Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Don MC

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Kaikennäkösiä salaliittoteorioita nyt taas :)
Amorellan törmäys tai talven jäät ovat irroittaneet kivenlohkareen, joka on kierinyt alas matalikon reunalta keskemmäs väylää.
tj_eme
Jack Bauer
Viestit: 909
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 1:22 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Niinhän se on, että viimetalviset "jäät" ovat puoli vuotta sulamisensa jälkeen siirtäneet 8 kuution kiven väylälle, eiku silakkaparvi se varmaan oli.
Don MC

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ei välttämättä ole tapahtunut viime talvena (oli kyllä suht lumeton ja jäätön). Tai edes sitä edellisenä talvena. Laivat eivät yleensä aja noin reunassa tuota väylää. Se on saattanut lojua siinä vuosia ja vasta nyt huomattu kun on sukellettu siinä törmäyspaikassa.
Tai sitten tosiaan Amorella on sen pyyhkäissyt siihen kun raapaisi sitä matalikkoa.
Avatar
Brass
Martin Beck
Viestit: 792
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Brass »

Don MC kirjoitti: Ma Syys 21, 2020 3:25 pm Nappasin talteen muutaman kuvan.
.......




Kolmas kuva on toisen kuvan osasuurennos aikaisemmin mainittujen neljän merimerkin kohdalta. Merimerkit on kuvassa merkitty nuolilla.
Aluksen reitti on kuvan poikki menevä viiva. Reitin etäisyys poijusta B on n. 20 metriä. Jos oletamme että aluksen GPS-vastaanotin on aluksen keskilinjassa komentosillan päällä ja alus on vajaat 30 metriä leveä, niin kyljen ja poijun väliin jää vain 5 metriä tilaa. Tämä siis optimaalisissa olosuhteissa, tyynellä säällä, kun alus kulkee luotisuoraan.


Screen Shot 2020-09-21 at 3.16.11.jpg



Kyseisenä päivänä oli kuitenkin lounaistuulta noin 6-8 m/s, joten alus on kulkenut hieman "sivuttain", keula tuulen suuntaan (kuvassa alavasemmalle). Tällöin perä voi vaeltaa kauaskin itse reittiviivasta. On hyvinkin mahdollista, että perä on ollut kymmenenkin metriä merimerkkien väärällä puolella ja aluksen pohja on raapinut matalikkkoa merimerkkien B ja C välisellä alueella. Tällainen tilanne voi olla hankala havaita komentosillalta käsin.

Mainittakoon vielä, että autopilotti on näissä aluksissa hyvä apuri, mutta tuollaisissa kohdissa ei suinkaan ajeta pelkällä autopilotilla, vaan kuski on koko ajan käsi ohjausvivulla "auttamassa" autopilottia. Autopilotilla on mm. taipumus ottaa mutkat liian "hellästi" ja silloin kuski antaa vähän lisää peräsintä, jotta jyrkistä mutkista päästään kunnialla läpi. Myös ohjailupotkureita voidaan käyttää ahtaissa paikoissa.
Autopilotti saa sijaintitietonsa GPS:stä. Pieni virhe GPS-signaalissa voi sekin saattaa aluksen useita metrejä väärään paikkaan.
Jos lohkare on siirtynyt osuman seurauksena väylälle, niin se selvää varmasti sukeltajien analyysistä. Väylää on voitu levittää räjäyttämällä ja helposti voi jäädä säröjä kallioon, jotka sitten aiheuttavat lohkareen irtoamisen. Lainasin Don MC:n ansiokasta postausta tuolla edellä ja siinä on käsitelty hyvin tuo huomio laivan koosta, eli laiva voi hyvin olla osittain väylällä ja toinen osa kokonaan karin puolella.

