Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

eloq
Harjunpää
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Marras 05, 2007 9:16 pm

Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja eloq »

Nyt puhuu Pietarista palannut kisaturisti, joka juhlii juhannusta Himoksen massafestareilla

Iltalehden haastattelema mies tietää, että Pietarista tuli paljon koronatartuntoja Suomeen. Silti hän lähti juhannusfestareille.

Suomalaisturistien jalkapallon EM-kisamatka on herättänyt tunteita koko Suomessa. Suomi pelasi Belgiaa vastaan Pietarissa maanantaina 20. kesäkuuta. Kisoista palanneilta on todettu yhteensä 120 koronavirustartuntaa, joista osalla on todettu aiempia virusvariantteja aggressiivisempaa deltaa.

Himos Juhannus on ensimmäinen Suomessa järjestetty tuhansien ihmisten massatapahtuma, joka on järjestetty vallitsevan koronaviruspandemian aikana.

Iltalehti tavoitti jalkapallofanin, joka päätti jättää karanteenin välistä ja lähteä juhannuksen festaririentoihin. Järjestimme koronaturvallisen haastattelun ja kysyimme häneltä, mikä sai hänet tekemään tämän valinnan. Peter, 20, ei esiinny tässä jutussa omalla nimellään. Iltalehti myös tarkasti, että Peter todella oli ollut katsomassa kisoja Pietarissa.

Lähti spontaanisti

Peter lähti viime sunnuntaina ajamaan kohti Pietaria ystävänsä kanssa. Jalkapalloa itsekin pelaava Peter haaveili näkevänsä Suomen historiallisessa kisaturnauksessa paikan päällä. Päätös lähdöstä tapahtui kuitenkin suhteellisen spontaanisti ja matka järjestettiin vasta kaksi viikkoa sitten.

– Oli se aika hullua. Varmaan paras peli mitä olen ikinä nähnyt, Peter sanoo lähes epäuskoisella äänellä.

Peter ei liiemmin miettinyt koronaa Pietarin matkaa varatessaan. Hän luotti siihen, että osaisi vältellä tartuntaa paikan päällä tarpeeksi hyvin.

Yhä EM-hurmiossa oleva mies kertoo, että kisareissu oli hänen unelmiensa täyttymys. Upean Suomi–Belgia jalkapallopelin lisäksi Peter ja hänen ystävänsä tapasivat suomalaisia faneja ja viettivät aikaa heidän kanssaan.

Peter tapasi myös kisabussien turistit, joilla on runsaasti todettuja koronatartuntoja. Hän vieraili yhdessä bussissa 5 minuutin ajan.

Koronaohjeet pettivät

Peter saapui Suomeen Nuijamaan rajanylityskohdan kautta. Hän luotti viranomaisten toimintaan ja ajatteli, että häntä oltaisiin ohjeistettu toimimaan koronaviruksen osalta tarpeen mukaan.

– En itse seuraa THL:n sivuja, Peter tunnustaa.

Rajalta ei kuitenkaan saanut minkäänlaisia ohjeita jatkoon. Kukaan ei sanonut hänelle mitään rajoituksista, eikä rajalta saanut edes minkäänlaista kirjallista ohjetta.

Kerroimme Peterille voimassa olevat ohjeet. Osoitimme hänelle, että hänen olisi tullut osallistua 72 tunnin sisällä toiseen koronatestiin Suomen puolella ja pysyä karanteenissa kokonaiset kaksi viikkoa.

Peter ei tiennyt ohjeista. Hän luuli, että negatiivinen testi rajalla riittää ja muutaman päivän omaehtoinen karanteeni. Hän sanoo, että tiesi kahden viikon karanteenisuosituksesta, eikä varsinaisesti pidä sitä turhana. Peter kuitenkin tuumii, ettei olisi pystynyt itse karanteeniin, koska ei kestäisi olla niin pitkää aikaa eristyksissä.

– Ne jotka haluavat sen pitää, niin pitää, Peter summaa.

Festarijuhlinta ei hävetä

Ajatus Himos Juhannukseen lähtemisestä syntyi lähes yhtä spontaanisti kuin kisareissulle lähteminen. Peter kertoo, että päätös syntyi 5 minuuttia ennen lähtöä.

– Piti mennä yhdelle mökille. Mulla ei ole edes lippua. Sain yhdeltä toiselta ihmiseltä rannekkeen omaan ranteeseeni, Peter naurahtaa.

