Väitöskirja koulusurmista kiinnostuneista internetyhteisöistä

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3848
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Väitöskirja koulusurmista kiinnostuneista internetyhteisöistä

Viesti Kirjoittaja Luupää »

https://yle.fi/uutiset/3-11745565
Tutkija haastatteli 22 koulusurmista kiinnostunutta internetissä ja löysi useita seikkoja, jotka terrorismin tutkijoiden pitäisi tietää

Väitöstutkija Jenni Raitanen löysi koulusurmista kiinnostuneista kolme erilaista ryhmää.


20.1.2021

Internetissä on koulusurmien ympärille muodostuneita globaaleja yhteisöjä. Yhteisöihin kuuluu sekä potentiaalisia joukkosurmaajia että heitä, jotka eivät hyväksy koulusurmien väkivaltaa. Yhteisöjä on kuitenkin tutkittu vain vähän.

Valtiotieteiden maisteri Jenni Raitanen tutki väitöskirjassaan koulusurmiin liittyviä yhteisöjä ja niiden vaikutusta.

Raitanen haastatteli 22 koulusurmista voimakkaasti kiinnostunutta henkilöä internetin välityksellä ja toteutti vuoden kestäneen etnografisen tutkimuksen internetissä.

Raitasen tutkimuksen havaintojen mukaan koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneet henkilöt voidaan jakaa kolmeen ryhmään sen mukaan kuinka radikaaleja heidän mielipiteensä ovat.

Ensimmäinen ryhmä muodostuu koulusurmiin neutraalisti suhtautuvista, toinen henkilöistä, jotka sympatisoivat joitakin koulusurmaajia, ja kolmas heistä, jotka ovat kiinnostuneet toteuttamaan oman koulusurman.

– Koulusurmatutkimuksessa ei ole juurikaan tarkasteltu terrorismin tutkimuksen piirissä paljon tutkittua radikalisoitumisprosessia. Erityisesti internetin vaikutusta koulusurmaajien väkivaltaiseen radikalisoitumiseen tulisi tarkastella lisää, Raitanen kertoo tutkimustiedotteessa.

Ilmiönä voimakasta kiinnostusta koulusurmiin ei ole Raitasen mukaan juurikaan tutkittu, eikä sen vaikutusta ja yhteyttä koulusurmiin tunneta kunnolla.

Raitanen toi esille tutkimuksessaan, että koulusurma- ja terrorismitutkimus voisivat hyötyä toisistaan myös laajemmin.

Ryhmissä levitetään materiaalia

Koulusurmiin liittyvissä yhteisöissä luodaan, muokataan ja levitetään koulusurmiin liittyvää materiaalia.

Vaikka haastateltavat olivat lähtöisin eri puolilta maailmaa, tavat, joita he kertoivat koulusurmista ja itsestään, olivat kuitenkin silmiinpistävän samankaltaisia.

– Koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneilla on toisistaan eroavia kiinnostuksen tasoja ja kohteita, eikä voimakaskaan kiinnostus aiheeseen tarkoita, että henkilö haluaisi toteuttaa itse koulusurman, Raitanen toteaa.

Raitasen mukaan on ongelmallista on, että koulusurmayhteisöihin kuuluu myös potentiaalisia joukkosurman tekijöitä, yhteisöissä jaetaan koulusurmia yksinkertaistavia narratiiveja ja annetaan koulusurmaajille mainetta ja statusta.

Raitasen mukaan koulusurmayhteisöjä ei ole osattu hyödyntää koulusurmien ehkäisyssä, vaikka usea yhteisön jäsen ei hyväksy koulusurmien väkivaltaa.

https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/je ... tyhteisoja
Jenni Raitanen: Koulusurmien ympärille on muodostunut globaaleja internetyhteisöjä

Internetissä on koulusurmien ympärille muodostuneita globaaleja yhteisöjä. Koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneilla on toisistaan eroavia kiinnostuksen tasoja ja kohteita, ja yhteisöihin kuuluu sekä potentiaalisia joukkosurmaajia että heitä, jotka eivät hyväksy koulusurmien väkivaltaa. Valtiotieteiden maisteri Jenni Raitanen on tutkinut väitöskirjassaan koulusurmiin liittyviä yhteisöjä ja niiden vaikutusta.


Koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneet henkilöt muodostavat globaaleja yhteisöjä sosiaalisen median eri alustoilla. Ilmiönä voimakasta kiinnostusta koulusurmiin ei ole juurikaan tutkittu, eikä sen vaikutusta ja yhteyttä koulusurmiin tunneta kunnolla. Jenni Raitanen tutki väitöskirjassaan koulusurmiin liittyviä yhteisöjä haastattelemalla kahtakymmentäkahta koulusurmista voimakkaasti kiinnostunutta henkilöä internetin välityksellä ja toteuttamalla vuoden kestäneen internetetnografian.

Koulusurmiin liittyvissä yhteisöissä luodaan, muokataan ja levitetään koulusurmiin liittyvää materiaalia. Raitasen tutkimuksen havaintojen mukaan koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneilla on toisistaan eroavia kiinnostuksen tasoja ja kohteita, ja heidät on mahdollista jakaa tämän perusteella erilaisiin alaryhmiin. Vaikka haastateltavat olivat lähtöisin eri puolilta maailmaa, narratiivit joita he kertoivat koulusurmista ja itsestään, olivat kuitenkin silmiinpistävän samankaltaisia.

- Koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneilla on toisistaan eroavia kiinnostuksen tasoja ja kohteita, eikä voimakaskaan kiinnostus aiheeseen tarkoita, että henkilö haluaisi toteuttaa itse koulusurman, Raitanen toteaa.

- Toisaalta ongelmallista on, että koulusurmayhteisöihin kuuluu myös potentiaalisia joukkosurman tekijöitä, yhteisöissä jaetaan koulusurmia yksinkertaistavia narratiiveja ja annetaan koulusurmaajille mainetta ja statusta. Samaan aikaan koulusurmayhteisöjä ei ole osattu hyödyntää koulusurmien ehkäisyssä, vaikka usea yhteisön jäsen ei hyväksy koulusurmien väkivaltaa, Raitanen toteaa.

Raitasen tutkimuksen havaintojen mukaan koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneet henkilöt voidaan jakaa kolmeen ryhmään riippuen siitä, kuinka radikaaleja heidän mielipiteensä koulusurmiin liittyen ovat. Ensimmäinen ryhmä muodostuu koulusurmiin neutraalisti suhtautuvista, toinen henkilöistä, jotka sympatisoivat joitakin koulusurmaajia, ja kolmas heistä, jotka ovat kiinnostuneet toteuttamaan oman koulusurman.

- Koulusurmatutkimuksessa ei ole juurikaan tarkasteltu terrorismin tutkimuksen piirissä paljon tutkittua radikalisoitumisprosessia. Erityisesti internetin vaikutusta koulusurmaajien väkivaltaiseen radikalisoitumiseen tulisi tarkastella lisää, Raitanen kertoo.

Raitanen toi esille tutkimuksessaan, että koulusurma- ja terrorismitutkimus voisivat hyötyä toisistaan myös laajemmin.

TIIVISTELMÄ

Koulusurmat ovat globaali ilmiö, ja koulusurmaajat käyttävät symbolista väkivaltaa
lähettääkseen viestin tapahtumapaikkaa laajemmalle yleisölle. Koulusurmaajiin
vaikuttaa kulttuurinen käsikirjoitus, joka kuvaa koulusurmien syitä ja tekotapoja. Sekä
kulttuurista käsikirjoitusta että koulusurmiin liitettyjä narratiiveja jaetaan internetissä.
Useat koulusurmaajat ovat olleet aktiivisia internetissä ja käyttäneet sitä osana
tekoaan esimerkiksi julkaisemalla kuvia ja kirjoituksiaan ennen joukkosurman
toteuttamista. Perinteinen media, ja tänä päivänä myös sosiaalinen media, ovat
voimistaneet ja vahvistaneet koulusurmiin liitettyjä narratiiveja ja antaneet
koulusurmaajille mainetta ja statusta. Internetissä on myös koulusurmien ympärille
muodostuneita yhteisöjä. Koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneet henkilöt
jakavat, luovat ja levittävät koulusurmiin ja niiden tekijöihin liittyvää materiaalia.
Ilmiönä voimakasta kiinnostusta koulusurmiin ei ole juurikaan tutkittu, minkä
seurauksena sen vaikutusta ja yhteyttä koulusurmiin ei tunneta kunnolla. Tämän
väitöskirjan tavoitteena on lisätä ymmärrystä internetin koulusurmayhteisöistä ja
niiden vaikutuksista koulusurmille.

