Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli
Valvoja: Moderaattorit
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Tuossahan näyttäisi olevan pieni ylämäki, niin olisiko kuski ottanut reippaammin vauhtia jotta ei jää mäkeen kiinni loskapaskan takia ja loppu on historiaa.
Edit: Lisätään vielä se turman oikea ajoneuvo, eli Sisu A 2045.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _truck.jpg
Edit: Lisätään vielä se turman oikea ajoneuvo, eli Sisu A 2045.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _truck.jpg
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
-
- James Bond (Daniel Graig)
- Viestit: 17033
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Ei kait jokapyörävetoinen ajoneuvo jää kiinni muutamaan senttiin loskaa. Tietty jos on kovin liukasta, niin sutii se Masikin renkaista riippuen.Anom kirjoitti:Tuossahan näyttäisi olevan pieni ylämäki, niin olisiko kuski ottanut reippaammin vauhtia jotta ei jää mäkeen kiinni loskapaskan takia ja loppu on historiaa.
- En tiedä onko ko. autossa normaalista vain takaveto päällä, vaiko jatkuva neliveto, mutta jos on mahdollisuus ajaa vain takavedolle, niin olisi perin outoa, että kuljettaja ei olisi kytkenyt nelikkoa päälle juurikin sääolosuhteiden johdosta.
-----------------------------------------------------------
Poliisi epäilee turma-autoa kuljettanutta varusmiestä rikoksesta, kuljettaja loukkaantui vakavasti
Turma-autoa kuljettanut varusmies selvisi onnettomuudesta hengissä mutta loukkaantui vakavasti. Poliisi epäilee häntä rikoksesta.
Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Mats Sjöholmin mukaan poliisi ei ole päättänyt vielä, millä rikosnimikkeellä tapausta tutkitaan.
Sjöholmin mukaan mahdollisia rikosnimikkeitä ovat liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Poliisi voi tutkita tapausta vaihtoehtoisesti myös kuoleman- ja vammantuottamusrikoksina.
Turma-auton kuljettaja on toimitettu hoidettavaksi kolmen muun vakavasti loukkaantuneen ohella Töölön sairaalaan Helsinkiin.
Sjöholm arvioi, että poliisin esitutkinta kestää ainakin useita kuukausia.
Helsingin Sanomat
päivitys aamun uutiseen n klo 13:55.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
- On Anoi Kaa
- James Bond (George Lazenby)
- Viestit: 11798
- Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
- Paikkakunta: Syvä joki
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Tieliikennelakia ei noudatettu, siitä toivoakseni tuo epäily eli ei varonut. Merkinannosta ja varoituksista vielä, ei edes väpättävää öljytulta täällä uhrata näille paikoille, päivän sana on onnettomuusmalliennusteet ja suruliputus sis. hiljaiset hetket. Viranomaiset sanovat, että tämä on koska "vaikea vetää sähköjä" eli kustannuskysymys, vaikka henkiä risteyksissä menee kuin kärpäsiä. Maailman parhaassa 100v teknosuomessa hienot linjaukset ja viranomaiset&poliittinen vastuu! Sitä haen, että eivätkö ole kuulleet led-tekniikasta, joka ei tunnetusti virtaa juuri tarvitse vai onko vaan jotenkin hienoa ja helppoa surutella aina välissä näitä uhreja. Muitakin konsteja varoittaa näistä(avaruusmiehiä ja siviilejä) toki löytyy, niitä ei vaan haluta käyttää, koska?
Lisään: Näinköhän nostavat kuskin vielä tikunnokkaan? Ajokokemus kovasti kiinnostaa.
Lisään: Näinköhän nostavat kuskin vielä tikunnokkaan? Ajokokemus kovasti kiinnostaa.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
-
- James Bond (Daniel Graig)
- Viestit: 17033
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
-
- James Bond (Daniel Graig)
- Viestit: 17033
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Kyseessä ei siis masi-nimellä oleva auto vaan A-2045.
