Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvojat: Raid, Moderaattorit

Doctor Lecter
Agentti Mulder
Viestit: 11650
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter » Ma Syys 09, 2019 6:20 am

Kolmen varusmiehen kuolemaan johtaneen Raaseporin tasoristeys­onnettomuuden käsittely alkaa käräjillä

Omaiset saivat tietää läheisensä kuolemasta ensin sosiaalisesta mediasta.

LÄNSI-UUDENMAAN käräjäoikeudessa Tammisaaressa alkaa tänään kahden vuoden takaisen Raaseporin tasoristeysonnettomuuden käsittely. Kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui, kun Puolustusvoimien kuorma-auto ja VR:n kiskobussi törmäsivät lokakuussa 2017.

Asiassa oli jo tehty päätös syyttämättä jättämisestä, mutta apulaisvaltakunnansyyttäjä määräsi syytteen nostettavaksi, koska katsoi, että kuljettajalla olisi tilanteessa ollut mahdollisuus toimia varovaisemmin.

Kuljettajaa syytetään kolmesta kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja palvelusrikoksesta.

PUOLUSTUSVOIMIEN ja poliisin viestintä takelteli pahasti Raaseporin tasoristeysonnettomuuden aikaan, eikä suruviestiä meinattu saada vietyä kuolleiden varusmiesten omaisille. Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) raportin mukaan tieto kahden onnettomuudessa kuolleen varusmiehen kuolemasta tavoitti omaiset muita reittejä ennen kuin viranomaiset saivat asian hoidettua.

”Tiedot pedersöreläisen ja kokkolalaisen varusmiehen kuolemista levisivät sosiaalisessa mediassa ja viestipalvelujen kautta ennen kuin vanhemmat saivat virallisen tiedon kuolemista, raportissa sanotaan.

Uudenmaan prikaatin esikuntapäällikkö oli raportin mukaan sopinut onnettomuuspaikalla, että prikaati vie suruviestin vantaalaisen varusmiehen omaisille ja poliisi kahden muun varusmiehen omaisille. Jossain vaiheessa yhteys oli kuitenkin katkennut, koska paikallispoliisi ei koskaan saanut Puolustusvoimilta omaisten yhteystietoja tai pyyntöä kuolinviestin viemisestä.

TIETOJEN levittyä muun muassa sosiaalisessa mediassa varusmiesten vanhemmat ryhtyivät itse soittelemaan ja tavoittivat Uudenmaan prikaatin tiedottajan. Tiedottajalla ei kuitenkaan ollut lupaa antaa tietoja loukkaantuneista ja kuolleista varusmiehistä.

Prikaatin komentaja soitti lopulta vanhemmille. Viimeinen kuolinviesti saatiin toimitettua yli kuusi tuntia sen jälkeen kun onnettomuus oli tapahtunut. Surukäynti omaisten luokse järjestyi kaksi päivää onnettomuuden jälkeen.

Surunvalittelujen yhteydessä omaisille toimitettiin kirje, johon oli koottu tietoa muun muassa korvausten hakemisesta ja kriisiavusta. Kirjeissä osa tiedoista oli vain suomen kielellä, vaikka kaikkien varusmiesten äidinkieli oli ruotsi.
Helsingin Sanomat
9.9. 2:00
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Aizerbaidzan
Fitz ratkaisee
Viestit: 6366
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan » Ma Syys 09, 2019 12:10 pm

Iltalehti kirjoitti:https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e280 ... 271b3003df

IL seuraa Raaseporin tasoristeysturman käräjiä: Varusmiesten ajoneuvon kuski vakavana oikeudessa – kiistää syytteet, ei halua tulla kuulluksi

Tänään klo 8:28 (muokattu klo 11:39)

Kihlakunnansyyttäjä päätti aiemmin olla nostamatta syytteitä, mutta apulaisvaltakunnansyyttäjä arvioi asian toisin.


Raaseporin tasoristeysturmaan liittyvien syytteiden käsittely alkoi tänään maanantaina Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa kello 9.30.

Asiaa käsitellään käräjäoikeuden Raaseporin istuntopaikassa. Käräjätuomarina toimii Christian Hirn ja syyttäjänä kihlakunnansyyttäjä Marianna Semi.