Peterin on tarkoitus juhlia Himoksen juhannusfestareilla koko juhannus. Häntä ei jännitä olla mukana massatapahtumassa, eikä hänen omatuntonsa kolkuttele. Hän ei ole nähnyt muilla ihmisillä maskeja, eikä aio käyttää sellaista itsekään. Hän ei oikeastaan edes usko, että festivaaleilla saisi realistisesti pidettyä THL:n ohjeiden mukaisia turvatoimia.

– Kyllä mä ihan normaalisti täällä oon, Peter sanoo.

– Sain negatiivisen tuloksen ja mun mielestä se on riittävä. En olisi todellakaan täällä jos olisin saanut positiivisen tai jos en olisi saanut tulosta ollenkaan. Mutta sain negatiivisen, Peter perustelee.

Koronan itämisajaksi on ilmoitettu 1–14 päivää. Peter ei oikeastaan ole edes ajatellut sitä vaihtoehtoa, että hänen tartuntansa voisi ilmetä myöhemminkin. Hän sanoo, ettei hän osaa punnita sitä, hävettäisikö häntä jos hän aloittaisi Himoksella tartuntaketjun piilevällä tartunnalla.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2f1c ... e3a2aa3791

Eilen klo 21:03

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Aika huono otsikko, kun ei ole todettu vielä yhtään tartuntaa Himokselta, eikä missään ole edes kirjoitettu mistään lingostakaan :lol:

Klikkiotsikkona on kyllä toimiva
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4718
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja putsari »

Millat ja Petet elämänkoulujuttuja.
Karvasvarvas kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 8:43 am
Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.

Avatar
Villeri
Adrian Monk
Viestit: 2998
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Tuiskun Antti alkoi filosofoimaan Himoksella:"Tänä iltana, kun me vietetään yhdessä aikaa. Me tiedetään, että tuolla on valtava joukko ihmisiä, jotka ajattelee ”miten ne kehtaa?” Mutta täällä me ollaan, koska me halutaan elää. Me halutaan nauttia. Me halutaan olla tässä hetkessä."
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... 8110487c68

trubaduuri
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: Pe Syys 04, 2020 7:59 pm

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja trubaduuri »

Ja petterikin oli saanut negatiivisen tuloksen.

Avatar
jukuripää
Christopher Lorenzo
Viestit: 1598
Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 6:30 am
Paikkakunta: Nyhtänköljä

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja jukuripää »

Parin viikon sisällä festareitten koronasatoa aletaan kerätä, jos siellä tartuntoja on syntynyt.
Festarivieraat hujan hajan ympäri Suomea - todella hyvä mahdollisuus hajauttaa tartuntoja isolle alalle.
Kaikki eiliset ovat menetettyjä päiviä.

VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

jukuripää kirjoitti:
Su Kesä 27, 2021 8:50 am
Parin viikon sisällä festareitten koronasatoa aletaan kerätä, jos siellä tartuntoja on syntynyt.
Festarivieraat hujan hajan ympäri Suomea - todella hyvä mahdollisuus hajauttaa tartuntoja isolle alalle.
Uusi koronaaalto on hyvin todennäköinen tämän seurauksena.. tartunnat leviävät tehokkasti ympäri Suomea.. Etätyöt ja etäkoulut ovat taas syksyllä edessä, samaten muut rajoitukset ja sulut... lyhyeksi jää tämä hiukankaan vapaampi vaihe.

Muutkin kisatuliaiset kuten kuppa, tippuri ja HIV leviävät aivan varmasti Himoksen himoissa ja muissa tapahtumissa. Eiköhän Pietariin ole kuljetttu bussilasteittan myös seksityöläisiä, joten Suomeen tuli varmasti laaja kirjo sukupuolitautitartuntoja.
Hei nyt sinne Himokselle! Käyttäkää maskia ja kortonkia kun näitten petejen ja muitten veitikoitten kanssa kännissä nussitte!

laakerinena
Poliisikoira Rex
Viestit: 282
Liittynyt: To Loka 01, 2020 1:38 am

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja laakerinena »

Taas lehdet retostelee taudilla, josta ei ole vaaraa kellekkään. Ja vieläkin on sivistymättömiä, jotka menevät jekkuun täysillä.

kisuttaa
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 11:20 pm

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja kisuttaa »

