NAISET SAIRASTAVAT MIEHIÄ ENEMMÄN

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Yksisilmäinen Änkyrä
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 105
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 1:43 pm

NAISET SAIRASTAVAT MIEHIÄ ENEMMÄN

Viesti Kirjoittaja Yksisilmäinen Änkyrä »

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1304282&s=r

NAISTEN PITÄISI MAKSAA KOVEMPIA SAIRASVAKUUTUSMAKSUJA KUIN MIESTEN! YKSITYISELLÄ PUOLELLA JO NÄIN TAPAHTUU!
Kunta-alalla työskentelevillä naisilla on lähes 50 prosenttia enemmän lyhytaikaisia sairauspoissaoloja kuin miehillä

Tutkimus osoitti, että naisilla oli 46 prosenttia enemmän muutaman päivän mittaisia, ilman lääkärintodistusta pidettyjä poissaoloja kuin miehillä.

Naisilla oli myös kolmanneksen enemmän lääkärin määräämiä sairauslomia kuin miehillä.

Jo useat aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että naisilla on enemmän sairauspoissaoloja kuin miehillä, mutta syytä tähän ei ole tiedetty.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Jännä sinällään kun naiset kumminkin noin keskimäärin elävät vanhemmiksi kun miehet mutta silti ovat enemmän sairaana työelämässä?
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Mistäs helvetistä sen tiedon repäisit, että naiset taatusti sairastavat enemmän, jos kerran ovat enemmän pois töistä ilman lääkärintodistusta?
EDIT: Lukaisin artikkelin, siinä puhuttiinkin jo ihan oikeistakin sairaslomista.

Kuukautiskivut, esimerkiksi. Monilla naisilla PMS-oireet ovat niin helvetilliset, että toimintakyky katoaa täysin, tästä on tutkimustuloksiakin. En itse ainakaan sellaiseen jaksaisi lääkäriltä lähteä todistusta hakemaan, yksityisasia kun on ja kolme päivää saa ilman todistusta olla pois.

Jos kyse sitten taas on tuosta mitä artikkelissakin uumoiltiin, että naiset vain tunnistavat sairauden merkit herkemmin, tai muuten hakeutuvat herkemmin lääkäriin, silloinhan ei voida missään nimessä puhua mistään korkeammista sairasvakuutusmaksuista. Eikä voida puhua muutenkaan, ennen kuin saadaan ihan eksaktia tietoa siitä, ovatko naiset tosiaan miehiä sairaampia.
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

joey kirjoitti: ei voida missään nimessä puhua mistään korkeammista sairasvakuutusmaksuista. Eikä voida puhua muutenkaan, ennen kuin saadaan ihan eksaktia tietoa siitä, ovatko naiset tosiaan miehiä sairaampia.
Yhtälailla voitaisiin ruveta puhumaan korkeammista maksuista jos on liikalihava, käyttää päihteitä, nukkuu epäsäännöllisesti, syö epäterveellisesti, omaa allergioita, suvussa on periytyviä sairauksia, jne.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

katupoika kirjoitti: Yhtälailla voitaisiin ruveta puhumaan korkeammista maksuista jos on liikalihava, käyttää päihteitä, nukkuu epäsäännöllisesti, syö epäterveellisesti, omaa allergioita, suvussa on periytyviä sairauksia, jne.
No toisaalta.. Tuo liikalihavuus ja päihteidenkäyttö sekä epäterveelliset ruokailutottumukset ovat kyllä asioita, joihin itse voi vaikuttaa. Joihin siis voidaan olettaa henkilön itse omatoimisesti ajautuneen. En kannata minkäännäköisiä "sakkoja" epäterveellissti eläville (ainakaan toistaiseksi :D), mutta jos niitä joillekin pitäisi sysätä niin sitten näille oman tilansa aiheuttajille. Allergiat ja periytyvät sairaudethan eivät ole kenenkään omaa syytä, joten niistä verottamista pitäisin jo todella kohtuuttomana.

Briteissähän mietitään nyt, otetaanko käyttöön jonkinnäköiset kannustussetelit, jotka ovat joko ihan sitä itseään vihreää (siis rahaa :wink:), vaiko jonkinnäköisiä kuponkeja joilla saisi esimerkiksi hedelmäkoreja tai muuta terveellistä ruokaa. Aivan naurettavaa. Varsinkin tuo rahanjakaminen. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin sitten homma pitäisi mun mielestä hoitaa niin, että terveellisesti eläviä palkittaisiin, ei niin, että lihavia "rohkaistaisiin". Silloinhan kannattaa etujen toivossa lihoa aluksi/välillä, jos elää alusta saakka terveellisesti, ei palkintoa tipu :D
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