Kuorma-auton kuljettajana toiminutta varusmiestä syytetään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta kuolemantuottamuksesta ja palvelusrikoksesta. Hän kiistää kaikki syytteet. Mies esiintyi hyvin vakavana oikeudessa ja kuunteli syytteitä pää painuksissa.

Syytetty ei halua itse tulla kuulluksi oikeudessa.

– Päämieheni kiistää syytteet, koska hän ei ole kyseisessä tilanteessa millään tavalla tuottamuksellisesti menetellyt eli hän ei ole tätä onnettomuutta tuottamuksellaan aiheuttanut. Siinä on ollut tapaturmasta kysymys, ja lain mukaan tapaturmasta ei rangaista, syytetyn asianajaja Mikko Puhakka sanoo.

Puhakka huomautti oikeudessa, ettei Puolustusvoimatkaan ollut tunnistanut kyseisen risteyksen vaarallisuutta harjoituksen riskiarviossa.

– On kohtuutonta vaatia, että noin 20-vuotiaan varusmiehen olisi siinä tilanteessa pitänyt mieltää kyseisen paikan vaarallisuus ja ryhtyä sellaisiin varotoimenpiteisiin, mitä ei ole siinä paikassa vallinneen käytännön mukaan noudatettu, asianajaja sanoi.

Syyttäjä Semi vahvisti, että kuorma-auton ohjaamon kuljettajan paikalta oli käytännössä mahdotonta nähdä takaapäin viistosti saapuvaa kiskobussia. Syyttäjän mukaan ainoa tapa nähdä kiskobussi olisi ollut mennä makaamaan penkkien päälle, kunnes olisi saavuttanut oikean kulman. Kuljettajan lisäksi ohjaamossa oli kaksi muuta varusmiestä, joten tämä ei olisi ollut syyttäjän mukaan mahdollista.

Syyttäjän mielestä nyt kyse on ennen kaikkea siitä, ettei varusmies olisi saanut edetä tasoristeykseen ”sokkona”.

maxi
Poliisikoira Rex
Viestit: 556
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja maxi » Ma Syys 09, 2019 10:45 pm

Rescuer kirjoitti:
stalkkeri kirjoitti:Kas kun henkilökuntaa ei velvoiteta tiedottamaan ruuhkistakin.
Tuohan oli useamman pv:n ajoneuvon moottorimarssi, josta tuo onnettomuusauto oli ensimmäisenä. Noissa kantahenkilökunta määrää ajoreitin, lähtöajan, marssinopeuden jne. Ei noissa varusmiehet itse päätä missä ja milloin ajelevat, kuten eivät yleensä muulloinkaan pv:n alueiden ulkopuolella ajaessaan.
Juuri näin...

Syyttäjän mukaan olisi kuljettajan pitänyt pysäyttää auto ja kehottaa joku autossa olijoista katsomaan ulos ja varmistamaan radan ylitys.
Armeijassa jääkärit kuten kuljettaja oli ei käske ketään vaan marssin suunnittelija eli kantahenkilökunta päättää sellaiset asiat. Armeijalla on sotilaspoliiseja joille tuon kaltainen ylityksen varmistaminen kuuluu. Eli syytettynä on henkilö joka ei ole voinut omassa asemassaan vaikuttaa siihen miten asiat on suunniteltu.
Elämä on laiffii

Avatar
UglyBetty
Sammakkoprofessori
Viestit: 410
Liittynyt: Ke Loka 29, 2014 2:03 am
Paikkakunta: Cloud Cuckoo Land

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja UglyBetty » Ti Syys 10, 2019 6:13 am

maxi kirjoitti:
Rescuer kirjoitti:
stalkkeri kirjoitti:Kas kun henkilökuntaa ei velvoiteta tiedottamaan ruuhkistakin.
Tuohan oli useamman pv:n ajoneuvon moottorimarssi, josta tuo onnettomuusauto oli ensimmäisenä. Noissa kantahenkilökunta määrää ajoreitin, lähtöajan, marssinopeuden jne. Ei noissa varusmiehet itse päätä missä ja milloin ajelevat, kuten eivät yleensä muulloinkaan pv:n alueiden ulkopuolella ajaessaan.
Juuri näin...

