Mielialalääkkeet

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Eddie Hitler kirjoitti:Omasta kokemuksesta sen verran että ilman masennuslääkkeitä en olisi nyt tässä. Ennen reseptin hakemista laihduin kuukaudessa 10 kiloa enkä nukkunut koko aikana yli varttia yhteen menoon.
Mulle kävi jossain vaiheessa ihan samoin. Taisin siinä vaiheessa jo jotain masennuslääkkeitä syödä, mutta ne eivät sitten auttanutkaan tarpeeksi, joten laitettiin lisälääkitys hetkeksi, että pääsen taas kiinni normaaleihin asioihin, kuten syöminen ja nukkuminen. Ilman sitä en tiedä missä tällä hetkellä olisin. Ihminen ei kamalan kauaa pysty elää nukkumatta ja syömättä :roll:
Yökiitäjä
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 7:22 am
Paikkakunta: Kallio

Viesti Kirjoittaja Yökiitäjä »

Libra kirjoitti:Ja tosiaan, masennuslääkettä ei saa sekoittaa ahdistuslääkkeisiin, jotka kuuluvat ihan eri luokkaan ja voivat aiheuttaa riippuvuutta. Masennuslääkkeet eivät sitä tee vaikka monet kokevat toisin, koska niiden lopettaminen ei onnistu noin vain, joillain voi tulla lyhytaikaisia vieroitusoireita äkillisen lopettamisen yhteydessä, mutta ne eivät ole mitään verrattuna rauhoittavien lääkkeiden vieroitusoireisiin.
Vieroitusoireetkin ovat todella yksilöllisiä, joillekin niitä tulee ja toisille ei. Masislääkkeistä joillakin on keskimääräistä kovempi todennäköisyys viekkareihin. Esim. Efexoria lopetettaessa on jouduttu joissakin tapauksissa vaihtamaan väliaikaisesti johonkin toiseen SSRI-lääkkeeseen, jotta on pystytty loiventamaan Efexorin aiheuttamia refloja.

Ahdistuslääkkeissäkin on eroja. Esim. Xanor aiheuttaa kovemman riippuvuuden ja huomattavasti pahemmat viekkarit kuin benzot keskimäärin. Itse taas en ole kokenut bentsojen lopettamista kovin ihmeellisenä. Jatkuva käyttöannos oli kasvanut turhan suureksi enkä muutenkaan hyötynyt rauhoittavasta lääkityksestä sen kummemmin. Pudottelin annosta vähitellen omaan tahtiin. Oireina oli jotain ohimeneviä ahdistuksia, tärinää ja hikoilua, paniikin kaltaisia oireita. Niihin tottui aika pian, kun tiesi mistä ne johtuvat.

Depressiolääkkeet tunnen melkoisen hyvin, koska viimeisen kymmenen vuoden aikana olen kokeillut niitä lähes kaikkia yleisempiä. Fyysiset sivuvaikutukset tai tehon häviäminen on olleet syy vaihtaa johonkin toiseen. Yleensä lopetin käytön lääkärin ohjeen mukaan, mutta joskus myös kylmä-kalkkuna menetelmällä, eli kertaheitolla. Aurorixia ei saisi lopettaa koskaan näin, mutta niin kuitenkin tein. Tiesin sen puoliintumisajan olevan todella lyhyt, joten viekkaritkin kestivät vain pari päivää.

Pisimmän ajan olen käyttänyt Ixeliä, noin 5v. yhteensä. Olen lopettanutkin sen pari kertaa ilman ongelmia. Nyt yhtäjaksoista käyttöä on jatkunut 3v. ja huomaan että olen täysin koukussa siihen lääkkeeseen. En pysty lopettamaan vaikka haluaisinkin ja yrittäisin eri tavoin. Kertakaikkinen lopettaminen aiheuttaa parin päivän päästä täydellisen kollapsin, eli vajoan itsetuhoisiin ajatuksiin enkä halua enää edes nousta sängystä. Annoksen puolittaminen taas aiheuttaa hitaasti pahenevan masennuskierteen viimeistään viikon kuluttua.

