskeyttää ajo.

Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1481
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2010 11:05 am

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Hevosta ei välttämättä ole pakotettu. Kilvanajoon jalostetuilla hevosilla kilpailuvietti on niin voimakas ettei hevonen adrenaliinihuuruisessa kilpailun lähtötilanteessa usein näe, kuule eikä tunne yhtään mitään muuta kuin kilpailun kiihkon. Usein hevosta ei saada pois radalta ja kilpailemasta silloinkaan kun sitä ihmisten toimesta haluttaisiin. Ei ole tavatonta että irti päässyt hevonen jota kukaan ei uhkaa jatkaa kilpailua oma-aloitteisesti tai varikolla ollessaan pyrkii radalle omin nokkinensa.

Raveissa käy tuolloin tällöin niin, että hevoset joko kolhivat itseensä haavoja tai jokin varuste pettää ratkaisevalla hetkellä. Hyvin usein käy niin, että hevosen saa radalta ohjattua pois vasta kilpailun puolivälissä tai sen jälkeen, kun puhku alkaa haihtua ja hevonen taas malttaa kuunnella myös niitä itselleen epämieluisia ohjeita kuten jarrutuskäskyjä. Hevonen on vahva eläin eikä sitä saa oikein millään pakotettua mihinkään. Ne juoksevat kilpaa omasta halustaan. Ne joilta se halu puuttuu eivät radoille päädy tai niiden ura jää lyhyeksi.

Ohjastaja on huonossa paikassa huomaamaan tapahtunutta. Eteenkin jos vamma on ollut etusessa ja hevonen on edennyt halukkaasti. Tuomariston vastuulla olisi ollut liputtaa verta vuotava tai epäpuhtaasti liikkunut hevonen ulos radalta. Mutta usein eteenkin ryhmän keskellä juoksevaa hevosta on hyvin vaikeata tarkkailla kyllin terävästi.

KZA
Remington Steele
Viestit: 248
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 8:33 pm
Paikkakunta: Kehä 3 ulkopuolella

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja KZA »

Täysi Purenta vei sanat suustani.
Näin niinku yleisesti todettuna yo. asiat. Itse en ko. juoksuvideota ole nähnyt niin en osaa siihen sanoa.
Se vaan on ihan uskomaton se adrenaliinin ja kilpailuvietin huuma eikä hevonen tosiaan kuule eikä näe, saati tunne mitään...
Suattaaha se olla mut suattaa olla olemattakii...

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11303
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja URSA »

En ryhdy väittelemään onko hevosilla kilpailuvietti vai vietti juosta lauman mukana. Vaikka hevosta ei olisi erikseen pakotettu juoksemaan, ongelma on siinä, ettei hevosta ilmeisesti edes yritetty pysäyttää. Oletan omistajan tuntevan hevosensa kilpailuvietin tason ja tietävän, että hevosen olisi voinut saada pysähtymään.

Ärrkele
Adrian Monk
Viestit: 2593
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 6:12 am

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja Ärrkele »

Mielestäni ravijuoksu on eläinrääkkäystä muutenkin ja se tulisi lopettaa kokonaan. Samassa sarjassa härkätaistelujen kanssa.
PaxCow kirjoitti:Vaikka miten yritän, en kuule allahu akbaria.
Chefile kirjoitti:Minulla on kuule munaa lyödä pelkästään sillä munalla sinut taju kankaalle, sinä mielisairas hinaaja.
Seppo Räty: ”Suomalainen keihäänheitto on mennyt polvien nosteluksi”

mobiililaiteukkeli
Neuvoja-Jack
Viestit: 567
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 3:05 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja mobiililaiteukkeli »

Ärrkele kirjoitti:Mielestäni ravijuoksu on eläinrääkkäystä muutenkin ja se tulisi lopettaa kokonaan. Samassa sarjassa härkätaistelujen kanssa.
Olen täysin samaa mieltä.

