Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2648
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Luumäen jenkkiauto- ja moottoripyörätapahtuman järjestäjä luonnehti seuruetta mukaviksi normaaleiksi ihmisiksi. Pitkän päivän aikana nautittu alkoholi on varmastikin pääsyyllinen tähän tragediaan. Auton parkkeeraus liian keskelle ts. tilaa olisi ollut reilusti pientareella on toinen osatekijä. Se, olisiko rekkakuski voinut tehdä jotain vallitsevissa olosuhteissa tullaan ilmeisesti selvittämään rekonstruktion avulla. Nyt tiedetyn perusteella on melko varmaa että kokematon kuski on sammuttanut automobiilin ja takavalot eivät ole palaneet sitäkään vähää mitä tuon ajan jenkeissä yleensäkään.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
JosefMengele

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja JosefMengele »

Tietysti rekkakuskin vika, ehdollisel ja pienil sakoilla selviää.
Avatar
reijoreipas
Jack Bauer
Viestit: 907
Liittynyt: Ti Helmi 26, 2013 7:11 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja reijoreipas »

Hawthorne kirjoitti: Varmaan siinä kortissa on enemmän aakkosia kuin sinä osaat luetella.
Ja edelleen, ajoneuvo on voitava pysäyttää tien näkyvällä osalla. Jos sä kolaroit missä tahansa väärin pysäköityyn autoon niin se on sun vika.
Mutta pitäisi myös osata lukea, jotta tietää pykälät.
Seuraava lainaus on jo kertaalleen postattu tähän ketjuun.
Näkyvyys ja nopeus. Tieliikennelain 23 §:n 1 momentin mukaan ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi – toisin sanoen sellaiseksi, että ajoneuvo voidaan pysäyttää sen pituisella matkalla, joka ajoneuvon ­omien valojen valaisemana kulloinkin on esteetön.

Sääntöä tulkitaan ajoittain termiä ”ajoradan näkyvällä osalla” korostaen. Näkyvyys ja ennalta arvattavuus liittyvät yhteen. Kysymys on myös siitä, millaisia esteitä tiellä voidaan ylipäätään kohtuudella olettaa olevan. Kuljettaja saa luottaa siihen, ettei kukaan ole pimeällä tiellä nukkumassa tai kävele pimeällä tiellä keskellä ajorataa tummissa vaatteissa ilman heijastinta.

Korkeimman oikeuden ratkaisussa KKO 1964-II-119 henkilö oli maannut juopuneena talvella pimeän aikana maantiellä. Auton kuljettaja ei paikalla olleen tien kaarteen ja kaarteessa vastaan tulevan auton vuoksi käyttämiensä lähivalojen valaisemalla tiellä ollut havainnut tiellä maannutta niin hyvissä ajoin, että auton kuljettaja, jonka ei ollut näytetty saapuneen tien kaarteeseen liian suurella ajonopeudella, olisi voinut välttää vahingon. Maantiellä maannut henkilö oli menehtynyt yliajon seurauksena. Henkilön makaaminen tiellä ei ollut kuljettajalle ennalta arvattavaa.
Lamminsuo
Nikke Knakkertton
Viestit: 164
Liittynyt: Su Elo 21, 2016 12:25 am

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Lamminsuo »

Hauki kirjoitti:Edellisellä sivulla olevassa Iltasanomien videopätkässä näkyy, että rekkahan on tullut kaarteen takaa, kaipa se aika paljon selittää tuota näkyvyyden puutetta, varsinkin jos valot ovat olleet pois päältä tai ihmisiä edessä. Tuollainen Amerikanauto hörppää kyllä niin reilusti bensaa, että oletan, että se on sammutettu, jos on ollut yhtään mahdollista, että joutuu tovin siinä seisomaan.
Valitettavasti ei oikein voi muuta sanoa, kuin että omaa syytänsä, näiden toikkaroijien. Jopa voi johtaa siihen, että rekkakuski ei enää pysty henkisistä syistä jatkamaan ammatissaan tai kärsii traumoista koko loppuelämänsä.
Ja muutamia jenkkejä ajaneena, niin on lämpömurheita näillä keleillä, ei ylimääräisiä käytellä paikalla.

