Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11410
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja URSA »

Vanhus itki vuolaasti, kun ei päässyt puolisonsa hautajaisiin ajoissa – toimijat epäilevät taksien syrjivän autettavia asiakkaita

IS haastatteli yksityishenkilöitä ja vanhuksia hoitavien yksiköiden toimijoita Turun seudulla. He kertovat, että taksien saaminen on hankalaa ja ne ovat usein myöhässä.

- - - - - - - - -
Virtanen kertoo jutelleensa muutaman taksinkuljettajan kanssa asiasta.

– Taksit tilataan nimellä, ja kun kuljettajat näkevät, että asiakas on autettava henkilö, kyyti jätetään kuittaamatta. Mielestäni tämä menee jo syrjinnän puolelle. Kun on vanha tai vammainen, ketään ei kiinnosta.
- - - - -
Sekä Heinosen että Virtasen tapauksessa kyse on ollut Taxidatan takseista. Nykyään Virtanen ei soita enää Taxidatan keskukseen vaan tilaa taksin suoraan Taxidatan alaiselta yrittäjältä, jolta sai hyvää palvelua. Nyt taksi on tullut ajoissa.

ONGELMIA on kuitenkin myös Kela-taksien kanssa.

Ilta-Sanomat haastatteli kahden Turun seudulla vanhuksia hoitavan yksikön edustajia. Heidän asiakkaansa ovat pääosin vanhoja ja huonokuntoisia henkilöitä, jotka kulkevat taksilla. Edustajat eivät halua oikeaa nimeään tai yksikköään julkisuuteen, koska pelkäävät, että jatkossa takseja saa entistä huonommin.

– Kun Kela-kyyditykset muuttuivat Menevä-taksille ja Taksi Helsingille, odotusajat ovat olleet tunnista jopa kahdeksaan tuntiin. Kyytejä ei vain tule, ja soittelemme perään useaan kertaan, toisen yksikön työntekijä Sofia kertoo.
- - - - - -
Yksiköstä päästään kyllä puhelimitse läpi taksikeskukseen, jonne annetaan potilaan nimi, määränpää ja tieto siitä, onko hänellä apuvälineitä kuten rollaattori. Keskus kuittaa tilauksen, mutta sitten se jää jonnekin välille, kun kukaan kuljettaja ei kuittaa sitä.

– Potilaat otetaan aulaan istumaan, jotta heidän huoneensa päästään siivoamaan. Oletamme, että kyyti on tulossa tilattuun aikaan. Jos sitä ei näy, puolen tunnin päästä soitetaan perään ensimmäisen kerran. Sitten soitellaan tasaisin väliajoin. 30–40 prosenttia takseista ei tule ajoissa, Sofia sanoo.
- - - - - - -
Vielä edellisen Kela-sopimuksen aikaan taksinkuljettajat soittivat, mikäli he myöhästyivät. Nyt näin ei tapahdu. Taksiralli aiheuttaa ylimääräistä työtä työntekijöille.

– Asiakkaiden fyysinen toimintakyky voi olla heikko, ja he joutuvat odottamaan aulassa. Sitten on myös muistisairaita, joita täytyy vahtia. Se ja taksien perään soittelu aiheuttavat paljon ylimääräistä vaivaa ja työtä.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009338587.html
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Suomalaisten luottamus takseihin on romahtanut

Luottamus takseihin on lähes puolittunut viimeisen viiden vuoden aikana.

...
Kunnallisalankehittämissäätiön (KAKS) tutkimuksesta selviää, että vuonna 2017 takseihin luotti vähintään melko paljon 84 prosenttia vastaajista. Joulukuussa 2022 luku oli enää 43 prosenttia.

Vuonna 2017 siis reilu neljä viidestä vastaajasta luotti takseihin. Viime vuonna takseihin luotti enää reilut kaksi viidestä.

Epäluottamuksensa takseihin ilmaisi 48 prosenttia vastaajista.
...

Taksiliikenteeseen ollaan tyytymättömiä kaikkialla maassa.
Enemmän täällä: Iltalehti
26.1.2023 12:03

Onko muita yllättyneitä kuin Anne Berner (kesk) ja Juha Sipilä (kesk)?

On, suurin osa niistä kansanedustajista, jotka lampaan lailla äänestivät kuten puoluekuri edellytti!
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3734
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Doctor Lecter kirjoitti: To Tammi 26, 2023 6:21 pm
Suomalaisten luottamus takseihin on romahtanut
Onko muita yllättyneitä kuin Anne Berner (kesk) ja Juha Sipilä (kesk)?