Eläimellä tuskin on kilpailuviettiä, paitsi koskien eloonjäämistä (luonnossa elossa pysyminen on kovaa kamppailua). Vaikka huono ravimenestys olisikin uhka hevosen elämälle, ei se eläin asiaa niin osaa ajatella. Ravihevosilla varmasti pöllyää veressä jos jonkinlaista hormonia juoksun aikana, mutta en todella usko sen johtuvan halusta voittaa yhtään mitään. Ravi kisanopeuksilla on sitä paitsi vastoin hevosen luontaista käyttäytymistä, hevonen vaihtaa laukkaan jos haluaa päästä lujaa. Ihmisen itsekkyyttä koko touhu. Kuten on myös (monet sairaat-) koirarodutkin, muun muassa.
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.

Kosminen
Nikke Knakkertton
Viestit: 181
Liittynyt: La Elo 02, 2008 7:55 pm
Paikkakunta: Pellon laita

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja Kosminen »

Kyllä se selvästi ontuu :( Lähtötilanteessa näkyy kolari hyvin.

http://tototv.icareus.com/web/guest/arc ... d=27926887
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla huonona esimerkkinä.
*Pygmi*

janita
Jane Marple
Viestit: 1003
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 5:58 pm

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja janita »

Ärrkele kirjoitti:Mielestäni ravijuoksu on eläinrääkkäystä muutenkin ja se tulisi lopettaa kokonaan. Samassa sarjassa härkätaistelujen kanssa.
Ihan tosissasiko rinnastat hevosten juoksukilpailut siihen, että härkä tapetaan kiduttamalla tätä hitaasti ja tuskallisesti ensin puukoniskuin ja päätyen miekkaan?

Got Blood?
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Touko 05, 2012 1:40 pm

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja Got Blood? »