Depressiolääkkeet ovat kyllä omalla tavallaan pelastaneet elämäni, mutta ne lähinnä vain poistavat taustalla olevan depression oireet. Samalla tavoin siis kuin kipulääke poistaa kivun, mutta ei sen syytä. Suurin ongelma depressiolääkkeissä on se että ne latistavat tunne-elämän. Mikään ei tunnu miltään, niinkuin sanotaan. Ei juurikaan nauti mistään, mutta myöskään ikävät asiat eivät harmita. Ihmissuhteet ovat jääneet taka-alalle, koska ei tunnu kiinnostavan enää. Uusien harrastusten ja muiden asioiden aloittamiseen innostuu, mutta motivaatio lopahtaa yleensä parissa viikossa. Olen pohtinut että ainoa keino päästä elämässä eteenpäin on hankkiutua eroon siitä lääkkeestä, mutta se ei vaan tunnu onnistuvan. Koska depressiolääke ei ole päihde, en pääse päihdehuollon asiakkaaksi. Luultavasti tässä tarvittaisiin joku katkaisuhoitojakso.

Tuo depressiolääkkeen aiheuttama litteä tunne-elämä ei välttämättä ole huono piirre. Sellainen joka kärsii ahdistuksesta ja mielialan vaihtelusta todennäköisesti hyötyy siitä ominaisuudesta. Depressiota on kuitenkin hyvin monenlaista, myös sellaista mihin ei liity ahdistuksia. On vaan se pelkkä masennus.
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

ton seronilin ei pitäisi kuulemma aiheuttaa mitään viekkareita, mut oon huomannu et jos viikon oon syömättä ni alan tulla itkuherkäksi ja hautoa huonoja juttuja vähän liian pitkään. tulee just sellanen "romahdus".
mua mietityttää miten toi mielialalääkkeiden syöminen on vaikuttanu mun kehitykseen, ennen teini-ikää aloitin. onkohan multa jäänyt joitain henkisen kehityksen vaiheita läpikäymättä? pakkohan sen on jotenkin vaikuttaa, kun ei oma mieli (persoona) ole 12-vuotiaana vielä edes päässyt kehittymään.
periaatteessa vastustan tällasten lääkkeiden syöttämistä lapsille, mut ymmärrän kyl omia vanhempianikin. ne ei tienny mitä tehdä ja toimi niinku lääkärit neuvoi.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Itselläni on tällä hetkellä menossa Lyricasta aiheutuvat vierotusoireet pahemman kaavan mukaan. Syönyt olen tuota kyseistä lääkettä useita vuosia ja ehkä huonosta syystä ne lopetinkin mutta ne vaan on niin älyttömän kalliita. Kuukausiannos tulee maksamaan reilut 80€ ja mietin että käyttäisin senkin rahan vaikka itseni hemmotteluun kylpylässä tai vastaavaa. Ulkoilua yritän hoitaa vaikka väkisin ja vitamiineja päälle että olo pysyy mahdollisimman hyvänä.
Aamulla kun herään olen ihan hiessä joka paikasta ja yleensä heräänkin sellaseen hätkähdykseen ja se tunuu tosi pahalle kun sydän hakkaa hulluna. Muuten päivällä on koko ajan sellanen olo että raajat tuntuu painavan useita kiloja lisäpainoa ja päähän koskee. Tuo hikoilu on aika ahdistavaa ja kuumat aallot on ärsyttäviä. Ajattelen kuitenkin koko ajan että se kestää korkeintaan viikon ja kohta helpottaa. En sitten tiedä.
En olisi yksin lähtenyt lääkettä poistamaan päivittäisestä käytöstä ellen olisi saanut lääkäriltä kieltävää vastausta lopetukseen. Pyysin että annosta pienennettäis ja puotettais lopulta pois mutta ei passannut useemmasta yrityksestä huolimatta. Eli jouduin ottamaan oikeuden omiin käsiin ja nyt lääke toivottavasti melko vaivattomasti häipyy elämästäni.