Syyttäjän mukaan olisi kuljettajan pitänyt pysäyttää auto ja kehottaa joku autossa olijoista katsomaan ulos ja varmistamaan radan ylitys.
Armeijassa jääkärit kuten kuljettaja oli ei käske ketään vaan marssin suunnittelija eli kantahenkilökunta päättää sellaiset asiat. Armeijalla on sotilaspoliiseja joille tuon kaltainen ylityksen varmistaminen kuuluu. Eli syytettynä on henkilö joka ei ole voinut omassa asemassaan vaikuttaa siihen miten asiat on suunniteltu.
Aika hämmentävää, jos tuollaisessa tilanteessa ei saa eikä voi käyttää omaa harkintaa.
Ei kai tuollaiseen paikkaan ajaminen, huonossa näkyvydessä voi kuitenkaan olla kenenkään muun syy, kuin alle ajaneen?
Marssijärjestys on mikä on, mutta ihmishenkien uhallako sitä pitää noudattaa? Näköjään.

maxi
Poliisikoira Rex
Viestit: 556
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja maxi » Ti Syys 10, 2019 8:23 am

Armeijalla on omat säädöksensä ja en kyllä ymmärrä mitä syyttäjä joka ei ilmeisesti ole käynyt inttiä/ei tiedä niitä säädöksiä, tarkoittaa syytemuodolla jossa on myös palvelurikos. Käsittääkseni mitä tietoon on tullut syytetty on noudattanut armeijan antamaa ohjeistusta myös liikenne sääntöjä sikäli kun kertoo katsoneensa myös oikealle tasoristeyksessä jonne oli myös katsonut apukuljettajan paikalla istunut.
Kuten aiemmin kerroin puolustusvoimat kantahenkilöstön johdolla suunnittelee marssin ja kartoittaa riskit myös liikenteessä. Niiden eli riskien eliminontiin kuuluu sp.n eli sotilaspoliisin käyttö liikenteen ohjauksessa mikäli katsotaan tarpeelliseksi tässä tapauksessa puolustusvoimat ei ole pitänyt tasoristeystä vaarallisena eikä siinä ole käytetty henkilöitä liikenteen ohjaukseen.
Marssiosastosta ei poistuta ilman käskyä eikä myöskään toiset jääkärit anna tehtäviä toisilleen mikäli ketään ei ole nimetty kyseiseen tehtävään. Tarkoittaa myös sitä, että ajoneuvoista ei poistuta kesken marssin tien/tasoristeyksen ylitystä turvaamaan mikäli käskyä ei ole annettu se on myös riskienhallintaa. Entä jos kyseinen kuljettaja olisi käskenyt/pyytänyt toista jääkäriä menemään ulos varmistamaan risteyksen ylitystä ja ulos mennyt olisi jäänyt vahingossa joko takaa tulevan siviiliauton yliajamaksi tai junan yli ajamaksi? Se olisi puolustusvoimissa käsitelty palvelusrikoksena.

Tässä tapauksessa kaikki muut ovat ymmärtäneet tapauksen luonteen poliisi, puolustusvoimat, otkes, kaikki tapaukseen liittyneet omaiset, toiset varusmiehet, sekä alkuperäinen syyttäjä. Marssiosaston liikkumisnopeus on ollut hidas tasoristeyksen kohdalla19km.t kiskobussilla on ollut törmäyshetkellä 107km.n tuntivauhti nämä seikat kun yhdistetään huonoon näkyvyyteen=kuollut kulma ja runsas räntäsade niin voidaan todentaa, että mitään mahdollisuutta ei ollut nähdä kiskobussia ja törmäys auton takaosaan oli väistämätön oli siis hiuskarvan varassa että auto olisi ehtinyt radalta pois. Mikäli auton vauhti olisi ollut 20km.tunnissa tasoristeyksen kohdalla mitään ei olisi tapahtunut.
Jossittelu ei poista tapahtunutta, mutta mielestäni syyte pitää hylätä niillä dokumenteilla mitä tiedossa on tapauksesta puuttuu kaikenlainen tahallisuus ja tuottamuksellisuus.
Elämä on laiffii

Avatar
Gladys
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4133
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Gladys » Ti Syys 10, 2019 8:58 pm

maxi kirjoitti:...Tässä tapauksessa kaikki muut ovat ymmärtäneet tapauksen luonteen poliisi, puolustusvoimat, otkes, kaikki tapaukseen liittyneet omaiset, toiset varusmiehet, sekä alkuperäinen syyttäjä. ...
Nimimerkki maxi tuossa yllä kirjoittaa täyttä asiaa. Sopii vain ihmetellä apulaisvaltakunnansyyttäjän päätöstä, sekä joidenkin muiden inttiä käymättömien/ymmärtämättömien todellisuudesta irtaantuneita kommentteja.