On, suurin osa niistä kansanedustajista, jotka lampaan lailla äänestivät kuten puoluekuri edellytti!
Hihhii :D

Helsingissä surffaili venäläinen taksi – Lähitaksin pomo: "Mitä?"
Taksiliiton toimitusjohtaja: ”Tässä ei oikeastaan enää jaksa yllättyä mistään”.


IL:Helsingin keskustassa on havaittu Venäjän rekisterikilvissä oleva taksi.
– Tämä markkina on ollut viimeiset viisi vuotta sillä mallilla, että tässä ei oikeastaan enää jaksa yllättyä mistään, Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kommentoi Iltalehdelle lauantaina.
Kiitos globalistit, Berner ja suvakit :mrgreen:
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa
Matti Ja Maija
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1301
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2022 11:32 am

Raju välikohtaus tallentui videolle: Nainen vaati kuittia ylihintaisesta taksimatkasta, kuski kävi kimppuun

Viesti Kirjoittaja Matti Ja Maija »

"Raju välikohtaus tallentui videolle: Nainen vaati kuittia ylihintaisesta taksimatkasta, kuski kävi kimppuun"

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/625c ... 1fae9a2b25

Video ei sovi herkeille. :D

"Iltalehteen yhteyttä ottanut nainen kertoo järkyttävästä tilanteesta Helsingin Tapulikaupungissa.

Ystäväpariskuntansa kanssa iltaa viettämässä ollut nainen kertoo illan päätteeksi joutuneensa taksikuskin pahoinpitelemäksi. Syynä välikohtaukseen oli erimielisyys taksimatkan hinnasta.

Nainen ei esiinny jutussa omalla nimellään asian arkaluonteisuuden vuoksi."

Loppu linkissä.

pitää vielä lisätä kymysys? Taisi olla kommunikaatio-ongelmia? ;)
Slava Ukraini! <3
Slaikka
Sofia Karppi
Viestit: 434
Liittynyt: Ke Loka 21, 2020 1:25 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Slaikka »

Bernerin taksiuudistuksen hedelmiä. No, tälläkertaa musu ei raiskannut.
ruudinkeksiä
Susikoski
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 19, 2019 8:30 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja ruudinkeksiä »

Mikähän mahtaa olla syynä , että tuo iltalehden uutinen hävisi Ajankohtaista nyt osiosta?
Törkeää touhua "taksikuskilta". Ansaitsee kyllä kunnon keskustelut tämä tapaus.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11410
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja URSA »

Karvakäsi kävi kuumana Helsingin valetaksitapauksessa.
Raju välikohtaus tallentui videolle: Nainen vaati kuittia ylihintaisesta taksimatkasta, kuski kävi kimppuun

Videolta näkyy muun muassa, kuinka taksikuski kaasuttaa kovaa vauhtia naista kohti kapealla tiellä.
Videolla näkyy, kuinka kiihtyneen oloinen taksikuski käy naiseen käsiksi.

6f8d124be183aa18bd4f86e3dcab9f470a4fddb7a96bad6981551ce468cba78a.jpg
6f8d124be183aa18bd4f86e3dcab9f470a4fddb7a96bad6981551ce468cba78a.jpg (88.8 KiB) Katsottu 453 kertaa
Nainen kertoo, että välikohtauksen yhteydessä taksikuski nappasi aurinkolasit hänen päästään. Aurinkolasit näkyvät videolla kuljettajan kädessä.
Kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Valvontaisku paljasti: helsinkiläistakseissa tolkkukaupalla puutteita

Helsingissä tehdyssä taksiliikenteen valvontaiskussa on havaittu lukuisia puutteita. Ne liittyivät muun muassa ajopäiväkirjoihin. Yksi taksinkuljettaja sai sakot punaisia päin ajamisesta.

Helsingin poliisi, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Verohallinto ja Etelä-Suomen aluehallintovirasto toteuttivat valvontaiskun eilen perjantaina Helsingissä, ja siinä tarkastettiin 121 taksia.

Kaikkiaan 45 taksissa oli poliisin tiedotteen mukaan huomautettavaa.

Poliisi kirjoitti 16 sakkoa. Lisäksi 29:lle määrättiin liikennevirhemaksu.

Havaitut rikkeet tai puutteet:
kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 19
luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 11
hintatietojen esittämisessä puutteita: 12
taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää: 10
ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen: 13
taksinkuljettajan ajolupa ei voimassa: 1
taksiliikennelupa ei voimassa: 2.