Aamulehden sukupuolineutraalilinja koskee myös tämän onnettomuuden uutisointia:
Turma-autoa ajanutta varussotilasta epäillään rikoksesta – viety vakavasti loukkaantuneena Töölön sairaalaan, ei vielä puhutettu
Aamulehti
26.10. 14.34 Päivitetty 15.11
Luulin jot hän on varushenkilö, mutta että varussotilas. Kuljettaja voi olla siis myös nainen.
Aamulehden sukupuolineutraalilinja koskee myös tämän onnettomuuden uutisointia:
Turma-autoa ajanutta varussotilasta epäillään rikoksesta – viety vakavasti loukkaantuneena Töölön sairaalaan, ei vielä puhutettu
Aamulehti
26.10. 14.34 Päivitetty 15.11
Luulin jot hän on varushenkilö, mutta että varussotilas. Kuljettaja voi olla siis myös nainen.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Niin ei kyllä luulisi jäävän kiinni, mutta kokemattomalla kuskilla voi silti olla pelko siitä. Luulen että tähän onnettomuuteen vaikutti enemmän varusmiehen ajokokemus/-taidot kuin auton ominaisuudet.Doctor Lecter kirjoitti:Ei kait jokapyörävetoinen ajoneuvo jää kiinni muutamaan senttiin loskaa. Tietty jos on kovin liukasta, niin sutii se Masikin renkaista riippuen.
- En tiedä onko ko. autossa normaalista vain takaveto päällä, vaiko jatkuva neliveto, mutta jos on mahdollisuus ajaa vain takavedolle, niin olisi perin outoa, että kuljettaja ei olisi kytkenyt nelikkoa päälle juurikin sääolosuhteiden johdosta.
Näkyvyys puitten takia on varmaan myös vaikuttava tekijä.
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
No voi he**vetti.
On se kumma kun poliisin heti pitää ilmoittaa että syyttämään tullaan!
Tottakai, sehän on ihan selvä asia.
Niinkuin ei kuskilla muuten olis tarpeeksi vaikeeta tästä selviytyä. Jos selviytyy edes?
Sekä henkisesti että fyysisesti...
Kuski ilmeisesti henkihieverissä, mutta "tiiä sitte ainakin että syyte tulee! Ja monta!"
huutaa poliisihenkilö vieressä.
Täytyy sanoa että minun osanottoni menee ihan jokaiselle tässä osallisena olleille ja heidän läheisilleen.
On se kumma kun poliisin heti pitää ilmoittaa että syyttämään tullaan!
Tottakai, sehän on ihan selvä asia.
Niinkuin ei kuskilla muuten olis tarpeeksi vaikeeta tästä selviytyä. Jos selviytyy edes?
Sekä henkisesti että fyysisesti...
Kuski ilmeisesti henkihieverissä, mutta "tiiä sitte ainakin että syyte tulee! Ja monta!"
huutaa poliisihenkilö vieressä.
Täytyy sanoa että minun osanottoni menee ihan jokaiselle tässä osallisena olleille ja heidän läheisilleen.
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
EI Syytetä mistään vaan epäillään liikenneturvan vaarantamisesta ja kuoleman ja vammantuottamuksesta.( aina epäillään kun tapahtuu vastaavaa)LadyLou kirjoitti:No voi he**vetti.
On se kumma kun poliisin heti pitää ilmoittaa että syyttämään tullaan!
Tottakai, sehän on ihan selvä asia.
Niinkuin ei kuskilla muuten olis tarpeeksi vaikeeta tästä selviytyä. Jos selviytyy edes?
Sekä henkisesti että fyysisesti...
Kuski ilmeisesti henkihieverissä, mutta "tiiä sitte ainakin että syyte tulee! Ja monta!"
huutaa poliisihenkilö vieressä.
Täytyy sanoa että minun osanottoni menee ihan jokaiselle tässä osallisena olleille ja heidän läheisilleen.
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Tuo Leksvallintien tasoristeys on todella paha, varsinkin Hankotien suuntaan tullessa. Tammisaaren suunnasta tuleva juna ei näy kovin kaukaa, ja rata tulee autotiehen nähden hieman oikealta takaviistosta. Ja nuo taajamajunat menee joka toinen tunti...
