HUOMIO!
Jos tämä keissi kiinnostaa tai vaikka ei kiinnostaisi, alla on ihan kiinnostavaa tietoa koskien ihmisten kuoleman jälkeistä elämää digitaalisissa järjestelmissä. Tiedot ovat Norjasta, mutta eiköhän suomalaisessa järjestelmässäkin ole samanlaisia tai ainakin saman tyyppisiä ongelmia. Tämä liittynee myös esimerkiksi kadonneisiin ihmisiin, jotka varmasti myös jatkavat digitaalista elämäänsä, kunnes heidät joskus julistetaan kuolleiksi. Kolmas mieleen tuleva porukka ovat väärillä tai useilla henkilöllisyyksillä järjestelmissä seikkailevat henkilöt. Ruotsistahan löytyi hiljattain noin 50-vuotias nainen, jolla
oli käytössään ainakin 15 eri henkilöllisyyttä.
Ruotsissa kuulemma puolella turvapaikanhakijoista on useampi kuin yksi henkilöllisyys. Myös Tukholmassa terrori-iskun tehneellä Rakhmat Akilovilla tiedetään olleen
vähintään kaksi eri henkilöllisyyttä käytössään. Kuten alla olevasta tekstistä käy ilmi, muun muassa lainanhakemista ja -myöntämistä on "kehitetty" siihen suuntaan, että asiakkaan tarvitsee entistä vähemmän jos ollenkaan asioida fyysisesti eri konttoreissa. Tämä teksti ei siis käsittele pelkästään Oslosta kuolleena löytyneen miehen tapausta, vaan samalla tekstissä käsiteltiin yhteiskuntaan ja ihmisten elämiin digitalisaation myötä ilmestyneitä uudenlaisia ongelmia ja sudenkuoppia. Nämä ongelmat eivät tietenkään kosketa ihan kaikkia ihmisiä, mutta digitalisaatiossa on totta vie porsaanreikiä, mikä moni toki jo tiesi ennestään.
- - - - - - -
Tässä on muutama juttu, mitkä luin ylempään viestiin linkitetystä
norjalaislehdestä:
- Vainajan on kerrottu löytyneen joulukuussa 2020 Oslon itäosassa sijaitsevasta talosta - on myös mahdollista, että tuolloin asiasta tuli vihje medialle, mutta vainaja oli löydetty jo aiemmin. Juttuun liittyvät ajankohdat ilmoitetaan ympäripyöreään tyyliin.
- Mies ei ollut syntynyt Norjassa, mutta syntymämaata ei ole kerrottu
- Hän oli tummahiuksinen ja pituudeltaan noin 170cm eli Norjan mittapuun mukaan lyhyehkö
- Miehen kerrotaan toimineen yrittäjänä ilmeisesti jollain moottoreihin liittyvällä alalla, koska häntä kutsuttiin myös moottori mieheksi (Motorman)
- 1960-luvulla hän oli avioitunut nuoren tarjoilijan kanssa. Asia oli ilmaistu Norjassa ilmestyvässä ns. virallisessa lehdessä, joka on valtion julkaisema. Avioitumisilmoitus oli papin allekirjoittama eli varmaan kumpikin puolisoista tai ainakin toinen oli kristitty. Ei kerrottu minkä kirkkokunnan pappi oli kyseessä, joten ehkä oli kyse Norjan ev.lut. kirkon papista.
- Media tavoitti Michaeliksi kutsumansa (ns. keksitty medianimi) miehen sukulaisia, jotka eivät halunneet kommentoida asiaa
- Median tiedossa ei ole, miksi Michael on alun perin muuttanut Norjaan
- Jo maaliskuussa 2020 vainajan kotitaloa huoltavan huoltomiehen oli päästävä Michaelin asuntoon. Tarkoituksena oli tarkastaa/huoltaa palohälytin. Itse asiassa palohälyttimien tarkastus kuuluu talon vuosittaisiin huoltotöihin, mutta jostain syystä niistä oli ainakin Michaelin asunnon kohdalla tehty poikkeus jo vuosien ajan. Tällä kerralla huoltomies otti yhteyttä poliisiin, koska ei muuten päässyt Michaelin asuntoo. Tai kenties Norjassa huoltomiehillä ei ole lupaa mennä asuntoon ilman omistajan/asukkaan/poliisin lupaa tai läsnäoloa.