Päävastuu taksiliikenteen valvonnasta on poliisilla
Yhteisessä valvonnassa käytönnössä yhdellä pysäytyksellä jokainen mukana oleva viranomainen tarkastaa samanaikaisesti omaan toimivaltaansa kuuluvia asioita.
− Tämänkertaisessa valvonnassa eniten yllätti pienten puutteiden suuri määrä. Iso osa näistä olisi huolellisuudella korjattavissa, kuten kuljettajan nimitietojen näkyminen matkustajalle sekä hintatietojen esillä pitäminen, ylikonstaapeli Tuija Saarinen Helsingin liikennepoliisista kommentoi tiedotteessa.
– Yksi taksitolpalla ollut auto oli katsastamaton, yhdestä oli erääntynyt ajoneuvovero, joka maksettiin valvonnan yhteydessä.

Saarisen mukaan tällä kertaa ajoneuvojen kuntopuutteita ei ollut merkittävästi havaittavissa.
– Tämä on hyvä asia. Valvonnassa tavattiin kuitenkin kaksi autoa, joissa ei ollut taksiliikennelupaa voimassa. Toisessa olivat kaikki taksiliikenteen perusasiat pielessä. Taksikupu kylläkin oli katolla, mutta taksilupaa eikä kuljettajan ajolupaa ollut lainkaan. Toisessa tapauksessa lupa oli vanhentunut yli vuosi sitten.

Yhdelle taksinkuljettajalle kirjoitettiin valvonnan yhteydessä sakko punaisen liikennevalon noudattamatta jättämisestä.
– Ajopäiväkirjoissa havaittujen puutteiden määrä yllätti. Ajopäiväkirjaa ei ollut joko lainkaan tai ajopäiväkirjan merkinnät olivat puutteellisia, Saarinen toteaa.

Lukuisia puutteita tietojen esittämisessä
Traficomin asiantuntijan Tiina-Liisa Ruotsalaisen mukaan valvonnassa havaittiin lukuisia puutteita tietojen esittämisessä.
– Taksiliikenneluvan haltijan on vastattava ja huolehdittava muun muassa siitä, että hintatiedot, luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi, ovat asianmukaisesti taksimatkustajan nähtävillä. Valvonta osoitti, että tietojen esittämisessä on yhä parannettavaa, Ruotsalainen sanoo.

Syynissä myös työnantajan toiminta
Työsuojeluviranomainen (ESAVI) valvoi valvontaiskussa työaikaa, palkkausta, vuosilomia työterveyshuollon järjestämistä ja sitä, miten työntekijöitä on ohjeistettu väkivallanuhan varalle.

Valvonnan tavoitteena oli paitsi reilun kilpailun ja reilujen työehtojen edistäminen myös harmaan talouden ehkäiseminen.
– Harmaan talouden torjunnassa pyrimme luonnollisesti löytämään verovelvoitteitaan välttelevät, tapahtuu välttely sitten tarkoituksellisesti tai muusta syystä, apulaisjohtaja Tarja Valsi Verohallinnosta sanoo tiedotteessa.
– Alalle on tullut paljon pieniä toimijoita, ja sen myötä myös osaamattomuutta velvoitteista ja niiden hoitamisesta. Haastavimpia valvontakohteita taksialalla ovat toisaalta olleet vuokraus- ja alihankintajärjestelyt, joissa työnantajavastuuta hukutetaan ketjua alaspäin mentäessä. (…) Verovelvoitteiden laiminlyönti käy usein käsi kädessä muiden laiminlyöntien kanssa, Valsi sanoo.
mtvuutiset.fi
4.11.2023 17:41

Keskustapuolueen jyrkkä agraarisiipi sai aikaan vuoden 2018 taksilain, mm. ministeri Anne Berner.
- Eipä ollut muista kepulaisista kuin hyväksymään sen. Nyt he kummastelevat kun hediän kansansuosio sukelsi kuin telkkä. Piti saada ministerinsalkku luvaten Berner heidän kansanedustajakseen. Tämä Juha Sipilän pakkomielle herätti närää monessa kepulaisessa, mutta se oli pelkkää murinaa takarivissä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1417
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Kepu on kyllä onnistuneesti pystynyt pilaamaan tässä maassa paljon. Oman edun tavoittelua ei kuitenkaan ole soveliasta epäillä.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Avatar
Tarkastaja Levisi
Angus MacGyver
Viestit: 6711
Liittynyt: La Heinä 18, 2020 4:44 pm

YLE: Helsingin 'villit taksikuskit' uhkaavat muita kuljettajia näiden sukulaisten tappamisella ja raiskaamisella

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Murha.infon porukoillakin varmaan kokemusta tai ainakin näkemystä näihin reviiritakseihin. Kuulostaa vähän pohjoisen vuosien takaiselta ravintolamafialta. Afrikkalaisia ja venäläisiä näissä ratissa istuvissa paskaläjissä varmaan riittää? Ovatko rikolliset moottoripyöräporukat tai muu järjestäytynyt rikollisuus pelissä mukana?

https://yle.fi/a/74-20064460

Uhkailua taksitolpilla

Ylen haastattelemien lähteiden mukaan niin sanotut villit taksit ovat ryhtyneet muodostamaan taksitolpille omia jonotusjärjestelmiään. Kilpailijat pidetään tarvittaessa väkivalloin poissa.

