Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte - kumottiin

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Heisenberg420
Neuvoja-Jack
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Elo 27, 2019 5:03 pm

Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte - kumottiin

Viesti Kirjoittaja Heisenberg420 »

Tapausta puidaan käräjäoikeudessa joulukuussa.

Nelikymppisen Juhan elämä muuttui täysin hänen syntymäpäiväjuhlissaan vajaa pari vuotta sitten.

27. tammikuuta 2019 hän oli viettämässä syntymäpäiväänsä kotonaan parin kaverinsa kanssa. Alkoholia tuli nautittua reilusti, ja illan aikana myös saunottiin.

Jossain vaiheessa iltaa Juha nukahti saunaan, josta hän heräsi vasta seuraavana päivänä.

Herätessään hän ei heti tajunnut, miten vakava tilanne oli, vaikka havaitsikin, että käsien nahka oli kuoriutunut pahasti.

Toinen vieraana olleista kavereista oli jo illalla lähtenyt paikalta, toinen nukkui. Juha sanoo sittemmin saaneensa tietää, että paikalta poistunut kaveri oli ennen lähtöään ottanut hänestä kuvia, kun hän oli sammuneena saunassa ja julkaissut kuvia sosiaalisessa mediassa. Juha raahautui saunasta keittiöön, jossa nukahti uudelleen.

Vasta seuraavana päivänä, 29. tammikuuta, Juha soitti eräälle toiselle kaverilleen ja pyysi tätä käyttämään häntä sairaalassa.

– Kaverin ensimmäiset sanat olivat minut nähtyäni , että miksi et soittanut ambulanssia.

Juhalla oli pahoja palovammoja, ja ystävä vei hänet sairaalaan. Juhan seuraava muistikuva on, kun hän heräsi Jorvin sairaalasta, jossa hän oli ollut tehohoidossa.

Sairaalassa vierailulla käynyt sisko kertoi Juhalle, että kaveri oli jättänyt tämän saunaan. Lääkäri on yhteen asiakirjaan kirjoittanut, että epäselväksi jäi, miten kauan sauna on ollut päällä, mutta ilmeisesti pitkään.

Pitkä hoitojakso
Jorvin sairaalassa vierähti yhteensä lähes kuukausi, ja 20. helmikuuta Juha siirrettiin vielä pariksi viikoksi toiseen sairaalaan.

Juha selvisi hengissä, mutta kuntoutuminen vammoista jatkuu yhä. Juhalle on tehty muun muassa useita ihosiirtoja ja muita leikkauksia. Hän tarvitsi sairaalassa ollessaan myös dialyysihoitoa munuaisten vajaatoiminnan vuoksi. Yksi sormi on jouduttu amputoimaan, ja hänellä on edelleen kipuja.

Sairaalajakson jälkeen hän on saanut kotiin kuntoutusohjeet ja apuvälineitä, joiden avulla pärjää arjessa.

– Edellinen vuosi meni kokonaan kuntoutumiseen. Nyt tänä vuonna on mennyt jo hieman paremmin. Elinikäisiä vammoja jäi, mutta hyvä, että ollaan hengissä, hän kertoo.

Juha kertoo olevansa nykyisin työkyvyttömyyseläkkeellä.

– Maalipönttöä en pysty kantamaan ja kauppakassit tippuvat käsistä. Vasemman käden etusormen, keskisormen ja peukalon varassa pystyy jotain kantamaan, oikealla kädellä ei pysty kauheasti kantamaan mitään painavaa.

Kuva

Oikeuteen joulukuussa
Juha teki rikosilmoituksen kaveristaan, joka ei herättänyt häntä saunasta, ja asia eteni poliisitutkintaan.

Tapaus on menossa joulukuussa oikeuteen.

Iltalehti on perehtynyt Juhaa koskeviin lääkärinlausuntoihin. Niistä käy ilmi, missä Juhaa on hoidettu ja mitä vammoja hänellä on ollut. Asiakirjoista ei ilmene, ketä muita asunnossa on tapahtuma-aikaan ollut ja miten muut henkilöt ovat tilanteessa toimineet. Nämä asiat jäävät oikeuden selvitettäviksi.

Fakta on se, että yhtä miestä vastaan on nostettu syyte heitteillepanosta, törkeästä vammantuottamuksesta ja pelastustoimen laiminlyönnistä. Syyte ei ole vielä julkinen, joten tarkempi teonkuvaus ei ollut vielä Iltalehden saatavissa.

Iltalehti tavoitti syytteeseen joutuneen miehen. Keskustelun perusteella tapahtumat sinällään ovat pääosin riidattomat, mutta kyse on lähinnä siitä, miten syytetyn olisi pitänyt tilanteessa toimia ja olisiko hänen pitänyt ymmärtää kutsua apua. Myös se, ovatko kaikki vammat syntyneet saunaan jättämisen seurauksena, jäänee oikeuden pohdittavaksi.

Mies itse vetoaa siihen, että on ennen lähtöään laittanut saunan pois päältä ja jättänyt saunan oven auki. Hän huomauttaa myös, että asunnossa oli hänen lähtiessään toinenkin henkilö, joka tosin ei miehen mukaan ollut hereillä silloin, kun hän asunnosta lähti.