Tutkimukseen liittyvä aineisto on kerätty haastattelemalla internetissä
kahtakymmentäkahta koulusurmista voimakkaasti kiinnostunutta henkilöä.
Seitsemän näistä henkilöistä haastateltiin myös toisen kerran. Haastattelujen lisäksi
toteutettiin vuoden kestänyt etnografia internetissä tukemaan haastatteluita ja
lisäämään ilmiöön liittyvää ymmärrystä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja
haastateltavat olivat lähtöisin eri puolilta maailmaa. Aineiston perusteella
koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneet henkilöt muodostavat globaaleja
internetyhteisöjä sosiaalisen median eri alustoilla. Näissä yhteisöissä luodaan,
muokataan ja levitetään koulusurmiin liittyvää materiaalia. Tämän lisäksi
koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneet henkilöt levittävät narratiiveja, joissa
selitetään koulusurmien syitä. Vaikka haastateltavat olivat lähtöisin eri puolilta
maailmaa, narratiivit joita he kertoivat, olivat silmiinpistävän samankaltaisia.
Haastateltavat kertoivat laajasti koulusurmaajien kiusaamiskokemuksista ja muista
sosiaalista ongelmista joita nämä ovat kohdanneet, minkä lisäksi he kertoivat myös
omista kiusaamiskokemuksistaan. Jompikumpi tai molemmat näistä narratiiveista oli
löydettävissä kahdessakymmenessäyhdessä haastattelussa. Kuitenkin samaan aikaan
voimakas kiinnostus koulusurmia kohtaan sisältää myös useita muotoja.
Koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneilla on toisistaan eroavia kiinnostuksen
tasoja ja kohteita, ja heidät on mahdollista jakaa tämän perusteella neljään
alaryhmään: tutkijoihin, fanityttöihin, columbinerseihin sekä heihin, jotka haluavat
jäljitellä aiempia tekijöitä ja toteuttaa oman koulusurman. Henkilö voi kuitenkin
siirtyä näiden alaryhmien välillä ja alaryhmien väliset rajat mennä päällekkäin. Tämän
lisäksi koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneet voidaan jakaa kolmeen ryhmään
riippuen siitä, kuinka radikaaleja heidän mielipiteensä koulusurmiin liittyen ovat.
Ensimmäinen ryhmä muodostuu koulusurmiin neutraalisti suhtautuvista, toinen
henkilöistä jotka sympatisoivat joitakin koulusurmaajia, ja kolmas heistä jotka ovat
kiinnostuneet toteuttamaan oman koulusurman. Suurin osa haastateltavista oli
luokiteltavissa sympatisoijien ryhmään, eikä yhtäkään heistä koulusurman
toteuttamisesta kiinnostuneiden ryhmään. Osa haastateltavissa toi kuitenkin esille
huoltaan yhteisöissään olevista potentiaalisista koulusurmaajista. Tutkimuksessa
käytetty mielipiteisiin perustuva jaottelu pohjautui terrorismitutkimuksessa
kehitettyyn teoriaan, ja osoittaa käytännössä kuinka koulusurmatutkimus ja
terrorismitutkimus voivat hyötyä toisistaan.

Tämän väitöskirjan aineiston perusteella voimakas kiinnostus koulusurmia
kohtaan ei tarkoita samaa kuin halu toteuttaa koulusurma. Koulusurmayhteisöt
kuitenkin levittävät koulusurmiin liittyviä narratiiveja ja antavat koulusurmaajille
mainetta ja huomiota. Toisaalta samaan aikaan koulusurmayhteisöjä ei ole osattu
hyödyntää koulusurmien ehkäisyssä, vaikka aineiston perusteella usea yhteisön jäsen
ei hyväksy koulusurmien väkivaltaa ja osa toi esille huoltaan potentiaalisista
koulusurmaajista yhteisöissään. Koulusurmayhteisöihin keskittyvä tutkimus voikin
tarjota uusia näkökulmia koulusurmien ymmärtämiseen ja niiden ehkäisemiseen.

Väitöskirjan voi itse kukin tarkastaa täällä: Deep Interest in School Shootings Online
Kun linkität niin kopioi teksti samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.