Sitten tuli tuosta Efexorista mieleen. Itse aloin syödä kyseistä lääkettä 15-vuotiaana ja siitä hyvästä meni koko hormonitasapaino päin honkia. Ahdistaa miettiäkkin koko asiaa koska se hämmensi minua tosi pahasti sillon kun menkat loppui kokonaan ja alkoi erittyä maitoa. Uskomatonta mutta totta ja se oli hämmentävää. Tuota lääkettä ei suositella alle 18-vuotiaille. NO anyway se on onneks ohi.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

^Tuotanoin, rimmaseni.... tuo Lyrica ei kyllä varsinaisesti kuulu mielialalääkkeisiin. (ihan vaan tiedoksi niille, jotka eivät noita lääkkeiden kauppanimiä tunne)
Kyseessä siis neuropaattisiin kipuihin tarkoitettu lääke.
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

maija turjukka kirjoitti:^Tuotanoin, rimmaseni.... tuo Lyrica ei kyllä varsinaisesti kuulu mielialalääkkeisiin. (ihan vaan tiedoksi niille, jotka eivät noita lääkkeiden kauppanimiä tunne)
Kyseessä siis neuropaattisiin kipuihin tarkoitettu lääke.
Olet oikeassa, mutta myös seroquel jota käytän tunnetaan mielialalääkkeenä ja käytetään myös skitsofrenialääkkeenä. Minulla on siis diagnosoitu masennus ei skitsofrenia. Eli näillä lääkkeillä on monia käyttötarkoituksia. Sitten on ollut myös lääke jota käytetään epilepsialääkkeenä ja myöskin masennuslääkkeenä. Varmasti jos olet lääkkeiden kanssa tekemisissä niin tiedät myös tämän? Kannattaa lukea tarkemmin nuo lääkkeen tiedot. Olen kuitenkin sen verran perillä asioistani että minulla Lyricaa ei käytetä kipuihin koska mulla kipuja ei ole. Eli varmasti käyttötarkoitus vähän riippuu myös henkilökohtaisesta tarpeesta ja siitä miten lääkkeitä ynnäillään yhteen lääkehoidon parhaaksi mahdolliseksi tulokseksi.

Tuossa vielä linkki jos haluat tai joku muu haluaa Lyricasta lukea eli kylmää faktaa niin kun täällä nimenä käytetään :wink:
http://www.laakeinfo.fi/%5CMedicine.asp ... ZER_LYRICA
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

^Heheh, teilläpäin taitaakin nuo lääkärit olla perehtyneempiä noihin harvinaisempiinkin käyttötarkoituksiin. Luin linkkisi, siellähän mainittiin Lyricaa käytettävän epilepsiaan, neuropaattisiin (=hermoperäisiin) kipuihin ja yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön. No, täällä meillä (pieni maaseutupaikkakunta) Lyricaa käytetään lähes yksinomaan kipuun ja sitten muutamilla siihen epilepsiaan... mikä sekin on ihan eri sairaus kuin skitsofrenia. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut leimata sinua skitsofreenikoksi, pyydän anteeksi, jos pahoitit mielesi. Taidanpa lähteä kertaamaan Pharmaca Fennicasta n. 15 eri kauppanimen kaikki indikaatiot, ennenkuin enää uskallan tässä ketjussa mitään kommentoida :oops:

Listataanpas tähän nyt vielä niitä diagnoosejakin, joissa tässä ketjussa mainittuja lääkkeitä käytetään: masentuneisuus, ahdistuneisuus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, kaksisuuntainen mielialahäiriö, epilepsia, skitsofrenia, erilaiset psykoosit, syömishäiriöt, kolmoishermosärky, neuropaattinen kipu, fibromyalgia....
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

