Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta
Valvoja: Moderaattorit
Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta
En teidän muiden autoista tiedä, mutta mulla lähtee vakionopeuden säädin jarrua tai kytkintä hipaisemalla pois. Onko kerrottu Oliko perää ajajan takana joku? Senkin tarkistaa ihan refleksinä, kun harvempi haluaa esim rekkaa takaluukkuunsa. Tässä oli yksi syyllinen, ja se sai kuolemantuomion
Voi voi, kun päättyi elämän koi
Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta
No jossitteluko se tässä paljonkin auttaa? Se on kaikista helpointa (ja ehkä typerintä) viisautta kertoa mitä olisi pitänyt tehdä. Kaikki osaavat olla jälkiviisaita, mutta se oikea-aikainen viisaus onkin sitten vähän harvinaisempaa.John Kimble kirjoitti: ↑La Heinä 30, 2022 7:51 pmOhituskaistalla on siis kertoman mukaan ollut pakettiauto tukkimassa tietä ja kaistanvaihtoa. 2 sekuntia mennyt räplätessä vakkaria. Mitäpä jos olisi vain ihan perusjärjellä painanut jarrua jolloin auton vauhti olisi alkanut hidastumaan (duh) ja tällä ihmeellisellä toiminnolla olisi myös mahdollisesti päässyt vaihtamaan kaistaa pakettiauton taakse.Hermione kirjoitti: ↑La Heinä 30, 2022 1:10 pm - Kuljettaja oli ehtinyt reagoida vakkarin pois kytkennällä ja kuolleen kulman tarkistamisella - vieressä oli pakettiauto estämässä kaistanvaihdon. Kriittiset sekunnit kuluivat loppuun ja tapahtui törmäys. Vakkarin poiskytkemiseen ja kuolleen kulman tarkistamiseen meni luultavasti vähintään 2 s. Väistämiseen ei ollut mahdollisuutta ja hätäjarrutuskaan ei olisi enää estänyt törmäystä.
Kannattaa myös huomioida, että kyseessä oli parikymppinen henkilö jolla ajokokemusta ei ole montaa vuotta ehtinyt kertyä. Kyseessä saattoi olla ensimmäinen yllättävä ja vaikeasti ennakoitava tilanne liikenteessä. Tosin onnettomuuden tilanne on kuvattu sellaiseksi, että onnettomuuden estäminen olisi voinut olla keneltä tahansa vastaavalla asetelmalla vaikeaa.
- John Kimble
- Michael Knight
- Viestit: 4124
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm
Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta
Kyllähän se mitä olisi pitänyt tehdä monesti vaikuttaa tuomioonkin. Poliisi ja onnettomuustutkijat tarkastavat yleensä esim. onko kuljettaja jarruttanut ja milloin ja onko ylipäätään yrittänyt välttää törmäystä. Jos vaikka selviää ettei kuljettaja ole jarruttanut olenkaan se saattaa olla raskauttava seikka tuomioita jaettaessa. Jos tässä käytetään syynä nyt sitä että "vakkaria räplätessä" meni kaksi sekuntia ja sitten oli vielä pakettiautokin toisella kaistalla ei se kuulosta kovin uskottavalta selitykseltä. Laitoin nyt sulkuihin tuon koska en usko kuljettajan tehneen tuota sillä vakkari tosiaan lähtee pois päältä sitä jarrua painamalla ainakin normaaleissa autoissa.Hermione kirjoitti: ↑Ma Elo 01, 2022 5:23 amNo jossitteluko se tässä paljonkin auttaa? Se on kaikista helpointa (ja ehkä typerintä) viisautta kertoa mitä olisi pitänyt tehdä. Kaikki osaavat olla jälkiviisaita, mutta se oikea-aikainen viisaus onkin sitten vähän harvinaisempaa.John Kimble kirjoitti: ↑La Heinä 30, 2022 7:51 pmOhituskaistalla on siis kertoman mukaan ollut pakettiauto tukkimassa tietä ja kaistanvaihtoa. 2 sekuntia mennyt räplätessä vakkaria. Mitäpä jos olisi vain ihan perusjärjellä painanut jarrua jolloin auton vauhti olisi alkanut hidastumaan (duh) ja tällä ihmeellisellä toiminnolla olisi myös mahdollisesti päässyt vaihtamaan kaistaa pakettiauton taakse.Hermione kirjoitti: ↑La Heinä 30, 2022 1:10 pm - Kuljettaja oli ehtinyt reagoida vakkarin pois kytkennällä ja kuolleen kulman tarkistamisella - vieressä oli pakettiauto estämässä kaistanvaihdon. Kriittiset sekunnit kuluivat loppuun ja tapahtui törmäys. Vakkarin poiskytkemiseen ja kuolleen kulman tarkistamiseen meni luultavasti vähintään 2 s. Väistämiseen ei ollut mahdollisuutta ja hätäjarrutuskaan ei olisi enää estänyt törmäystä.