Surullinen juttu. Mutta auto ollut täysin pimeänä tai tosiaan oletettu et jos toinen parkki näkyi että auto oli kokonaan reunassa. Niinkuin tuossa omassa saksan ihmeessä, siihen jää parkki palaan vain tienpuolelle kun vilkun viiksen kääntää.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kaksi moottoriliikennetiellä ollutta ihmistä kuoli rekan alle – Liikenneturva: "Ihmiset eivät tajua, miten huonosti he näkyvät muille"

Autoilijalta vaaditaan erityistä tarkkaavaisuutta, jos auton joutuu pysäyttämään tien varteen.
Luumäelle Kuutostien varrelle on on onnettommuuspaikalle tuotu kynttilöitä. Kalle Purhonen / YLE
Luumäelle Kuutostien varrelle on on onnettommuuspaikalle tuotu kynttilöitä. Kalle Purhonen / YLE
Luumäenkolarikynttelikkö.jpg (76.75 KiB) Katsottu 5466 kertaa
Poliisi on jatkanut sunnuntain vastaisena yönä Luumäellä, valtatie 6:lla sattuneen kuolonkolarin tutkintaa. Onnettomuus sattui Jurvalan kohdalla, jossa neljää ihmistä kuljettanut henkilöauto oli pysähtynyt tien reunaan osittain ajoradalle.

Auton kolme matkustajaa olivat nousseet autosta ja seisoivat pysähdyksissä olleen auton joko takana tai sivulla. Tällöin takaa tullut rekka oli törmännyt näihin tuolloin ajoradalla olleisiin ihmisiin.

Törmäyksessä menehtyivät kymenlaaksolaiset mies ja nainen. Ulkona autosta oli myös kymenlaaksolainen mies, joka loukkaantui lievästi. Auton kuljettajana toiminut nainen ei loukkaantunut onnettomuudessa.

Onnettomuuspaikka on nelikaistainen moottoriliikennetie.

Liikenneturva: Auto kunnolla sivuun, ovi avattava varovasti
Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen ei ota kantaa Luumäen onnettomuuteen, mutta kertoo yleisellä tasolla, miten pitää toimia, jos autoilijan jostain syystä täytyy pysähtyä tien varteen.

Pysähtymispaikka pitäisi ensinnäkin valita aina niin, että auton saa mahdollisimman hyvin pientareen puolelle.
– Ensimmäinen kriittinen paikka on oven avaaminen niin, ettei autosta tule toisten eteen. Poistuttuaan matkustajan tulisi pysytellä siellä pöpelikön puolella. Auton taakse ei kannata jäädä, koska silloin voi peittää auton valoja, kertoo Tarvainen.
Onnettomuudessa osallisena ollut henkilöauto kuljetettiin tänään maanantaina pois onnettomuuspaikalta. Kalle Purhonen / Yle
Onnettomuudessa osallisena ollut henkilöauto kuljetettiin tänään maanantaina pois onnettomuuspaikalta. Kalle Purhonen / Yle
LuumäenkolariChryslerinlähtö.jpg (55.28 KiB) Katsottu 5466 kertaa
Muille autoilijoille tulee ilmaista, että auto on pysähtynyt epätavalliseen paikkaan.
– Mitä erikoisempaan paikkaan pysähtyy, sitä tärkeämpää on tehdä pysähtyminen tiettäväksi muille. Valot kannattaa pitää päällä, joko ajovalot tai hätävilkut. Ja varoituskolmio pitää tietysti asettaa riittävän kauas autosta. Nämä ovat pieniä tekoja, joista syntyy se suuri turvallisuus ja toisaalta väärällä käyttäytymisellä turvattomuus, sanoo Tarvainen.