Poistettu pitkä lainaus. Asiayhteys selviää vähemmälläkin
-NILS-


En kyllä ymmärrä miten tämä liittyy murhainfoon kun on tasoa vauva.fi -keskustelut. Sinne voitte mennä paheksumaan bilettäjiä. Itse olen lähdössä iskelmäfestareille Himokselle enkä aio hillua maski naamassa +26 asteen helteessä. Alkaa eristäytyminen riittää ja aion elää niin normaalisti kuin mahdollista.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Itse ajattelen näin. Jos elät ja otat riskin niin elä, mutta älä tule itkemään tai kitisemään jos saat taudin ja sairastut vakavasti ja ehkä kuolet. Eli sinä elät, sinä otit riskin, joten kanna sen seuraukset. Simppeliä.

helppo jonkun artistin lavalta huudella. Menköön ilman maskia sinne ihmisjoukkoon kuin että pakenee maskit naamalla heti shownsa jälkeen kiireen vilkkaa poijjes fyrkat taskussa. Toki elanto pitää tienata mutta tekopyhä ei pidä olla jos itse kuitenkaan ei kulje ihmisjoukoissa tms.

someraivoaja
Poliisikoira Rex
Viestit: 266
Liittynyt: La Elo 15, 2015 10:51 am

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja someraivoaja »

MissMallard kirjoitti:
Su Kesä 27, 2021 2:02 pm
Itse ajattelen näin. Jos elät ja otat riskin niin elä, mutta älä tule itkemään tai kitisemään jos saat taudin ja sairastut vakavasti ja ehkä kuolet. Eli sinä elät, sinä otit riskin, joten kanna sen seuraukset. Simppeliä.

helppo jonkun artistin lavalta huudella. Menköön ilman maskia sinne ihmisjoukkoon kuin että pakenee maskit naamalla heti shownsa jälkeen kiireen vilkkaa poijjes fyrkat taskussa. Toki elanto pitää tienata mutta tekopyhä ei pidä olla jos itse kuitenkaan ei kulje ihmisjoukoissa tms.
Pandemia ei ole yksilön vaan väestön sairaus. Tämän takia ajatus henkilökohtaisista riskeistä johtaa ajattelun vikaan. Ensisijaisesti yksilön pitäisi siis ajatella niitä riskejä, joita hän toiminnallaan muille aiheuttaa.

Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6415
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Onko Himoksella sitten meitin maan mainiot professorit kyttäämässä sitä, että miten oikein siellä virus linkoutuu?
Saavat sitten viisastella ja uhota tyhmälle kansalle.

Solttuetsivä
Axel Foley
Viestit: 2406
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

Nyt riittää eristys ja maskit toisille ja alkavat eläämään välittämättä muista.

Itse otan samaisen kannan:
Nyt riittää hiljaa ajaminen autolla ja vielä selvinpäin.
On aika elää.
Ajelen autolla välittämätttä muista ihmisistä.
Ei sääntöjä, ei nopeusrajoituksia ja ei promillerajoja.
Nyt mennään kun on aika.

Toiset juhlii Himoksella ferstareilla.
Toiset käy Huuhkajien peleissä ja eivät noudata palatessa koronakaranteeneja.
Itse aloitan autoilun.
Älkää tulko eteen.

OnyxPhoenix
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5289
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 12:16 am

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja OnyxPhoenix »

laakerinena kirjoitti:
Su Kesä 27, 2021 11:34 am
Taas lehdet retostelee taudilla, josta ei ole vaaraa kellekkään. Ja vieläkin on sivistymättömiä, jotka menevät jekkuun täysillä.
Näinhän sitä tosiaan varsinkin Venäjällä ajatellaan. Seuraukset ovatkin sitten vähemmän kivat.

eloq
Harjunpää
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Marras 05, 2007 9:16 pm

Re: Koronalinko käynnissä Himoksella Jämsässä

Viesti Kirjoittaja eloq »

kisuttaa kirjoitti:
Su Kesä 27, 2021 12:18 pm
En kyllä ymmärrä miten tämä liittyy murhainfoon kun on tasoa vauva.fi -keskustelut. Sinne voitte mennä paheksumaan bilettäjiä. Itse olen lähdössä iskelmäfestareille Himokselle enkä aio hillua maski naamassa +26 asteen helteessä. Alkaa eristäytyminen riittää ja aion elää niin normaalisti kuin mahdollista.
En mene vauvasivuille, yp voi siirtää vaikka Muut keskustelut-otsikon alle jos sulle tulee siitä parempi mieli. Hyvää kesää.

Vastaa Viestiin