- Asunto ei ollut vuokra-asunto vaan omistusasunto ja ilmeisesti omistaja oli kyseinen vainaja
- Michaelin paikasta oli erilaisia käsityksiä. Jotkut arvelivat hänen muuttaneen, toiset epäilivät hänen olevan jossain laitoshoidossa tms.
- Naapureiden mukaan Michael oli taloon muuttonsa jälkeen osallistunut muutamaan yhtiökokoukseen, mutta hänen kerrottiin olevan hiljainen. Hississäkään hän ei kuulemma keskustellut muiden kanssa. Hän vastasi kysymyksiin sanomalla vain "kyllä" tai "ei".
- Michaelin tai asunnon tilannetta ei paljon mietitty, koska asuntoa koskevat laskut kuitenkin maksettiin asianmukaisesti
- Muutama vuosi edellä mainitun avioliiton solmimisen jälkeen virallisessa lehdessä oli uusi avioliittoilmoitus koskien Michaelia. Hän oli avioitunut uudestaan. Tällä kertaa morsian työskenteli toimistotöissä.
- Michaelilla tiedetään olevan useita lapsia
- Eri osapuolten mukaan on todennäköistä, ettei Michael ole ainakaan viimeisten elinvuosiensa aikana ollut tekemisissä juuri kenenkään kanssa
- Ennen kuin Michael asettui asumaan kyseiseen taloon, hän oli asunut useassa osoitteessa Oslossa
- Ilmeisesti Michael oli jossain vaiheessa kirjannut väestötietoihinsa elävänsä ilman vakinaista osoitetta, sillä poliisin tiedoissa Michaelille ei oltu merkitty mitään osoitetta. Myös verotoimisto oli saanut ainakin kerran Michaelille lähettämänsä kirjeen takaisin sillä perusteella, että vastaanottajan osoite oli tuntematon.
- Asuntoa koskevat maksut maksettiin automaattisina veloituksina Michaelin tililtä
- Norjalainen eläkeyhtiö/kansaneläkelaitos tms. yritti myös saada Michaeliin yhteyttä, mutta koska he eivät yrityksistään huolimatta yhteyttä saaneet, he katkaisivat Michaelin eläkkeen vuonna 2018. Eläkkeitä maksavan tahon mukaan heillä on tietty toimintatapa, jos he eivät tavoita henkilöä. He kuulemma mm. tarkastavat, saako sama henkilö muita etuuksia heiltä, voiko henkilö löytyä jollain toisella (esim. entisellä nimellä) heidän tietokannastaan. Eläkeyhtiö on myös yhteydessä henkilön kotikuntaan, henkilön pankkiin ja pyrkii selvittämään mahdollisia yhteystietoja mm. internetin, puhelinluettelon ja vastaavien tietokantojen kautta. Viranomaiset vastasivat medialle näihin kysymyksiin yleisellä tasolla, koska he eivät voi antaa yksittäisiä asiakkaita koskevia tietoja.
- Käsittääkseni Norjassa toimitaan niin, että eläkkeen katkaisemisesta riippumatta eläkeyhtiö voi jatkaa kyseisen henkilön maksujen maksamista, jos ne maksut ovat esimerkiksi perinnässä. Henkilö itse ei siis enää saa rahaa omalle tililleen, mutta koska henkilön kuolemasta ei ole tietoa, eläkeyhtiö voi käyttää henkilön eläkevaroja henkilön velkojen ja muiden vastaavien maksamiseen. Näin toimittaessa ilmeisesti kuvitellaan, että jos ihminen on elossa eikä hänellä ole rahaa esimerkiksi ruokakaupassa asioimiseen, hän ottaa yhteyttä esimerkiksi eläkeyhtiöön tai sosiaalitoimeen tilanteensa selvittämiseksi.