Ihmistä vaikea havaita
Tarvainen arvioi, että tien reunaan pysäköidyt autot aiheuttavat paljon läheltä piti -tilanteita. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on hänen mukaansa sattunut hyvin harvoin. Selkeä vaaranpaikka on esimerkiksi, kun peräänajoa selvitellään tien päällä. Silloin joku matkustajista saattaa yrittää ohjata liikennettä ja joutua yliajetuksi.

Hyvästä tarkoituksesta huolimatta ohjaaminen kannattaa jättää ammattilaisille. Tarvaisen mukaan ihmiset myös luulevat usein olevansa helpommin havaittavia kuin he todellisuudessa ovat.
– Tiellä liikkujat ovat esimerkiksi tottuneet siihen, että autossa on aina valot päällä. Valotonta autoa onkin vaikea havaita. Auton värikin voi sulautua ympäristöön helposti, samoin omat vaatteet.

Moottoriliikennetiellä nopeudet ovat usein 100 kilometriä tunnissa, joten autoilijalla ei ole edes paljon aikaa väistää tiellä yllättäen olevaa pysähtynyttä ajoneuvoa.
– Ei ajoneuvon tai ihmisen havaitseminen ole aina itsestäänselvää. Oma silmä tottuu valaisemattomaan tiehen ja sen näkee itse hyvin, mutta muut eivät voi nähdä minua. Se on aika yleinen harha, kertoo Anna-Liisa Tarvainen.

Moottoriliikennetielle, kuten myöskään moottoritielle, ei saa autoa pysäköidä eikä autolla saa pysähtyä. Auton saa tarvittaessa pysäköidä vain tien ulkopuolelle eli valkoisten reunaviivojen taakse.

Rekan kuljettajaa kuulusteltu
Poliisi epäilee, että Luumäen onnettomuutta edeltänyt auton pysähtyminen olisi johtunut autossa olleiden erimielisyydestä. Asiaa siirryttiin selvittämään auton ulkopuolelle.

Rekkaa kuljettanutta venäläistä miestä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kahdesta kuolemantuottamuksesta ja vammantuottamuksesta. Alkoholilla ei epäillä olevan osuutta asiaan.

Tapahtuma-aikana oli pimeää, joten esitutkinnassa pyritään selvittämään, oliko rekan kuljettajalla mahdollisuuksia havaita ajoradalla olleita henkilöitä.

Rikoskomisario Saku Tielinen kertoo, että jos rekankuljettajalla ei ole ollut mahdollisuutta huomata henkilöitä, kyseessä ei olisi tuottamukseen perustuva teko vaan tapaturma. Poliisi on kuulustellut rekan kuljettajaa ja jatkaa tällä viikolla onnettomuudessa mukana olleiden henkilöiden kuulemista.
YLE
22.7.2019 klo 18.43

teppo tuossa jo aiemmin kertoi, että syyllisyys ei ole mikään yksiselitteinen asia ja esimerkki on olemassa - useampiakin löytyy kuin yksi, joten ennakkotapauksia on olemassa ja (myös) niiden mukaan oikeus muodostaa kantansa. Jos tämä sinne saakka koskaan menee.

Slobojen autoissa on lähes poikkeuksetta ns kojelautakamerat, joten jos sellainen on ollut olemassa ja toiminnassa myös Scaniassa, niin sehän helpottaa tutkintaa kummasti.
- Tosin rekonstruktio tapahtuneesta olisi oivallinen jopa ihan opetusmielessä.

Oliko Chryslerissä...
...ajovalot kytkettyinä ja niiden havaittavuus takaa tulijalle; jääneet ihmisten katveisiin, entä niiden toimivuus ja näkyvyys?
...vilkku oikealle
...tai varoitusvilkut kytkettynä
...jarruvalot mahdollisesti päällä, esim jos vaihde d:llä ja estetään auton "lipuminen" eteenpäin
-----------------------
EDIT:
Luumäellä rekan alle jääneet olivat Kouvolasta — Venäläiskuljettaja pidetään toistaiseksi Suomessa
esaimaa.fi
Julkaistu 22.7.2019 12:48 Muokattu 22.7.2019 12:49
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
reijoreipas
Jack Bauer
Viestit: 907
Liittynyt: Ti Helmi 26, 2013 7:11 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja reijoreipas »

Lamminsuo kirjoitti: Ja muutamia jenkkejä ajaneena, niin on lämpömurheita näillä keleillä, ei ylimääräisiä käytellä paikalla.
Ne ovatkin näitä Ville-15veen kasaamia paskakasoja.

