Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Esa Gee
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: La Heinä 07, 2018 8:46 am

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa ja Helsingissä

Viesti Kirjoittaja Esa Gee »

meitzi kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 9:34 pm
Esa Gee kirjoitti:
La Loka 26, 2019 5:50 pm
Kysymys kuuluu.
Virtasiko veri kaduillamme eri ammatinharjoittajien lahdatessa väkeä kuin villissä lännessä ja vuonna 1998 tähän tehtiin stoppi?
No eipä oikeastaan, vaan joskus vuoden -95 paikkeilla alkoi ilmaantua aikaisempaa huomattavasti enemmän turhapaikanhakijoita (silloin oli ihan vakiona hyväksyä ihan kaikki, tavalla tai toisella), joita sitten lähdettiin koulimaan varsin ripeästi taksi- ja bussikuskeiksi. Varmaan joskus -98 hujakoilla niitä sitten alkoi näkymään esiintymispaikoilla aina vaan enemmän suhareina ja dösäreinä.
OK.
Lainasit pätkän kommenttiani, jossa käsittelin pelkästään aselakia. Ennen 1998 aselupahakemuksessa oli tavanomaisten perusteiden, metsästys, urheiluammunta joukossa myös ”suojelu” ja sillä perusteella olikin myönnetty kanto, eli hallussapitolupia vartioille, yö hoitajille, taksikuskeille jne jne. 1998 suojelu peruste poistui hakemuksesta, joten sen jälkeen niitä ei ole myönnetty.

putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4718
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa ja Helsingissä

Viesti Kirjoittaja putsari »

No, mutta mitä perustollot vinkuvat? He kannattavat maahanmuuttoa. Nuo taksikuskit ovat hyviä maahanmuuttajia, sillä he tekevät töitä. Toki niinhän tekee murtovaraskin. Eri asia onko siitä työstä mitään hyötyä yhteiskunnalle vaiko kuluja. Luultavasti työt tehdään pimeinä ja Kelaetuuksia ei kaihdeta. Välillä puukotetaan asiakkaita ja tapellaan reviireistä. Hienostihan tämä kotouttaminen onnistuu. Ollaan onnistuttu rakentamaan kehitysmaabasaari jo maan pääkaupungin ydinkeskustaan. Rautatieasema voidaan laittaa basaarialueeksi ja sinne mahtuu myös moskeija.
Karvasvarvas kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 8:43 am
Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa ja Helsingissä

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Esa Gee kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 11:40 pm
meitzi kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 9:34 pm
Esa Gee kirjoitti:
La Loka 26, 2019 5:50 pm
Kysymys kuuluu.
Virtasiko veri kaduillamme eri ammatinharjoittajien lahdatessa väkeä kuin villissä lännessä ja vuonna 1998 tähän tehtiin stoppi?
No eipä oikeastaan, vaan joskus vuoden -95 paikkeilla alkoi ilmaantua aikaisempaa huomattavasti enemmän turhapaikanhakijoita (silloin oli ihan vakiona hyväksyä ihan kaikki, tavalla tai toisella), joita sitten lähdettiin koulimaan varsin ripeästi taksi- ja bussikuskeiksi. Varmaan joskus -98 hujakoilla niitä sitten alkoi näkymään esiintymispaikoilla aina vaan enemmän suhareina ja dösäreinä.
OK.
Lainasit pätkän kommenttiani, jossa käsittelin pelkästään aselakia
Näyttäisi siltä, että lainaamassani pätkässä ei aselakia mainittu. Käy järkeen varsinkin siksi, että aselaki ja taksilaki ovat mielestäni kaksi aivan eri asiaa, enkä ole kiinnostunut keskustelemaan aselaista taksiketjussa.

Jos olisin, niin nyt näyttäisi siltä että vuosikymmenten takaisesta on tilanne muuttunut siten, että nyt voi vakituisesti taksia tarvitsevat asiakkaat olla aseluvan tarpeessa, koska joutuvat varautumaan taksikuskin väkivaltaisuuden varalle.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Esa Gee
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: La Heinä 07, 2018 8:46 am

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa ja Helsingissä

Viesti Kirjoittaja Esa Gee »

Näyttäisi siltä, että lainaamassani pätkässä ei aselakia mainittu. Käy järkeen varsinkin siksi, että aselaki ja taksilaki ovat mielestäni kaksi aivan eri asiaa, enkä ole kiinnostunut keskustelemaan aselaista taksiketjussa.
Sivulla 4 Nimim Luupää väitti, että taksikuskit hakevat edelleenkin aseenkantolupia aktiivisesti työnsä vaarallisuuteen vedoten. Johon vastasin, että se nyt vain EI OLE mahdollista. Lupateknisesti voit jättää aselupahakemuksen vaikka kranaatinheittimelle, perusteella hirvenmetsästys ( tuskin myöntävät ), mutta suojelu/työ perusteella sitä EI VOI jättää. Ei, koska sellaista perustetta ei ole ollut 1998 lakimuutoksen jälkeen enää hakemuksessa.