maija turjukka kirjoitti:^Heheh, teilläpäin taitaakin nuo lääkärit olla perehtyneempiä noihin harvinaisempiinkin käyttötarkoituksiin. Luin linkkisi, siellähän mainittiin Lyricaa käytettävän epilepsiaan, neuropaattisiin (=hermoperäisiin) kipuihin ja yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön. No, täällä meillä (pieni maaseutupaikkakunta) Lyricaa käytetään lähes yksinomaan kipuun ja sitten muutamilla siihen epilepsiaan... mikä sekin on ihan eri sairaus kuin skitsofrenia. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut leimata sinua skitsofreenikoksi, pyydän anteeksi, jos pahoitit mielesi. Taidanpa lähteä kertaamaan Pharmaca Fennicasta n. 15 eri kauppanimen kaikki indikaatiot, ennenkuin enää uskallan tässä ketjussa mitään kommentoida :oops:

Listataanpas tähän nyt vielä niitä diagnoosejakin, joissa tässä ketjussa mainittuja lääkkeitä käytetään: masentuneisuus, ahdistuneisuus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, kaksisuuntainen mielialahäiriö, epilepsia, skitsofrenia, erilaiset psykoosit, syömishäiriöt, kolmoishermosärky, neuropaattinen kipu, fibromyalgia....
En ajatellutkaan että sulla olis tarkoitus minulle lyödä hullun paperit kouraan nettidiagnoosin nimissä :wink:
Mainitsin vaan että pitää osittain paikkaansa että käytetään myös kipuihin ja halusin painottaa myös sitä että lääkkeet yhteisvaikutuksena tekee sen lopullisen tarkotuksen mihin se tehoaa. Varmasti ihan hyvä käyttää sellasta yhteisannosta joka takaa monipuolisimman avun eli pelkästään masennuslääke ja sitten sellainen joka tepsii ahdistukseen. Sehän on ihan siit kiinni millanen on sitten se diagnoosi. Masennustakin on niin monenlaista ja ahdistusta.
Ei tartte olla kovin kouluttautunut että tajuaa juttuja vaan pienikin määrä omaa kokemusta on suurempi summa kun mikään kirjatieto.
Siis tarkotan lähinnä että jos ei ole omakohtasta kokemusta jostain ei voi puhua kun yleisellä tasolla lääkkeistä kun lääkkeistä.

Monesti tuohon oikean lääke"cocktailin" löytämiseen saattaa mennä paljonkin aikaa ja lääkkeitä täytyy testata useilla eri yhdisteillä. Itselläni on sen tyypin diagnoosi että tarttee ahdistukseen yli pääsyyn ja yleisille paikoille vähän rohkasua ja yleisesti masennuksellekkin vähän jotain. Myös mielialan vaihtelut on iso ongelma ja näitten korjaamiseen on tarvittu pitkää ja harrasta mietintää oikeitten lääkkeitten suhteen. Pitänyt ottaa huomioon kaikki mahdolliset sivuvaikutukset ettei olo mene pahemmaksi. Niin varmasti kaikilla mutta lähinnä tarkoitan sitä että jotkut lääkkeet saattaa kallistaa vaakakuppia liikaa toiseen suuntaan ja toiset toiseen. Siksi olenkin kokenut tilanteeni melko haastavana.
Se on myös hankala homma kun lääkkeet alkaa menettää tehoaan niitä jonkun aikaa syötyä ja joutuu mahdollisesti lisäämään vahvuutta pysyäkseen toivotussa tilassa. Joskus tuntuu että lääkkeitä on vaikka muille jakaa eikä olo silti helpotu.

Siksipä olenkin pitänyt kaikkea kokemaani vaan hyvänä(jos nyt aina näin jaksaa ajatella) enkä tosiaankaan ole vaipunut synkkyyteen vaikka olo on ollut välillä tosi hankala. Jos vaan jaksaa muistaa että kun pahimmasta selviää niin kaiken voi yrittää kääntää positiiviseksi energiaksi ja kokemukseksi.
Siksi joskus pidän jopa etuoikeutena sitä kokemaani niin on terapiatyöhön paremmat lähtökohdat kun on siinä tilanteessa että voi oman huonon olon helpotessa alkaa auttaa muita.

