Muistisairaalta yritettiin laskuttaa yli 2000€ ylimääräistä
Lähetetty: Ti Touko 28, 2019 12:35 pm
Järvenpääläisvanhukselta yritettiin laskuttaa yli 2 600 euroa muutaman tunnin viemärihuollosta – Toimitusjohtaja perustelee näin 2 400 euron hinnanalennusta.
https://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/ ... man-tunnin
https://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/ ... man-tunnin
Keski-Uusimaa logo
PAIKALLISET
16.5.2019 06.00
Järvenpääläisvanhukselta yritettiin laskuttaa yli 2 600 euroa muutaman tunnin viemärihuollosta – Toimitusjohtaja perustelee näin 2 400 euron hinnanalennusta
Järvenpääläisvanhuksen talon viemäreiden huolto oli tulla kalliiksi. Arkistokuva. Satu Jalo
Järvenpään kaupungin kotihoidossa työskentelevä lähihoitaja Helena Jaakkola kirjoitti Keski-Uusimaan yleisönosastolla (K-U 15.5.) olevansa huolissaan siitä, kuinka yksin kotona asuvia ja varsinkin muistisairaita vanhuksia huijataan kotimyyntiremonteilla.
Jaakkolalla on tästä omakohtaista kokemusta. Muistisairas järvenpääläinen näytti hädissään viemäreiden puhdistamisesta syntynyttä yli 2 600 euron laskua Jaakkolalle, joka on hänen omahoitajansa.
Jaakkola soitti laskun lähettäneeseen firmaan.
– En tiennyt, mitä talossa oli tehty, koska laskuun ei sitä oltu merkitty, eikä myöskään eritelty työn tai tarvikkeiden osuutta.
Yrityksessä yritettiin ensin perustella yli 2 600 euron laskua parin tunnin työstä erikoisauton käynnillä. Jaakkola tiesi kertoa, ettei mitään erikoisautoa kohteessa ole käynyt.
– Heti puhelimessa pahoiteltiin, että laskun summa oli väärin ja he lupasivat lähettää uuden, 600 euron, laskun. Sanoin, että keskustelen asiasta vielä asiakkaan ja hänen omaisensa kanssa.
Puhuttuaan putkialan yrityksessä laskutusta hoitavan tuttavansa kanssa Jaakkola tuli lopulta siihen tulokseen, että 600 euroakin on liikaa parin tunnin työstä. Hän lähetti viemäreiden puhdistamisesta laskuttaneeseen yritykseen sähköpostin, että asiakas suostuu maksamaan 200 euroa yrityksen palveluista.
Viemäreiden puhdistamisesta vastanneen Pohjolan LVIturvan toimitusjohtaja Juhana Kilpeläinen hyväksyi asiakkaan 200 euron esityksen.
– Tässä tapauksessa olin valmis sopimaan asiakkaalle sopivan hinnan, koska olimme toimineet omien ohjeidemme vastaisesti. Eli maksoimme niin sanotut oppirahat, Kilpeläinen sanoo.
Hän sanoo yrityksensä myyjien noudattavan eettisiä ohjeita, jotka muun muassa kieltävät kaupanteon muistisairaan ihmisen kanssa.
– Arvion tekee myyjä. Tässä tapauksessa myyjä on ollut nuori ja arvio on mennyt valitettavasti pieleen. Muistisairaus ei välttämättä ilmene lyhyessä keskustelussa.
Hän sanoo, että Järvenpään tapauksessa kyseessä on harmillinen yksittäistapaus, eikä laskuista reklamoida usein. Jos muistisairauden varjolla halutaan hinnanalennusta, voi yritys vaatia sairaudesta lääkärintodistusta.
Järvenpään tapauksessa sitä ei kuitenkaan Kilpeläisen mukaan tarvittu, koska ilmoituksen asiakkaan muistisairaudesta teki tämän omahoitaja.
2 600 euron laskua asiakkaan mukaan kahdessa tunnissa tehdystä työstä Kilpeläinen perustelee näin.
– Meidän järjestelmän mukaan kohteen arvioitu asennusaika on puoli päivää ja tuntiraportoinnin mukaan siellä on oltu 3,5 tuntia. Lisäksi siihen kuuluvat ajot ja kohteeseen liittyvät mahdolliset tukku- tai varastokäynnit.
Kilpeläisen Keski-Uusimaalle esittämässä laskussa työn osuus on 2 096 euroa ja tarvikkeiden 524 euroa.
Kilpeläisen mukaan normaali viemärihuollon hinta on 1 500–3 000 euroa riippuen toimitussisällöstä. Aikaa siihen menee 1–2 päivää.
– Huollossa viemärit puhdistetaan huuhtelemalla ja niistä voidaan vaihtaa esimerkiksi hajulukot, hän kuvaa yrityksensä tekemiä viemärihuoltoja.