Kannattaa myös huomioida, että kyseessä oli parikymppinen henkilö jolla ajokokemusta ei ole montaa vuotta ehtinyt kertyä. Kyseessä saattoi olla ensimmäinen yllättävä ja vaikeasti ennakoitava tilanne liikenteessä. Tosin onnettomuuden tilanne on kuvattu sellaiseksi, että onnettomuuden estäminen olisi voinut olla keneltä tahansa vastaavalla asetelmalla vaikeaa.
Radiopuhelin kirjoitti: ↑Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.
Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta
Syytetyn kertomus löytyy ensimmäisestä postauksesta. Mielestäni täysin uskottava kertomus. Ei ole "räplännyt" vakkaria vaan aikeena lienee ollut juuri tuo mainitsemasi jarrutus ja pakettiauton jälkeen katumaasturin ohittaminen.John Kimble kirjoitti: ↑Ma Elo 01, 2022 4:04 pmKyllähän se mitä olisi pitänyt tehdä monesti vaikuttaa tuomioonkin. Poliisi ja onnettomuustutkijat tarkastavat yleensä esim. onko kuljettaja jarruttanut ja milloin ja onko ylipäätään yrittänyt välttää törmäystä. Jos vaikka selviää ettei kuljettaja ole jarruttanut olenkaan se saattaa olla raskauttava seikka tuomioita jaettaessa. Jos tässä käytetään syynä nyt sitä että "vakkaria räplätessä" meni kaksi sekuntia ja sitten oli vielä pakettiautokin toisella kaistalla ei se kuulosta kovin uskottavalta selitykseltä. Laitoin nyt sulkuihin tuon koska en usko kuljettajan tehneen tuota sillä vakkari tosiaan lähtee pois päältä sitä jarrua painamalla ainakin normaaleissa autoissa.Hermione kirjoitti: ↑Ma Elo 01, 2022 5:23 amNo jossitteluko se tässä paljonkin auttaa? Se on kaikista helpointa (ja ehkä typerintä) viisautta kertoa mitä olisi pitänyt tehdä. Kaikki osaavat olla jälkiviisaita, mutta se oikea-aikainen viisaus onkin sitten vähän harvinaisempaa.John Kimble kirjoitti: ↑La Heinä 30, 2022 7:51 pm
Ohituskaistalla on siis kertoman mukaan ollut pakettiauto tukkimassa tietä ja kaistanvaihtoa. 2 sekuntia mennyt räplätessä vakkaria. Mitäpä jos olisi vain ihan perusjärjellä painanut jarrua jolloin auton vauhti olisi alkanut hidastumaan (duh) ja tällä ihmeellisellä toiminnolla olisi myös mahdollisesti päässyt vaihtamaan kaistaa pakettiauton taakse.
Kannattaa myös huomioida, että kyseessä oli parikymppinen henkilö jolla ajokokemusta ei ole montaa vuotta ehtinyt kertyä. Kyseessä saattoi olla ensimmäinen yllättävä ja vaikeasti ennakoitava tilanne liikenteessä. Tosin onnettomuuden tilanne on kuvattu sellaiseksi, että onnettomuuden estäminen olisi voinut olla keneltä tahansa vastaavalla asetelmalla vaikeaa.
"Syytetyn kertomus
Oikeuteen erikoinen tapaus päätyi tänä kesänä.
Nuori mies kiisti rikoksen. Hän kertoi ajaneensa töihin Helsingin suuntaan ja käyttäneensä vakionopeussäädintä, jonka oli asentanut sataan kilometrin tunnissa.
Syytetyn mukaan hän oli nähnyt edessään ajavan katumaasturin hiljentävän. Tällöin hän painoi kevyesti jarrua, jolloin vakionopeudensäädin kytkeytyi pois. Syytetty oli aikeissa ohittaa hiljentäjän, joten hän vilkaisi olkansa yli vasemmalle, mutta vasemmalla kaistalla olikin pakettiauto.
Kun nuori mies kertomansa mukaan käänsi katseensa taas eteenpäin, oli kaistalle pysähtynyt auto jo edessä.
Katumaasturi oli viime hetkellä jarruttanut ja väistänyt kaistalla seissyttä autoa."
- John Kimble
- Michael Knight
- Viestit: 4124
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm
Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta
En antaisi syytetyn kertomuksille paljon painoarvoa. Totta kai rikollinen kiistää syyllistyneensä rikokseen.
Radiopuhelin kirjoitti: ↑Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.
Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta
No tässä tapauksessa syyllinen on törkypysäköijä, joka pysäköi 17 minuutiksi keskelle ajoväylää. Moottoritielle ei saa pysäköidä, jos on ihan pakko niin pientareelle.