Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Kummisetä kirjoitti:
To Heinä 21, 2022 5:39 am
Moottoriteillä on viime aikoina ollut median mukaan aika useinkin väärällä kaistalla vastaantulijoita. Ja pysäköineitä kuljettajiakin aina silloin tällöin, tosin matkustusrajoitusten takia vähemmän koska ryssiä ei ole päästetty tänne tunaroimaan.

Ainakin minun autoissani on sellaiset peilit ettei tarvitse taakse katsella. Miksi nopeutta pitäisi hidastaa kun katsoo peiliin?

Ja tuo viimeinen lauseesi kertookin olennaisen, kun puuttuu riittävä turvaväli, ennakointi sekä varautuminen niin silloin usein rytisee.
Ei siellä moottoritiellä nyt sentään usein ajella väärään suuntaan tai olla pysäköineenä. Mikäli näin olisi, niin moottoritien status poistuisi. En tiedä millaisella autolla ajelet, mutta tyypillisesti autossa on molemmilla sivuilla peilit, ja usein myös sisällä yksi taustapeili. Noi kolme ei riitä, missään autossa.
Solttuetsivä kirjoitti:
To Heinä 21, 2022 3:04 pm
Ajaletteko te palstan kirjoittelijat autoa itse ollenkaan ?
Suomessa on aivan mahdoton pitää sitä riittävää turvaväliä edelliseen jos aikoo itse ajaa tasaisesti.
Ajelen keskimäärin 30tkm vuodessa, josta kaupunkiajoa noin 5%. Yhtään ei tee tiukkaakaan pitää riittävää turvaväliä. Kun jättää alunperinkin sellaisen noin 1,5x verran, niin se ohittelija nuohotessaan seuraavana edellä ajavan puskuria riittää oma turvaväli yhä edelleen hidastamatta tai kasvattamatta. Kokeile ihmeessä.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Solttuetsivä kirjoitti:
To Heinä 21, 2022 3:04 pm
Kyllä se siihen mun eteen jää jos pidän itse oikean välin kun seuraavissa väleissä ei ole riittävää väliä, että ohittaisi sen yhden auton kerrallaan.

Ajaletteko te palstan kirjoittelijat autoa itse ollenkaan ?
Suomessa on aivan mahdoton pitää sitä riittävää turvaväliä edelliseen jos aikoo itse ajaa tasaisesti.
Ihan jatkuvaa nykimistä, kaasua/jarrua, on matka Suomen maanteillä jos yrittää koko ajan pitää sitä riittävää turvaväliä.
Heti kun saa vähänkin turvallisen välin edellä ajavaan niin joku urpo siihen väliin kiilaa ohittamalla ja jää siihen väliin sitten.
Henkilöllä nimimerkin Hermione takana on ajettuja kilometrejä lähes miljoona. Olen kuullut esittämäsi väittämän usein, mutta en allekirjoita sitä itse.

Ne idiootit jotka ohittelevat ja kiilailevat autojen väliin harrastavat myös takapuskurissa kiinni ajelemista. Mieluummin sellaisten antaa mennä omia menojaan.

Kun pitää riittävän välin edellä ajavaan, niin ajaminen on myös tasaisempaa koska edessä tapahtuvaan liikendintään ja nopeuksien muuttumiseen ehtii ennakoimaan ja myös tarpeettoman jarruttelun pystyy välttämään.

Ohittelu on lähes aina turhien riskien ottoa, joiden väliin jättämisellä saa paremmat mahdollisuudet päästä ehjänä kotiin. Useimmilla on läheisiä joiden vuoksi mieluummin tulee ehjänä kotiin kuin päätyy kaavituksi auton raadosta irti. Auton ratin takana kannattaa ottaa lehmänhermovaihde päälle, niin oma matkanteko sujuu mukavammin.