Niin siis pitkä matka siihen on muttta minusta menis jotenkin hukkaan kaikki kokemukset asiasta jos en niitä käyttäs tulevaisuudessa hyväkseni. Kaikki ne vuodet.

Niin ja maija turjukalle vielä sellaset terveiset että nämä lääkeasiat on isoja juttuja ja näitä on nykyään niin joka lähtöön että olis hankalaa kaikkea osata ja muistaa. Eli kyllä tähän maailmaan mahtuu jokaisen mielipide ja jokaisen kokemus eli ei hätää :wink: Tässä vaan oma kokemukseni asiasta.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

mullakin on kokeiltu eri "coctaileja" eri oireisiin. fluoksetiini on ollut se mikä yhtenä ainoana lääkkeenä poistaa multa kaiken, ei tarvitse useita lääkkeitä syödä ja miettiä miten ne keskenään vaikuttavat. ja helpottaa tossa aineessa sekin, että sen vaikutus on pitkäaikainen. en muista joka päivä ottaa (enkä ainakaan koskaan samaan aikaan päivästä), mutta ei tartte pelätä että heti "romahtaa" fiilikset.
monilla kavereilla on todettu paniikkihäiriö tai maanis-depressiivisyyttä, mutta kukaan ei halua syödä mitään pitkävaikutteisia lääkkeitä. mieluummin hakevat reseptin jollekin täsmälääkkeelle (diapam, xanor jne.), koska ne tuntuu kuulemma jotenkin turvallisemmilta. hmm, mitäpä olette tästä mieltä? itse oon aatellu et pameja napsittua tulee sellanen vähän hölmö ja hidas olo, pitkävaikutteiset lääkkeet ei anna semmosta päihtymyksen tunnetta. siis että täsmälääkkeitä olis matalempi kynnys alkaa napsia ihan muihin ku alkuperäisiin tarkoituksiin.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Masennuslääkkeitähän ei kai kukaan ala "huvikseen" syömään, koska niistä ei mitään sellaista iloa ole. Minulla Diapam on toiminut hyvin ahdistustilanteissa, eikä tee minulle mitenkään hidasta ja pöljää oloa, ehkä hieman (toivotusti) tasaa, kun muuten olisin niin hektinen. Ehkä ajatuksena on se, ettei lääkkeisiin jäisi koukkuun, jos niitä ottaa vain tarpeen vaatiessa, mutta kyllä se Diapamikin koukuttaa ja varsin voimakkaasti. Täytyy myöntää että itsellä tuli niitä lopulta syötyä vähän kaikkeen. Oli niin helppoa ottaa nappi naamaan, jos ei heti tullut uni tai jos oli krapula. En ole kyllä moneen vuoteen uusinut reseptiä, vaikka nykyäänkin sosiaalisesti ahdistavissa tilanteissa olisi mukavaa jos olisi hätävarana nappi taskussa. Usein jo tieto siitä rauhoittaa, vaikkei sitä käyttäisikään. Nykyään vain menen tilanteisiin ja tarvon ne läpi siten miten osaan, ahdisti sitten tai ei.
Andre
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 12:22 am

Viesti Kirjoittaja Andre »

Omalla kohdallani ei kovin positiivisia kokemuksia. Kaksi vuotta kunnon sumupilvessä, juuri mitään muistamatta. Nykyisin otan kaiken mieluummin ilman suodatusta, kestää pää sitten tai ei. Tajusin etten pääse menneisyyden haamuista vaikka kuinka turraisin itseni. Asiat on vaan kohdattava sellaisina kuin ne ovat.

Itselläni oli lääkkeiden käytöstä jatkuvana sivuvaikutuksena muistin heikkous ja lattea tunne-elämä. Ei kyllä ahdistanut, mutta ei kyllä mitään muukaan sitten tuntunut miltään. Koko hoitopolitiikka on muutenkin melkoista pyöritystä. Itsellä vaihtui vajaassa kahdessa vuodessa neljä kertaa lääkärit ja aina sitten tuli uudet kuviot.