Juha sanoo, että ei ole halunnut ottaa mieheen itse yhteyttä eikä ole halunnut viedä asiaa sovitteluun, koska haluaa miehen joutuvan vastuuseen.

– Haluan oikeutta, en kostoa.

Juha sanoo, että tapauksesta seurasi kuitenkin kaikesta ikävästä huolimatta myös jotain hyvää, sillä hän on alkanut harrastaa kevyttä liikuntaa ja vähentänyt alkoholinkäyttöä. Hän myöntää käyttäneensä tapahtuma-aikaan liikaa alkoholia.

– Painoja en pysty nostamaan, mutta teen pitkiä kävelylenkkejä.

Asian arkaluontoisuuden ja keskeneräisen oikeusprosessin takia Iltalehti ei julkaise Juhan koko nimeä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d9a8 ... 5e88d3562d

Otsikko päivitetty tuomioistuimen päätöksen myötä
-NILS-
Viimeksi muokannut Heisenberg420, Su Marras 29, 2020 12:02 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Nauru pidentää ikää, ellei sitten satu nauramaan väärälle henkilölle."
Avatar
Heisenberg420
Neuvoja-Jack
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Elo 27, 2019 5:03 pm

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja Heisenberg420 »

Heisenberg420 kirjoitti: La Marras 28, 2020 11:45 pm Tapausta puidaan käräjäoikeudessa joulukuussa.Asian arkaluontoisuuden ja keskeneräisen oikeusprosessin takia Iltalehti ei julkaise Juhan koko nimeä.
Itse olin löytävinäni myös sukunimen.
"Nauru pidentää ikää, ellei sitten satu nauramaan väärälle henkilölle."
rrlvnt
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: To Joulu 13, 2018 12:14 pm

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja rrlvnt »

Heisenberg420 kirjoitti: La Marras 28, 2020 11:57 pm
Heisenberg420 kirjoitti: La Marras 28, 2020 11:45 pm Tapausta puidaan käräjäoikeudessa joulukuussa.Asian arkaluontoisuuden ja keskeneräisen oikeusprosessin takia Iltalehti ei julkaise Juhan koko nimeä.
Itse olin löytävinäni myös sukunimen.
[Poistettu]. Iltapaskalla lipsahtanut?

// Joo, laitetaan nimi piiloon! Nopeasti googlattuna ei mitään kiinnostavaa löytynytkään.
Viimeksi muokannut rrlvnt, Su Marras 29, 2020 12:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Heisenberg420
Neuvoja-Jack
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Elo 27, 2019 5:03 pm

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja Heisenberg420 »

rrlvnt kirjoitti: Su Marras 29, 2020 12:01 am
Heisenberg420 kirjoitti: La Marras 28, 2020 11:57 pm
Heisenberg420 kirjoitti: La Marras 28, 2020 11:45 pm Tapausta puidaan käräjäoikeudessa joulukuussa.Asian arkaluontoisuuden ja keskeneräisen oikeusprosessin takia Iltalehti ei julkaise Juhan koko nimeä.
Itse olin löytävinäni myös sukunimen.
Valtosestahan tuolla puhutaan. Iltapaskalla lipsahtanut?
Oli jo muutettu lehteen, poistin itse nimen täältä.
"Nauru pidentää ikää, ellei sitten satu nauramaan väärälle henkilölle."
trubaduuri
Sofia Karppi
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Syys 04, 2020 7:59 pm

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja trubaduuri »

Ihme että alkoholia myydään ihan luvan kanssa kun se kumminkin on huume siinä missä muutkin päihteet. Ihan vaan siksi ihmettelen kun ei ole yksittäistapaus tällainen viinasta johtuva tapaturma.
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5152
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Juttu ei jostain syystä kerro, että juha olisi lapsi tai kehari lapsen tasolla. Silti lopputulema ei myöskään anna ymmärtää juhan olevan lainkaan itse vastuussa saunomisestaan. Toivottavasti aikuisten saunomiset sentään yhä edelleen on aikuisten oman harkinnan ja vastuun asioita, eikä siten kenenkään muun tarvitsisi lain mukaan valvoa aikuisten ihmisten tekemisiä, vaikka sitten menisi ihan itse saunomaan ja jopa löylyhuoneeseen asti.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Kateellinen
Lauri Hanhivaara
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 1:15 am

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja Kateellinen »

Kaveri vaikuttaa oudolta. Sauna on ollut pitkään päällä, koska on noin pahat palovammat. Kaveri on laittanut saunan pois päältä vasta, kun on itse lähtenyt myöhemmin illalla. Törkeää huolimattomuutta kyllä vähintään vaikuttaisi olevan.
JanitaSlim
Adrian Monk
Viestit: 2983
Liittynyt: Pe Syys 18, 2020 5:51 pm