”Mä tapan sut, tiedän missä menet ja missä asut, olen seurannut sinua jo pidempään ja jos vielä käyt täällä, se on sinun loppusi.”

Tämä on esimerkki uhkauksista, joita pääkaupunkiseudulla taksia ajava Aleksi kertoo saaneensa taksitolpilla – siis työpaikallaan. Aleksin mukaan häntä on myös yritetty potkaista kasvoihin.

Uhkailijat ja potkija ovat olleet muita taksikuskeja.

Aleksi ei esiinny tässä jutussa omalla nimellään aiheen arkaluonteisuuden vuoksi. Hän pelkää oman turvallisuutensa puolesta.

Ylen haastattelemat taksikuskit kertovat, että niin sanotut villit taksit eli jonkun muun kun tunnetun taksifirman alla toimivat taksit ovat ryhtyneet jakamaan Helsinkiä eräänlaisiin reviireihin. Taksit pyrkivät siihen, että muut eivät pääsisi niiden hallitsemille taksitolpille.

– Viimeisten kolmen vuoden aikana villit taksit ovat ottaneet tietyt tolpat, kuten Rautatieaseman aukion, kauppakeskus Triplan ja jotkut yökerhot haltuunsa. Siellä on omat säännöt ja omat kartellit, Aleksi kertoo.

Aleksin lisäksi Yle haastatteli tätä juttua varten yhdeksää muuta pääkaupunkiseudulla työskentelevää taksikuskia, jotka edustavat isoja, perinteisiä taksifirmoja, kuten Taksi Helsinkiä tai Lähitaksia. Yle on varmistanut taksikuskien henkilöllisyyden ja sen, että he harjoittavat tai ovat harjoittaneet ammattiaan.

He kertovat yhteneväisesti siitä, että villien taksien haltuunottamilla taksitolpilla ei ole mukava työskennellä.

Taksikuskit kertovat, että heitä on monin eri tavoin uhkailtu, kun he ovat pyrkineet uhkailijoiden mielestä ”väärälle” taksitolpalle.

– Olen lopettanut taksin ajamisen turvallisuussyistä. Kun tyttäreni uhattiin raiskata ja tappaa, päädyin siihen ratkaisuun, että lopetan nämä työt, sanoo Kimmo.

Myöskään Kimmo ei esiinny jutussa omalla nimellään.

Jos esimerkiksi bränditaksin kuskin kanssa on ongelmia, asiasta voi aina reklamoida välitysfirmalle. Villien taksien kohdalla tällaista mahdollisuutta ei ole.

– Surullinen tilanne.

Näillä sanoilla kiteyttää 1990-luvulta saakka taksia ajanut Mikael Kaasinen Helsingin päärautatieaseman taksiaseman meiningin.

– Se on basaari, joka aiheuttaa niin paljon myötähäpeää, etten sinne enää viitsi mennä. Kun kävin siellä omakohtaisesti viimeisen kerran, eteeni muodostettiin autoilla blokki, enkä päässyt sen paremmin eteen- kuin taaksepäinkään. Melkoisen suunsoiton jälkeen pystyin hoitamaan tilaustani, mutta siinä estettiin työntekoani ihan täysin.

Kaasisen ja muiden kuskien mukaan ainakin asema-aukiolle ja Triplan eteen on muodostunut jonotusjärjestelmä, jota pidetään yllä kyseenalaisin keinoin.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
Avatar
Villeri
Jessica Fletcher
Viestit: 3035
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Kun sitä rautatieaseman kehitysmaaälämölöä on muutaman kerran terassilta katsonut, ei voi kuin ihmetellä, miten joku sieltä kyydin ottaa. Noh, Unelma etenee jättiläisen askelin.
Eriksson
Nikke Knakkertton
Viestit: 163
Liittynyt: To Kesä 15, 2017 10:23 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Eriksson »

Ihmettelen että miksi tätä nykyistä systeemiä ei voida korjata, kun kaikki näkevät ja tietävät että se ei toimi.
Jannes
Hetty Wainthropp
Viestit: 467
Liittynyt: La Heinä 23, 2016 3:22 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Jannes »