Tässä oma kirjo reilulta kahdelta vuodelta mitä muistan: Doxal, Sepram, Atarax, Seroquel, Stilnoct, Opamox, Remeron, Temesta, Cipralex..
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

mulle lääkäri määräsi ataraxia ihon kutinaan. luin lääkeselosteesta että sitä määrätään "vanhuksille rauhattomuuteen". aattelin et nehän on aika kovia lääkkeitä mitä vanhuksille yleensä syötetään.. ataraxit on edelleen koskemattomina kaapissa. mulle jäi vähän epäselväksi että miten vaikuttavat..
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Ei ole minkäänlaisia kokemuksia mielialalääkkeistä.
Raportoin sitten jos joskus tulee jotain napattua... 8)
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Eipä ole minulla kokemusta (onneksi) näistä, sen sijaan vaikka kuinka monella ystävälläni näyttäisi olevan. Yksi kysymys herää; mitä ovat nämä "vaihtoehtoiset" lääkkeet tyyliin Mäkikuisma tai kiinalaiset yrtit tms. Onko kellän kokemusta näistä? Kuinka ovat toimineet ja mikä on mielipide vaihtoehtolääkityksen suhteesta viralliseen?
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

esmes- kirjoitti:mulle lääkäri määräsi ataraxia ihon kutinaan. luin lääkeselosteesta että sitä määrätään "vanhuksille rauhattomuuteen". aattelin et nehän on aika kovia lääkkeitä mitä vanhuksille yleensä syötetään.. ataraxit on edelleen koskemattomina kaapissa. mulle jäi vähän epäselväksi että miten vaikuttavat..
Tuo on itse asiassa aika yleistäkin, että samaa lääkettä käytetään useammanlaisiin vaivoihin. Atarax on näistä malliesimerkki, sitä käytetään paljon myös pikkulapsilla, jotka kärsivät pahasta ihottumasta. Ja kyllä ihotautilääkärit joskus määräävät sitä aikuisillekin.

"Atarax on rauhoittava lääke, se vähentää ahdistuneisuutta, jännittyneisyyttä ja kiihtymystä. Atarax on myös voimakas antihistamiini, ja erityisen tehokas iho-oireisiin liittyvässä kutinassa. Allergisilla potilailla Ataraxia voidaan käyttää unihäiriöissä.

Ataraxia käytetään seuraaviin käyttötarkoituksiin:
- Aikuisten ahdistuneisuuden oireenmukainen hoito
- Kutiseva nokkosihottuma
- Allergisiin oireisiin liittyvä unettomuus"

http://www.laakeinfo.fi/%5CMedicine.asp ... UCB_ATARAX

Toinen esimerkki vanhan psyykenlääkkeen käytöstä uusiin indikaatioihin on Triptyl , suuremmat annostukset masennukseen ja pienemmät milligrammat erilaisiin kiputiloihin esim. fibromyalgiasta kärsiville:

"Amitriptyliini kuuluu ns. trisyklisiin mielialalääkkeisiin. Se kohottaa masentuneen mielialaa, mutta ei vaikuta normaaliin mielialaan. Sillä on myös keskittymis- ja aloitekykyä parantava vaikutus. Lisäksi jo pienet amitriptyliini-annokset lievittävät erilaisia pitkään kestäneitä kiputiloja.

Triptyl-tabletteja käytetään eri syistä johtuvien masennustilojen, unettomuuden ja pitkään kestäneiden kiputilojen hoitoon. Lääkäri voi määrätä Triptyl-tabletteja myös muun sairauden hoitoon."

http://www.laakeinfo.fi/%5CMedicine.asp ... MA_TRIPTYL

Summa summarum: Tietysti ne pakkaussetelit kannattaa lukea, mutta ei liian tarkkaan, koska eri vaivoihin käytetyt annostukset voivat vaihdella suurestikin (esim. tuossa Triptyl-issä 10 milligrammasta jopa 100 milligrammaan per päivä)
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Vastaa Viestiin