Hevonen on laumaeläin, jonka on aikojen saatossa evoluutio muokannut liikkumaan. Vapaana ollessaan (ns. villihevoset esim. luonnonpuistoissa ym. vapauteen rinnastettavassa paikassa) hevonen voi kävellä jopa 15 km vuorokaudessa ruokaa haeskellen. Hevonen nukkuu Rem-unta vain noin 0,5 tuntia vuorokaudessa, ja suurin osa lepäilystäkin tapahtuu seisaallaan. Lopun ajan se etsii ruokaa ja siirtyy laidunmailta toiselle.
Säikähtäessään kuviteltua tai todellista vaaraa, hevoslauma säntää täyttä kiitoa 100metriä, pysähtyy, tuumaa mitä tehdä, paetako lisää vai kääntyä tutkimaan mikä heidät säikäytti. Yhden paetessa, muut seuraavat perässä automaattisesti. Hevosen kilpailuviettiin en usko, vaan hevonen juoksee lauman mukana, ns. joukossa tyhmyys tiivistyy, vaikka hevonen ei missään nimessä ole tyhmimmästä päästä eläin.
Hevonen on saaliseläin, eikä se näin näytä kipuaan kovin helposti, se tietää kuolemaa. Hevonen voi helposti paeta lauman mukana vaikka kolmella jalalla juosten. Se pääsee itseasiassa todella kovaa vielä yhden jalan roikkuessa ilmassa. Se voi myös olla tunti ennen ähkyyn kuolemistaan täysin normaali ja pitää pokan. Kivun ja sairauden näyttäminen pedoille ja muille lauman jäsenille ei ole kannattavaa. Laumasta pois potkiminen tietää kuolemaa.
Viimeisessä hädässä, kun hevonen tietää kuolevansa, se lamaantuu ja ikään kuin kääntää itsensä pois päältä. Hevonen ei hirnu, vingu ja huuda tuskaansa kuten elokuvissa. Hevonen on hiljaa kovissakin tuskissaan.
Kuten yllä mainittiin, hevonen on sprintteri. Sitä ei ole tehty juoksemaan täysiä kilometriä, kahta, saati kolmea. Tähän pääsemme jalostuksella ja valmentamisella. Ravihevosia valmennetaan ja hoidetaan pääsääntöisesti hyvin tai erittäin hyvin. On puhdasta faktaa, että huonosti hoidetun ja valmennetun hevosen meno tulee tyssäämään ennemmin tai myöhemmin, yleensä ennemmin. Tätä me emme toivo. Hyvin valmennettu ja hoidettu hevonen kestää kilpailun rasitukset ja sen aiheuttaman stressin. Se palautuu fyysisesti noin kolmessa vuorokaudessa, henkisesti noin kahdeksassa, mikäli sille annetaan siihen mahdollisuus. Jos hevoselta kysytään, haluaako se juosta kilpaa, olisi vastaus aivan varmasti EI. Se haluaisi syödä, naida ja nukkua. Jos minulta kysytään, haluanko mennä töihin, vastaus on ei. Ennemmin söisin, naisin ja nukkuisin. Mutta minun on mentävä. Jotta saan rahaa jolla mahdollistan olemassa oloni. Ravihevonen mahdollistaa sen juoksemalla kilpaa ja jättämällä mahdollisimman hyviä jälkeläisiä.
Siinä vähän hevosista. Sitten vähän raviurheilusta, ohjastajista ja tuomareista.
Raviurheilu on siitä jännä laji, että amatööri harrastelijat ja elantonsa lajista ottavat huippuammattilaiset kilpailevat samoissa kekkereissä. Näin ei taida olla missään muussa lajissa. Ravimaailmaan mahtuu koko kansakunnan kirjo, perheenäidit, murhaajat, poliisit, lapset, vanhukset...
Toiset ohjastavat harrastusmielessä lähdön silloin, toisen tällöin. Toiset ottavat siitä elantonsa, ohjastaen joka ilta jossain päin suomea. Katajan Kunnarin ohjastaja on nuori, osaava ja arvostetun raviperheen poika. Ikäisekseen hän on ehtinyt ohjastaa paljon hevosia, ja hän toimii alalla ammattimaisesti. Ravilähdön aikana ohjastajan tulee tehdä ratkaisut äärimmäisen nopeasti. Kolme minuuttia radalla täysiä juoksevan hevosen perässä viidentoista muun keskellä, on yllättävän lyhyt aika. Yhdellä virhearviolla, yhdellä liian nopealla tai liian hitaalla käännöksellä voi olla kohtalokkaat, kauaskantoiset seuraukset.
Nuori ja vanhempi ohjastaja tekivät nyt virhearvion, josta hevonen sai maksaa hengellään. Toinen käänsi liian tiukasti toisen eteen, josta laukka ja loukkaantuminen. Toinen ei ymmärtänyt tilanteen vakavuutta, ja lopputuloksen me tiedämme. Olisiko ohjastajan pitänyt nähdä, kuinka vakavasta loukkaantumisesta oli kysymys. Minä väitän, että olisi, mutta kuten edellä sanottu, kesken kiivaan kilpailun, tuon nopean hektisen hetken aikana, se on myös voinut jäädä näkemättä. Tähän minä uskon, en voi enkä halua uskoa ohjastajan tienneen, että hevonen on vakavasti loukkaantunut, ja silti ajavan maaliin.
Minä suren hevosen kohtaloa, ja minä suren tämän nuoren ohjastajan puolesta. Hän joutuu maksamaan virheestään kalliin hinnan. Koko raviurheilun imago saa maksaa tästä kalliin hinnan.
Sitten vielä tuomaritoiminnasta. Tuomarit ovat alan harrastajia, ja sinne torniin mahtuu jälleen kerran koko kansakunnan kirjo. Yhteinen tekijä on se, että kaikki ovat ihmisiä. Nämä henkilöt toimivat voimassa olevien sääntöjen puitteissa. Tilanne tulee yhtä nopeasti ylhäällä kuin alhaallakin. On vain sekunteja aikaa miettiä, kuinka toimitaan, ja mitä siitä seuraa. Mitkä ovat virheen mahdollisuudet. Tämä oli surkeiden sattumusten summa, joka vain pääsi tapahtumaan, ilman, että kukaan tahtoi ehdoin tahdoin hevosen kärsivän ja kituvan.