Ihan yhtä mahdollista, kuin saada mannertenvälisen ohjuksen hankintalupa perusteella kodinturva.

Koska moinen muutos on tehty aselakiin, niin kai sille on jokin peruste ollut. Loppuun esitin retorisen kysymyksen: Virtasiko veri kaduillamme kuin villissä lännessä, eri ammatinharjoittajien lahdatessa toisiaan, kunnes 1998 tähän tehtiin stoppi?

Avatar
John Kimble
Michael Knight
Viestit: 4124
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa ja Helsingissä

Viesti Kirjoittaja John Kimble »

Kalevassa juttu aiheesta maksumuurin takana, tosin.
Taksin käyt­töön on aina liit­ty­nyt yli­mää­räis­tä jän­ni­tys­tä ul­ko­mail­la, ja nyt sitä voi kokea myös ko­ti­kul­mil­la

Vuosien takaisella Kambodžan-matkalla Phnom Penhiin saapuessa lentokentältä löytyi oitis luotettavan oloinen taksi valmiina viemään Sihanoukvillen rantakaupunkiin. Erinomaisesti englantia taitanut kuski ajoi uututtaan kiiltävää autoa, jossa oli kaikki viralliset tarrat ja tilpehöörit.

Kaupungin laitamilla kuljettaja pysäytti ja komensi ulos. Vieressä odotti pölyinen auto vailla taksin tunnusmerkkejä ja ratin takana kuski, joka ei puhunut sanaakaan englantia. Vastalauseita ei kuunneltu. Mikäpä auttoi.
https://www.kaleva.fi/taksin-kayttoon-o ... an/3140939
Radiopuhelin kirjoitti:
Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm
Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa ja Helsingissä

Viesti Kirjoittaja Iivis »

Koko jutun voit lukea maikkarilta:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tak ... na/8057034

Mäkisen mukaan osaan erimielisyyksistä liittyy juuri se, että osa asiakkaista suosii tunnettujen ja luotettavana pidettyjen taksivälitysyritysten autoja vapaiden toimijoiden sijasta. Tällöin taksijonon kärjessä oleva taksi ei välttämättä saakaan paikalle saapunutta asiakasta, vaan asiakas valitsee jonon hännilla olevan tutun firman edustajan. Tämä voi nyppiä etummaisen auton kuljettajaa, joka voi kokea hänen asiakkaansa tuleen varastetuksi, vaikka asiakas itse on päättänyt, millä taksilla haluaa kulkea.

Mäkinen kertoo odottavansa parempia aikoja ja pistävänsä toivonsa taksilain muutokseen, jonka toivoo tuovan parannuksia ja selkeyttävän tilannetta. Hän toivoo alalla toimimisesta tulevan luvanvaraista ja toiminnasta kontrolloitua sekä valvottua.

– Saadaan tämä niin sanottu villin lännen saluuna loppumaan ainakin pääpiirteittäin, hän toivoo.

Avatar
viinitty
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1345
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2020 5:02 pm

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa ja Helsingissä

Viesti Kirjoittaja viinitty »

Voin kokemuksella ja hyvällä omallatunnolla sanoa, että todellakin valitsen sen jonon hännillä olevan tutun taksikuskin, enkä sitä jonossa etummaisena olevaa vierasta ja rähisevää kuskia.
Se, että noustaan autosta vierasta kieltä huutaen(usein osaavat kyllä huoraksi haukkua sujuvaksi suomeksi) ja uhkaavasti nyrkki pystyssä lähestyen, ei oikein herätä luottamusta puhumattakaan siitä, että muuttaisin mieleni ja menisin tämän rähisijän autoon.
Mitkä hiton salaliittoteoriat?!

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17030
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa ja Helsingissä

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Luotiliivejä ja fyysisiä yhteenottoja: Suomen vilkkaimmalla taksitolpalla vallitsevat viidakon lait – ratkaisuksi uudet liikennejärjestelyt

Taksiuudistuksen jälkeen kuljettajien väliset kärhämät Helsingin keskustassa ovat lisääntyneet. Kaupunki esittää nyt tilannetta helpottamaan uusia liikennejärjestelyjä Elielinaukion taksitolpalle.