Kyllä mä sanon että YLE ylitti tässä jo rajat, ne kutsui neekereitä villeiksi, vitun rasistit :D
Jannes
Hetty Wainthropp
Viestit: 467
Liittynyt: La Heinä 23, 2016 3:22 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Jannes »

Eriksson kirjoitti: Ti Joulu 12, 2023 10:15 am Ihmettelen että miksi tätä nykyistä systeemiä ei voida korjata, kun kaikki näkevät ja tietävät että se ei toimi.
ne tyypit jotka rakensi tämän paskaläjän voi korkeintaan levittää sitä ympäriinsä, ei ne osaa saatika tohdi siivota.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Uhkailua taksitolpilla

Ylen haastattelemien lähteiden mukaan niin sanotut villit taksit ovat ryhtyneet muodostamaan taksitolpille omia jonotusjärjestelmiään. Kilpailijat pidetään tarvittaessa väkivalloin poissa.

Tämä on toimittajan tarkastama, tekoälyn tuottama tiivistelmä.

* Pääkaupunkiseudun taksitolpilla tapahtuu uhkailua ja väkivaltaa, syylliseksi mainitaan ”villit taksit”.
* Uhkaustilanteet ovat saaneet taksikuskeja lopettamaan työnsä turvallisuusriskien takia tai siirtymään muualle.
* Erityisen ongelmallisia paikkoja ovat Päärautatieaseman aukio ja kauppakeskus Tripla.

”Mä tapan sut, tiedän missä menet ja missä asut, olen seurannut sinua jo pidempään ja jos vielä käyt täällä, se on sinun loppusi.”

Tämä on esimerkki uhkauksista, joita pääkaupunkiseudulla taksia ajava Aleksi kertoo saaneensa taksitolpilla – siis työpaikallaan. Aleksin mukaan häntä on myös yritetty potkaista kasvoihin.

Uhkailijat ja potkija ovat olleet muita taksikuskeja.

Aleksi ei esiinny tässä jutussa omalla nimellään aiheen arkaluonteisuuden vuoksi. Hän pelkää oman turvallisuutensa puolesta.

Ylen haastattelemat taksikuskit kertovat, että niin sanotut villit taksit eli jonkun muun kun tunnetun taksifirman alla toimivat taksit ovat ryhtyneet jakamaan Helsinkiä eräänlaisiin reviireihin. Taksit pyrkivät siihen, että muut eivät pääsisi niiden hallitsemille taksitolpille.
– Viimeisten kolmen vuoden aikana villit taksit ovat ottaneet tietyt tolpat, kuten Rautatieaseman aukion, kauppakeskus Triplan ja jotkut yökerhot haltuunsa. Siellä on omat säännöt ja omat kartellit, Aleksi kertoo.

Aleksin lisäksi Yle haastatteli tätä juttua varten yhdeksää muuta pääkaupunkiseudulla työskentelevää taksikuskia, jotka edustavat isoja, perinteisiä taksifirmoja, kuten Taksi Helsinkiä tai Lähitaksia. Yle on varmistanut taksikuskien henkilöllisyyden ja sen, että he harjoittavat tai ovat harjoittaneet ammattiaan.

He kertovat yhteneväisesti siitä, että villien taksien haltuunottamilla taksitolpilla ei ole mukava työskennellä.

Taksikuskit kertovat, että heitä on monin eri tavoin uhkailtu, kun he ovat pyrkineet uhkailijoiden mielestä ”väärälle” taksitolpalle.
– Olen lopettanut taksin ajamisen turvallisuussyistä. Kun tyttäreni uhattiin raiskata ja tappaa, päädyin siihen ratkaisuun, että lopetan nämä työt, sanoo Kimmo.

Myöskään Kimmo ei esiinny jutussa omalla nimellään.
...

Huutelua ja haistattelua
– Surullinen tilanne.

Näillä sanoilla kiteyttää 1990-luvulta saakka taksia ajanut Mikael Kaasinen Helsingin päärautatieaseman taksiaseman meiningin.
– Se on basaari, joka aiheuttaa niin paljon myötähäpeää, etten sinne enää viitsi mennä. Kun kävin siellä omakohtaisesti viimeisen kerran, eteeni muodostettiin autoilla blokki, enkä päässyt sen paremmin eteen- kuin taaksepäinkään. Melkoisen suunsoiton jälkeen pystyin hoitamaan tilaustani, mutta siinä estettiin työntekoani ihan täysin.

Kaasisen ja muiden kuskien mukaan ainakin asema-aukiolle ja Triplan eteen on muodostunut jonotusjärjestelmä, jota pidetään yllä kyseenalaisin keinoin.

