Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

ANDYROM
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: La Elo 15, 2009 10:02 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

Kantani on se, että ei tasoristeysonnettomuudessa ole muita syyllisiä kuin kuljettaja. Jos onnettomuus sattuu, siinä on pelattu venäläistä rulettia.
Tietysti on sitten toinen asia, mihin valtio hassaa esimerkiksi autoveroista kertyneitä rahoja jne, en viitsi mainita ettei tule VP-pol. hengittämään niskaan.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10654
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

CharlesBronson kirjoitti:
Tuomion Pasuuna kirjoitti:Olisihan aivan mahdollista että juna olisi havaittu mutta vaikka liukkauden takia jarrutus mennyt pitkäksi.
No eikös se jarrutus olisi vienyt siinä tapauksessa mehtään, eikä junan keulaan?

Jos nyt olet yhtään kartalla.
Ei siinä tiessä mutkaa ole vaikka viistottain radan kanssa risteääkin, eli miksi se jarrutus olisi metsään vienyt?
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Otsikot suunnitellaan yleensä sillä tavalla, että ne antavat infoa henkilölle, jolla ei ole täydellistä käsitystä tilanteesta. Jos lukija tietäisi jo tapahtumasta kaiken, niin miksi hän ostaisi lehden?
Chili
Jane Marple
Viestit: 1003
Liittynyt: To Elo 04, 2011 9:31 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Chili »

Ryhmä, joka kehitti jääkäreille turvaistuimet Puolustusvoimien kalustoon ja sai ne käyttöön ansaitsee tunnustuksen merkittävästä saavutuksesta.

Juna tulee kylkeen 100 km/h ja yksi sotilaista ei edes loukkaantunut!
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3851
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa, useita kuollut

Viesti Kirjoittaja Luupää »

Luupää kirjoitti:'
Savon Sanomissa on oikein esittelyartikkeli Masista - varustettuna Pasin kuvalla! :mrgreen:

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kola ... vo/1060438

Vaihtavat foton varmaan tuota pikaa.
Nyt on kuvassa sentään Sisu A2045, mutta artikkelissa kirjoitetaan edelleen Masista ja kerrotaan sellaisen olleen osallisena kolarissa, kun muun Suomen mediat ovat oikaisseet tuon virheellisen ensitiedon ajat sitten. Ee oo heleppoo Savommualla...
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11388
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja URSA »

Linkki iltalehden videoon, jossa tasoristeystä on kuvattu ilmasta monesta suunnasta.
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 1460816605

Ymmärtääkö tuossa välttämättä, miten vinosti rata kulkee tien ylitse? Jos paikka ei ole ollut kuljettajalle tuttu, onko hän voinut lumipyryssä katsoa yksinkertaisesti hieman väärään suuntaan, olettaen radan kulkevan suorempaan tien ylitse? Jos apukuskin paikalla istuneet kaksi varusmiestä olisivat tienneet, kuinka vaarallinen tasoristeys on, eivätkö hekin olisi tähyilleet tuleeko radalla junaa? Onko tien laidassa ennen rataa edes liikennemerkkiä varoittamassa vaarallisesta risteyksestä tai muusta vaarasta, vaikka tasoristeyksen onnettomuusriski on luokkaa 5?

Villi veikkaus - menehtyneet varusmiehet olivat juuri ne, jotka sattumalta istuivat siinä kohtaa lavaa, johon juna törmäsi. Turvavöistä tuskin oli mitään apua siinä vaiheessa.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Nuo ilmakuvat antavat yleensä täysin väärän kuvan näkyvyydestä.
Tämä kuva on otettu intin kuorma-auton tulosuunnasta junan tulosuuntaan päin.
skogby2.jpg
skogby2.jpg (227.25 KiB) Katsottu 6365 kertaa
Vajaa kaksi kuukautta ennen onnettomuutta tuo tasoristeys oli tarkastettu ja todettu näkyvyys riittäväksi.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Madeline_Poel kirjoitti:Onko noissa armeijan kuorma-autoissa poppivehkeitä?
...
Jossain luki että harjoituksissa tms., ei varusmiehillä saa luuri olla mukana tai ainakaan päällä.
On poppivehkeet autoissa ja niitä myös käytetään. Ja on puhelimet mukana myös harjoituksissa ja leireillä, ja päällä ja käytössä niin paljon kuin mahdollista (luvalla ja ilman lupaa). Tämä siis yleisenä tietona, ei niin että liittäisin niitä millään tavoin tähän tapahtumaan.

