Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Osaisiko joku auttaa?

Olen tässä jo hetken "märehtinyt" tällaista asiaa, enkä oikein tiedä kuinka tulisi toimia. Juttu on tullut jo uniinkin. Annanko koko asian vain olla vai ilmoitanko johonkin, ja etenkin mihin/kenelle?? Teenkö jotain tyhmää tällaisilla ilmoituksilla poliisille??

En halua kertoa tarkkoja tietoja itse keissistä, (koska se ei tässä ole oleellista) mutta avaan asiaa esimerkein. Eli selailin netissä virallisia juttuja ja uutisia kadonneista/kuolleensa löydetyistä henkilöistä Suomessa. Jostain syystä mieleeni tuli vinkki, jonka haluaisin poliisille kertoa. Tiedän, että tämä vinkkini on todella kaukaa haettu ja siksi pohdinkin, kannattaako tällaisesta edes ilmoittaa. Kyse ei ole mistään akuutista tapauksesta eikä vihjeeni ole mitenkään "tärkeä". On tyyliin: "vuonna 2008 Porvoosta löytynyt tunnistamaton vainaja saattaa olla pikkuserkkuni naapuri" (huom. siis keksitty esimerkki!) Jostain syystä kuitenkin näen, että henkilöillä voisi olla jokin yhteys. Ja näitä yhteyksiä olen kyllä myös tutkinut (esim. henkilöiden ulkoiset ominaisuudet)

Kannattaako tällaisesta siis ilmoittaa? Vai tuhlaanko asiaa tutkivien aikaa? Ja jos ilmoitan, niin mihin? Tiedän paikkakunnan, jossa tapaus on "avoimena".

Kiitän jo etukäteen, jos joku sai kiinni tästä sekavasta kirjoituksestani.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Lisään vielä tähän, että olen yrittänyt ottaa selvää keheen voisi asiassa olla yhteydessä. Kyse kun on siis vain omasta epäilystä/arvailusta. Ei tiedosta.
Tämä tapaus on ollut julkisuudessa viimeksi muutama vuosi sitten, ja tuolloin iltapäivälehden uutisen lopussa oli kuten nykyäänkin "kaikki tiedot polisille "x.x.fi". Tuota s-posti osoitetta kun kokeilin, ei enää ollut käytössä. Eli voinko lähettää ihan paikalliselle poliisille esim. Turkuun sähköpostia?
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Solttuetsivä
Axel Foley
Viestit: 2406
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

https://poliisi.fi/nettivinkki

Nettivinkki
Oletko havainnut verkossa epäilyttävää toimintaa?
Epäiletkö, että jokin näkemäsi voi liittyä rikokseen?
Oletko törmännyt epäilyttävään sisältöön tai aineistoon?

Voit jättää poliisille nettivinkin kiireettömästä asiasta.
Poliisi tarkastaa lähetetyt vinkit virka-aikana.

Kun tarvitset kiireellistä poliisin apua, soita hätänumeroon 112.

Nettivinkki ei ole rikosilmoitus tai hallintoasiain neuvontapalvelu
Lomakkeen kautta ei oteta vastaan rikosilmoituksia.

Tovi
Neuvoja-Jack
Viestit: 515
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 12:18 pm

Re: Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Viesti Kirjoittaja Tovi »

Tay77 kirjoitti:
Pe Tammi 21, 2022 8:08 pm
Kannattaako tällaisesta siis ilmoittaa? Vai tuhlaanko asiaa tutkivien aikaa? Ja jos ilmoitan, niin mihin? Tiedän paikkakunnan, jossa tapaus on "avoimena".
Kannattaa.
Jos kyse on kadonneesta tai tuntemattomasta niin siitä voi olla apu omaisillekkkin. Tuommonen nettivinkki ainakin matkaan, poliisi käy ne sitten läpi oman harkinnan mukaisella resursoinnilla.

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11301
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Viesti Kirjoittaja URSA »

Olen itse joskus antanut epävarman vinkin liittyen katoamiseen ja soitin uutisessa olleeseen numeroon. Ihan asiallisesti poliisi otti vihjeeni ylös ja vieläpä kiitti soitosta. Poliisi ei puhelun aikana kommentoinut, saattoiko antamani vihje edes liittyä katoamiseen. Kadonnut löytyi lopulta ihan toisesta suunnasta, tosin ei ollut mahdotonta etteikö havaitsemani henkilö ollut kuitenkin sama.