Kun asiakas lähestyy taksitolppaa, häntä lähestyy ryhmä ”sisäänheittäjiä”, jotka ohjaavat hänet johonkin tiettyyn autoon, taksikuskien mukaan toisinaan hyvin määrätietoiseen tyyliin.
– Tolpan etu- ja takamerkillä on ajojärjestelijöitä, jotka näyttävät, kuka ottaa seuraavan mahdollisen asiakkaan. Jos asiakas pyrkii ohittamaan tämän systeemin ja valitsee esimerkiksi bränditaksin, seuraa huutelua ja haistattelua, pitkään taksia ajanut Annukka kertoo.

Annukka ei esiinny jutussa omalla nimellään turvallisuussyistä.

Konfliktiherkkyyden ja epämiellyttävän tunnelman takia Annukka välttelee tarkoituksellisesti esimerkiksi Triplan edustaa ja asema-aukiota.
– En yhtään ihmettelisi, jos joku siellä vahingossa peruuttaisi autoani päin. Asema-aukiolla minulta on tultu kysymään, että mitä v**** teet täällä. Olen vastannut asiallisesti, että yritän tehdä täällä ihan sitä samaa kuin sinäkin, eli ansaita oman elantoni. Usein yritetään haastaa riitaa ja jäädään tuijottamaan.

Taksilain mukaan asiakkaalla pitäisi olla oikeus valita mikä taksi hyvänsä.

Kilpailu asiakkaista tiukentunut, uskoo poliisi
Ylen haastattelemien taksikuskien mukaan taksitolppia reviirimäisesti jakavat taksikuskit ovat maahanmuuttajataustaisia.

Helsingin poliisilaitoksen ylikonstaapeli Andreas Grönmanin mukaan taksialan ongelmat liittyvät taksiyrittäjien määrän räjähdysmäiseen kasvuun.

Ennen lakiuudistusta liikenteessä oli sallittu tietty määrä takseja, tällä hetkellä taksiasemien kantokyky ei ehkä riitä. Uhkailu voi kertoa tiukemmasta kilpailusta maksavista asiakkaista.

Grönmanin mukaan poliisi on havainnut, että esimerkiksi Helsingin päärautatieaseman aukiolla jotkut taksiyrittäjät pyrkivät ylläpitämään omaa jonotusjärjestelmäänsä, joka on paikalla olevien liikennemerkkien sekä kaupungin päätöksen vastaista.
– Olemme huomanneet sellaista pienimuotoista liittoumaa, joka vaikuttaa perustuvan keskinäiseen sopimukseen.

Samaa kertoo taksikuskina työskentelevä Leena.
– Siellä on selkeästi yksi tai kaksi henkilöä, jotka komentelevat pomon asemassa muita. Minusta tämä voisi viitata klaanikulttuuriin ja mafiamaiseen toimintaan. Toisaalta kyse voi olla henkilöstä, joka omistaa autot, Leena sanoo.

Leena ei esiinny jutussa omalla nimellään.

Annukka sanoo kerran nähneensä, kun rautatieaseman aukiolle ilmaantui mieshenkilö, joka kävi keräämässä somali- ja muilta afrikkalaistaustaisilta taksikuskeilta rahaa. Muut hän jätti rauhaan.

Naistaksikuskeihin kohdistetaan jopa väkivaltaa
Taksikuskien kertomuksissa tulee esille etenkin naisten ala-arvoinen kohtelu, joka kulminoitui viime vuoden kesäkuussa pahoinpitelyyn. Useat maahanmuuttajataustaiset mieskuskit haistattelivat ja huorittelivat Leenaa Triplan edustalla. Sitten yksi kuskeista hyökkäsi Leenan kimppuun ja löi tätä kasvoihin.
– Pahoinpitelystä toipuminen kesti pitkään. Olin aiemmin tottunut siihen, että kaikenlaista suukopua ja nimittelyä voi olla, mutta että joku käy päälle – ja etenkin että mies hyökkää naisen kimppuun. Se rikkoi pahasti turvallisuuden tunnettani, että minua lyödään, ja että toisen koskemattomuutta kohtaan ei ole minkäänlaista kunnioitusta.

Tapaus eteni poliisitutkintaan. Sen käsittely on yhä kesken. Ylen tietojen mukaan pahoinpitelijä ajaa edelleen taksia.

Myös Annukkaan on kohdistettu väkivaltaa, joskin lievempää. Hän oli asema-aukiolla siivoamassa autonsa takapenkkiä, kun joku paiskasi oven kiinni, voimalla. Annukka jäi oven väliin.

