Ah, suomalainen niin ihanan rehellinen ja sinisimäinen.
Tämä on vain uusi versio siitä kun "taksimittari unohtui laittaa päälle" tai "päätie on tukossa, pitää mennä kiertotietä".
Nyt se on hoono soomi ja "Navigator, Navigator!!"
Valvoja: Moderaattorit
Ah, suomalainen niin ihanan rehellinen ja sinisimäinen.
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Miksi lainasit kommenttiani, kun vastauksesi ei liittynyt siihen mitenkään? MINÄ haluan tehdä kaikki työni hyvin ja kusettamatta. En ole todellakaan sinisilmäinen.Marokon Kauhu kirjoitti: ↑Pe Elo 27, 2021 10:23 pmAh, suomalainen niin ihanan rehellinen ja sinisimäinen.
Tämä on vain uusi versio siitä kun "taksimittari unohtui laittaa päälle" tai "päätie on tukossa, pitää mennä kiertotietä".
Nyt se on hoono soomi ja "Navigator, Navigator!!"
Itse olen ajanut taksia ja kyllä se mittari on unohtunut joskus laittaa päälle. Silloin on ostajan markkinat, ja olen kysynyt matkustajalta jos reittiä on ennenkin kuljettu että mitä maksoi viimeksi, vähentänyt summasta sopivasti alaspäin ja kysynyt sopiiko. Jos reitti on vieras asiakkaalle, olen katsonut kilometrit navista, kertonut taksan mukaisen arviohinnan ja vähentänyt taas sopivasti. Joskus asiakas on sanonut että xx euroa olisi sopiva ja sillä on sitten menty. Toinen on sitten tietyissä Semelin mittareissa oleva tyyppivika joka vaivasi joitakin vuosia sitten lähes päivittäin. Mittari päälle ja viiden sekunnin jälkeen tsekkaus - ja uudestaan päälle kun se on omia aikojaan pompannut pois päältä.Marokon Kauhu kirjoitti: ↑Pe Elo 27, 2021 10:23 pmAh, suomalainen niin ihanan rehellinen ja sinisimäinen.
Tämä on vain uusi versio siitä kun "taksimittari unohtui laittaa päälle" tai "päätie on tukossa, pitää mennä kiertotietä".
Nyt se on hoono soomi ja "Navigator, Navigator!!"
Lähes puolet taksiyrittäjistä narahti tehovalvonnassa – verottaja löysi 1,2 miljoonaa euroa pimeitä tuloja
Verohallinnon suorittamassa taksiyrittäjien tehovalvonnassa on löydetty tähän mennessä jo 1,2 miljoonan euron edestä tuloja, joita ei ole ilmoitettu asianmukaisesti kirjanpidossa. Asia käy ilmi Verohallinnon tiedotteesta.
Keväällä aloitettua valvontaa on tehty elokuun loppuun mennessä 182 taksiyrittäjälle. Valvontatapauksissa jopa 45 prosentissa taksiyrittäjien on täytynyt maksaa lisää veroja.
Vuonna 2018 uuden taksilain tultua voimaan taksiluvan saanti helpottui, jolloin alalle tuli paljon uusia yrittäjiä. Kirjanpidon ongelmat eivät kuitenkaan ole ollut vain uusien yrittäjien kontolla, vaan tulosten perusteella vilpillistä toimintaa ovat harjoittaneet myös pitkään alalla toimineet yrittäjät.
Lisäksi valvonnassa on tullut ilmi, että taksiyrittäjät ovat vähentäneet kirjanpidossa esimerkiksi yksityisautoilun kuluja sekä muita omia menojaan. Myös palkkoja on maksettu pimeästi ja työnantajan velvollisuuksia on jätetty hoitamatta.
[..]
Valvonnan perusteella kansainvälisten sovellusten, kuten Uberin ja Yangon kautta taksitoimintaa harjoittavat ja tuloja saavat henkilöt eivät ole olleet perillä siitä, että heidän täytyy itsenäisesti ilmoittaa saadut tulot Verohallinnolle.
[..]
Iltalehti 15.9.2021
Onpas Suomessa nykyään vähän takseja jos 182 on melkein puolet.ReissuLasse kirjoitti: ↑Ke Syys 15, 2021 10:59 am Melkein puolet alan toimijoista ja kasaan saadaan vaan 1,2 milliä. Olisin luullut että potti on isompi.
Kohdennettuja tilintarkastuksia sellaisille yrittäjille, joilla ei verotiedoista luvut täsmää. Jos hommat on kunnossa, niin ei noihin joudu.ReissuLasse kirjoitti: ↑Ke Syys 15, 2021 11:37 am Niin tuo puolet taitaakin olla niistä valvontaan joutuneista, eikä kaikista taksiyrittäjistä.