No totta kai naiset elävät pidempään kuin miehet. Syynä on se, että naiset hakevat apua lääkäristä ja malttavat pitää sairaslomaa. Sen seurauksena vaivat myös paranevat. Miehet puskevat itsensä hengiltä ja kaatuvat vaikka työnsä ääreen, mutta lääkäriinhän niitä ei saa, vaikka kuolemantauti iskisi.
Annie W
Harjunpää
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 5:58 pm

Viesti Kirjoittaja Annie W »

Voisihan sitä ajatella, että työyhteisöt on miesten takia niin stressaavia, että naisten vastustuskyky heikkenee ja siksi sairastuu helpommin... :D

Tuo "miesten takia" oli siis vitsi, mutta asiassa on varmasti osatotuus siinä mielessä, että mm. kunta-alalla, josta tuo juttukin kertoi, on menossa kaikenlaiset säästämiset ja tuotteistamiset jotka eivät ainakaan helpota suorittavaa työtä tekevien paineita.

Lisäksi kunta-alallahan työskentelee paljon suurten ikäluokkien edustajia, mikä on luultavasti yksi syy sairauspoissaoloihin. Ja kun kunnat säästää, ei ole tarpeeksi lääkäreitä, jotka kirjoittaisivat sairauslomatodistuksen, joten on oltava pois ilman todistusta ne päivät, mitkä tes:n mukaan saa.
Misery is almost always the result of thinking.
-Hale-
Poliisikoira Rex
Viestit: 275
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:42 pm

Viesti Kirjoittaja -Hale- »

Niin ja yksi syy saattaa olla siinä, että naiset (äidit) ovat poissa lasten sairauksien vuoksi enenmän kuin miehet. Itse olen tainnut olla lasten sairauksien vuoksi poissa töistä vain pari kertaa.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Missä on Markja?
Hänellä vois olla yhtä sun toistakin sanottavaa tähän keskusteluun. :lol:
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Sen olen ainakin huomannu omien empiirisien tutkimuksieni perusteella, että töissä missä ite olen ollut niin miehet ovat olleet enemmän poissa darran takia :D
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

-Hale- kirjoitti:Niin ja yksi syy saattaa olla siinä, että naiset (äidit) ovat poissa lasten sairauksien vuoksi enenmän kuin miehet. Itse olen tainnut olla lasten sairauksien vuoksi poissa töistä vain pari kertaa.
Juuri näin. Yleensähän se on juuri äiti, joka jää kotiin hoitamaan sairaita lapsia. Miksi ei isä?
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Samarina kirjoitti:
-Hale- kirjoitti:Niin ja yksi syy saattaa olla siinä, että naiset (äidit) ovat poissa lasten sairauksien vuoksi enenmän kuin miehet. Itse olen tainnut olla lasten sairauksien vuoksi poissa töistä vain pari kertaa.
Juuri näin. Yleensähän se on juuri äiti, joka jää kotiin hoitamaan sairaita lapsia. Miksi ei isä?
Huomioikaa, että tuossa mainittiin myös lääkäreiden myöntämät vapaat.
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

tälläisiä tutkimuksia vääristää paljon sekin tosiasia että moni nainen joutuu tahtomattaankin "sairaslomalle" raskauden loppupuolella jos työolosuhteet ovat jollain tavalla epäedulliset raskaana oleville. Eli tämä jo itsessään tuo yhden naisen kohdalla joskus jopa pari kuukautta sairaslomapäiviä tai enemmänkin...en ole itse huomannut että naiset olisivat paljon poissa töistä ja nykyään miehet jäävät myös sairaiden lasten kanssa kotiin. Se on sellaine juttu jonka myös työnantajat ovat nykyään ottaneet huomioon. Olen kuullut ihan sellaisat että pomo on sanonut että seuraavaksi varmaankin puoliso voi jäädä lasten sairastelun takia kotiin ja näin on sitten käynytkin...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Yli kaksi viikkoa kestäneissä sairauslomissa sukupuolten väliset erot kuitenkin tasoittuivat, ja yli 60 päivän poissaoloissa eroavuutta poissaolojen määrissä ei enää ollut.

Tutkijoiden mukaan pitkät sairauslomat kuvaavat lyhyitä paremmin pitkäaikaissairastavuutta; lyhyiden poissaolojen taustalla taas on monia erilaisia syitä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

niin no tuo ei yllätä että yli kahden kuukauden mittaisissa yhtenäisissä sairaslomissa eroa ei kovastikaan ole. Raskaana oleva kuitenkin usein käy töissä noiden pitkien viikon tai kahden sairaslomien välissä...

meidän rakas naapurimme, talonmies (nainen kylläkin) on ollut yhtämittaisella sairaslomalla kohta vuoden...enpä tiedä mikä hänen diagnoosinsa virallisesti on mutta täysin alkoholisti koko tyyppi...kiinnostaisikin tietää kuinka paljon noita pitkäaikaissairaita löytyy kenellä on vakava alkoholiongelma ja kuinka moni näistä on naisia.....
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Vastaa Viestiin