Suomen vilkkaimmalla taksitolpalla Helsingin päärautatieasemalla kuljettajien keskinäiset välienselvittelyt ovat työllistäneet poliisia. Tolpalla tunteet lyövät laineita erityisesti jonotusjärjestyksestä lipsumisen vuoksi. Päärautatieaseman kupeessa sijaitsevan Elielinaukion taksitolpan selkkaukset ovat ajoittain äityneet fyysisiksi yhteenotoiksi.

Ylen jututtamien taksiyrittäjien mukaan paikalla on noin kymmenen hengen porukka, joka erityisesti aiheuttaa levottomuutta ja yhteenottoja.

Helsingin liikennepoliisin päällikön Jari Kaikon mukaan taksiuudistuksen jälkeen kuljettajien välillä on ilmennyt entistä enemmän kärhämää. Viimeisen vuoden aikana tilannetta on entisestään huonontanut koronarajoitusten seurauksena vähentyneet asiakkaat.
– Olemme panneet merkille, että alalle on tullut uusia yrittäjiä ja monet ovat heistä ovat varsin nuoria ja kokemattomia. Nyt kun kyytien tarve on vähentynyt, on ollut entistä kovempaa kilpailua asiakkaista, Kaikko korostaa.

Uhkailua, tönimistä, huutelua
Helsingin Taksin taksitarkastaja Janne Åman kertoo riitojen tolpalla kärjistyvän fyysisiksi nujakoiksi pari kertaa kuukaudessa. Huutelua, taksiautojen saartoa ja uhkailua on ilmennyt useammin. Åman kertoo yhtiön kuljettajan turvautuneen turvasumutteeseen.
– Meidän yhtiömme tarkastajat käyttävät tolpalla luotiliivejä viikonloppuvuoroissa. Väkivallan uhka oli käsin kosketeltavissa koko ajan, Åman toteaa.

"Näin yritetään tukkia harrastelijakuskeja ja harmaata taloutta". Kuva IS.
"Näin yritetään tukkia harrastelijakuskeja ja harmaata taloutta". Kuva IS.
taksilain_äiti.jpg (30.65 KiB) Katsottu 1325 kertaa
Uudet liikennejärjestelyt Elielinaukiolle touko-kesäkuussa
Taksilain uudistuksen myötä taksitoiminnan valvonta hajaantui. Suurilla yhtiöillä on edelleen omat taksitarkastajat, mutta pieniä toimijoita ei valvo juuri kukaan - viime kädessä poliisi. Trafi järjesti vuonna 2019 kaksi valvontaiskua, yhdessä poliisin, Aluehallintoviraston ja Verohallinnon kanssa. Vuonna 2020 valvonnat jäivät väliin. Syksylle 2021 on suunnitteilla uusia valvontaoperaatioita.
– Trafin tehtävänä on valvoa taksitoiminnan luvanvaraisuutta ja normaalia asiakaskäyttäymistä asiakaspintaan nähden, mutta kuljettajien keskinäisten välien selvittelyn valvontaan ei pykäliä löydy, Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti kertoo.

Helsingin liikennepoliisin ehdotuksesta kaupungin liikennesuunnittelu kokosi työryhmän ja alkoi valmistella muutoksia tolpan ajojärjestelyihin. Elielinaukion taksiaseman muoto hankaloittaa jonottamista.
– Jonoa on vaikea pitää, kun tolppa on kaukalon mallinen. Kadun vartta pitkin kulkevalla taksiasemalla asiakkaat jakautuvat selkeämmin, Kaikko kertoo.

Ratkaisumallia on koeponnistettu pysäköinninvalvojien, poliisin, taksinkuljettajien ja kaupungin liikennesuunnittelun yhteisvoimin. Työryhmän ehdotus on nyt lausuntokierroksella, ja jos aikataulu pitää, muuttuvat alueen liikennejärjestelyt alkukesästä.
– Suurin syy miksi homma ei tolpalla toimi on se, että siellä on aivan liikaa autoja. Niitä ei sinne saa määräänsä enempää mahtumaan, johtava liikenneinsinööri, Pekka Nikulainen, Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupalvelusta arvioi.