Autoa kuljettaneelle nuorelle miehelle kaikkea hyvää, me ollaan sun puolella. Voimia.

ps. lisäkommenttina kaikille jälkiviisasteleville ja moralisoiville aikuisille: kyseessä oli nuoret jannut, jotka olivat rättiväsyneenä palaamassa loppusodasta, melkein kotiutumassa kaikkien niiden kuukausien jälkeen, kun heidän kalloonsa oli taottu kuinka käskyjä totellaan niitä kyseenalaistamatta.
Nolite te bastardes carborundorum

Avatar
UglyBetty
Sammakkoprofessori
Viestit: 410
Liittynyt: Ke Loka 29, 2014 2:03 am
Paikkakunta: Cloud Cuckoo Land

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja UglyBetty » Ke Syys 11, 2019 5:27 am

Gladys kirjoitti:
maxi kirjoitti:...Tässä tapauksessa kaikki muut ovat ymmärtäneet tapauksen luonteen poliisi, puolustusvoimat, otkes, kaikki tapaukseen liittyneet omaiset, toiset varusmiehet, sekä alkuperäinen syyttäjä. ...
Nimimerkki maxi tuossa yllä kirjoittaa täyttä asiaa. Sopii vain ihmetellä apulaisvaltakunnansyyttäjän päätöstä, sekä joidenkin muiden inttiä käymättömien/ymmärtämättömien todellisuudesta irtaantuneita kommentteja.

Autoa kuljettaneelle nuorelle miehelle kaikkea hyvää, me ollaan sun puolella. Voimia.

ps. lisäkommenttina kaikille jälkiviisasteleville ja moralisoiville aikuisille: kyseessä oli nuoret jannut, jotka olivat rättiväsyneenä palaamassa loppusodasta, melkein kotiutumassa kaikkien niiden kuukausien jälkeen, kun heidän kalloonsa oli taottu kuinka käskyjä totellaan niitä kyseenalaistamatta.
Inttiä en ole käynyt, mutta mun mielestä nimenomaan se on todellisuudesta irtaantumista, että intin lakeja pidetään kaikista ylimpänä, edes sitä omaa järkeä ei saa käyttää.
Alle piti ajaa koska tarkkaavaisuudesta johtuvasta hidastelusta olisi rangaistu?
Järjetöntä. Meneekö armeijan käytännöt Suomen lain edelle, se nähdään pian.
Minä en sinänsä kuljettajaa syytä, syytän sitä asennetta että rangaistuksen saa, jos omaa järkeä käyttää ja olisi varovainen. Ja tätä ne väsyneet nuoret yrittää noudattaa. Vastoin omaa järkeä ja tietääkseni lakejakin.
Nyt ei saanut olla varovainen eikä omata harkintaa, piti noudattaa ilmeisesti lakejakin tärkeämpiä käskyjä.

damfin
C.S.I. -tasolla
Viestit: 2574
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin » Ke Syys 11, 2019 8:02 am

^ Eikös tuosta risteyksestä todettu että pelkkä hidastaminen tai pysähtyminenkään ei olisi riittänyt varmistamaan riittävää näkyvyyttä, vaan ainoa keino varmistaa ettei junaa ole tulossa olisi ollut nousta pois ajoneuvosta katsomaan tuleeko sitä junaa.
Eikä kyse tuossa tilanteessa ole ollut pelkästään oman järjen ja varovaisuuden käytöstä tai käyttämättä jättämisestä, vaan siitä että lähtökohta tuollaiselle siirtymiselle (marssille) on se että reitin turvallisuus on varmistettu etukäteen, eli mahdolliset vaaran paikat käyty läpi ja järjestetty niihin tarvittava valvonta ja ohjaus.

