Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvojat: Raid, Moderaattorit

ANDYROM
Sammakkoprofessori
Viestit: 405
Liittynyt: La Elo 15, 2009 10:02 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja ANDYROM » Pe Loka 27, 2017 9:08 pm

Kantani on se, että ei tasoristeysonnettomuudessa ole muita syyllisiä kuin kuljettaja. Jos onnettomuus sattuu, siinä on pelattu venäläistä rulettia.
Tietysti on sitten toinen asia, mihin valtio hassaa esimerkiksi autoveroista kertyneitä rahoja jne, en viitsi mainita ettei tule VP-pol. hengittämään niskaan.

damfin
C.S.I. -tasolla
Viestit: 2618
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin » Pe Loka 27, 2017 9:12 pm

CharlesBronson kirjoitti:
Tuomion Pasuuna kirjoitti:Olisihan aivan mahdollista että juna olisi havaittu mutta vaikka liukkauden takia jarrutus mennyt pitkäksi.
No eikös se jarrutus olisi vienyt siinä tapauksessa mehtään, eikä junan keulaan?

Jos nyt olet yhtään kartalla.
Ei siinä tiessä mutkaa ole vaikka viistottain radan kanssa risteääkin, eli miksi se jarrutus olisi metsään vienyt?
Yritin tähän allekirjoitusta, mutta kuulakärkikynä naarmutti näytön, ja tussilla tehty jäi tuohon näytölle eikä näy viesteissä...

Avatar
Tuomion Pasuuna
Sherlock Holmes
Viestit: 3388
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna » Pe Loka 27, 2017 10:52 pm

Otsikot suunnitellaan yleensä sillä tavalla, että ne antavat infoa henkilölle, jolla ei ole täydellistä käsitystä tilanteesta. Jos lukija tietäisi jo tapahtumasta kaiken, niin miksi hän ostaisi lehden?

Chili
Matlock
Viestit: 829
Liittynyt: To Elo 04, 2011 9:31 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Chili » La Loka 28, 2017 3:12 pm

Ryhmä, joka kehitti jääkäreille turvaistuimet Puolustusvoimien kalustoon ja sai ne käyttöön ansaitsee tunnustuksen merkittävästä saavutuksesta.

Juna tulee kylkeen 100 km/h ja yksi sotilaista ei edes loukkaantunut!

Avatar
Luupää
Sherlock Holmes
Viestit: 3505
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut

Viesti Kirjoittaja Luupää » La Loka 28, 2017 3:39 pm

Luupää kirjoitti:'
Savon Sanomissa on oikein esittelyartikkeli Masista - varustettuna Pasin kuvalla! :mrgreen:

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kola ... vo/1060438

Vaihtavat foton varmaan tuota pikaa.
Nyt on kuvassa sentään Sisu A2045, mutta artikkelissa kirjoitetaan edelleen Masista ja kerrotaan sellaisen olleen osallisena kolarissa, kun muun Suomen mediat ovat oikaisseet tuon virheellisen ensitiedon ajat sitten. Ee oo heleppoo Savommualla...
Kun linkität niin kopioi teksti samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.

URSA
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4331
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja URSA » La Loka 28, 2017 4:11 pm

Linkki iltalehden videoon, jossa tasoristeystä on kuvattu ilmasta monesta suunnasta.
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 1460816605

Ymmärtääkö tuossa välttämättä, miten vinosti rata kulkee tien ylitse? Jos paikka ei ole ollut kuljettajalle tuttu, onko hän voinut lumipyryssä katsoa yksinkertaisesti hieman väärään suuntaan, olettaen radan kulkevan suorempaan tien ylitse? Jos apukuskin paikalla istuneet kaksi varusmiestä olisivat tienneet, kuinka vaarallinen tasoristeys on, eivätkö hekin olisi tähyilleet tuleeko radalla junaa? Onko tien laidassa ennen rataa edes liikennemerkkiä varoittamassa vaarallisesta risteyksestä tai muusta vaarasta, vaikka tasoristeyksen onnettomuusriski on luokkaa 5?

Villi veikkaus - menehtyneet varusmiehet olivat juuri ne, jotka sattumalta istuivat siinä kohtaa lavaa, johon juna törmäsi. Turvavöistä tuskin oli mitään apua siinä vaiheessa.

Avatar
Rescuer
Sherlock Holmes
Viestit: 3359
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer » La Loka 28, 2017 5:50 pm

Nuo ilmakuvat antavat yleensä täysin väärän kuvan näkyvyydestä.
Tämä kuva on otettu intin kuorma-auton tulosuunnasta junan tulosuuntaan päin.
skogby2.jpg
skogby2.jpg (227.25 KiB) Katsottu 4137 kertaa
Vajaa kaksi kuukautta ennen onnettomuutta tuo tasoristeys oli tarkastettu ja todettu näkyvyys riittäväksi.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

Avatar
Gladys
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4139
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Gladys » La Loka 28, 2017 6:21 pm

Madeline_Poel kirjoitti:Onko noissa armeijan kuorma-autoissa poppivehkeitä?
...
Jossain luki että harjoituksissa tms., ei varusmiehillä saa luuri olla mukana tai ainakaan päällä.
On poppivehkeet autoissa ja niitä myös käytetään. Ja on puhelimet mukana myös harjoituksissa ja leireillä, ja päällä ja käytössä niin paljon kuin mahdollista (luvalla ja ilman lupaa). Tämä siis yleisenä tietona, ei niin että liittäisin niitä millään tavoin tähän tapahtumaan.

