Tämä johtuu siitä että täällä ei ole vielä paljon mamuja jos verrataan muihin valtioihin. Kyllä ne PISA tulokset vielä laskevat kun valtiostamme tulee oikeasti monikulttuurinen! joten älä siitä huolehdi.ShipWreck kirjoitti:Toisaalta eikös Suomi juuri ole menestynyt loistavasti verrattuna muihin maihin, kun on mitattu koululaisten taitoja matematiikassa jne?
Suomalaisten nuorten tietämys historiasta
Valvoja: Moderaattorit
OT: meidän oma perimä ja kulttuuritaustat on varmaan sit niin heikot että romahtaa koko hyvinvointi/oikeusvaltio maahanmuuttajien toimesta?Zodiac kirjoitti:Tämä johtuu siitä että täällä ei ole vielä paljon mamuja jos verrataan muihin valtioihin. Kyllä ne PISA tulokset vielä laskevat kun valtiostamme tulee oikeasti monikulttuurinen! joten älä siitä huolehdi.ShipWreck kirjoitti:Toisaalta eikös Suomi juuri ole menestynyt loistavasti verrattuna muihin maihin, kun on mitattu koululaisten taitoja matematiikassa jne?
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Mahtoikohan suomalaisilla olla vaikkapa 60-luvulla parempi tuntemus historiasta?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Olen pitänyt aina hyödyllisenä tietona jos on tuntemusta esim. suomen historiasta ja muusta omaan maahan liittyvästä tietoudesta. Niin kun tietysti muustakin yleissivistävästä tietoudesta, mutta mielummin omaan tervettä maalaisjärkeä ja tilannetajua kun olen muuten kirjallisesti pätevä.
No, olipa taas hyvin ilmaistu mielipide mutta pointti varmaan tuli selväks.
No, olipa taas hyvin ilmaistu mielipide mutta pointti varmaan tuli selväks.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
век живи, век учись.
Ai se on muuttunut nykyään. Tässä hyvä tietämykseni taas nähtiinjoey kirjoitti:Nykyään itseasiassa on toisenlainen reaalikoe, jonka ala valitaan etukäteen. Suoritetaan historiankoe, psykologiankoe, uskonnonkoe... Tästä johtuvat nuo suuret koemäärät, joita abiturientit nykyisin vetävät.Aariel kirjoitti: Ylioppilastutkinnon voi kirjoittaa monella tapaa. Reaalissa saa valita minkä aineen kysymyksiin vastaa. Itsekään en vastannut ainoaankaan historiakysymykseen. Kirjoittelin vain psykologiaa, uskontoa ja filosofiaa.
En sitten tiedä miten nykyään ja onko lukiokohtainen, mutta onko historiaa edes pakko lukea? Sillähän voi välttää kaiken tiedon.
Tosin, kyllä jokaisen pitää tietää itsenäistymisvuosi, presidentti, pääministeri ja ihan perussetit. Nämä kuitenkin tulee ns. pakkoinformaationa, vaikka ei mitään historiankirjoja avaisikaan,
Aihe josta tykkään puida nyrkkiä!
Itse kuulun sitten kaipa tähän 'nykynuorisoon' ja minua kummastuttaa kyllä muiden ikätovereideni tietämys ylipäätänsä Suomesta. Onneksi vastaan ei sentään ole tullut ihmistä, joka ei tietäisi edes itsenäisyyspäivää. Lisäksi tämä asenne, 'sehän on historiaa, mitä sitten?'; on syvältä. En näe syytä miksei esim sotaveteraaneja tulisi kunnioittaa. Äh ja pah.
Muistan kylläkin näitä historiantunteja yläasteelta. Koska olin kiinnostunut historiasta niin kyllähän sielä istui kuuntelemassa, mutta jollen olisi tippaakaan ollut kiinnostunut niin kyllä ne tunnit olisivat olleet kuivia. Itselläni ainakin vaikuttaa oppimiseen oman kiinnostuksen lisäksi opetustapa. Jollei aiheesta osaa puhua kiinnostavasti, ei sitä jaksa kuunnellakkaan. Ehkäpä tässä syy miksei oikein sielä tunneilla keskitytä, eikä myöskään opita. Historia kun kuitenkin on paljolti lukemista ja tutkimista. Lisäksi tunnit eivät oikeastaan riitä puoliinkaan aiheisiin. Myöhemmin tutkiessa Suomen historiaa, löytää yllättävän tärkeitä pointteja, mitä koulussa ei koskaan ole mainittukkaan.
Olen kuitenkin ottanut kannan esittää mielipiteitäni ja kiinnostuksen aiheitani aika avoimesti, joten olenpahan saanut suurimman osan ystävistäni lukemaan historiaa ja olemaan siitä kiinnostunu. I got the power!