Kuljettajan syyttäminen on todellakin typerää tässä kyseisessä tapauksessa, syytetyn paikalla tulisi olla risteyksen toteutuksen hyväksyneet tahot, jokuhan sen tasoristeyksen on aikoinaan tehnyt ja hyväksynyt, vaikka se oli kohtaamiskulmaltaan ja näkyvyydeltään selkeästi määräysten vastainen ja vaaralliseksi todettu, oli ainoastaan ajan kysymys milloin tuuri loppuu ja onnettomuus tapahtuu, koska nimenomaan tuurilla tuosta tasoristeyksestä oli onnettomuuteen asti läpi ajettu, tällä kertaa vaan sitten lopulta se tuuri loppui ja juna osui kohdalle.

Jotta tuosta onnettomuudesta voitaisiin syyttää kuljettajaa, olisi se tasoristeys pitänyt jättää edelleen käyttöön ja luottaa siihen että muut kuljettajat ovat varovaisia ja käyttävät omaa järkeään, koska sen tasoristeyksen välitön käytöstä poistaminenhan tunnustaa sen seikan että vika oli itse risteyksessä, ei kuljettajassa.
Yritin tähän allekirjoitusta, mutta kuulakärkikynä naarmutti näytön, ja tussilla tehty jäi tuohon näytölle eikä näy viesteissä...

maxi
Poliisikoira Rex
Viestit: 556
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja maxi » Ke Syys 11, 2019 10:26 am

Kuljettaja on kertonut, että katsoi oikealle sekä apukuljettaja katsoi myös. En nyt ymmärrä mitä UglyBetty tarkoittaa tarkkaavaisuudesta johtuvasta hidastelusta rangaistaan kun kuljettaja on ajanut tasoristeyksen 19km.tuntivauhdilla ja varmistanut katseellaan että junaa ei ole tulossa eikö hän ole suorittanut silloin normaalin tasoristeyksen lähestymisen.
Onkohan niin,että kaikki muut autoilijat ovat pysähtyneet ja menneet ulos katselemaan tuleeko junaa kun aiemmin ei ole tapahtunut onnettomuutta tuskinpa vain...toisista autoista on mahdollista nähdä paremmin ja paremmalla kelillä.
Minua edelleen ihmetyttää syyttäjän lausumat syytekohdassa...kuljettajan olisi pitänyt kääntää autoa tiellä niin, että näkee paremmin autosta ulos...jos näitä puolustusvoimien autoja käännellään menee kaksi kaistaa tukkoon yhtä aikaa silloin estetään vastakkainen liikenne. Ihan ei syyttäjä tunnu olevan ajantasalla asioiden suhteen.
Tämä tasoristeys olisi pitänyt puomittaa jo ajat sitten nyt tuli sitten kiire sulkea koko risteys.
Intin lakeja on palvelus suhteessa noudatettava se on selvää ja pitäisi olla selvää ihan kaikille koska asevelvollisuus on lakiin kirjattu. Siellä vaaditaan myös järjen käyttöä mutta mikään seikka ei ole tuonut ilmi sitä, että kyseinen kuljettaja ei ole käyttänyt järkeään. Tässä tapauksessa ei ole tuottamuksellisuutta ja se on merkittävä seikka.UglyBetty.n mukaan ”alle piti ajaa kun noudattaa intin lakeja”...käsittääkseni vain itsemurhaa aikova ajaa alle.

Seuraava ei kuulu suoraan tähän asiaan mutta sillä on samantapainen seuraus. Kemijärvellä kuusivaaran tasoristeyksessä kuorma auto ja puutavara juna törmäsivät. Ka.n kuljettaja kuoli heti. Otkes suoritti tutkinnan ja totesi että kuljettajalla ei ollut mahdollisuutta välttää onnettomuutta. Oli ajanut risteykseen jossa on ylämäki keliolosuhteet oli lumijäiset jolloin joutui ottamaan vauhtia päästäkseen risteyksen yli samaan aikaan tuli puutavara juna joka törmäsi kuorma autoon ja vaikka kuljettaja yritti väistää vasemmalle hän menehtyi heti. Auton ohjauspyörä oli oikealla puolella ja juna törmäsi auton oikeaan kylkeen. Veturi suistui raiteiltaan ja paikalle jouduttiin rakentamaan tie radan viereen jotta nosturit pystyivät nostamaan vaurioituneen veturin erikoiskuljetuksen kyytiin.
Otkesin mukaan olosuhteet ja puitteet olivat tasoristeyksessä sellaiset, että ne olivat onnettomuuden suurin aiheuttaja. Korjauskehoitukset on tästäkin risteyksestä annettu. Aina ei riitä vaikka kuljettajat olisivat riittävän varovaisia.
Elämä on laiffii

maxi
Poliisikoira Rex
Viestit: 556
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja maxi » Ke Syys 11, 2019 9:53 pm