Veikkaisin, että tässä on taas kyse monen tekijän yhteissummasta, monista onnettomista sattumuksista, jotka johtivat järkyttävään lopputulokseen. Huono keli, myöhässä oleva juna, huonosti havaittavissa oleva jo aiemmin vaaralliseksi todettu tasoristeys, junan tulosuunta takaviistosta, ehkä ulkopaikkakuntalainen aluetta tuntematon kuski, ehkä auton koppi, joka suojaa yllättävän tehokkaasti ulkomaailman ääniltä, harjoitusten jäljiltä kenties väsyneet pojat (kuskien 6 tunnin lepo ei tarkoita sitä, että ollaan oikeasti levänneitä ja virkeitä), jne. jne. Yhtä syytä tai syyllistä tähän tuskin löydetään, ja hyvä niin.

Voimia omaisille, voimia loukkaantuneille, erityisesti sille kuskille, voimia junan kuljettajalle ja kaikille turmassa mukana olleille. Pitkä taival edessä.
Nolite te bastardes carborundorum

URSA
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4331
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja URSA » La Loka 28, 2017 7:21 pm

Rescuer kirjoitti:Nuo ilmakuvat antavat yleensä täysin väärän kuvan näkyvyydestä.
Tämä kuva on otettu intin kuorma-auton tulosuunnasta junan tulosuuntaan päin.
skogby2.jpg
Vajaa kaksi kuukautta ennen onnettomuutta tuo tasoristeys oli tarkastettu ja todettu näkyvyys riittäväksi.
Kuvasta puuttuu ainoastaan vaakasuoraan satava lumipyry, lumen peittämä maa ja rata, lokakuinen aamuhämärä, auton rakenteita, satavan lumen takia kenties vähän luminen sivuikkuna ja kaksi vieressä istunutta varusmiestä. Sekä valkoinen kiskobussin etuosa lumipyryn keskellä kymmenien metrien päässä. (Onko radassa todella mutka siinä kohdassa? Minne kiskobussin etuvalo on suuntautunut, jos se on ollut tulossa mutkassa?) Silloin näkymä olisi sama jonka kuljettaja näki. Vai unohdinko jotakin?

Avatar
Rescuer
Sherlock Holmes
Viestit: 3359
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer » La Loka 28, 2017 8:08 pm

^No tuo kuva onkin siitä tarkastusraportista, ja näkyvyys on sen mukaan riittävä kun juna on näkyvissä 10 sekunttia.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

mikko1979
Neuvoja-Jack
Viestit: 282
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 5:09 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja mikko1979 » Su Loka 29, 2017 12:10 am

Rescuer kirjoitti:Tuolla radallahan ei hirveästi liikennettä ole, seitsemän edes takaista taajamajunaa ja kymmenen tavarajunaa vuorokaudessa.
Tuon taajamajunan olisi pitänyt olla onnettomuuspaikkaa seuraavalla seisakkeella 8:51. Hätäpuhelun alkamisaika oli 8:01, eli joko tuo taajamajuna oli aikataulusta myöhässä tai hätäpuhelun alkamisessa oli kymmenen minuutin viive. Mikä taas ei ole uskottavaa, koska perässä on tullut muita puolustusvoimien ajoneuvoja ja hälytys veturistakin on todennäköisesti lähtenyt hyvin nopeasti.

Tuo vähäinen liikennemäärä on voinut vaikuttaa osaltaan onnettomuuteen; UudPr on voinut suunnitella moottorimarssin niin, että tasoristeyksen kohdalla oltaisiin vasta junan mentyä. Kuljettajalla on voinut olla tuo tiedossa, on saattanut ajaa tuosta useamman kerraan ja mennä tällä kertaa samalla asenteella kuin paikallisetkin, eli ei tuosta eilenkään tähän aikaan junaa tullut.
Jokunen aika sitten pyöri ainakin radiossa mainoskamppanja, jossa muistutettiin että vaarallisin tasoristeys on se tuttu tasoristeys...

