Sivu 7/11

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 9:14 am
Kirjoittaja Rescuer
Varusmiehillä tuskin, mutta kantahenkilökunnalla joka moottorimarssin on suunnitellut kyllä. Viimeisimmän tiedon mukaan tuosta menee 14 taajamajunaa ja 7 tavarajunaa vuorokaudessa, tavarajunat pääosin öisin jolloin radalla on vähemmän muuta liikennettä. Tosin varusmiehilläkin on aika hyvin Draksvikin seisakkeen aikataulut tiedossa...

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 10:36 am
Kirjoittaja stalkkeri
Kas kun henkilökuntaa ei velvoiteta tiedottamaan ruuhkistakin.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 12:18 pm
Kirjoittaja Rescuer
stalkkeri kirjoitti:Kas kun henkilökuntaa ei velvoiteta tiedottamaan ruuhkistakin.
Tuohan oli useamman pv:n ajoneuvon moottorimarssi, josta tuo onnettomuusauto oli ensimmäisenä. Noissa kantahenkilökunta määrää ajoreitin, lähtöajan, marssinopeuden jne. Ei noissa varusmiehet itse päätä missä ja milloin ajelevat, kuten eivät yleensä muulloinkaan pv:n alueiden ulkopuolella ajaessaan.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 1:29 pm
Kirjoittaja Tuomion Pasuuna
En ole alan asiantuntija, mutta kuulostaa erikoiselta, että marssisuunnitelmat tahdistettaisiin aina juna-aikataulujen mukaan. Sen luulisi olevan tosi hankalaa. Kun yleensäkinhän toiminta tasoristeyksissä perustuu siihen, että paikan päällä katsotaan onko juna tulossa ja tarvittaessa pysäytetään.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 3:25 pm
Kirjoittaja morbidelli
jkkke kirjoitti:Ilmeisesti 45 asteenkulmassa "takaapäin" on juna tullut, rekanhytistä melkolailla mahdoton nähdä ellei ole tuttupaikka ja osaa katsoa.

Tollaset paikat olis suhthalpoja muuttaa radanylitys paikka 90 asteiseks eli näkee paljon helpommin oikealle ja vasemmalle tulosuunnasta riippumatta, ei oikeasti vaatisi mitään miljoonaa per risteys vaan 2000-10000 euroa jos kolme eri työmiestä käy kaatamassa puut ajamassa maata ja tekemässä ojat ym. Leventää vaan tietä siitä radan vierestä sellaseks että siihen saa auton niin että varmasti näkee.

en voi mitenkään uskoa miten muka maksaa miljoonan laittaa radanylitys paikka turvalliseksi niinkuin aikaisemmissa viesteissä annettiin olettaa,ehkä luin liikanopeasti.. ehkä kannattas valtionkin kilpailuttaa silloinkun siihen on aihetta. Ja vaikka maksaski ni maksetaanhan me suomalaiset autoilijat aika sievonen summa jokavuosi autoveroa ja käyttömaksuja luulis että olis tiet turvallisia, no eihän ne ole...
En usko minäkään. Jos jollekin tuossa lähistöllä asuvalle hemmolle antais miljoonan ja punakeltaisen puomin, se huolehtisi tasoristeyksen turvallisuudesta n. 15v. Työllisyyskin paranisi.

Kun puolustusvoimien ajoneuvot kulkevat saattueessa vastuu turvallisuudesta on saattueen johtajalla. Selvästi tässä tapauksessa on laiminlyöty liikenteenohjaus. Outoa jos vain turma-auton kuski on rikoksesta epäiltynä.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 3:49 pm
Kirjoittaja Tappajanpoika
http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sa ... -vahentaa/

Tasoristeyksen korvaaminen sillalla maksaa puolesta miljoonasta kahteen miljoonaan euroon, joskus kustannukset voivat nousta jopa 3,5 miljoonaan euroon. Puolipuomivarustus maksaa noin 200 000 –  250 000 euroa yhtä tasoristeystä kohti.