Joskushan poliisit saavat uutisten mukaan joistakin kadonneista todella vähän vinkkejä, ja silloin varmaan todella epävarmatkin havainnot voivat olla hyödyksi.

Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4528
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Minulle on käynyt niinkin, että kun olen laittanut poliisin lehdessä ilmoittamaan sähköpostiin viestiä sinä päivänä, kun poliisi on kysellyt valvontakamerakuvaan tunnistusapua Ilta-Sanomissa, niin ei se poliisin sähköposti ole ottanut viestejä vastaan. Ei ainakaan minun viestejä :mrgreen: Ainakin minulle tuli virheilmoitus viestin lähetysyrityksen jälkeen. Myöskään poliisin nettivinkki-sivusto ei ole toiminut ainakaan minun sitä yrittäessä.

Senpä vuoksi olen jo vuosia sitten omaksunut sellasen käytännön, että jos vinkkitietoa annan jonnekin suuntaan, annan saman tieton saman tien useampaan eri tahoon. Esimerkiksi paikallinen poliisilaitos & KRP & presidentti Niinistö & PV:n tiedustelu. Joskus olen myös Poliisihallitukseen, SUPO:in, valikoiduille poliitikoille sekä muutamille tämän listan ulkopuolisille tahoille tietoa laittanut. Tämä on melkoisen raskassoutuinen tyyli, mutta muutakaan ei oikein voi, kun tiedot tuppaavat katoavan ilmaan matkan varrella.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.

Solttuetsivä
Axel Foley
Viestit: 2406
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

Yleensä noissa lähetys ei onnistu. Vinkkeihin tai muihin.

Ei ole vastattu botti-kysymykseen.
Siellä on joku kysymys tai kuva johon pitää vastata että onnistuu.
Jos botti-tehtävään ei ole vastattu niin ei mene vastaanottajalle.

Tai sitten on joku täytettäväksi vaadittu kohta täyttämättä.

Nettivinkki poliisille (bottikysymys):
Mikä on yleinen hälytysnumero Suomessa ? Kysymys on tehty roskapostin estämiseksi.

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Kiitos kaikille asiallisista vastauksistanne ja neuvoista! Ehkäpä uskallan huomenna laittaa vinkkiä poliisille.
Eniten tässä vaan ahdistaa se, että miten vinkkiini suhtaudutaan; en haluaisi kuormittaa poliisia/tutkijoita millään turhalla. Nauretaanko minulle, jos kerron arvailuni, jotka ovat omasta mielestänikin melko kaukaa haettuja mutta faktoihin perustuen silti jollain tavoin mahdollisia?

Mihinkään enneuniin tai ennustajiin en usko, eikä tässä ole sellaisesta kyse. Jokin kuitenkin sanoo minulle, että epäilystä pitäisi ilmoittaa. Ja kun kuitenkin niin moni ihan "julkisuudessakin" kerrottu fakta (esim. pituus, hiusten väri, ikä) kadonneen ja löydetyn välillä täsmää...

Mutta siis kiitos teille!
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Tessu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1529
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kävipä kerran niin että kotiin palattuani kuulin uutisen kadonneesta pikkutytöstä jota ei ollut kuulunut koulun jälkeen kotiin,hyvänä tuntomerkkinä oli erityisen pitkä pipo!
Juurikin tuo pipo oli kiinnittänyt huomioni kotiin päin ajaessa koska sellasta en ollut ennen nähnyt.
ilmoitin heti missä tytön näin ja poliisi otti vihjeen vastaan ja kiitti,että kyllä se aina kannattaa asioista ilmoitella kun on sen aika,turhia ilmoituksia varmasti tulee millon mihinkin juttuun mutta joku asia voi olla se ratkaisevin,joskus jopa pelastaa hengen!

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Poliisille vinkki kadonneesta/löydetystä henkilöstä?

Viesti Kirjoittaja poikani »

Tay77 kirjoitti:
Su Tammi 23, 2022 10:49 pm
Nauretaanko minulle, jos kerron arvailuni, jotka ovat omasta mielestänikin melko kaukaa haettuja mutta faktoihin perustuen silti jollain tavoin mahdollisia?
Jos poliisi nauraa, hän on väärässä ammatissa. Niin epäpätevän ihmisen mielipiteistä ei tarvitse välittää tuon taivaallista.
????? ?? ??????.

Vastaa Viestiin