Taitaa kohdistua vaan yksittäisiin pinempiin yrittäjiin ja isommat firmat eivät ole tähän joutuneet.
Sehän se, oleellista saada luvut täsmään ja esitettyä sellaiset tiedot ettei joko joudu valvontaan ollenkaan tai valvonnassa ei kupruja löydy.Haarahaukka kirjoitti: ↑Ke Syys 15, 2021 11:42 amKohdennettuja tilintarkastuksia sellaisille yrittäjille, joilla ei verotiedoista luvut täsmää. Jos hommat on kunnossa, niin ei noihin joudu.ReissuLasse kirjoitti: ↑Ke Syys 15, 2021 11:37 am Niin tuo puolet taitaakin olla niistä valvontaan joutuneista, eikä kaikista taksiyrittäjistä.
Taitaa kohdistua vaan yksittäisiin pinempiin yrittäjiin ja isommat firmat eivät ole tähän joutuneet.
mtvuutiset.fiTaksien aiheuttamat onnettomuudet lisääntyivät 70 prosenttia lakiuudistuksen jälkeen – Näin taksipomo kommentoi kuljettajien ajotaitoa
Myös henkilövahinkojen osuus onnettomuuksissa on kääntynyt nousuun, kertovat Onnettomuustietoinstituutin tilastot.
Taksien aiheuttamat, liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot ovat lisääntyneet noin 70 prosentilla vuodesta 2017. Asia ilmenee Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tilastoista vuosien 2015–2019 väliseltä ajalta.
Myös henkilövahinkojen osuus onnettomuuksissa on kääntynyt nousuun oltuaan ensin laskusuhdanteessa. Muutokset ajoittuvat taksiliikenteen vapautuksen aikoihin vuonna 2018.
Taksien aiheuttamia liikennevahinkoja kirjattiin 1 407 kappaletta vuonna 2019. Vuonna 2017 vastaava luku oli 948, kasvua on ollut 67,4 prosenttia kahdessa vuodessa.
Henkilövahinkoja onnettomuuksista oli 160 vuonna 2017, mutta vuonna 2019 luku oli 255, eli noin 63 prosenttia suurempi.
Taksiliiton toimitusjohtajan Timo Koskisen mukaan liitolla ei ole tutkittua tietoa kuljettajien ajotaidoista.
Yleinen käsitys Koskisen mukaan kuitenkin on julkisesta keskustelusta päätellen, että yhä useamman kohdalla ajotaito ei välttämättä ole riittävä.
Ääriesimerkkinä Koskinen mainitsee eräältä tilausvälitysyhtiöltä liitolle tulleen tiedon, jonka mukaan yhtiöllä työskennelleen kuljettajan osaaminen ei ollut riittävällä tasolla. Kuljettajalle oli myönnetty ajokortti toisessa maassa.
– Onko huonontunut ajotaito tosiasia, vai onko tätä vain tarkkailtu enemmän taksiuudistuksen jälkeen, on toinen juttu, Koskinen sanoo MTV Uutisille.
Vanhoja yrittäjiä poistunut taksialalta
Myös korona on vaikuttanut taksialaan, Koskinen sanoo. Traficomin taksilupatilastojen mukaan sekä luvasta luopuneiden että konkurssiin hakeutuneiden yrittäjien määrä vuonna 2020 on ollut lähes kaksinkertainen lähivuosien normaalitasoon verrattuna.
Joukossa on Koskisen mukaan myös vanhemman polven yrittäjiä, jotka ovat siirtyneet eläkkeelle. Tämä siirymä on hänen mielestään voinut osaltaan vaikuttaa käsitykseen heikentyneistä ajotaidoista.
– Kun alalle tulee joukolla uusia yrittäjiä, sillä on oma vaikutuksensa. Joukossa saattaa olla niitäkin, jotka eivät niin tarkkoja. Esimerkiksi kulttuurierot voivat vaikuttaa asiaan, Koskinen sanoo.
– Markkinatilanne ja kasvava kilpailu saattaa aiheuttaa tilanteita, joissa yksittäisiä huolimattomuusvahinkoja syntyy helposti. Vakavat vahingot ovat kuitenkin harvinaisia.
Poliisin tilastot tukevat Koskisen käsitystä. Poliisille ilmoitetut taksionnettomuudet ovat Tilastokeskuksen mukaan olleet sekä henkilö- että omaisuusvahinkojen osalta laskussa vuodesta 2012 vuoteen 2019.