Veikkaisin, että tässä on taas kyse monen tekijän yhteissummasta, monista onnettomista sattumuksista, jotka johtivat järkyttävään lopputulokseen. Huono keli, myöhässä oleva juna, huonosti havaittavissa oleva jo aiemmin vaaralliseksi todettu tasoristeys, junan tulosuunta takaviistosta, ehkä ulkopaikkakuntalainen aluetta tuntematon kuski, ehkä auton koppi, joka suojaa yllättävän tehokkaasti ulkomaailman ääniltä, harjoitusten jäljiltä kenties väsyneet pojat (kuskien 6 tunnin lepo ei tarkoita sitä, että ollaan oikeasti levänneitä ja virkeitä), jne. jne. Yhtä syytä tai syyllistä tähän tuskin löydetään, ja hyvä niin.

Voimia omaisille, voimia loukkaantuneille, erityisesti sille kuskille, voimia junan kuljettajalle ja kaikille turmassa mukana olleille. Pitkä taival edessä.
All is pretty.
- Andy Warhol
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11388
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja URSA »

Rescuer kirjoitti:Nuo ilmakuvat antavat yleensä täysin väärän kuvan näkyvyydestä.
Tämä kuva on otettu intin kuorma-auton tulosuunnasta junan tulosuuntaan päin.
skogby2.jpg
Vajaa kaksi kuukautta ennen onnettomuutta tuo tasoristeys oli tarkastettu ja todettu näkyvyys riittäväksi.
Kuvasta puuttuu ainoastaan vaakasuoraan satava lumipyry, lumen peittämä maa ja rata, lokakuinen aamuhämärä, auton rakenteita, satavan lumen takia kenties vähän luminen sivuikkuna ja kaksi vieressä istunutta varusmiestä. Sekä valkoinen kiskobussin etuosa lumipyryn keskellä kymmenien metrien päässä. (Onko radassa todella mutka siinä kohdassa? Minne kiskobussin etuvalo on suuntautunut, jos se on ollut tulossa mutkassa?) Silloin näkymä olisi sama jonka kuljettaja näki. Vai unohdinko jotakin?
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

^No tuo kuva onkin siitä tarkastusraportista, ja näkyvyys on sen mukaan riittävä kun juna on näkyvissä 10 sekunttia.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
mikko1979
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 5:09 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja mikko1979 »

Rescuer kirjoitti:Tuolla radallahan ei hirveästi liikennettä ole, seitsemän edes takaista taajamajunaa ja kymmenen tavarajunaa vuorokaudessa.
Tuon taajamajunan olisi pitänyt olla onnettomuuspaikkaa seuraavalla seisakkeella 8:51. Hätäpuhelun alkamisaika oli 8:01, eli joko tuo taajamajuna oli aikataulusta myöhässä tai hätäpuhelun alkamisessa oli kymmenen minuutin viive. Mikä taas ei ole uskottavaa, koska perässä on tullut muita puolustusvoimien ajoneuvoja ja hälytys veturistakin on todennäköisesti lähtenyt hyvin nopeasti.

Tuo vähäinen liikennemäärä on voinut vaikuttaa osaltaan onnettomuuteen; UudPr on voinut suunnitella moottorimarssin niin, että tasoristeyksen kohdalla oltaisiin vasta junan mentyä. Kuljettajalla on voinut olla tuo tiedossa, on saattanut ajaa tuosta useamman kerraan ja mennä tällä kertaa samalla asenteella kuin paikallisetkin, eli ei tuosta eilenkään tähän aikaan junaa tullut.
Jokunen aika sitten pyöri ainakin radiossa mainoskamppanja, jossa muistutettiin että vaarallisin tasoristeys on se tuttu tasoristeys...

Aikataulun mukaan piti olla Tammisaaren jälkeen seuraavalla seisakkeella kello 7.50 ja lähteä sieltä matkaan kello 7.51. Lähtö oli aikataulun mukaan kello 7.30, mutta lähtö venyi odotettavan junan takia ja juna pääsi matkaan kello 7.37. Dragsvikiin tultiin kello 7.47 ja matka jatkui kello 7.48. Tammisaareen tultiin kello 7.49, tosin epäilen tässä virhettä, sillä tuskin minuutissa olivat seuraavalla seisakkeella., luultavasti tuloaika on 7.53. Sieltä lähdön kellonaikaa ei ole, mutta tuskin minuuttia kauempaa olivat, seuraava paikka olisi ollut Skogby, mutta matka päättyi ennen sitä tasoristeysonnettomuuteen armeijan kuorma-auton kanssa. Katsoin edellisen päivän aikataulua ja sen mukaan matka Tammisaaresta Skogbyyn oli noin 8 minuuttia.
jaskari
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 91
Liittynyt: La Heinä 01, 2017 6:46 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja jaskari »