Nauttisin ajatuksesta olla historianopettaja. Voi sitä riemunpäivää kun saisi pitää nuoria kesähelteellä sisätiloissa, kuuntelemassa kun hakkaan nyrkkiä pöytään ja kerron Suomen itsenäistymisen ajoista!
Itse kuulun sitten kaipa tähän 'nykynuorisoon' ja minua kummastuttaa kyllä muiden ikätovereideni tietämys ylipäätänsä Suomesta. Onneksi vastaan ei sentään ole tullut ihmistä, joka ei tietäisi edes itsenäisyyspäivää. Lisäksi tämä asenne, 'sehän on historiaa, mitä sitten?'; on syvältä. En näe syytä miksei esim sotaveteraaneja tulisi kunnioittaa. Äh ja pah.
Muistan kylläkin näitä historiantunteja yläasteelta. Koska olin kiinnostunut historiasta niin kyllähän sielä istui kuuntelemassa, mutta jollen olisi tippaakaan ollut kiinnostunut niin kyllä ne tunnit olisivat olleet kuivia. Itselläni ainakin vaikuttaa oppimiseen oman kiinnostuksen lisäksi opetustapa. Jollei aiheesta osaa puhua kiinnostavasti, ei sitä jaksa kuunnellakkaan. Ehkäpä tässä syy miksei oikein sielä tunneilla keskitytä, eikä myöskään opita. Historia kun kuitenkin on paljolti lukemista ja tutkimista. Lisäksi tunnit eivät oikeastaan riitä puoliinkaan aiheisiin. Myöhemmin tutkiessa Suomen historiaa, löytää yllättävän tärkeitä pointteja, mitä koulussa ei koskaan ole mainittukkaan.
Olen kuitenkin ottanut kannan esittää mielipiteitäni ja kiinnostuksen aiheitani aika avoimesti, joten olenpahan saanut suurimman osan ystävistäni lukemaan historiaa ja olemaan siitä kiinnostunu. I got the power!
Nauttisin ajatuksesta olla historianopettaja. Voi sitä riemunpäivää kun saisi pitää nuoria kesähelteellä sisätiloissa, kuuntelemassa kun hakkaan nyrkkiä pöytään ja kerron Suomen itsenäistymisen ajoista!
"Suomalainen rikos on huonosti suunniteltu,
toissijaisista motiiveista tehty ja useimmiten
sekä uhrin että tekijän kannalta lähinnä
vaivaannuttava kokemus."
-Kyösti Pöysti, nuorempi komisario
toissijaisista motiiveista tehty ja useimmiten
sekä uhrin että tekijän kannalta lähinnä
vaivaannuttava kokemus."
-Kyösti Pöysti, nuorempi komisario
Niin, mistähän se kiinnostuksen puute johtuu? Johtuisko siitä, että nykyään ei muuta toitoteta kuin että juujuu EU:ssa ollaan ja kaikki on hyvin ja siellä ne isot päätökset tehdään jne. Ei jengillä ole edes vertailukohtaa, kun kriittistä arvostelua EU:sta ei vieläkään siedetä, puhumattakaan että kouluissa sitä käsiteltäisiin. EU esitetään oppikirjoissa itsestäänselvyytenä.joey kirjoitti:En oikein usko nykynuorten täydellisen tietämättömyyden johtuvan EU:sta, vaan nuorten omaa historiaa koskevan kiinnostuksen puutteesta. Ei opetuksessa mitään vikaa ole, oppijoissa sitten sitäkin enemmän. Mutta kiitos vaan taas avautumisesta.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
-
- Martin Beck
- Viestit: 775
- Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:07 am
- Paikkakunta: Taistelu ei loppunut 1945 ??? se on vasta alkanut!
Ainakin oman maansa historiasta!Marsalkka kirjoitti:Mahtoikohan suomalaisilla olla vaikkapa 60-luvulla parempi tuntemus historiasta?
WARNING: THIS MEMBER CONTAINS NATIONALISM
If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/
If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/
Mulle ei ainakaan ikinä lukioaikana tai sitä ennen, saati sitten sen jälkeen, ole tullut sellaista tunnetta ettei tarvitsisi tietää mitään kun "EU:ssa ollaan ja kaikki on hyvin". En tiedä miten teillä päin nuoria sitten on opetettu.markja kirjoitti: Niin, mistähän se kiinnostuksen puute johtuu? Johtuisko siitä, että nykyään ei muuta toitoteta kuin että juujuu EU:ssa ollaan ja kaikki on hyvin ja siellä ne isot päätökset tehdään jne. Ei jengillä ole edes vertailukohtaa, kun kriittistä arvostelua EU:sta ei vieläkään siedetä, puhumattakaan että kouluissa sitä käsiteltäisiin. EU esitetään oppikirjoissa itsestäänselvyytenä.