Kyllä kuskilla on ajokokemusta kuorma-autolla ollut intissäkin jo jonkin verran, kun kerran läskiluvat on omannut.
Kyllä kuskilla on ajokokemusta kuorma-autolla ollut intissäkin jo jonkin verran, kun kerran läskiluvat on omannut.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
- Virdon
- Sherlock John Holmes
- Viestit: 8116
- Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
- Paikkakunta: Minas Tirith
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Vaikeahkot on olleet vissiin olosuhteet kun kerta lunta tupruttanut sakeaan ja junakin tullut siltä suunnalta mihin ison auton kuljettajalla on hankalampaa nähdä tuossa risteyksessä. Hölmöjähän ne tuollaiset risteykset muutenkin joissa tie menee viistosti radan yli ja hankaloittaa nimenomaan isoilla ajoneuvoilla toiseen suuntaan näkemistä.
No, onneksi nuokin ajoneuvot on nykyään turvallisempia kuin mitä 90-luvulla jolloin itsekin usein tuli kyydissä oltua ja ihan pelkällä lavalla istuskeltiin. Silloin jos olisi posahtanut näin, niin olisikohan lavalta jäänyt ainuttakaan henkiin.
No, onneksi nuokin ajoneuvot on nykyään turvallisempia kuin mitä 90-luvulla jolloin itsekin usein tuli kyydissä oltua ja ihan pelkällä lavalla istuskeltiin. Silloin jos olisi posahtanut näin, niin olisikohan lavalta jäänyt ainuttakaan henkiin.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
- On Anoi Kaa
- James Bond (George Lazenby)
- Viestit: 11798
- Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
- Paikkakunta: Syvä joki
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Yksi mahdollinen tapahtumankulku on se, että varushlö näki ja löi liinat kiinni. Ei pysähdy heti 5500kg:n omapainolla + 15 hlön kuormalla varusteineen. Josko toisesta maastokuorma-autosta tehty havaintoja, junakuski oli luullut tuon pysähtyvän. Takaviistosta oikealta tulleen junan nopeuden on arvioitu liikkuneen törmäyshetkellä yli 28 m/s.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Tuolla oli jossain hieman parempia kuvia onnettomuuspaikasta, ja kyllähän siinä näyttäisi jonkinverran ylämäkeä olevan tasoristeykseen tultaessa, eli jos lunta ja loskaa on työntänyt kunnolla, kuski on kyllä tosiaan voinut ajatella että siihen ylämäkeen ei passaa hiljentää saatikka pysähtyä kun kyllä se tuollainen maastovehjekkin sohjoisella tiellä helposti sutimaan jää jos ylämäkeen pysähtyy.
Siihen kun vielä lisää lumituiskun heikentämän näkyvyyden, niin siinä vaiheessa kun/jos autokuski on junan huomannut, on ehkä ollut jo myöhäistä jarruttaa joten ehkä jatkanut hiljentämättä ja toivonut ehtivänsä alta pois.
Laitetaan nyt tähän tuo kuva, ainakin tuossa kuvassa näyttää melko ilkeältä tuo ylämäki juuri ennen tasoristeystä:
(edit: tuota kuvaa katsoessa kyllä sanoisin että suurin syyllinen löytyy aivan muualta kuin sen ajoneuvon ratista, nimittäin se taho joka on antanut tuollaisessa paikassa olla näkyvyyttä peittävän puuston)
Siihen kun vielä lisää lumituiskun heikentämän näkyvyyden, niin siinä vaiheessa kun/jos autokuski on junan huomannut, on ehkä ollut jo myöhäistä jarruttaa joten ehkä jatkanut hiljentämättä ja toivonut ehtivänsä alta pois.