- Automaattiset laskujen maksut ynnä muut digitaaliset automaatiot mahdollistivat sen, että Michael pysyi "virtuaalisesti elossa" peräti yhdeksän vuoden ajan
- Norjalainen professori Arne Krokan on pitkään tutkinut digitalisaation vaikutuksia yhteiskuntaan ja ihmisten elämään. Krokan arveli, että vainaja olisi tässäkin tapauksessa löydetty aiemmin, jos Michaelin kuolema olisi tapahtunut 30 vuotta aiemmin. Siihen aikaan nimittäin laskuja oli pakko hoitaa henkilökohtaisemmin. Pankkien maksupalvelut tai eläkkeiden maksut eivät olisi rullanneet yhtä pitkään ilman henkilökohtaista yhteydenpitoa.
- Professori Krokanin mukaan digitalisoituneet yhteiskunnat ovat unohtaneet työprosessin kehittämisen. Vaikka digitaalisissa järjestelmissä on erilaisia systeemeitä, jotka antavat varoitussignaaleita tietyissä tilanteissa, ne eivät reagoi kaikkiin poikkeustilanteisiin.
- Michaelin tapauksessa saattoi olla keskeistä, ettei hänellä ollut osoitetta viranomaisten järjestelmissä. Ilmeisesti osoitteen puuttumisen vuoksi digitaalinen järjestelmä ei reagoinut ja antanut hälytyssignaalia hänen kohdallaan.
- Michaelin ylitse pursuavan täynnä ollut postilaatikko on ollut mysteeri. Postilaatikosta todellakin puuttui vuosien 2011-2012 postit sekä ilmeisesti osa vuoden 2013 posteistakin. Median mukaan postilaatikon oli tiedetty olevan niin täynnä, että se vaikeutti postinjakajan työtä. Sellaisissa tapauksissa Norjan posti lähettää postilaatikkoa käyttävälle henkilölle huomautuskirjeen. Michaelin tapauksessa ilmeisesti tuo kirje palautui kerta toisensa jälkeen postille. Kuulemma tämän tyyppisissä tilanteissa Norjan posti ei tee mitään muuta ilmoitusta minnekään. Jos postin työntekijälle tulisi selvästi tietoon jotain, mistä kuuluisi ilmoittaa poliisille, ilmoitus tehtäisiin. Mutta muissa tapauksissa posti ei ilmoita asiasta minnekään. Moni ihmisistä, joiden kanssa media keskusteli Michaelin tapauksesta, on arvellut jonkun tyhjentäneen Michaelin postilaatikkoa vuosien aikana. Mutta kukaan ei tunnu tietävän asiasta sen enempää.
- Professori Krokanin mielestä tekniikka voisi myös auttaa löytämään rekistereistä kuolleita ihmisiä, jos sitä kehitettäisiin siihen suuntaan
- Viime vuosina on kehitetty useita erilaisia toimenpiteitä, jotka voi henkilökohtaisen asioinnin sijasta hoitaa sähköisesti. Esimerkiksi sähköistä lainanhakua on kehitetty paljon. Nykyään lainaa ei enää tarvitse hakea henkilökohtaisesti asioimalla eikä edes lainanhakuun tarvittavia asiakirjoja tarvitse hankkia itse. Sähköinen järjestelmä voi tehdä nämä kaikki puolestasi. Tämän tyyppinen sähköinen asiointi säästää ihmisten aikaa ja vaivaa sekä työntekijöiden työpanoksia. Sähköisten toimenpiteiden säästämien rahasummien arvioidaan olevan merkittäviä. Norjassa sähköisen lainanhaun on arvioitu säästäneen 12 miljardia kruunua rahaa viimeisen kymmenen vuoden aikana.
- Michaelin kohdalla kävi niin, että vaikka moni taho yritti saada häneen yhteyttä, yhteydenottoyrityksen eivät näkyneet tai kirjautuneet mihinkään yhteiseen tietokantaan. Jos systeemi olisi toiminut paremmin, Michaelin tietoihin olisi voinut kirjautua hälyttäviä merkintöjä jokaisesta epäonnistuneesta yhteydenottoyrityksestä.