Eli silloin suomalaiset tiesivät hyvin vaikkapa noita 1800-luvun vaiheita?combat18 kirjoitti:Ainakin oman maansa historiasta!Marsalkka kirjoitti:Mahtoikohan suomalaisilla olla vaikkapa 60-luvulla parempi tuntemus historiasta?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
todellisuus noissa taidoissa paljastui juuri uuden tutkimuksen muodossa eli suomi on hyvä vain niissä testeissä joihin lähetetään ns. parhaimmat oppilaat (pisa) mutta kun otetaan koko kanta mukaan niin suomi ei pärjää..oli muistaakseni 25 maan seassa 23..jos oikein muistan eli suomi ei pärjää kansainvälisesti ja nimenomaan matematiikassa. lukutaidossa suomi on huippuluokkaa mutta sekin selittyy muulla kuin koulun opetuksella eli lapset suomessa kuulemma oppivat lukemaan pääasiassa lehdistä ja lukevat niitä runsaammin kuin muunmaalaiset lapset.Zodiac kirjoitti:Tämä johtuu siitä että täällä ei ole vielä paljon mamuja jos verrataan muihin valtioihin. Kyllä ne PISA tulokset vielä laskevat kun valtiostamme tulee oikeasti monikulttuurinen! joten älä siitä huolehdi.ShipWreck kirjoitti:Toisaalta eikös Suomi juuri ole menestynyt loistavasti verrattuna muihin maihin, kun on mitattu koululaisten taitoja matematiikassa jne?
Ohjelma tästä tuli ylen teemalta muistaakseni tammihelmikuun vaihteessa. Siinä myös kävi ilmi että suomalaislapset tykkäsivät vähiten koulunkäynnistä .
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
cicero kirjoitti:
todellisuus noissa taidoissa paljastui juuri uuden tutkimuksen muodossa eli suomi on hyvä vain niissä testeissä joihin lähetetään ns. parhaimmat oppilaat (pisa) mutta kun otetaan koko kanta mukaan niin suomi ei pärjää.
Hyvien Pisa-tulosten ja huonon matematiikantaidon ristiriidan yksi selitys on se, että Suomessa yritetään kaikin tavoin pitää myös heikommat oppilaat juonen päässä kiinni. Suomessa heikoimmat ja keskitason koululaiset pärjäsivät Pisassa paremmin kuin missään muussa maassa. Sen sijaan parhainta neljännestä tutkittaessa huomattiin, että Suomen edelle paineli kuusi maata.
[quoteCicero]
lukutaidossa suomi on huippuluokkaa mutta sekin selittyy muulla kuin koulun opetuksella eli lapset suomessa kuulemma oppivat lukemaan pääasiassa lehdistä ja lukevat niitä runsaammin kuin muunmaalaiset lapset.
Epäselvää on sen sijaan se, miten suuri osa lukutaidosta on koulun ansiota.
Ritva Jakku-Sihvonen, laatujohtaja, Opetushallitus: ”Miten paljon suomalaisnuorten hyvä lukutaito selittyy tv-ohjelmien tekstityksellä, lehtien ahkeralla lukemisella kotona ja suomen kielen rakenteella, eikä sillä, mitä koulussa tapahtuu?
En pysty sanomaan, miten paljon selittyy, mutta minusta totuus on se, että nää molemmat elementit on rehellisyyden nimissä pidettävä mukana.”
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Saisinko lähdeviitteet tähän tutkimukseen? MOT-ohjelma ei liene tutkimus...cicero kirjoitti:
todellisuus noissa taidoissa paljastui juuri uuden tutkimuksen muodossa
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Sain puhelinsoiton 18-vuotiaalta nuorelta (ylioppilas), hän halusi luopua kirjoista, jotka olivat kuuluneet hänen vanhemmilleen - kyseessä oli monta saman väristä, numeroitua kirjaa. Hän ei osannut puhelimessa kertoa, että mitä nämä kirjat ovat, mutta suostuin tietysti ottamaan vastaan tämän tarjotun kirjalahjan.
Tuodessaan kirjasarjaa hän vielä huomautti, että ne ovat omituisia kirjoja, koska niissä sanatkin ovat aakkosjärjestyksessä.
Voiko tämä olla totta - nuoret eivät tiedä mikä on tietosanakirja?!
Tuodessaan kirjasarjaa hän vielä huomautti, että ne ovat omituisia kirjoja, koska niissä sanatkin ovat aakkosjärjestyksessä.
Voiko tämä olla totta - nuoret eivät tiedä mikä on tietosanakirja?!
Alethes doksa meta logu