MItä tulee tähän keskustelun aiheena olevaan peräänajoon, niin ajokaistalle ei saa pysähtyä maantiellä ja moottoritiellä. Myös pientareelle pysähtymistä pitää välttää. Koska tässä uhri kuoli, niin jäänee mysteeriksi miksi pysähtyi alun perin. Uskon että oikeus päätyi oikeaan ratkaisuun ja oikeusasteen työn ja kulujen vähentämiseksi olisi syyttäjäkin jo voinut tehdä syyttämättä jättämispäätöksen mielestäni. Liikenteessä tietenkin pitää aina varautua odottamattomiin tilanteisiin, mutta aina hyvällä tarkkaavaisuudellakaan ei pysty välttämään kaikkea. Tässä tapauksessa uskon että se kuolleen kulman tarkistamisen vuoksi tiellä oleva este tuli huomatuksi liian myöhään vaikka ns. turvaväli oli kunnossa, eli oli monen onnettoman sattuman summa kaiken kaikkiaan.

Kyllä tuossa on jo rangaistusta ihan riittämiin, että joutuu elämään tuon onnettomuuden muistot ja seuraukset mielessään. Turha rangaista onnettomuudesta, kun huolimattomuutta ei ole voitu näyttää toteen.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Tuntuu että Suomessa on mennyt siihen, että aina täytyy jotakuta oikeudessa syyttää, kuten nyt vaikkapa sekin juttu, kun ne varusmiehet ajoivat junan alle. Jos siinä jotakuta piti syyttää, niin vr:ää niin pakasta ylityskohdasta. Ja jos tässä jutussa syyllistä haetaan, niin hän kuoli kolarissa. Toisen törttöilystä joutuu syytön kärsimään, ja joutuu vielä oikeuteen kin, kun syyttäjillä ei ole kanttia olla tekemättä järkevää päätöstä, vaan ulkoistaa vastuun muutenkin ylikuormitetulle oikeuslaitokselle
Voi voi, kun päättyi elämän koi

peteme
Neuvoja-Jack
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 7:10 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja peteme »

Ilmeisesti Yarikdesta ei löydetty teknistä vikaa mikä selittäisi kaistalle pysäköinnin. Yleensä nämä tutkitaan huolellisesti miks näin on käynyt. Myöskään psyykkiset ongelmat ei näy ruuminavauksessa. Vaikkapa jonkun asteinen paniikkikohtaus.

canis lupus
Javier Pena
Viestit: 1878
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Tässä turvavälipohdinnassa voisin heittää yhden näkökulman. Oletetaan että turvaväli on ollut riittävä. Edessä ajavan jarruvalot ovat välähtäneet, johon tietystikin pitää varautua itsekin vähän jarruttamalla.

Noh, keskelle kaistaa pysähtyneen kohtaaminen on sen verran harvinaista että maasturikuskikin on voinut olla hämillään että "mitä ihmettä nyt". Ja väistänyt siksi vähän viimetingassa. Noh, tämä takana tuleva on varautunut että varmaan pitää kaistaa vaihtaa... Taakse vilkaisun jälkeen huomaatkin että tämä maasturi onkin itse vaihtamassa ohituskaistalle ja, mitä ihmettä, keskellä kaistaa onkin auto!

Voi olla että reaktioaikaa olisi ollut jarruttamiseen ja väistämiseen, mutta tilanne on kuitenkin ollut niin häkellyttävän yllättävä ettei kaikki osaakaan reagoida selkäytimellä. Sekunnit loppuvat nopeasti kesken kun oudosta tilanteesta hämmentyy?
Mens malus in corpore sano

Sil5
Hetty Wainthropp
Viestit: 455
Liittynyt: La Elo 21, 2021 10:36 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja Sil5 »

canis lupus kirjoitti:
Pe Heinä 22, 2022 12:20 pm
Tässä turvavälipohdinnassa voisin heittää yhden näkökulman. Oletetaan että turvaväli on ollut riittävä. Edessä ajavan jarruvalot ovat välähtäneet, johon tietystikin pitää varautua itsekin vähän jarruttamalla.