Nikulainen kertoo lausuntokierroksella olevien ehdotettujen parannustoimien olevan toteutukseltaan kevyitä. Alueen liikennesääntöjä muutettaisiin niin, että aseman ajolinjat muuttuisivat yksisuuntaisiksi, eikä u-käännöstä tolpalla tarvitsisi enää tehdä. Lisäksi katuun on määrä maalata selkeämmät ajolinjat ja ryhmittäytyminen järjestettaisiin niin, että odottavien autojen väliin jää tyhjää tilaa. Tällöin keräilyalueelta pääsisi halutessaan poistumaan.
–Työryhmä pohti monia vaihtoehtoja ja päätyi lopulta lähettämään nämä, Nikulainen summaa.
YLE
11.5.2021 14:00 Päivitetty 11.5.2021 14:16
...ratkaisuksi uudet liikennejärjestelyt.
Tätä voisi kokeilla muuallakin. Esimerkiksi vaikkapa Gazassa, jossa myös käytetään luotiliivejä ja tapahtuu fyysisiä yhteenottoja. No, leikki sikseen, mutta ilmeisesti suoraan toimintaan puuttuminen on mahdotonta, koska vastuuta näemmä pyöritellään eri tahojen välillä.
Ylen jututtamien taksiyrittäjien mukaan paikalla on noin kymmenen hengen porukka, joka erityisesti aiheuttaa levottomuutta ja yhteenottoja.
He kuitenkin saanevat jatkaa tehtävässään koska Helsinkiä haluttiin elävöittää basaareilla ja muulla värikkyydellä. Ettei olisi niin harmaata ja tylsää.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3691
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa ja Helsingissä

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Doctor Lecter kirjoitti:
Ke Touko 12, 2021 7:58 am
Luotiliivejä ja fyysisiä yhteenottoja: Suomen vilkkaimmalla taksitolpalla vallitsevat viidakon lait – ratkaisuksi uudet liikennejärjestelyt


– Meidän yhtiömme tarkastajat käyttävät tolpalla luotiliivejä viikonloppuvuoroissa. Väkivallan uhka oli käsin kosketeltavissa koko ajan, Åman toteaa.


– Jonoa on vaikea pitää, kun tolppa on kaukalon mallinen. Kadun vartta pitkin kulkevalla taksiasemalla asiakkaat jakautuvat selkeämmin, Kaikko kertoo.

Ennenkuin desantti Berner tuhosi tämänkin homman, ja tolpilla oli vain pottunokkia, onnistui jonon järjestyksessä pitäminen steissilläkin ihan hyvin.
Kunniakulttuurimaissa, jonot järjestetään sen mukaan kenellä on eniten fyysistä- tai asevoimaa.
Ja kunniakulttuuri EI sopeudu Suomen kulttuuriin.
Tosin ei Suomenkaan pidä sopeutua siihen, joten pysyvä konflikti on valmis.
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa

Slaikka
Sofia Karppi
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 21, 2020 1:25 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Slaikka »

Vai on siellä liikaa autoja? Sehän se onkin syy.

Avatar
Villeri
Adrian Monk
Viestit: 2998
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Tuli kävästyä viime kesänä rautatieaseman terassilla. Siinä oltiin reilu tunti ja koko sen ajan kehitysmaalaiset kuskit huusivat suoraa huutoa. Kyllähän sen tilanteen tiesi, mutta live on aina live! Yllätys oli, ettei tilanne karannut avoimeksi joukkotappeluksi. Taksia ei olisi ikimaailmassa tullut mieleen ottaa. Noh, huumekauppa näkyi pyörivän sen verran vilkkaasti, että eipä tule terassillekaan mentyä. Äkkiä kävi päärautatieaseman siirto kehitysmaahan.

Avatar
viinitty
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1345
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2020 5:02 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja viinitty »

Etsin tämän takia aina kantasuomalaisen taksin, kun sellaista pitää käyttää. Kerran otin auton jonon ohi ja siitäpäs meteli syntyi. Millä vitun logiikalla huoraksi haukkuminen ja käsiksi käyminen muuttaa mielipiteeni taksisi turvallisuudesta, kun juuri osoitat syyn, miksi en autoosi tule?
Mitkä hiton salaliittoteoriat?!

Kräki
Olivia Benson
Viestit: 724
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2020 8:34 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Kräki »

Hyvinkäällä kun oli tehty tämmöinen ”herrasmies”sopimus ajovuoroista,niin se oli nyt kaiken paha. Tätä on setvitty rosiksessa ja muuten. Mutta steissillä heiluu puukot ja pesarit kuskien kesken,niin se on ok

warsaw
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: To Huhti 01, 2021 11:28 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja warsaw »

Esim. Ilpo Larhalla oli aina kaksi kolmeviisiseiskaa reukkua päällä ajaessaan taxia. Koskaan hän ei joutunut neuvottelemaan kyytirahoista. Ulkomaalaisia koripallopelaajia hän todistetusti laittoi mersun takakonttiin, jos oli huonompi päivä. :lol:

Kummisetä
Jessica Fletcher
Viestit: 3245
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 4:52 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Miksipä ei lait olisi viidakosta kun kuskitkin on??
qurqo kirjoitti:
To Loka 26, 2023 9:01 pm
Ei renkaat mustaa piirrä, kuin lukkiutuneena.
:mrgreen:

Vastaa Viestiin