Luuletko, että Amerikan-auto ei kestä +30C lämpötiloja?

Kuolemanlaakso voi olla kova setti autolle, kuin autolle, mutta älä väitä, että Jenkkirauta ei kestä Suomen kesää. :mrgreen:
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Saadaanko Luumäen traagisen turman rekkakuskia oikeuteen, jos hänet todetaan syylliseksi? "Jää sen varaan, haluaako tulla"

Luumäellä viikonlopun aikana sattunut kuolonkolari poiki rekka-auton kuljettajalle rikosepäilyt liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kuolemantuottamuksesta ja vammantuottamuksesta. Lappeenrannan poliisi epäilee, saadaanko venäläistä rekka-auton kuljettajaa oikeuden eteen, mikäli hänet todetaan syylliseksi.

Tutkinta Luumäen kuolonkolarista jatkuu tällä viikolla. Vielä ei tiedetä, oliko vuonna 1983 syntyneellä kuljettajalla mahdollisuutta väistää tilanteessa. Ajoradalla oli pimeää, kun turma sattui.
– Sitä selvitetään esitutkinnassa, oliko hänellä ylipäätään mitään mahdollisuutta väistää pysäköityä autoa ja ajoradalla olleita henkilöitä, sanoo tutkintaa johtava rikoskomisario Saku Tielinen MTV Uutisille.
– Jos todetaan, että rekkakuski on noudattanut sitä huolellisuutta, mitä tieliikenteessä odotetaan, niin se ei enää rikosasia hänen osaltaan ole. Sitten se on enemmän tapaturma. Tietysti täytyy muistaa, että eiväthän nämä pimeällä ajoradalla olleet henkilötkään ihan liikennesääntöjen mukaan ole toimineet.

Kaksi tiellä olleista henkilöistä kuoli ja yksi loukkaantui. Yksi henkilöautossa olleista jäi autoon sisälle, kun muut nousivat ulos. Autosta tielle nousseet henkilöt olivat todennäköisesti selvittämässä riitatilannetta. Poliisi ei halua kommentoida aihetta tarkemmin.
– Se oli mahdollinen syy siihen, miksi auto oli pysäytetty ja autosta oli noustu ulos. Näitä kahta on puhutettu ja rekkakuskia on myös kuulusteltu. Kuulustelua jatketaan tällä viikolla, Tielinen sanoo.

Rekkakuskia ei välttämättä saada oikeuden eteen
Poliisi ei kerro, mikä rekan kuljettajan tilanne on tällä hetkellä ja onko hänet esimerkiksi pidätetty virastaan.
– En halua kommentoida sitä sen tarkemmin. Siitä on tarkoitus nyt syyttäjän kanssa neuvotella, että miten siinä edetään, kun hän ei ole Suomen kansalainen. Eli jos tämä asia joskus etenee tuomioistuimeen, niin millä tavalla saadaan varmistettua, että kaikki osapuolet saadaan oikeuskäsittelyyn paikan päälle.

Kaakkois-Suomen poliisissa epäillään, saadaanko miestä ylipäätään oikeuden eteen, mikäli hänet todetaan syylliseksi epäiltyyn vammantuottamukseen, kuolemantuottamukseen ja liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.
– Käsittääkseni Venäjältä ei yleensä viranomaistaholta henkilöitä luovuteta toisiin maihin oikeuskäsittelyjä varten. Se jää sitten sen varaan, että haluaako henkilö itse tulla vai ei, Tielinen toteaa. Täytyy syyttäjän kanssa sopia, mikä on järkevin toimintatapa siinä, millä hänet saadaan paikan päälle. Kuulusteluihin hän on ollut kyllä suostuvainen, Tielinen sanoo.