Iltalehti uutisoi, että Raaseporin tasoristeys onnettomuus käräjillä tuli yllätys.
Syyttäjä on luopunut rangaistusvaateestaan turma auton kuljettajaa kohtaan. Linkittäminen ei onnistunut, mutta joku voinee tehdä sen puolestani.
Ehkä syyttäjä näki, että häviää jutun ja se ei tietenkään ole kellekään syyttäjälle eduksi jos juttunsa häviää.
Syyksi hän ilmoittaa, että nuori kuljettaja sai itsekin paljon vammoja ja makasi pitkään sairaalassa lisäksi hän on ollut julkisuuden riepottelun kohteena joten siinä on rangaistusta riittävästi.
Syyttäjä oli edelleen sitämieltä, että kuljettaja oli syyllistynyt hänen esittämiin rikkomuksiin, mutta voidaan jättää syyttämättä. Asian loppuratkaisu annetaan lokakuussa.

Syyttäjältä omintakeinen ratkaisu, mutta perääntyminen ja myöntyminen siihen, että rikosta ei ole tapahtunut olisi ilmeisesti ollut kasvojen menettämistä.
Puolustus sen sijaan ei ollut tyytyväinen syyttäjän lauselman vaan toi lisää selvyyttä mm.siihen miten auton kääntäminen olisi ollut liikennesääntöjen vastaista vaikka sillä olisi yritetty välttää onnettomuus paremman näkyvyyden turvaamiseksi. Sekään ei ollut puolustuksen mukaan aukotonta koska tätä ei ole rekonstruktioitu ja sillä varmennettu että näkyvyys olisi parantunut.
Elämä on laiffii

tötterö
Wallander
Viestit: 1065
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 9:11 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja tötterö » Ke Syys 11, 2019 10:08 pm

^ihme homma jos pelkääjän paikalla ollutkin oli sanonut ladun olevan auki mut sit sieltä tulikin torpeedo.
Miehistönkuljetusajoneuvo edennyt liian hitaasti, pelkääjä halusi et ajetaan alle tai sitten ei ole edes kunnolla katsonut olkansa yli ?
Pahoittelen jos juna tulikin kuskin puolelta kylkeen koska en jaksa lueskella enää treidiä taaksepäin.

maxi
Poliisikoira Rex
Viestit: 556
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja maxi » Ke Syys 11, 2019 10:32 pm

tötterö kirjoitti:^ihme homma jos pelkääjän paikalla ollutkin oli sanonut ladun olevan auki mut sit sieltä tulikin torpeedo.
Miehistönkuljetusajoneuvo edennyt liian hitaasti, pelkääjä halusi et ajetaan alle tai sitten ei ole edes kunnolla katsonut olkansa yli ?
Pahoittelen jos juna tulikin kuskin puolelta kylkeen koska en jaksa lueskella enää treidiä taaksepäin.
Ohjaamossa on ollut kuljettajan lisäksi kaksi muuta varusmiestä. Kaikki kertovat katsoneensa oikealle ja kukaan ei ollut havainnut sieltä tulevaa junaa...ilmeisesti auton nopeus oli niin hidas, että juna joka kulki yli 100km tunnissa ehti tulla vauhdilla siihen kun auto oli juuri poistumassa tasoristeyksestä ja törmäsi auton oikeaan takakulmaan.
Elämä on laiffii

ABC
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4064
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja ABC » To Syys 12, 2019 2:53 am

