"Vai että Barahnovin poika, mistä te sen tiedätte?"

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

"Vai että Barahnovin poika, mistä te sen tiedätte?"

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Jone Nikula mainitsi tänään Radio Rockin päivävuorossa että Louhimiehen Tuntematon sotilas (2017) on 2000-luvun paras kotimainen elokuva. Olen itse eri mieltä, mm. Louhimiehen oma Paha Maa (2005) on mielestäni toimivampi kokonaisuus. Myös herran ohjaamat Levottomat ja Käsky ovat erityisesti mieleeni. Jo kaksi kertaa aiemmin tehty Tuntematon oli ilman muuta suurtuotanto ja haasteellisen siitä teki väistämätön vertailu Laineen ja Mollbergin versioihin.

Muutamat väärät tekniset yksityiskohdat ja Linnan romaaniin kuulumattomat lisäykset kuten Rokan lomillaolo kotona Paula Vesalan esittämän vaimon kanssa olivat turhia. Kariluodon häät olivat toinen tällainen ylimääräinen lisäys. Kiljun ystävänä (sic) olisin kaivannut kiljunkeittoa ja -juomista Mannerheimin 75-vuotissynttärien aikaan sekä Hietasen ja Mäkilän kohtaamista seuraavana aamuna, jolloin Hietanen siis aneli edes yhtä suolasilakkaa krapulaansa. Paras kotimainen sotaelokuva mielestäni edelleen on realistinen ja sotaa romantisoimaton Talvisota. (Parikka 1989)

Mitä mieltä te muut olette? Onko Tuntematon sotilas vuoden 2000 jälkeen paras julkaistu kotimainen elokuva?
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
otus
Axel Foley
Viestit: 2329
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 7:00 pm
Paikkakunta: Youranus

Re: "Vai että Barahnovin poika, mistä te sen tiedätte?"

Viesti Kirjoittaja otus »

Paras on Häjyt
Jos alkaa pännii, niin anna bannii..
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Vai että Barahnovin poika, mistä te sen tiedätte?"

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

otus kirjoitti:Paras on Häjyt
Siinä on kyllä pääosien esittäjät parhaimmillaan, Veijonenkin elämänsä tikissä. Ei kylläkään ole 2000-luvulla tehty.

Tuli tuosta mieleen, Tie pohjoiseen (2012) on myös hyvä elokuva, ohjaus Mika Kaurismäki. Erityisesti on jäänyt mieleen Peter Franzenin sivuosa, lievästi bi-henkinen isäntä joka saunotti ja kestitsi yllätysvieraita isää ja poikaa. Ja Aake Kalliala katkerana hevostilan isäntänä. Ei ole ko. leffa saanut kriitikoilta juurikaan ylistystä mutta saan pitää jos tykkään.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Avatar
reijoreipas
Jack Bauer
Viestit: 907
Liittynyt: Ti Helmi 26, 2013 7:11 pm

Re: "Vai että Barahnovin poika, mistä te sen tiedätte?"

Viesti Kirjoittaja reijoreipas »

Paras on "Pekka ja Pätkä neekereinä".
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Vai että Barahnovin poika, mistä te sen tiedätte?"

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Jos nyt lähdetään rönsyilemään, 2000-luvun paras sarja on Irtiottoja (ohj. Louhimies) josta on myös tehty spin-off-elokuva Valkoinen kaupunki. Elokuva on, yllätys yllätys,Louhiniemen ohjaama. Tapahtumat etenevät samoin kuin sarjassa, ymmärtääkseni mitään lisäkuvauksia ei tehty elokuvaa varten vaan se koostettiin Irtiottoja-materiaalista.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: "Vai että Barahnovin poika, mistä te sen tiedätte?"

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Kovasti se on kiinni henkilökohtaisesta kokemuksesta. Tuntemattoman kohdalla lisävärinsä tuo kaksi kirjaa, kolme elokuvaa ja yksi sarja, joukko näytelmäversioita ja kuunnelma(onkohan niitä useampia). Jokainen teos myös liittyy omaan aikaansa. Joten osittain kyseessä on myös sukupolvikokemus. Lisää samasta lähteestä ammentavia teoksia kai tässä vielä oman elämän aikana tulee. Jokaiselle suomalaiselle löytyy oma Tuntematon ja kokemus siitä. En näe mielekkäänä keskustella siitä että onko jossain teoksessa asiat esitetty väärin tai tehty sopimattomia lisäyksiä. Lopulta kyseessä on taide ja fiktio.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Vai että Barahnovin poika, mistä te sen tiedätte?"

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

ReissuLasse kirjoitti:Kovasti se on kiinni henkilökohtaisesta kokemuksesta. Tuntemattoman kohdalla lisävärinsä tuo kaksi kirjaa, kolme elokuvaa ja yksi sarja, joukko näytelmäversioita ja kuunnelma(onkohan niitä useampia). Jokainen teos myös liittyy omaan aikaansa. Joten osittain kyseessä on myös sukupolvikokemus. Lisää samasta lähteestä ammentavia teoksia kai tässä vielä oman elämän aikana tulee. Jokaiselle suomalaiselle löytyy oma Tuntematon ja kokemus siitä. En näe mielekkäänä keskustella siitä että onko jossain teoksessa asiat esitetty väärin tai tehty sopimattomia lisäyksiä. Lopulta kyseessä on taide ja fiktio.
Kyllä, mutta itse pitäisin siitä jos elokuva perustuu romaaniin ettei mitään lisättäisi, poisottoja luonnollisesti tulee tehdä käytännön syistä. Poikkeuksena ehkä suomalaisen filmihistorian hienoin sotaelokuva, Talvisota (1989). Antti Tuurin samanniminen kirja oli alle 200-sivuinen "vihkonen" joten lisää asioita ja kohtauksia piti pakosti käsikirjoittaa.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: "Vai että Barahnovin poika, mistä te sen tiedätte?"

Viesti Kirjoittaja CSI »

Jos haluaa romaania lukea (Tuntematon sotilas), niin se kannattaa lukea tai kuunnella äänikirjana eikä mennä elokuvateatteriin odottamaan orjallista toistoa.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Vastaa Viestiin