Kolariauton siirtoa odotellaan
Kolaripaikkaa ei ole vielä raivattu täysin.
– Siellä on viikonlopun aikana tehty normaali tekninen tutkinta. Katsotaan nyt, minkälaisia esitutkinnan toimenpiteitä se vielä vaatii. Kolariauto on luvattu sieltä siirtää pois. Siitä on sovittu auton omistajan kanssa. Näin saadaan ajokaistat käyttöön normaalisti, Tielinen sanoo.

Riitelijät nousivat autosta ja jäivät venäläisen kuljettaman rekan alle – poliisi avaa syitä Luumäen turmaan, jossa kuoli kaksi ihmistä
Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä sattuneessa kolarissa rekka törmäsi pysähdyksissä olleeseen autoon. Ajoradalle oli tästä henkilöautosta noussut kolme henkilöä, joista kaksi, vuonna 1979 syntynyt kymenlaaksolainen nainen ja vuonna 1996 syntynyt kymenlaaksolainen mies, menehtyivät välittömästi. Kolmas henkilö, vuonna 1982 syntynyt kymenlaaksolainen mies, loukkaantui.
mtvuutiset.fi
22.7.2019 11:05

Artikkelin videossa; rekan kuljettajan mukaan Chrysler oli ollut "täysin pimeänä". Jos näin on, niin syy siihen? Aiheuttiko tuo riita (sen aihe kiinnostaa edelleen) jonkinlaisen hätääntymisen kuljettajan toiminnassa, painostettiinko häntä; "pysäytä tää auto nyt tähän ja heti", oliko autossa ajon aikana käsirysyä tms joka olisi osatekijänä siihen, että pysäköinti ja auton havaittavuus jäi hoitamatta.

Entä oliko rekkamies sen verran ajatuksissaan; hyvä ajokeli, hyvä tie, auto rullaa hienosti, musiikin tms kuuntelu, että havainnointi myöhästyi ne ratkaisevat sekunnit?
reijoreipas kirjoitti:Kuolemanlaakso voi olla kova setti autolle, kuin autolle, mutta älä väitä, että Jenkkirauta ei kestä Suomen kesää. :mrgreen:
Mistä näistä vanhoista tietää. Yksilöitä kun ovat, mutta tuskin autoa olisi sen takia sammutettu. Tuossa edellä jo esitin spekulaatiota sille miksi auto jäi osittain ajoradalle ja miksi se mahdollisesti oli täysin pimeänä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
MrDarcy
Lauri Hanhivaara
Viestit: 125
Liittynyt: To Loka 16, 2014 12:27 am

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja MrDarcy »

Eikö jenkkiauton kuljettajaa epäillä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta? Pysäköinyt moottoriliikennetielle, osittain ajoradalle, ei varoituskolmiota, ei hätävilkkuja.
Avatar
reijoreipas
Jack Bauer
Viestit: 907
Liittynyt: Ti Helmi 26, 2013 7:11 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja reijoreipas »

MrDarcy kirjoitti:Eikö jenkkiauton kuljettajaa epäillä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta? Pysäköinyt moottoriliikennetielle, osittain ajoradalle, ei varoituskolmiota, ei hätävilkkuja.
Tuskin, koska toksinen maskuliinisuus on todennäköisesti aiheuttanut hänen moitittavan käytöksensä.

Toksinen maskuliinisuus on vaiettu komponentti naisten kohtaamassa syrjinnässä liikenteessä.
SOL-palvelut
Susikoski
Viestit: 49
Liittynyt: La Heinä 20, 2019 6:08 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja SOL-palvelut »

MrDarcy kirjoitti:Eikö jenkkiauton kuljettajaa epäillä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta? Pysäköinyt moottoriliikennetielle, osittain ajoradalle, ei varoituskolmiota, ei hätävilkkuja.
Eikös siitä epäillä vain sellaisissa tapauksissa, kun mitään ei tapahdu? Eikös tässä pitäisi epäillä pienonnettomuuden aiheuttamisesta?
sendas
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 4:03 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja sendas »

Sattumusten summa ja valitettava lopputulos.