Puomin tekemiseenhän kuuluu: puun kaato, sahaus, maalaus, metalliosat, kuljetus jumalan selän taa työmiehetki sinne, automatisointi.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 3:53 pm
Kirjoittaja Rescuer
Tuomion Pasuuna kirjoitti:En ole alan asiantuntija, mutta kuulostaa erikoiselta, että marssisuunnitelmat tahdistettaisiin aina juna-aikataulujen mukaan. Sen luulisi olevan tosi hankalaa. Kun yleensäkinhän toiminta tasoristeyksissä perustuu siihen, että paikan päällä katsotaan onko juna tulossa ja tarvittaessa pysäytetään.
Tuon tasoristeyksen kanssa niitä ei tarvitse paljoa tahdistaa, siitä kun menee juna noin tunnin välein. Käyttävät tuota tasoristeystä sen verran usein, että pyrkivät siihen etteivät siinä joutuisi pysähtymään vaan pääsisivät yhtenä letkana yli.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 4:01 pm
Kirjoittaja Rescuer
Tappajanpoika kirjoitti:http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sa ... -vahentaa/

Tasoristeyksen korvaaminen sillalla maksaa puolesta miljoonasta kahteen miljoonaan euroon, joskus kustannukset voivat nousta jopa 3,5 miljoonaan euroon. Puolipuomivarustus maksaa noin 200 000 –  250 000 euroa yhtä tasoristeystä kohti.

Puomin tekemiseenhän kuuluu: puun kaato, sahaus, maalaus, metalliosat, kuljetus jumalan selän taa työmiehetki sinne, automatisointi.
Eli tuo nykyinen junien kulunvalvontajärjestelmä on laskenut hintaa, muutama vuosi sitten vielä uutisointiin hinnaksi 900000-1000000. Hyvä vain jos hinnat ovat laskeneet.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 4:08 pm
Kirjoittaja MohammedMohammed
Miksi siihen pitäisi puomi laittaa? Molemmin puolin vedetään hieman piuhaa ja sensorit, jotka näyttävät lähestyvän junan. Jos juna lähestyy niin ylityspaikalle syttyy punainen valo, kun sensorit eivät havaitse mitään palaa vihreä valo.

Yksinkertaista ja halpaa.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 4:59 pm
Kirjoittaja Chili
Mihin Puolustusvoimissa on kiire; odottamaan.

Olisiko turvallinen, valvotun radanylityspaikan käyttäminen ollut kohtuuton uhraus? Ehkä siinä olisi 3 minuuttia pidempään mennyt.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 5:23 pm
Kirjoittaja URSA
https://yle.fi/uutiset/3-9907750
Poliisi tutkii, kuinka kauas Raaseporin turmapaikalla näki – vakavasti loukkaantuneita ei voida vielä kuulla

Poliisi aikoo tällä viikolla kuulustella autosaattueessa seuraavana tulleen auton varusmiehiä. Näkyvyysolosuhteista tehdään rekonstruktio.

30.10.2017 klo 15:15

Raaseporin onnettomuudessa vakavasti loukkaantuneita ei ole vielä päästy kuulemaan näiden terveydentilan takia. Henkilöjunan ja puolustusvoimien ajoneuvon yhteentörmäyksessä viime viikolla kuoli neljä ihmistä.

Vakavasti loukkaantui armeijan auton kuljettaja sekä kolme auton lavalla kyydissä ollutta varusmiestä. Kaikki neljä vakavasti loukkaantunutta ovat vielä Töölön sairaalassa.

Tutkintaa johtava komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisista sanoo, että vakavasti loukkaantuneille annetaan vielä aikaa toipua. Kuulustelut aloitetaan vasta, kun heidän tilansa on tarpeeksi vakaa.

– Käsitykseni mukaan osaa pidetään ilmeisesti vielä jonkin näköisessä nukutuksessa. Me emme saa yksityiskohtaisia tietoja, kun lääkärit vetoavat salassapitovelvollisuuteen, Kantola kertoo.