Aikataulun mukaan piti olla Tammisaaren jälkeen seuraavalla seisakkeella kello 7.50 ja lähteä sieltä matkaan kello 7.51. Lähtö oli aikataulun mukaan kello 7.30, mutta lähtö venyi odotettavan junan takia ja juna pääsi matkaan kello 7.37. Dragsvikiin tultiin kello 7.47 ja matka jatkui kello 7.48. Tammisaareen tultiin kello 7.49, tosin epäilen tässä virhettä, sillä tuskin minuutissa olivat seuraavalla seisakkeella., luultavasti tuloaika on 7.53. Sieltä lähdön kellonaikaa ei ole, mutta tuskin minuuttia kauempaa olivat, seuraava paikka olisi ollut Skogby, mutta matka päättyi ennen sitä tasoristeysonnettomuuteen armeijan kuorma-auton kanssa. Katsoin edellisen päivän aikataulua ja sen mukaan matka Tammisaaresta Skogbyyn oli noin 8 minuuttia.

jaskari
Alokas
Viestit: 30
Liittynyt: La Heinä 01, 2017 6:46 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja jaskari » Su Loka 29, 2017 1:19 pm

mikko1979 kirjoitti:
Rescuer kirjoitti:Tuolla radallahan ei hirveästi liikennettä ole, seitsemän edes takaista taajamajunaa ja kymmenen tavarajunaa vuorokaudessa.
Tuon taajamajunan olisi pitänyt olla onnettomuuspaikkaa seuraavalla seisakkeella 8:51. Hätäpuhelun alkamisaika oli 8:01, eli joko tuo taajamajuna oli aikataulusta myöhässä tai hätäpuhelun alkamisessa oli kymmenen minuutin viive. Mikä taas ei ole uskottavaa, koska perässä on tullut muita puolustusvoimien ajoneuvoja ja hälytys veturistakin on todennäköisesti lähtenyt hyvin nopeasti.

Tuo vähäinen liikennemäärä on voinut vaikuttaa osaltaan onnettomuuteen; UudPr on voinut suunnitella moottorimarssin niin, että tasoristeyksen kohdalla oltaisiin vasta junan mentyä. Kuljettajalla on voinut olla tuo tiedossa, on saattanut ajaa tuosta useamman kerraan ja mennä tällä kertaa samalla asenteella kuin paikallisetkin, eli ei tuosta eilenkään tähän aikaan junaa tullut.
Jokunen aika sitten pyöri ainakin radiossa mainoskamppanja, jossa muistutettiin että vaarallisin tasoristeys on se tuttu tasoristeys...

Aikataulun mukaan piti olla Tammisaaren jälkeen seuraavalla seisakkeella kello 7.50 ja lähteä sieltä matkaan kello 7.51. Lähtö oli aikataulun mukaan kello 7.30, mutta lähtö venyi odotettavan junan takia ja juna pääsi matkaan kello 7.37. Dragsvikiin tultiin kello 7.47 ja matka jatkui kello 7.48. Tammisaareen tultiin kello 7.49, tosin epäilen tässä virhettä, sillä tuskin minuutissa olivat seuraavalla seisakkeella., luultavasti tuloaika on 7.53. Sieltä lähdön kellonaikaa ei ole, mutta tuskin minuuttia kauempaa olivat, seuraava paikka olisi ollut Skogby, mutta matka päättyi ennen sitä tasoristeysonnettomuuteen armeijan kuorma-auton kanssa. Katsoin edellisen päivän aikataulua ja sen mukaan matka Tammisaaresta Skogbyyn oli noin 8 minuuttia.
Itse en paikallisia ole enkä edes läheltä mutta mitä mapsista katsoo, niin Dragsvikistä Tammisaareen ei ole kuin muutama kivenheitto joten siksi siirtymä noin nopea kenties?

Avatar
Rescuer
Sherlock Holmes
Viestit: 3359
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer » Su Loka 29, 2017 2:11 pm

^2.9km rataa pitkin tietää kertoa nuo junista kertovat sivustot. Radan suurinta sallittua nopeutta ajaen tuohon menisi 1min 27s, kiihdytyksineen ja jarrutuksineen todennäköisesti 3min on todellisuus.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

MohammedMohammed
Lovejoy
Viestit: 1707
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 4:49 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja MohammedMohammed » Su Loka 29, 2017 10:04 pm

Rescuer kirjoitti:Tuo vähäinen liikennemäärä on voinut vaikuttaa osaltaan onnettomuuteen; UudPr on voinut suunnitella moottorimarssin niin, että tasoristeyksen kohdalla oltaisiin vasta junan mentyä. Kuljettajalla on voinut olla tuo tiedossa, on saattanut ajaa tuosta useamman kerraan ja mennä tällä kertaa samalla asenteella kuin paikallisetkin, eli ei tuosta eilenkään tähän aikaan junaa tullut.
Jokunen aika sitten pyöri ainakin radiossa mainoskamppanja, jossa muistutettiin että vaarallisin tasoristeys on se tuttu tasoristeys...
No luulisi, että varusmiehetkin ymmärtävät, kun henkilönkuljetus auto sutii ja vaakasuoraan tulee lunta, ettei junakaan liiku aikataulussa.
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg

Avatar
Tuomion Pasuuna
Sherlock Holmes
Viestit: 3388
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna » Ma Loka 30, 2017 12:46 am

Ei kai niillä varusmiehillä mitään tasoristeyksen juna-aikataulua ole mukana tai muutenkaan mitään hajua siitä, milloin siitä on juna odotettavissa?

Vastaa Viestiin