Noh, keskelle kaistaa pysähtyneen kohtaaminen on sen verran harvinaista että maasturikuskikin on voinut olla hämillään että "mitä ihmettä nyt". Ja väistänyt siksi vähän viimetingassa. Noh, tämä takana tuleva on varautunut että varmaan pitää kaistaa vaihtaa... Taakse vilkaisun jälkeen huomaatkin että tämä maasturi onkin itse vaihtamassa ohituskaistalle ja, mitä ihmettä, keskellä kaistaa onkin auto!

Voi olla että reaktioaikaa olisi ollut jarruttamiseen ja väistämiseen, mutta tilanne on kuitenkin ollut niin häkellyttävän yllättävä ettei kaikki osaakaan reagoida selkäytimellä. Sekunnit loppuvat nopeasti kesken kun oudosta tilanteesta hämmentyy?
Ehkä juuri näin kuten tuossa edellä on kerrottu... Ja, kenties sitä turvallisuusväliä ei sitten ollutkaan ihan sitä mittaa mikä tuotiin oikeudessa esille.
- mutta oli niin tai näin, onnettomuus kuitenkin tapahtui..ikävillä seurauksilla.
- jotain tästä voi kuitenkin ottaa opikseen..itse kukin.

Ja sekin pitää ymmärtää ettei kukaan aja tahallaan toista päin..

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Murheli kirjoitti:
Pe Heinä 22, 2022 1:16 am
Tuntuu että Suomessa on mennyt siihen, että aina täytyy jotakuta oikeudessa syyttää, kuten nyt vaikkapa sekin juttu, kun ne varusmiehet ajoivat junan alle. Jos siinä jotakuta piti syyttää, niin vr:ää niin pakasta ylityskohdasta. Ja jos tässä jutussa syyllistä haetaan, niin hän kuoli kolarissa. Toisen törttöilystä joutuu syytön kärsimään, ja joutuu vielä oikeuteen kin, kun syyttäjillä ei ole kanttia olla tekemättä järkevää päätöstä, vaan ulkoistaa vastuun muutenkin ylikuormitetulle oikeuslaitokselle
Tämä. Tosiaan joidenkin mielestä aina pitää löytää syyllinen jota on rangaistava.

Onnettomuuksien osalta poliisi selvittää tapahtumainkulun. Joissain tapauksissa tutkinnan tekee OTKES. Onnettomuuksien osalta olisi hyvä, jos jo esitutkinnassa voitaisiin selvittää tapahtumainkulku niin, että tapauksissa joissa onnettomuuden osapuolilla ei ole ollut mahdollisuuksia estää onnettomuutta prosessi päättyisi jo esitutkintaan tai syyttäjän pöydälle.

Tässä tapauksessa onnettomuuden aiheuttanut osapuoli ensisijaisesti oli henkilö joka liikennesääntöjen vastaisesti pysähtyi moottoritien kaistalle. Korvausvastuuseen häntä ei saa koska kuoli onnettomuudessa.

Se Raaseporin onnettomuuden oikeuskäsittely oli kyllä omiaan nostamaan verenpainetta. Kun sotaharjoituksen riskinarvioinnissa ei tunnistettu liikennöidyn rataosuuden ylittämistä puomittoman tasoristeyksen kautta riskiksi, eikä varusmiehille ollut koulutettu kyseisten risteysten ylittämistä siten että yksi varusmies nousee kyydistä varmistamaan ylittämisen turvallisuus, niin miksi ihmeessä kuskina ollutta varusmiestä kiusattiin korkeimpaan oikeuteen saakka, kun edes kuolleiden varusmiesten omaiset eivät vaatineet onnettomuuskuskille rangaistusta? Koko oikeusepisodi oli puhdasta pahantahtoista kiusaamista. Onnettomuus jo itsessään oli varmasti kammottava ja elinikäiset jäljet jättävä tragedia, niin miksi syyttäjä vielä kasasi lisää murhetta niskaan?