Laitetaan nyt tähän tuo kuva, ainakin tuossa kuvassa näyttää melko ilkeältä tuo ylämäki juuri ennen tasoristeystä:
(edit: tuota kuvaa katsoessa kyllä sanoisin että suurin syyllinen löytyy aivan muualta kuin sen ajoneuvon ratista, nimittäin se taho joka on antanut tuollaisessa paikassa olla näkyvyyttä peittävän puuston)
- Liitteet
-
- AAu40Ci.jpg (92.87 KiB) Katsottu 4108 kertaa
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2874
- Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
- Paikkakunta: Rannikolla tuulee
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
No tää tasoristeys jää kuulemma historiaan ,tosin hidasta ja kallista sen lopettaminen on,toteaa Berneri..(ihme ettei oo kukaan kaatanut noita parii näköestettä)
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Nyt alkoi selittely tasoristeyksen vaarallisuudesta ja vastuun vierittäminen toisille. (Kuvassa näkyvästä ambulanssista ja kaiteesta sen edessä näkee hyvin tien sijainnin rataan nähden.)
https://yle.fi/uutiset/3-9902830
Huonomminkin olisi voinut käydä:
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.IFSNLMU
https://yle.fi/uutiset/3-9902830
Olosuhteissa oli paljon ongelmia. Lunta pyrytti lähes vaakasuoraan, rata kulkee vinosti tiehen nähden, kiskobussi oli väriltään valkoinen (Iltalehden esiin nostama yksityiskohta), ja onkohan tasoristeys ollut miehistönkuljetusautoa kuljettaneelle varusmiehelle edes entuudestaan tuttu vaaranpaikka? Kuljettaja oli varomaton, mutta tässä onnettomuudessa varomattomuus kostautui rajusti koska onnettomuuden toinen kulkuneuvo oli satasta kulkenut kiskobussi.Trafin asiantuntija tasoristeysten turvallisuudesta: En näkisi asiaa noin synkästi kuin OTKES
Raaseporin onnettomuuden tasoristeys oli vaarallisuudeltaan luokkaa viisi – kaikkiaan luokkia on seitsemän.
26.10.2017 klo 17:43päivitetty 26.10.2017 klo 18:19
Raaseporissa tapahtui tasoristeysonnettomuus torstaina aamulla.
Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikkö Sakari Laurialan mukaan tasoristeysturvallisuus Suomessa ei ole hyvällä tolalla. Hänen mukaansa Suomessa on liikaa vartioimattomia tasoristeyksiä auki ilman turvavarusteita ja tekniikkaa.
– Olemme antaneet useita turvallisuussuosituksia muun muassa puomilaitteistoon, turvallisuusjärjestelyihin, varoitusvaloihin ja merkkeihin liittyen. Tällaisia vartioimattomia ei tulisi ollenkaan olla, Lauriala sanoi Ylen erikoislähetyksessä.
Trafin johtava asiantuntija Kirsi Pajunen ei näe asiaa samoin.
– Itse en näkisi sitä ihan noin synkästi kuin Onnettomuustutkintakeskus, Pajunen sanoi lähetyksessä.
Hänen mukaansa Suomessa tapahtui ennen keskimäärin hieman yli 50 tasoristeysonnettomuutta vuosittain. Nyt luku on noin 30.
– Eli onnettomuuksien määrällä mitattuna on menty hyvään suuntaan, Pajunen sanoi.
Pajusen mukaan määrän laskuun on vaikuttanut moni asia. Esimerkiksi hän nosti sen, että tasoristeyksiä on poistettu käytöstä viime vuosien aikana.
Poliisi kertoi aiemmin tiedotustilaisuudessa, että Raaseporin onnettomuuspaikka on vartioimaton tasoristeys.
Vaarallisia tasoristeyksiä on Suomessa yli 2 000
Suomessa on lähes 2 800 tasoristeystä, joista yli 2 100:ssa ei ole minkäänlaisia turvalaitteita. Liikennevirasto on luokitellut tasoristeykset seitsemään eri luokkaan onnettomuusennusteen mukaan.
– Luokka seitsemän on vaarallisin. Se [Raaseporin onnettomuuspaikan tasoristeys] oli luokkaa viisi, Pajunen sanoi.
Miksi tilanne tasoristeyksissä on tämä?
Trafin Pajusen mukaan muun muassa syrjäisyys on yksi arvioinnin perusteista, kun pohditaan varoituslaitteiden asentamista.
– Tasoristeyksistä iso osa on tuolla metsässä. Ne ovat sellaisten pikkuteiden tasoristeyksiä, hän aloitti.
