Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Nick-Nack
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Kesä 01, 2020 5:16 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Nick-Nack »

Älä nyt höpötä taas. Hevoset saadaan takaportista ulos toiseen alukseen.

loikkari

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja loikkari »

Kyllä ne hevoset siellä pärjää kunhan saavat vettä ja ravintoa. Pidemmät lenkit tehköön sitten myöhemmin.

kusiainen
Harjunpää
Viestit: 311
Liittynyt: Ke Syys 27, 2017 6:58 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja kusiainen »

Kuvassa oli takaportit avattu, ehkä alkavat ottamaan ajoneuvoja tai hevosia proomuun.

Joku ruotsinlaiva tyhjennettiin autoista proomuun joskus merellä, kun oli karin päällä 70-luvulla.

THS
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: To Helmi 04, 2016 12:29 am

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja THS »

kusiainen kirjoitti:
Ma Syys 21, 2020 9:51 am
Kuvassa oli takaportit avattu, ehkä alkavat ottamaan ajoneuvoja tai hevosia proomuun.

Joku ruotsinlaiva tyhjennettiin autoista proomuun joskus merellä, kun oli karin päällä 70-luvulla.
Itse asiassa ajoneuvot siirrettiin aluksesta toiseen peräramppien kautta. Vikingin Aurella ajoi karille ja sitä auttamaan tuli Vikingin Kapella. Eivät saaneet hinattua irti kiviltä, niin vähensivät painoa siirtämällä ajoneuvot laivasta toiseen. Karilleajo tapahtui 21.9.1973. Kuva ajoneuvojen siirrosta löytyy Viking Linen historiikista.
:D

Kriminologisti
Scooby-Doo
Viestit: 27
Liittynyt: Su Elo 04, 2019 6:09 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Kriminologisti »

Olikohan sama merikapteeni kuin v. 2013 karilleajossa, Jan Enkvist? Ja syynä taas sama sähkövika kenties? Eikö ollut niin, että M/S Viking Gloryn piti korvata Amorella jo tänä vuonna? Alkuvuodesta oli koronan myötä uutisia Amorellasta, että toimii lähinnä rahtialuksena. Nytkin matkustajia oli murto-osa normaalimäärästä. Myyntiin varmaan kohta menee tämä alus siis.

komeropää
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 04, 2020 9:29 am

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja komeropää »

Kriminologisti kirjoitti:
Ma Syys 21, 2020 10:43 am
Olikohan sama merikapteeni kuin v. 2013 karilleajossa, Jan Enkvist? Ja syynä taas sama sähkövika kenties? Eikö ollut niin, että M/S Viking Gloryn piti korvata Amorella jo tänä vuonna? Alkuvuodesta oli koronan myötä uutisia Amorellasta, että toimii lähinnä rahtialuksena. Nytkin matkustajia oli murto-osa normaalimäärästä. Myyntiin varmaan kohta menee tämä alus siis.

Sehän on jo myynnissä.

Iso-D
Lauri Hanhivaara
Viestit: 122
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2016 12:00 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Iso-D »

Ilmeisesti siellä on myös koiria laivassa, mutta niiden evakuointi tuskin on mikään ongelma.

Don MC

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Nappasin talteen muutaman kuvan.
Ensimmäisenä merikartan ruutu kyseiseltä alueelta. Amorella ajettiin rantaan punaisen X:n kohdalla.
Keskellä karttaa on neljän merimerkin rypäs. Kolme poijumerkkiä ja yksi tavallinen merimerkki.
Heti eteläviittojen (kartassa kaksi ylempää) pohjoispuolella alkaa matalikko. Kyseisessä väylän kohdassa jää normaalitilanteessakin aluksen kölin alle vain n. 70 cm tilaa. Paikka on ajettava suht hitaasti, ettei imu vedä alusta merenpohjaan kiinni.

IMG_0092.jpg
IMG_0092.jpg (189.33 KiB) Katsottu 1653 kertaa



Toisena kuvana Amorellan reitti kyseisenä päivänä (Marinetrafficin sivuilta). Se on kulkenut oikealta vasemmalle. Kuvan keskivaiheilla on juuri pohjakosketuksen jälkeen pieni mutka oikeallepäin. Sen jälkeen on taas suoristettu kurssi ja ajettu rantaan.