Eipä tuolla yhdistelmäkuskilla välttämättä ollut mitään tehtävissä. Voi olla, että vastaantulevan/edessäajavan liikenteen takia joutunut ajamaan lyhkäset päällä ja ei kai lakikaan voi tuolloin pakottaa ajonopeuden sovittamista niin, että voidaan varmistua muutaman keskellä tietä hilluvan riitapukarin koskemattomuus.

Asun itse Itärajan tuntumassa ja tuota tietäkin tulee höylättyä kymmeniä kertoja vuodessa. En ole huomannut tähän päivään mennessä, että venäläiset rekkakuskit perseilisivät sen enempää liikenteessä, mitä suomalaiset rekkakuskit, ehkä päinvastoin.

Sitä ei käy kyllä kieltäminen, että poikkeuksetta kulkevat aivan saatanan lujaa, eikä satasen rajoitusalueella aina mieli mennä ohikaan... Kaluston kuntokin on välillä mitä on, toki tässä tapauksessa kalusto on päällisin puolin ihan priimaa.
Wileda
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Heinä 20, 2019 5:40 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Wileda »

damfin kirjoitti: Tuosta tilanteesta arvioisin että siellä auton takana seistessä on tosiaan peitetty se vasen takavalo jolloin rekkakuski on hahmottanut auton sijainnin väärin, ja sitten juuri rekan lähestyessä meinattu mennä vasemman takaoven kautta autoon sisään ja oletettu rekan ajavan toista kaistaa ohi joten astuttu suoraan rekan eteen, ja se kolmas ulkona ollut on ehkä samaan aikaan ollut kiertämässä auton oikealta puolelta sisään ja siksi pelastunut.
Jos vaan toinen valo ollut niin kuski kattonu, että mopo, tai motskari parkissa. Sitten totuus paljastunu liian myöhään. Riitelijöillä saleen mustat kuteet ja ei heijastimii. Ja niin kännissä, etteivät tajuu mistään. Ei tää oikein muuten ois mahollinen skenaario. Ei ketkää rupee tappelee keskel tietä ellei ne oo vitun sekasin. Autot kulkee kuitekii 20-40m/s
JosefMengele

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja JosefMengele »

Kolarissa menehtyneet olivat rekan ajokaistalla

Sunnuntain vastaisena yönä Luumäen Jurvalassa Etelä-Karjalassa tapahtui kahden ihmisen kuolemaan johtanut traaginen liikenneonnettomuus.

Vuonna 1996 syntynyt mies ja 1979 syntynyt nainen kuolivat, kun he poistuivat suoralle tielle pysähtyneestä henkilöautosta ja takaa tullut venäläinen rekka ajoi heidän päälleen. Lisäksi onnettomuudessa loukkaantui vuonna 1982 syntynyt mies, joka oli poistunut autosta. Henkilöautoon jäänyt kuljettaja, vuonna 1995 syntynyt nainen, ei loukkaantunut.

Poliisi jatkoi maanantain aikana traagisen onnettomuuden tutkintaa ja jotkin tapauksen yksityiskohdat täsmentyivät.

Onko jo tiedossa, missä auton ulkopuolelle tulleet olivat törmäyksen hetkellä?

– Menehtyneet ovat olleet henkilöauton lähellä ajoradalla eli siis rekan ajokaistalla. Se, missä muualla auton ulkopuolella he ovat sitä ennen liikkuneet, ei ole vielä tiedossa, jutun tutkinnanjohtaja rikoskomisario Saku Tielinen kertoi maanantaina.

Henkilöauton vasen reuna oli osittain ajokaistalla. Autot olivat kylki kylkeä vasten osuneet toisiina törmäystilanteessa.