Pajusen mukaan näillä teillä ei ole talvella ehkä lainkaan liikennettä ja kesälläkin hyvin harvoin.
– Sitten ne ovat paikoissa, joissa ei välttämättä ole sähköä. Sähkön vetäminen kaapelilla kauas on todella kallista.
Pajusen mukaan tästä syystä tasapainoillaan tasoristeyksen käytön ja sen kanssa, laitetaanko turvalaitteita vai ei. Myös nykyistä halvempia varoituslaitteita on mietitty.
Esimerkkinä tästä Pajunen kertoo, että tasoristeyksiin on suunniteltu ja testattu aurinkovoimalla toimivia varoitusvaloja. Liikenneviraston ylitarkastaja Jarmo Koistisen mukaan tasoristeyksiin on tarkoituksena saada aurinkovoimalla toimiva valo-ohjaus. Työ on kuitenkin vasta suunnitteluasteella.
Ministeri Berner: Tasoristeysten sulkemista kiirehditään
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo Yle uutisten haastattelussa Raaseporin onnettomuuden johtavan tasoristeysten sulkemisen kiirehtimiseen.
– Tasoristeykset ovat suurin yksittäinen riskitekijä, kun puhutaan junaonnettomuuksista ja paras keino hoitaa asiaa kuntoon on poistaa tasoristeyksiä, sanoo Berner.
Berner muistuttaa, että tasoristeyksien määrää on vähennetty tuntuvasti viime vuosikymmeninä. Suomessa oli Bernerin mukaan vuonna 1975 vielä 8 000 tasoristeystä.
Bernerin mukaan tasoristeysten poistaminen edellyttää kalliita liikennejärjestelyjä. Suomessa on viime vuosien aikana käytetty niiden poistamiseen 7 – 14 miljoonaa euroa vuodessa.
– Sen lisäksi on myöskin lisätty valoja, kelloja ja puomeja. Ja tulevaisuudessa pystytään huolehtimaan entistä enemmän siitä, että junaan ja muihin ajoneuvoihin liikkuu reaaliaikainen tieto siitä mitä muuta liikennettä ja esteitä on ympäristössä, sanoo Berner.
Huonomminkin olisi voinut käydä:
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.IFSNLMU
Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja ihmeissään, miten osa varusmiehistä selvisi turmasta: "Autoa ei ole tehty törmäystä varten"
Kotimaa Julkaistu 26.10.2017 20:04
Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja pitää ihmeellisenä, miten kukaan ylipäätään selvisi Raaseporin tasoristeysonnettomuuden turma-autossa hengissä.
– Törmäys on ollut raju. Maastokuorma-autoa ei ole tehty tuollaista törmäystä varten, vaikka siinä on henkilönkuljettimet. Se on suunniteltu ehkä enemmänkin, että kuorma-auto kaatuu, Veli-Pekka Nurmi kertoi MTV:lle.
Kolme varusmiestä kuoli ja viisi selvisi hengissä 12-paikkaisesta Sisu-maastokuorma-autosta. Auto tuhoutui onnettomuudessa.
Oliko kaikilla turvavyöt?
Nurmi korostaa, että junan törmäysvoima on massiivinen. Onnettomuustutkintakeskuksen katseet kääntyvät nyt myös itse turma-auton tapahtumin – Olivatko kaikkien turvavyöt kiinnitettyinä?
– Olivat ne kiinnitettynä tai ei, meidän pitää selvittää niiden vaikutukset onnettomuudessa.
Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut
Tasoristeysonnettomuuksissa kuollut 118 ihmistä! 2000-luvulla. Valtiolla ei ole varaa laittaa kaikkia vartiomattomia tasoristeyksiä kuntoon sanoo Berner ym. Tällaista tämä meno Suomessa vaan tuntuu olevan, aina on rahanpuute tai rahat hassataan johonkin turhaan. Kehäteille pääkaupunkiseudulla on varaa laittaa kameratolppia muutaman sadanmetrin välein valvomaan kaksikaistaista tietä/per suunta (anteeksi takaamaan liikenteen turvallisuutta!). Kehä ykkösellä kuollut 1 (yksi henkilö!) muistaakseni viimeisen viiden vuoden aikana!