mikko1979 kirjoitti:
Rescuer kirjoitti:Tuolla radallahan ei hirveästi liikennettä ole, seitsemän edes takaista taajamajunaa ja kymmenen tavarajunaa vuorokaudessa.
Tuon taajamajunan olisi pitänyt olla onnettomuuspaikkaa seuraavalla seisakkeella 8:51. Hätäpuhelun alkamisaika oli 8:01, eli joko tuo taajamajuna oli aikataulusta myöhässä tai hätäpuhelun alkamisessa oli kymmenen minuutin viive. Mikä taas ei ole uskottavaa, koska perässä on tullut muita puolustusvoimien ajoneuvoja ja hälytys veturistakin on todennäköisesti lähtenyt hyvin nopeasti.

Tuo vähäinen liikennemäärä on voinut vaikuttaa osaltaan onnettomuuteen; UudPr on voinut suunnitella moottorimarssin niin, että tasoristeyksen kohdalla oltaisiin vasta junan mentyä. Kuljettajalla on voinut olla tuo tiedossa, on saattanut ajaa tuosta useamman kerraan ja mennä tällä kertaa samalla asenteella kuin paikallisetkin, eli ei tuosta eilenkään tähän aikaan junaa tullut.
Jokunen aika sitten pyöri ainakin radiossa mainoskamppanja, jossa muistutettiin että vaarallisin tasoristeys on se tuttu tasoristeys...

Aikataulun mukaan piti olla Tammisaaren jälkeen seuraavalla seisakkeella kello 7.50 ja lähteä sieltä matkaan kello 7.51. Lähtö oli aikataulun mukaan kello 7.30, mutta lähtö venyi odotettavan junan takia ja juna pääsi matkaan kello 7.37. Dragsvikiin tultiin kello 7.47 ja matka jatkui kello 7.48. Tammisaareen tultiin kello 7.49, tosin epäilen tässä virhettä, sillä tuskin minuutissa olivat seuraavalla seisakkeella., luultavasti tuloaika on 7.53. Sieltä lähdön kellonaikaa ei ole, mutta tuskin minuuttia kauempaa olivat, seuraava paikka olisi ollut Skogby, mutta matka päättyi ennen sitä tasoristeysonnettomuuteen armeijan kuorma-auton kanssa. Katsoin edellisen päivän aikataulua ja sen mukaan matka Tammisaaresta Skogbyyn oli noin 8 minuuttia.
Itse en paikallisia ole enkä edes läheltä mutta mitä mapsista katsoo, niin Dragsvikistä Tammisaareen ei ole kuin muutama kivenheitto joten siksi siirtymä noin nopea kenties?
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

^2.9km rataa pitkin tietää kertoa nuo junista kertovat sivustot. Radan suurinta sallittua nopeutta ajaen tuohon menisi 1min 27s, kiihdytyksineen ja jarrutuksineen todennäköisesti 3min on todellisuus.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
MohammedMohammed
Axel Foley
Viestit: 2287
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 4:49 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja MohammedMohammed »

Rescuer kirjoitti:Tuo vähäinen liikennemäärä on voinut vaikuttaa osaltaan onnettomuuteen; UudPr on voinut suunnitella moottorimarssin niin, että tasoristeyksen kohdalla oltaisiin vasta junan mentyä. Kuljettajalla on voinut olla tuo tiedossa, on saattanut ajaa tuosta useamman kerraan ja mennä tällä kertaa samalla asenteella kuin paikallisetkin, eli ei tuosta eilenkään tähän aikaan junaa tullut.
Jokunen aika sitten pyöri ainakin radiossa mainoskamppanja, jossa muistutettiin että vaarallisin tasoristeys on se tuttu tasoristeys...
No luulisi, että varusmiehetkin ymmärtävät, kun henkilönkuljetus auto sutii ja vaakasuoraan tulee lunta, ettei junakaan liiku aikataulussa.
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Ei kai niillä varusmiehillä mitään tasoristeyksen juna-aikataulua ole mukana tai muutenkaan mitään hajua siitä, milloin siitä on juna odotettavissa?
Vastaa Viestiin