Nykyisen hallituksen laatimat taksilain muutokset ovat tulleet voimaan asteittain touko- ja syyskuussa vuoden 2021 aikana. Kokonaisuus sisältää muun muassa muutoksia kuljettajakokeeseen perusosaamisen arvioinnin vahvistamiseksi.
Traficom: suorien vaikutusten arviointi mahdotonta
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vuoden 2020 selvityksen mukaan vain noin prosentti kansalaisista on jättänyt käyttämättä taksia heikentyneen turvallisuuden vuoksi.
Liikenneonnettomuus oli tässä ryhmässä toiseksi yleisimmäksi mainittu riski.
Selvityksessä kerrotaan lisäksi, että liikennevahinkojen määrä on pysynyt jokseenkin samana tilanteissa, joissa taksi on ollut toisena osapuolena vuosina 2014–2018.
Taksilain uudistus tuli voimaan heinäkuussa 2018. Vuoden onnettomuustilastot poikkeavat kuitenkin merkittävästi muista vuosista niin tammi-kesäkuun kuin heinä-joulukuun osalta.
Tulosten perusteella on selvityksen mukaan mahdotonta sanoa, onko juuri taksimarkkinoiden vapautumisella ollut merkitystä vahinkojen lisääntymiseen.
Mikähän tämä maa oli? Sitä ei uutisessa kerrottu. Veikkaan Hollantia tai Norjaa.Kuljettajalle oli myönnetty ajokortti toisessa maassa.
Mutta miten, sitä ei tässä uutisessa kerrottu. Miten esimerkiksi norjalainen kulttuuri vaikuttaa ajamiseen/ajotaitoon?Esimerkiksi kulttuurierot voivat vaikuttaa asiaan
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3550 ... 2c7e825573IL kirjoitti:Taksimies suuteli nuorta naista väkisin Helsingissä – ”Tarkoitus on päästä turvallisesti kotiin”
Vantaalainen taksiyrittäjä oli suudellut autonsa etupenkillä istunutta nuorta naista kahdesti suulle.
Petri Elonheimo
Tänään klo 23:09
Suudelmat olivat varsin väkivaltaisia. Naisen ylähuuleen syntyi päiväkausia kestänyt mustelma, joka hänen piti töihin mennessään peittää meikillä.
- Taksimies yllätti naisen tämän odottaessa kuittia.
- Hän otti naisesta kovakouraisen otteen niskasta ja suuteli väkisin suulle.
- Kuljettaja esti naisen pakenemisyrityksen ja suuteli tätä voimakkaasti toistamiseen.
Ensimmäinen suudelma yllätti etupenkillä istuneen naisen.
Suudelman jälkeen nainen työnsi miestä molemmilla käsillään rinnasta pois päin ja yritti päästä karkuun, mutta mies otti häntä käsivarresta kiinni ja veti voimakkaasti takaisin sisälle autoon.
Nainen kuvailee vetämistä riuhtaisuksi.
- -
Tapaus sattui Helsingin Lauttasaaressa viime vuoden tammikuussa. Nuori nainen oli ollut ystäviensä kanssa ravintolassa keskustassa.
Kavereiden jäädessä vielä ravintolaan oli nainen tuntenut, että hän on juonut jo tarpeeksi ja kertoi seurueelle menevänsä kotiinsa.
Nainen otti Erottajalta taksijonosta ensimmäisen auton. Siitä autosta hän muistaa vain sen, että se oli valkoinen.
- -
30-vuotias taksiyrittäjä sai Helsingin käräjäoikeudessa vastattavakseen syytteen pakottamisesta seksuaaliseen tekoon.
- -
Nainen kertoi niin ikään, että oli pohtinut tapahtuneen jälkeen sitä, oliko hän itse tehnyt jotenkin väärin. Henkinen ahdistus oli ollut suurta.
- -
– Taksilla on nimenomaan tarkoitus päästä turvallisesti kotiin, toteaa käräjäoikeus.
- -
Oikeus tuomitsi vantaalaisen taksiyrittäjän kolmen kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen sekä maksamaan uhrilleen kipukorvausta 200 euroa ja kärsimyskorvausta 1 200 euroa.
Kevättalvella annettu käräjätuomio ei saanut tuoreeltaan lainvoimaa, sillä taksimies valitti siitä hovioikeuteen.
Viime viikolla Helsingin hovioikeus kuitenkin ilmoitti, ettei sillä ole aihetta epäillä käräjäoikeuden ratkaisun lopputuloksen oikeellisuutta.
Hovioikeus ei antanut taksimiehelle jatkokäsittelylupaa. Käräjäoikeuden tuomio jää noudatettavaksi.