Raaseporin onnettomuuspaikka on varsinainen kuolonloukko, kuten eri kuvissa näkyy, tie ei tule suoraan ylitykseen vaan osin kaartaen, tasoristeyksen kohdalla kasvaa keskenkasvuista puustoa, joka peittää näkyvyyttä ym. Paikalliset tietää paikan vaarallisuuden, mutta kun poliitikoilla ole rahaa tehdä asialle mitään! Vihreänvalkoinen juna kiitää 100 km/h vihreän havumetsän keskellä, jossa sataa vaakasuorassa valkoista räntälunta jota iskee maastoajoneuvon ikkunoihin ja ratissa "lepoaikoja noudattanut" parikymppinen kuljettaja parin vuoden? ajokokemuksella! Poliisi on heti julkisesti syyttämässä (anteeksi epäilemässä) tätä kuljettajaa liikenteen vaarantamisesta!Erittäin tyylitöntä käytöstä tutkimuksia johtavalta poliisilta tässä vaiheessa sälyttää kaikkea vastuuta tämän varusmiehen kapeille harteille etenkin kun vain hoetaan papukaijamaisesti jotain lakitekstiä pilkulleen. Ajaja on tietysti viimekädessä vastuullinen ajamisestaan ja kyydissäolijoista, mutta osa vastuusta kuuluu myös niille tahoilla jotka ovat muutoin edesauttaneet onnettomuuden syntymistä eri tavoin.
P.S Miksiköhän tähän tasoristeykseen ei ole asennettu varoitusvaloa? Ei ole ainakaan sähköstä puutetta kun sähköpylväät näkyy onnettomuuspaikalta otetuista kuvista eli miksei siinä ole ollut varoitusvaloa vaikka sähköä on saatavilla. Trafin "asiantuntija" vetoaa juuri sähköongelmiin ja niiden ratkaisemisten kalleuteen monissa tasoristeyksissä, mutta tässä sitä ei ainakaan ilmeisesti ole?
Raaseporin onnettomuuspaikka on varsinainen kuolonloukko, kuten eri kuvissa näkyy, tie ei tule suoraan ylitykseen vaan osin kaartaen, tasoristeyksen kohdalla kasvaa keskenkasvuista puustoa, joka peittää näkyvyyttä ym. Paikalliset tietää paikan vaarallisuuden, mutta kun poliitikoilla ole rahaa tehdä asialle mitään! Vihreänvalkoinen juna kiitää 100 km/h vihreän havumetsän keskellä, jossa sataa vaakasuorassa valkoista räntälunta jota iskee maastoajoneuvon ikkunoihin ja ratissa "lepoaikoja noudattanut" parikymppinen kuljettaja parin vuoden? ajokokemuksella! Poliisi on heti julkisesti syyttämässä (anteeksi epäilemässä) tätä kuljettajaa liikenteen vaarantamisesta!Erittäin tyylitöntä käytöstä tutkimuksia johtavalta poliisilta tässä vaiheessa sälyttää kaikkea vastuuta tämän varusmiehen kapeille harteille etenkin kun vain hoetaan papukaijamaisesti jotain lakitekstiä pilkulleen. Ajaja on tietysti viimekädessä vastuullinen ajamisestaan ja kyydissäolijoista, mutta osa vastuusta kuuluu myös niille tahoilla jotka ovat muutoin edesauttaneet onnettomuuden syntymistä eri tavoin.
P.S Miksiköhän tähän tasoristeykseen ei ole asennettu varoitusvaloa? Ei ole ainakaan sähköstä puutetta kun sähköpylväät näkyy onnettomuuspaikalta otetuista kuvista eli miksei siinä ole ollut varoitusvaloa vaikka sähköä on saatavilla. Trafin "asiantuntija" vetoaa juuri sähköongelmiin ja niiden ratkaisemisten kalleuteen monissa tasoristeyksissä, mutta tässä sitä ei ainakaan ilmeisesti ole?