"Nehän vihaavat minua kuin ruttoa. En luonnollisestikaan itse koe ongelmaksi sitä, että olen nainen ja ajan taksia. Joillekin tämä kuitenkin tuntuu olevan iso ongelma".

Helsingin yliopiston Lähi-idän ja islamin tutkimukseen erikoistuneen yliopistonlehtorin Sylvia Akarin mukaan osassa vanhoillisempaa islamintulkintaa ajatellaan, ettei naisen pidä tehdä töitä sellaisessa kontekstissa, jossa hän joutuu tekemisiin vieraiden miesten kanssa.
– Ajatellaan että on ammatteja, jotka sopivat naisille, tai jotka eivät sovi. Taksikuskin ammatissa joutuu palvelemaan miespuolisia asiakkaita ja tilanteessa ollaan yksin, eivätkä kaikki pidä sitä kauhean suositeltavana tai soveliaana naiselle.

Naistaksikuski tulee ikään kuin miesten alueelle.
– Sellaista on ollut näkyvillä, että osassa muslimiväestöä islamin tulkinta on tiukentunut. Toisin kuin muutama vuosikymmen sitten, islamin sääntöjä pyritään noudattamaan nyt huomattavasti tarkemmin. Tämä ei toki koske kaikkia muslimeja, Akar sanoo.

Erilaiseen nimittelyn kaikki Ylen haastattelemat naispuoliset taksikuskit ovat jo tottuneet.
– Olen milloin huora, rasisti, rasistihuora, milloin apina. En ole kuitenkaan antanut periksi, vaan käyn esimerkiksi asema-aukiolla edelleen. He eivät enää jaksa kovin paljon kiusaamiseeni panostaa, Leena kertoo.

Tuula taas kertoo ylimielisestä komentelusta ja käskyttämisestä, jonka hän kokee johtuvan siitä, että on nainen.
– Minulle on esimerkiksi sanottu, että olen huora enkä tiedä, kuka on lasteni isä.

Alan ongelmat eivät tunnu kuuluvan kenellekään
Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen sanoo suoraan, että taksialan tilanne ja taksikuskien kokemukset tuntuvat pahalta.

Meillä on ihmisiä, jotka eivät uskalla tehdä töitä. Tai jos tekevät, heille sanotaan, että tulee turpaan ja henki lähtee. Suomi on kuitenkin maa, jota pidetään oikeusvaltiona ja jossa pitäisi olla turvallista elää.

Pentikäinen ihmettelee, että tilanne taksitolpilla on saanut jatkua tällaisena näinkin pitkään, eikä kukaan halua puuttua siihen.
- Kyse on joko haluttomuudesta, kyvyttömyydestä tai niiden yhdistelmästä. Siinä voi olla työnjaollista tai vastuuseen liittyvää ongelmaa: poliisiviranomainen hoitaa laillisuus- ja liikennevalvontaa, Traficom valvoo taksiliikenteen laatua. Muut alan ongelmat eivät tunnu kuuluvan kenellekään. Poliisiviranomainen hoitaa laillisuus- ja liikennevalvontaa, Traficom valvoo taksiliikenteen laatua. Muut alan ongelmat eivät tunnu kuuluvan kenellekään.
...

Poliisi: Valvontaa kohdistetaan kaikkiin
Poliisihallituksen poliisijohtaja Sanna Heikinheimo ei osaa sanoa, miksei tilannetta ole saatu hallintaan.
– Se on hyvä kysymys. Poliisi tekee verottajan, Traficomin ja aluehallintoviraston kanssa useita kertoja vuodessa yhteisvalvontaiskuja. Ongelmia ilmenee sitä huolimatta, että pääkaupunkiseutu on valvonnan kannalta viranomaisille painopistealuetta. Ainakaan kyse ei ole valvonnan puutteesta.