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

Kateellinen kirjoitti: Su Marras 29, 2020 2:54 am Kaveri vaikuttaa oudolta. Sauna on ollut pitkään päällä, koska on noin pahat palovammat. Kaveri on laittanut saunan pois päältä vasta, kun on itse lähtenyt myöhemmin illalla. Törkeää huolimattomuutta kyllä vähintään vaikuttaisi olevan.
vähentänyt alkoholinkäyttöä.
Juha on alkoholisti. On aika todennäköistä, että sellaisia ovat myös Juhan ystävät. Kun kaikki ovat 4,5 promillen humalassa voi, että kuluu pitkiäkin aikoja, kun kukaan ei edes tiedosta missä ystävät ovat, tai missä he itse ovat. Ystävä toki on jättänyt hälyttämättä apua, mutta tarina ei kerro, että onko ystävä sitten Juhaa huomannut ennen kuin lähtiessään vähän selvittyään ja otettuaan kuvat Juhasta. Sen jälkeen sammuttanut saunan ja jättänyt oven auki. Ja toisaalta alkoholisti Juha ei ole itsekkään soittanut apua herätessään, joten promillet ovat olleet kohdallaan myös Juhalla itsellään.

Ei tästä oikein voi Juhan ystäviäkään syyttää, kun toinen on ollut "nukkumassa" eli varmaankin sammunut ja toinen melkein samassa tilassa. Toki apua olisi pitänyt hälyttää kuvien ottamisen sijaan / jälkeen, mutta tuskinpa tuo toinenkaan alkoholisti on ymmärtänyt asian vakavuutta ja voi olla, että Juha on saunaan sammunut ennenkin..
Avatar
Krum
Frank Drebin
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Elo 22, 2017 10:13 pm

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja Krum »

Tällaisten saunomista ja siitä seuraavia saunareissuja on mukavaa maksaa. No, onneksi eläkkeellä on aikaa lenkkeillä, ja alkoholiakin kuluu vähemmän.

"– Haluan oikeutta, en kostoa."

Vittu mikä jätkä.
Musta-Pekka2016
Neuvoja-Jack
Viestit: 594
Liittynyt: To Syys 08, 2016 1:18 am

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja Musta-Pekka2016 »

Jos on noin typerä että sammuu saunaan olis saanu loppuun asti paistuakin sinne. Kalliiksi tuli tämä tapaus veronmaksajille.
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Miksi näitä rappioalkkiksia paapotaan jatkuvasti?

Voitaisko jo pikkuhiljaa mennä siihen että jos vedät pääsi täyteen ja teet typeryyksiä, niin aikuisena ihmisenä hoidat jälkiseuraamukset ihan itse. Viinakortti takaisin sellaisille ihmisille jotka eivät pysty itsestään huolehtimaan.

Vittu mitä idiootteja tämä Pisa-pisteiden luvattu maa kehittääkään. Kannattaa maksaa vitusti "maailman parhaimmasta" peruskoulutuksesta kun lopputulos on kuitenkin se että meillä on ihan yhtä daijua porukkaa kuin muuallakin. :roll:
"Those who want respect, give respect."
Papa Legba
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Elo 22, 2018 8:43 pm

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja Papa Legba »

Sen tuosta oppii että vahvassa humalassa ei jäädä saunaan nuokkumaan oli kavereita juomassa tai ei. Alkoholi on liuotin ja vaikutukset sen mukaiset.
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Papa Legba kirjoitti: Su Marras 29, 2020 9:13 am Sen tuosta oppii että vahvassa humalassa ei jäädä saunaan nuokkumaan oli kavereita juomassa tai ei. Alkoholi on liuotin ja vaikutukset sen mukaiset.
Yhteiskunnan vika.

T. vasuripellet :mrgreen:
"Those who want respect, give respect."
Sivustamulkoilija
Jack Bauer
Viestit: 967
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 1:57 pm

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja Sivustamulkoilija »

On jumalauta kyllä erikoinen tyyppi tämä Juha :shock: Itse on putoillut saunaan ja saanut vammoja ja nyt sovittelee syyllisyyttä kaverin niskaan. Se kaveri on lähtiessään kuitenkin sammuttanut lämmöt ja jättänyt ovea auki,niin mitä vittua? Olisko sen pitänyt vielä käydä kusellakin tän sammuneen puolesta. Joku vastuu omasta käyttäytymisestä pitää alkoholistillakin olla.
:mrgreen:
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Mies nukahti saunaan - sai vaikeat vammat, kaverille syyte

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Sivustamulkoilija kirjoitti: Su Marras 29, 2020 9:44 am On jumalauta kyllä erikoinen tyyppi tämä Juha :shock: Itse on putoillut saunaan ja saanut vammoja ja nyt sovittelee syyllisyyttä kaverin niskaan. Se kaveri on lähtiessään kuitenkin sammuttanut lämmöt ja jättänyt ovea auki,niin mitä vittua? Olisko sen pitänyt vielä käydä kusellakin tän sammuneen puolesta. Joku vastuu omasta käyttäytymisestä pitää alkoholistillakin olla.
:mrgreen:
Se nyt on vaan niin että sossuyhteiskunta on saanut ihmiset oppimaan sen että kaikki on jonkun muun vika. Vastuuta ei ole. Vapauksia toki on rajattomasti.
"Those who want respect, give respect."
Vastaa Viestiin