Noista merikorteista sen verran, että ne eivät ole gps-tarkkoja syvyyksien tai luotojen ja saarien rantaviivojen osalta. Ainoastaan osa merimerkeistä pitäisi olla suhteellisen tarkkaan gps-tarkkuudessa. Talvella jääpoijut voivat siirtyä ja ne korjataan oikeille paikoilleen sulan veden aikaan. Ilmakuvat voivat poiketa huomattavastikin gps-tarkkuudesta, koska ne on otettu enemmän tai vähemmän sivusta eikä aivan kohtisuoraan. Lisäksi niissä on aina optiikasta johtuvaa vääristymää. Tarkka suunnistuskeino merellä on linjatalulut, joiden paikkansapitävyydestä voi olla kohtuullisen varma. Hyvällä säällä varmasti ruotsinlaivatkin niitä käyttävät muun navigoinnin tukena.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kivenlohkareessa maalijälkiä.

https://yle.fi/uutiset/3-11573504
Sivustamulkoilija
Jack Bauer
Viestit: 967
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 1:57 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Sivustamulkoilija »

URSA kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 11:05 am Kivenlohkareiden lisäksi tulee mieleen, olisiko uppotukki voinut jotenkin sotkea potkurin toimintaa ja muuttaa laivan kurssia. Aika erikoista, mutta laivan henkilökunnalle on varmasti helpotus, jos karilleajoon löytyy selitys laivan ulkopuolelta ja vieläpä luonnonmateriaalista.
Potkureista sen verran,että noissa laivoissa on sen kokoiset potkurit ja niiden lavat,että uppotukki on kuin hammastikku sielä seassa.
:mrgreen:
aga
Adrian Monk
Viestit: 2754
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja aga »

ÅU: Amorellan karilleajon syynä tekninen vika

Viking Linen edustajat arvioivat, että syyskuinen M/S Amorellan karilleajon syy on todennäköisesti tekninen vika. Asiasta kertoi Åbo Underrättelser.

Petri Turunen
8:44

Syyskuussa karille ajaneen M/S Amorellan onnettomuuden syyn tutkinta on edennyt. Tähänastinen tieto viittaa tekniseen vikaan eikä inhimilliseen erehdykseen. Asiasta kertoi Åbo Underrättelser.

– Vaikka tarkka syy ei ole vielä tiedossa, vaikuttaa siltä, ettei mikään viittaa inhimilliseen erehdykseen, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström arvioi lehdessä.

Hän arvioi, että jos inhimilliseen erehdyksen viittaavat asiat voidaan sulkea pois, onnettomuuden taustalla on jokin muu syy.

Myös Viking Linen tekninen johtaja Ulf Hagström arvioi lehdessä, että inhimilliset syyt voidaan sulkea pois.

– Todennäköisesti kyse on teknisestä viasta, Hagström kertoo lehdessä.

Otkesin tutukintakertomus ei vielä valmis

Onnettomuuskeskus eli Otkes tutkii vielä Amorellan onnettomuutta. Tutkintakertomuksen pitäisi valmistua noin kuukauden kuluttua. Näin arvioi Otkesin Veli-Pekka Nurmi.

M/S Amorella ajoi karille sunnuntaina 20. syyskuuta kello 12.50 Hjulgrundilla Ahvenanmaan saaristossa.

Aluksella oli karilleajon sattuessa noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä. Matkustajat kuljetettiin vielä saman päivän aikana Maarianhaminaan.


https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006703120.html
THS
Hetty Wainthropp
Viestit: 464
Liittynyt: To Helmi 04, 2016 12:29 am

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja THS »

Amorella siirretty pois telakka-altaasta tänään.
:D
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Ilmeisesti se lohkare on myös räjäytetty sieltä väylältä/väylän tuntumasta. Olin näkevinäni videon räjäytyksestä.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Amorella on palannut ainakin merelle ja ilmeisesti liikenteeseen. Näkyy olleen 1.11 Maarianhaminan satamassa Gracen kanssa.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Eli Amorellan karilleajon syy on potkurien jumiintuminen peruutusasentoon eli tekninen vika siis.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/79ed ... 97369d5dcd
Vastaa Viestiin