Asema-aukion ja Triplan taksitolpilla ovat tapelleet ja uhkailleet lähinnä maahanmuuttajataustaiset kuskit: onko poliisilla korkea kynnys puuttua etnisten vähemmistöjen toimintaan rasismileiman pelossa?
– Tämä on täysin vieras väite, ei poliisilla ole haasteita tämän asian osalta. Kohdennamme valvontaa kaikkiin tahoihin, niin villeihin takseihin kuin somali- ja lähi-itätaustaisiin kuskeihin, jos he eivät noudata lainsäädäntöä, Sanna Heikinheimo summaa.
– Ongelmia on kaikkialla, mutta villien taksin kohdalla niitä on enemmän. Maahanmuuttajat ovat taksialalla tärkeä segmentti, ja pääsääntöisesti he ovat hyviä kuljettajia ja yrittäjiä. Pieni osa kuitenkin aiheuttaa ongelmia, joista kärsivät myös ne hyvät maahanmuuttajakuskit, Taksiliiton puheenjohtaja Tuomo Heino toteaa.
Enemmän täällä: YLE
12.12.2023 5:30, päivitetty 6:30
Naistaksikuski tulee ikään kuin miesten alueelle.
– Sellaista on ollut näkyvillä, että osassa muslimiväestöä islamin tulkinta on tiukentunut. Toisin kuin muutama vuosikymmen sitten, islamin sääntöjä pyritään noudattamaan nyt huomattavasti tarkemmin. Tämä ei toki koske kaikkia muslimeja, Akar sanoo.
Tälläistä se on. Suomessa 2023.

Mutta pitää muistaa, että...
Maahanmuuttaja, muslimi Abdirahim Husu Hussein kertoo blogissaan, että Suomen malli on paras malli sille, miten islam kehottaa ihmisiä elämään.
Uusi Suomi
Erilaiseen nimittelyn kaikki Ylen haastattelemat naispuoliset taksikuskit ovat jo tottuneet.
– Olen milloin huora, rasisti, rasistihuora, milloin apina. En ole kuitenkaan antanut periksi, vaan käyn esimerkiksi asema-aukiolla edelleen. He eivät enää jaksa kovin paljon kiusaamiseeni panostaa, Leena kertoo.
Rasismi-sanan käyttöä eri muodoissaan viljellään ahkerasti. Sen he kyllä osaavat. Mistä lie oppineet?
Tuula taas kertoo ylimielisestä komentelusta ja käskyttämisestä, jonka hän kokee johtuvan siitä, että on nainen.
– Minulle on esimerkiksi sanottu, että olen huora enkä tiedä, kuka on lasteni isä.
Miten kauan tälläinen käytös toimisi esim. Vasemmistoliiton toimistossa? Tuolla yhdenvertaisuuden kärkipuolueen kaikkein pyhimmässä.
...onko poliisilla korkea kynnys puuttua etnisten vähemmistöjen toimintaan rasismileiman pelossa?
– Tämä on täysin vieras väite, ei poliisilla ole haasteita tämän asian osalta.
Jos sitä korkeaa kynnystä puuttua heidän tekemisiin ei olisi, niin ei myöskään olisi tätä ongelmaa. Ongelma on ollut olemassa jo vuodesta 2018. Tämä on yks yhteen puuttua katujengien tekemisiin. Olemassa olo kiellettiin, ei saanut puhua ja kiireellä korostettiin, että mukana on myös suomalaisnuoria, vedottiin että kyllä suomalaisetkin silloin 70-luvulla.
Kohdennamme valvontaa kaikkiin tahoihin, niin villeihin takseihin kuin somali- ja lähi-itätaustaisiin kuskeihin, jos he eivät noudata lainsäädäntöä
Tässä tarkoitetaan lähinnä sitä jos somali tai arabi vaihtaa kaistaa sulkuviivan kohdalla, tai ajaa ylinopeutta, niin siihen kyllä puututaan. Ei muuten. Jos oltaisiin puututtu "tolppaongelmaan", niin ongelmaa ei enää olisi.
Pieni osa kuitenkin aiheuttaa ongelmia, joista kärsivät myös ne hyvät maahanmuuttajakuskit, Taksiliiton puheenjohtaja Tuomo Heino toteaa.
Tulihan se sieltä. Nimittäin loivennus asiaan. Okei, jos se on vaan pieni osa, niin sellainenhan hoituu kuntoon ihan omin voimin. Helvettiäkö siitä menet poliisille ruikuttamaan.
- Miksi ihmeessä ei voi sanoa, että suurin osa aiheuttaa ongelmia. Se olisi ollut rehellinen lausunto.

Hyvin samantapainen toteamus kun mustalaisten tekemissä rikoksissa, niin tarinan jälkeen tulee loivennus; "tunnen monia mustalaisia ja he ovat todella kivoja kavereita, mutta nyt on kyse pienen porukan tekemistä rikoksista.

Kiitos Keskusta, kiitos Anne Berner ja Juha Sipilä. Te mahdollistitte tämän kaaoksen. Äänestäjät huom! Muistakaa tämä vaaliuurnilla!

Lopuksi toimiva vinkki: Kun tilaatte taksin, niin pyytäkää aina ruotsinkielentaitoinen kuljettaja. 99,5 prosenttisesti ette saa ählämikuskia, vaan suomalaisen kuskin.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Vastaa Viestiin