Tällä viikolla on tarkoitus kuulustella turma-auton takana autosaattueessa seuraavana ajaneen auton kuljettajanhytissä istuneita varusmiehiä. Onnettomuudessa olleen auton takana ajoi neljä muuta puolustusvoimien ajoneuvoa.

Tutkintaa jatketaan muun muassa onnettomuushetken näkyvyysolosuhteiden rekonstruktoinnilla.

Viime viikolla poliisi puhutti alustavasti yhtä onnettomuusauton hytissä ollutta, lievemmillä vammoilla selvinnyttä varusmiestä. Varusmies kertoi, että junan tulo oli tullut yllätyksenä; mikään ei ollut viitannut sen tulemiseen.
Näkyvyysolosuhteet ovat nyt poliisin mielenkiinnon kohteena. Jos radassa todella on kiskobussin tulosuunnassa mutka, se vaikuttaa jo paljon junan näkyvyyteen etenkin lumipyryssä. Oliko kuljettajalla todella 10 sekuntia aikaa huomata kiskobussi?

Rivien välistä voi lukea, että onnettomuusauton kuljettaja saattaa olla vielä nukutettuna.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 10:51 pm
Kirjoittaja työn sankari
Rescuer kirjoitti:
stalkkeri kirjoitti:Kas kun henkilökuntaa ei velvoiteta tiedottamaan ruuhkistakin.
Tuohan oli useamman pv:n ajoneuvon moottorimarssi, josta tuo onnettomuusauto oli ensimmäisenä. Noissa kantahenkilökunta määrää ajoreitin, lähtöajan, marssinopeuden jne. Ei noissa varusmiehet itse päätä missä ja milloin ajelevat, kuten eivät yleensä muulloinkaan pv:n alueiden ulkopuolella ajaessaan.
Ei isojen autojen kanssa ajella missä ja milloin sattuu mutta sen verta täsmennän että varusmiehet ajavat myös henkilöautoilla hyvin monenlaisia pv:n ajoja ja useasti niihin liittyy esim. virkaa tekevien vientiä illanviettoihin/tilaisuuksiin/lentokentälle ja tällöin on auton kanssa usein useitakin tunteja aikaa kuluttaa miten ja missä lystää.

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ke Marras 15, 2017 2:46 pm
Kirjoittaja ktaina
Onnettomuus­tutkintakeskus: Raaseporin turmaristeys suljettava. OTKESin mukaan tasoristeys on suljettava välittömästi liikenteeltä, kunnes olosuhteita on parannettu.
Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) esittää Raaseporissa sijaitsevaa Skogbyn tasoristeystä suljettavaksi toistaiseksi. OTKESin mukaan tasoristeystä ei pitäisi käyttää ennen kuin sen turvallisuutta on parannettu.
Tutkijat havaitsivat Skogbyn tasoristeyksen olevan erityisen vaarallinen.

Tutkijoiden mukaan tien ja radan välinen kohtauskulma on liian pieni. Tien ja radan kohtauskulmaksi mitattiin 43 astetta, kun virallisten määräysten mukaan kohtauskulman tulee olla vähintään 58,5 astetta. Yleensä kohtauskulma on 72–90 astetta.

Tutkinnassa todettiin myös, että idästä tasoristeystä lähestyttäessä ns. näkemäalue on liian pieni. Turmaristeyksen näkemäalue on kahdeksan metrin päässä risteyksestä 480 metriä, vaikka sen pitäisi olla 720 metriä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005450062.html

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ke Marras 15, 2017 3:00 pm
Kirjoittaja On Anoi Kaa
Luokitus oli 5 kymmenportaisella asteikolla, silti jää lukuisia 6- ja 7-luokiteltuja risteyksiä. Tehdäänkö niille mitään vai odotellaanko, että rysähtää ja 200km/h kulkeva matkustajajuna luikertelee pitkin tienoota kuin käärme?

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Lähetetty: Ke Marras 15, 2017 3:02 pm
Kirjoittaja Miss_Millhone
Eikös tuo ollut tarkastettu turvalliseksi juuri pari kk aiemmin? Ja nyt se ei olekaan virallisten määräysten mukainen?