Screen Shot 2020-09-21 at 3.40.34.jpg
Screen Shot 2020-09-21 at 3.40.34.jpg (208.71 KiB) Katsottu 1653 kertaa



Kolmas kuva on toisen kuvan osasuurennos aikaisemmin mainittujen neljän merimerkin kohdalta. Merimerkit on kuvassa merkitty nuolilla.
Aluksen reitti on kuvan poikki menevä viiva. Reitin etäisyys poijusta B on n. 20 metriä. Jos oletamme että aluksen GPS-vastaanotin on aluksen keskilinjassa komentosillan päällä ja alus on vajaat 30 metriä leveä, niin kyljen ja poijun väliin jää vain 5 metriä tilaa. Tämä siis optimaalisissa olosuhteissa, tyynellä säällä, kun alus kulkee luotisuoraan.

Screen Shot 2020-09-21 at 3.16.11.jpg
Screen Shot 2020-09-21 at 3.16.11.jpg (206.28 KiB) Katsottu 1653 kertaa


Kyseisenä päivänä oli kuitenkin lounaistuulta noin 6-8 m/s, joten alus on kulkenut hieman "sivuttain", keula tuulen suuntaan (kuvassa alavasemmalle). Tällöin perä voi vaeltaa kauaskin itse reittiviivasta. On hyvinkin mahdollista, että perä on ollut kymmenenkin metriä merimerkkien väärällä puolella ja aluksen pohja on raapinut matalikkkoa merimerkkien B ja C välisellä alueella. Tällainen tilanne voi olla hankala havaita komentosillalta käsin.

Mainittakoon vielä, että autopilotti on näissä aluksissa hyvä apuri, mutta tuollaisissa kohdissa ei suinkaan ajeta pelkällä autopilotilla, vaan kuski on koko ajan käsi ohjausvivulla "auttamassa" autopilottia. Autopilotilla on mm. taipumus ottaa mutkat liian "hellästi" ja silloin kuski antaa vähän lisää peräsintä, jotta jyrkistä mutkista päästään kunnialla läpi. Myös ohjailupotkureita voidaan käyttää ahtaissa paikoissa.
Autopilotti saa sijaintitietonsa GPS:stä. Pieni virhe GPS-signaalissa voi sekin saattaa aluksen useita metrejä väärään paikkaan.

Don MC

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Nappasin nyt Ilta-Sanomista talteen kuvan (kuvaaja: Dennis Jansson), jossa näkyy juurikin tuo poiju B. Poiju on lähes kokonaan upoksissa. Eli Amorella on osittain kylki edellä pyyhkäissyt siitä yli.
Kuva on otettu noin länsiluoteen suuntaan (WNW). Kuvan vasemmassa laidassa näkyy eteläviitta C. Oikealla näkyvä saari on Yttre Julholmskläppen -niminen luoto.

jaapoiju_B.jpg
Kaikki viittaisi siihen, että ollaan lähtökohtaisesti ajettu turhan lähellä väylän oikeaa reunaa ja etuvasemmalta puhaltava tuuli on sitten osaltaan aiheuttanut laivan kulkemisen "kylkimyyryä" eteenpäin niin, että peräosa on ylittänyt väylän oikeanpuoleisen rajan.
GPS vaikuttaisi siis näyttävän oikein ja kuski (linjaluotsi tai kapu ollut puikoissa) on vain jostain syystä keskellä päivää onnistunut ohjaamaan aluksen liikaa sivuun.

tilliliha
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Syys 21, 2020 6:50 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja tilliliha »

Tuo GPS-jälki on 3-5m tarkkuudella tallennettu ja Googlemapsin ilmakuvat saattavat "heittää" useamman metrin ellei parikymmentäkin. Voi toki olla, että kun Amorella on mennyt jääpoijun yli, niin kierinyt pohjaa pitkin ja noussut takaisin pintaan. Eli joko menty reiluusti yli tai viistetty viittaa.

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11303
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja URSA »

Onko tämä matkustaja nähnyt omiaan, vai onko laiva todella voinut törmätä kallioon? Yttre Julholmskläppenin rantakallioon vai mihin?
Lindell kuvaa tapahtumia tarkasti ja analyyttisesti. Hän kertoo istuneensa kaveriensa kanssa keulassa tyyrpuurin puolella ja katsoneensa ikkunasta kapeaa välikköä, jossa laiva lipui. Lindell sanoo, että varsinkin vaikeilla reiteillä käytettävää, ohjattavuutta parantavaa keulapotkuria käytettiin matkan aikana useampaan otteeseen

– Huomasimme, että tulee kapea paikka, niin kapea, että siinä oli jääpoijut turvaamassa reittiä. Sivu lipui jääpoijua kohden ja sanoinkin kaverilleni, että kohta kolahtaa siihen merkkiin. Mutta se kolahtikin kallioon ja kolahdus kesti muutaman sekunnin korkeintaan. Jos pöydällä oli grogilasi, se ei tömähdyksen voimasta kaatunut, Lindell sanoo.