Olen hyvilläni, että asiasta on tehty rikosilmoitus ja sitä tutkitaan eläinsuojelurikoksena. Mielestäni kaikki epäkohdat raviurheilusta tulee kitkeä pois. Muutoin sillä ei ole oikeutusta olla olemassa. Lajin tulee olla läpinäkyvää ja päivänvalon kestävää. Toivon että muut ajattelevat omista lajeistaan samalla tapaa.
Olen pahoillani tästä paatoksesta ja tekstistä jo valmiiksi, enemmänkin olisi tullut. Olen henkeen ja vereen hevos-, ja ravi-ihminen. Haluan tämän lajin jatkuvan. Haluan että hevosia, ja kaikkia muitakin eläimiä ja toisia ihmisiä kohdellaan ensiluokkaisesti, arvostaen ja kunnioittaen.
Mikäli vuodatukseni on palstalle epäsopivaa, pyydän ylläpitoa sen poistamaan ja toimimaan parhaalla näkemällään tavalla.
Take Your shot, Im standing here.
-Monroe, Ginger, Conte-

Unensieppaaja
Remington Steele
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2016 3:38 pm

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja Unensieppaaja »

Hyvä Got blood, kiitos kirjoituksestasi. Itse olen vuosia ollut poissa ravihevosten parista kun elämä on kuljettanut toisaalle. Olen nuorena hoitanut yhden jos toisen kilpatallin hevosia ja erityisesti ravipuolella. Siellä todella näkyy ihmisten kirjo, toisin kuin ratsupiolella, jossa häärii fiinimpi porukka.

Hyvä että asia tutkitaan ja eläimiä kunnioitetaan. Toldella ikävä tapahtuma, enkä usko tahallisuuteen. Onnettomuuksia sattuu ja tapahtuu.

Eläinsuojelulla on paljon tehtävää erityisesti pieneläin- ja tuotantoeläinpuolella. Monessako kodissa on tälläkin hetkellä hamsteri unohtunut yksin häkkiin hoitamattomana. Tai pihakoira, joka roikkuu viidettä vuottaan ketjunpätkässä pimeässä talonpäädyssä isännän hörppiessä kahviaan kuluneen tuvanpöydän ääressä, littaan astutut saappaat jalassaan. Isäntä puree hammasta yhteen ja kiroaa navetassa odottavia mulleja, saatana kun nekin pitäis hoitaa! Odottakoon huomiseen, perkeleet.

Nippu
Nikke Knakkertton
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 4:07 pm

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja Nippu »

Lainaan omaa tekstiäni tuolta Muut rikokset -osion Eläinsuojelurikoksia -ketjusta:
Ohjastaja on kuulemani mukaan puolustatutunut mm. sanomalla, että "ainahan nuoret hevoset könkkää". Olen katsonut videon, jossa hevonen sekä startissa, että loppusuoralla ontuu selvästi, mutta lähdön keskivaiheilla menee "vain" epäpuhdasta ravia, joka todellakin on nuorilla suomenhevosilla melko yleistä, eikä yleensä johdu kivusta. En tunne hevosta, enkä ole nähnyt sen aiempia suorituksia, joten en osaa arvioida, olisiko kuskin pitänyt tajuta keskeyttää vai ei. Eli jos hevonen on aiemminkin könkännyt kovassa vauhdissa, ei ero tämän startin alun ja lopun ontumiseen ole niin suuri, että loppuun saakka ajamista voitaisiin pitää eläinsuojelurikoksena. Jos taas hevonen on aiemmin yleensä ravannut puhtaasti, on osa ammattitaitoa havaita, että tilanne on sen kohdalla täysin poikkeuksellinen ja ohjastajan olisi ehdottomasti pitänyt keskeyttää. Mielenkiintoista nähdä, miten asiaa tulkitaan.
Olen edelleen sitä mieltä, että asian tutkinnassa tulisi ottaa huomioon hevosen aikaisempi juoksutyyli, mutta kuitenkin samaa mieltä niiden kirjoittajien kanssa, joiden mielestä raviurheilusta tulisi karsia eläinsuojeluongelmat, jos niitä ilmenee.

tri.spekula
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: La Elo 06, 2011 3:05 pm

Re: Oulun raveissa 9.1.2017 eläinsuojelurikos?