Gladys on oikeassa, tässä ei nyt joku ole ollut tehtäviensä tasalla. PV:n edustajan mediassa olleista kommenteista päätellen tätä on myös yritetty hänelle selittää, mutta ei vain ole voinut antaa asian olla. Olisivatko sitten omaiset painostaneet, syntipukkia etsien? Ainoa mahdollinen syyllinen on kuljetuksen suunnittelija tai hänen esimiehistönsä, mutta jostain syystä lähdettiin syyttämään varusmiestä ja vieläpä siviilituomioistuimen kautta. Haiskahtaa.
Every ship must sail a world.

maxi
Poliisikoira Rex
Viestit: 556
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja maxi » To Syys 12, 2019 8:31 am

ABC kirjoitti:Gladys on oikeassa, tässä ei nyt joku ole ollut tehtäviensä tasalla. PV:n edustajan mediassa olleista kommenteista päätellen tätä on myös yritetty hänelle selittää, mutta ei vain ole voinut antaa asian olla. Olisivatko sitten omaiset painostaneet, syntipukkia etsien? Ainoa mahdollinen syyllinen on kuljetuksen suunnittelija tai hänen esimiehistönsä, mutta jostain syystä lähdettiin syyttämään varusmiestä ja vieläpä siviilituomioistuimen kautta. Haiskahtaa.
Alunperin tästä ei ollut tulossa syyttäjälle juttua kun tehtiin syyttämättäjättämispäätös. Kansalaiselta on tullut vaatimus, että asia on otettava uuteen käsittelyyn ja apulaisvaltakunnansyyttäjä niin teki maaliskuussa.
Lieneekö ollut joku omaisista tai joku muu asiaan jollain tavalla liittyvä henkilö.

Käsienpesu vaikuttaa olevan useilla tahoilla asian suhteen ja pesuvettä ollaan kaatamassa kuljettajana toimineen varusmiehen niskaan.Haiskahtaa minunkin mielestä.
Elämä on laiffii

Aizerbaidzan
Fitz ratkaisee
Viestit: 6366
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan » To Syys 12, 2019 2:53 pm

Syyttäjä heltyi hieman - hän on valmis siihen, että syytetty syytteiden läpimennessäkin jätettäisiin vaille rangaistusta.

Yle kirjoitti:https://yle.fi/uutiset/3-10966024

Syyttäjä ei enää vaadi puolustusvoimien ajoneuvon kuljettajalle rangaistusta Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta

Kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui syksyllä 2017, kun henkilöjuna törmäsi Puolustusvoimien miehistönkuljetusautoon Skogbyn tasoristeyksessä Raaseporissa.

11.9.2019 klo 14.40 päivitetty 11.9.2019 klo 16.46

Syyttäjä ei enää vaadi puolustusvoimien ajoneuvon kuljettajalle rangaistusta Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta. Syyttäjä katsoo, että vaikka mies todettaisiin syylliseksi rikoksiin, hänet voitaisiin jättää tuomitsematta rangaistukseen.

Lähinnä se kun mietin tämän henkilön ikää, olosuhteita, julkisuutta, kaikki tämä olisi aikamoinen taakka kenelle tahansa. Kokonaisuutena siinä on rangaistusta jo tarpeeksi. Hän on ensin saanut syyttämättäjättämispäätöksen ja sitten todetaan, että nostetaankin syyte, näillä asioilla oli suurin vaikutus tähän päätökseen, sanoo syyttäjä Marianna Semi.

Raaseporissa kaksi vuotta sitten sattuneen tasoristeysonnettomuuden käsittely alkoi Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa maanantaina 9. syyskuuta.

Syyttäjä vaati aikaisemmin tuntuvaa sakkorangaistusta tai ehdollista vankeutta miehelle, joka kuljetti Puolustusvoimien kuorma-autoa Raaseporissa sattuneessa tasoristeysonnettomuudessa.

Kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui syksyllä 2017, kun henkilöjuna törmäsi Puolustusvoimien miehistönkuljetusautoon Skogbyn tasoristeyksessä Raaseporissa.

Kuorma-autoa kuljettanutta varusmiestä syytetään kolmesta kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sekä palvelusrikoksesta.

Kihlakunnansyyttäjä oli aiemmin päättänyt, että tapauksesta ei nosteta syytteitä. Apulaisvaltakunnansyyttäjä kuitenkin kumosi päätöksen keväällä.

Vastaa Viestiin