Vuonna 1996 syntynyt nainen ja vuonna 1979 syntynyt mies kuolivat välittömästi kolaripaikalla.

Lue lisää: Kuvat Luumäen turma­paikalta: Näin järkyttynyt venäläis­kuski kertoi törmäyksestä poliisille

Henkilöautossa oli ilmeisesti syntynyt riitaa ja auto oli päätetty pysäyttää. Mistä autossa riideltiin?

– Tässä vaiheessa kutsuisin tilannetta keski-ikäisten väliseksi erimielisyydeksi ennemmin kuin riidaksi. Kolme matkustajaa oli tämän erimielisyyden takia noussut ulos autosta asiaa selvittämään, hän sanoo.

Syntyneestä erimielisyydestä ovat kertoneet poliisille henkilöauton kuljettaja ja loukkaantunut matkustaja, joita poliisi on puhuttanut.

Oliko alkoholilla osuutta onnettomuudessa?

– Rekan ja henkilöauton kuljettajista kumpikaan ei ollut päihtyneenä, Tielinen kertoo.

Henkilöauton matkustajista ei ole vielä tiedossa, että olivatko he olleet päihtyneitä vai eivät.

Miten tutkinta etenee nyt?

– Paikkatutkinnan jälkeen jatketaan todistajien kuulemista ja kuulustellaan rekan kuljettajaa, Tielinen sanoo.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006181683.html
agee
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Su Heinä 07, 2019 7:30 pm
Paikkakunta: Lounaisrannikko

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja agee »

Miettikää nyt hetki.
- Ajaisiko rekkakuski tahallaan tiellä seisovien ihmisten päälle?
Jos hän on sanonut, ettei ehtinyt tekemään mitään, niin kyllä mä siihen ainakin uskon. 1983 syntynyt kuljettaja ei ole enää mikään aloittelija - varsinkin jos ajelee ulkomailla rekkaa.

- Menisivätkö riitapukarit keskelle kaistaa huvikseen seisomaan? Tuskin.

Uskoisin, että tutkinnassa tullaan siihe lopputulokseen, että tapaturmasten kuolemien syy oli lopulta kaikkien yhteensattumien summa.

Mutta siltikin, miksi pysähtyä moottoritielle jos autossa ei ketään uhata puukolla tai aseella?
DCourtney
Scooby-Doo
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2017 10:43 am

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja DCourtney »

agee kirjoitti:Miettikää nyt hetki.
- Ajaisiko rekkakuski tahallaan tiellä seisovien ihmisten päälle?
Jos hän on sanonut, ettei ehtinyt tekemään mitään, niin kyllä mä siihen ainakin uskon. 1983 syntynyt kuljettaja ei ole enää mikään aloittelija - varsinkin jos ajelee ulkomailla rekkaa.

- Menisivätkö riitapukarit keskelle kaistaa huvikseen seisomaan? Tuskin.

Uskoisin, että tutkinnassa tullaan siihe lopputulokseen, että tapaturmasten kuolemien syy oli lopulta kaikkien yhteensattumien summa.

Mutta siltikin, miksi pysähtyä moottoritielle jos autossa ei ketään uhata puukolla tai aseella?
Ensinnäkin, se ei ollut moottoritie vaan moottoriliikennetie. Toiseksi, ihmiset tekevät virheitä. Kuljettaja varmaan pimeässä ajatteli olevansa reunassa eikä ehkä tajunnut, että paikka oli huono. Kuljettaja menetti avopuolisonsa tässä onnettomuudessa, joten varmaan kantaa tiettyä syyllisyyttä lopun elämäänsä.

Ja mitä rekkakuskiin tulee, kukaan ei varmaan ajattele hänen ajaneen tahallaan päälle. Poliisitutkinta tehdään sen selvittämiseksi, olisiko hänen pitänyt pysähtynyt auto ja/tai ajoradalla olleet henkilöt havaita.
Vastaa Viestiin