Tämän jälkeen laiva alkoi kallistumaan, Lindell kertoo. Laiva kallistui tyyrpuurin puolelle sen verran selvästi, että kallellaan pöydälle asetettu pullo rullasi lattialle oikein iloisesti.
Osa uutisesta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006642672.html

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Hyvää osin "teknistäkin" tutkailua ja pohdintaa Don Mc:lta. Laiva eksyi/ajautui siis kurssilta ja törmäsi ainakin merimerkkiin. Mutta miksi siis eksyi pois kurssilta niin se on selvityksen alla edelleen.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vik ... #gs.g7l3m0

Don MC

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Don MC »

^^ Laivan baarin ikkunasta katsoessa voi kyllä vaikuttaa siltä, että laiva osuisi saaren rantakallioon, mutta oikeasti se ei kyllä pääse lähellekään saarta. Vedenalainen matalikko ottaa vastaan ennen sitä.
Matkustaja varmaan tarkoitti, että laiva osui vedenalaiseen kallioon. Se varmaankin aiheutti matkustajan tunteman kolahduksen. Poijuosumaa ei varmasti tunnettu laivan baarissa.

Vaahtosammutin
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 27, 2017 11:26 am

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Vaahtosammutin »

URSA kirjoitti:
Ma Syys 21, 2020 8:13 pm
Onko tämä matkustaja nähnyt omiaan, vai onko laiva todella voinut törmätä kallioon?
Ainakin meidän perikunnan maaperälle saatiin tehtyä porakaivo peruskallioon ja sieltä löytyi vettä.
Tässä on varmaan mennyt termit sekaisin haastateltavalta.
Kyllä se peruskallio voi olla myös siellä meren pohjassakin.

Don MC

Re: Viking Amorella ajoi karille - matkustajat evakuoitiin

Viesti Kirjoittaja Don MC »

MissMallard kirjoitti:
Ma Syys 21, 2020 8:24 pm
Hyvää osin "teknistäkin" tutkailua ja pohdintaa Don Mc:lta. Laiva eksyi/ajautui siis kurssilta ja törmäsi ainakin merimerkkiin. Mutta miksi siis eksyi pois kurssilta niin se on selvityksen alla edelleen.
Tuosta pitemmän viestini toisesta kuvasta näkee, että GPS-reitti kääntyy karvan verran liikaa, kun alus teki sen lähes 90-asteen käännöksen oikealle, kohti länttä. Kurssin tulisi olla suht suoraan länteen, mutta käännös meneekin vähän "yli" ja alus joutuu muutaman kymmentä metriä liikaa pohjoiseen.

Tuollaisissa jyrkissä käännöksissä perämies voi vähän "avittaa" autopilottia ja tilata n. 10 astetta suuremman kurssimuutoksen kuin mitä GPS-reittiin on ohjelmoitu. Tällä tapaa saadaan alus nopeammin kääntymään tavoitekurssiinsa. Jos esimerkiksi sanotaan, että tuo tavoite on 270 astetta (suoraan länteen), niin tilataan käännöksen alussa se 280 astetta. Sitten kun 270 astetta on saavutettu, niin perutaan se 280 asteen tilaus ja palautetaan tilanteeksi 270 astetta, jolloin alus nopeasti suoristaa itsensä.
Syynä tähän on se, että autpilotti yleensä alkaa vähitellen keskittämään ruoreja kun lähestytään tavoitekurssia ja se saattaa hidastaa käännöstä tarpeettomasti.
Jos kuitenkin tuossa 270 asteen palauttamisessa myöhästyy, niin alus kääntyy liikaa. Autopilotilta kestää silloin kauan palauttaa alus oikealle reitille.

Tuo tavoitteen yli kääntyminen tässä onnettomuustapauksessa voi myös johtua tuulesta. Alus tulee Gripön tuulensuojasta ja kohtaa lounaistuulen. Keula painuu kohti pohjoista ja autopilotti korjaa kääntämällä aluksen kylkimyyryyn.

Yhtä kaikki, perämiehen olisi pitänyt olla enemmän hereillä.

Vastaa Viestiin