Viesti Kirjoittaja tri.spekula »

Nippu kirjoitti:Lainaan omaa tekstiäni tuolta Muut rikokset -osion Eläinsuojelurikoksia -ketjusta:
Ohjastaja on kuulemani mukaan puolustatutunut mm. sanomalla, että "ainahan nuoret hevoset könkkää". Olen katsonut videon, jossa hevonen sekä startissa, että loppusuoralla ontuu selvästi, mutta lähdön keskivaiheilla menee "vain" epäpuhdasta ravia, joka todellakin on nuorilla suomenhevosilla melko yleistä, eikä yleensä johdu kivusta. En tunne hevosta, enkä ole nähnyt sen aiempia suorituksia, joten en osaa arvioida, olisiko kuskin pitänyt tajuta keskeyttää vai ei. Eli jos hevonen on aiemminkin könkännyt kovassa vauhdissa, ei ero tämän startin alun ja lopun ontumiseen ole niin suuri, että loppuun saakka ajamista voitaisiin pitää eläinsuojelurikoksena. Jos taas hevonen on aiemmin yleensä ravannut puhtaasti, on osa ammattitaitoa havaita, että tilanne on sen kohdalla täysin poikkeuksellinen ja ohjastajan olisi ehdottomasti pitänyt keskeyttää. Mielenkiintoista nähdä, miten asiaa tulkitaan.
Olen edelleen sitä mieltä, että asian tutkinnassa tulisi ottaa huomioon hevosen aikaisempi juoksutyyli, mutta kuitenkin samaa mieltä niiden kirjoittajien kanssa, joiden mielestä raviurheilusta tulisi karsia eläinsuojeluongelmat, jos niitä ilmenee.
Oletko nähnyt lähdön maaliintulosta otetun kuvan? Julkaistiin ainakin iltasanomissa keskiviikkona. Hevosen juoksutyyli on kieltämättä ollut persoonallinen, mutta ei se aiemmissa starteissaan ole noin verisenä juossut. Olen itse myös hevosharrastaja ja ajanut paljon myös ravihevosia, ja kyllä varsinkin kilpakärryiltä näkee myös hevosen etujalat erittäin hyvin, jos niihin päin edes pikkuisen vilkaisee. Ja tuossa samassa iltasanomien jutun kuvassa kuski tuijottaa suoraan hevosen jalkoihin.

Minulta ei heru piiruakaan myötätuntoa ohjastajalle. Olen aiemminkin kiinnittänyt huomiota hänen ajotapaansa ja mies oli viimevuoden sakkotilastojen kärkipäässä. Lisäksi jo yhdessä haastattelussakin (tammikuun puolella, hevosurheilulehden paperiversiossa, mulla ei enää kys.lehteä ole tallessa) kertoi, että oli huomannut hevosen ontuneen. Siihen ei ole kommentoinut, että miksi piti ajaa maaliin asti.

Poliisilla meni yli kuukausi esiselvityksen tekemiseen, joten uskon että kyllä tämä juttu on jo aika tarkkaan mietitty ennen varsinaisen esitutkinnan aloittamista.

Hauskaa että ihmiset voivat tuon fintoton videon perusteella kommentoida hevosen ravia muuta kuin lähdön ja maaliintulon osalta, kun eihän se edes näy videossa siinä startin keskivaiheilla. Ensimmäisen kierroksen jälkeen menee parijonossa sisäpuolelta, ja siitä on paha kommentoida että millaista ravia menee kun eiväthän hevosen jalat edes näy. Sitten jo kurvissa alkaa jäädä jälkeen, että ei mahdu enää kuviin.
Raveissahan kyllä on myös tuomariston kamerat joista tarkistetaan mm. laukkojen pituuksia ja niissä täytyy näkyä koko ajan kaikki lähdön hevoset, ja uskon että näitä videoita poliisi on katsonut.

Is juttu: http://www.iltasanomat.fi/ravit/art-2000005098433.html

Vastaa Viestiin