Pullukka
Armas Tammelin
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Elo 18, 2021 7:51 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja Pullukka »

Hermione kirjoitti:
Pe Heinä 22, 2022 2:28 pm
Murheli kirjoitti:
Pe Heinä 22, 2022 1:16 am
Tuntuu että Suomessa on mennyt siihen, että aina täytyy jotakuta oikeudessa syyttää, kuten nyt vaikkapa sekin juttu, kun ne varusmiehet ajoivat junan alle. Jos siinä jotakuta piti syyttää, niin vr:ää niin pakasta ylityskohdasta. Ja jos tässä jutussa syyllistä haetaan, niin hän kuoli kolarissa. Toisen törttöilystä joutuu syytön kärsimään, ja joutuu vielä oikeuteen kin, kun syyttäjillä ei ole kanttia olla tekemättä järkevää päätöstä, vaan ulkoistaa vastuun muutenkin ylikuormitetulle oikeuslaitokselle
Tämä. Tosiaan joidenkin mielestä aina pitää löytää syyllinen jota on rangaistava.

Onnettomuuksien osalta poliisi selvittää tapahtumainkulun. Joissain tapauksissa tutkinnan tekee OTKES. Onnettomuuksien osalta olisi hyvä, jos jo esitutkinnassa voitaisiin selvittää tapahtumainkulku niin, että tapauksissa joissa onnettomuuden osapuolilla ei ole ollut mahdollisuuksia estää onnettomuutta prosessi päättyisi jo esitutkintaan tai syyttäjän pöydälle.

Tässä tapauksessa onnettomuuden aiheuttanut osapuoli ensisijaisesti oli henkilö joka liikennesääntöjen vastaisesti pysähtyi moottoritien kaistalle. Korvausvastuuseen häntä ei saa koska kuoli onnettomuudessa.
Pysähtyjällä naisella oli tietysti pakollinen liikennevakuutus. On kai mahdollista, että perään ajajan vauriot korvataan naisen vakuutuksesta.

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Pullukka kirjoitti:
Pe Heinä 22, 2022 8:34 pm


Pysähtyjällä naisella oli tietysti pakollinen liikennevakuutus. On kai mahdollista, että perään ajajan vauriot korvataan naisen vakuutuksesta.
:idea: Niin, tämäkin vielä, eli vakuutusten korvaustoiminta on saattanut olla myös jäissä tämän tapauksen rikostutkinnan aikana. Peräänajajan auto meni myös lunastuskuntoon.

Nyt on mahdollista, että peräänajetun auton liikennevakuutus korvaa vahingot. Aika pulaanhan tuo mies on varmaan joutunut taloudellisestikin, jos ei ole ollut omalla autolla kaskoa, ja vaikka olisikin ollut niin vakuutusyhtiöt saattavat olla nihkeitä korvaamaan jos poliisilla on onnettomuuden tutkintanimikkeenä ajoneuvolla aiheutettu kuolemantuottamus.

2 vuotta on aika piinaavan pitkä aika asianosallisille saada tällainen tapaus päätökseen.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Kyllä, aika syvältä on tämäkin keissi.

Yksi kaveri heitti ajatuksena ilmaan, kun kerroin tästä tapauksesta hänelle, että olisko naiselle tullut puhelu, ja ei ollut handsfreetä mukana, eikä lain mukaan ajaessa saa käyttää puhelinta, olisi pysännyt puhumaan? Tai sitten vielä sairaampaa, alkanut päivittää somea? Kai tuollainen tutkitaan?
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Avatar
Fire
Rico Tubbs
Viestit: 1207
Liittynyt: Ti Maalis 19, 2019 10:20 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja Fire »

Murheli kirjoitti:
La Heinä 23, 2022 12:10 am
Kyllä, aika syvältä on tämäkin keissi.

Yksi kaveri heitti ajatuksena ilmaan, kun kerroin tästä tapauksesta hänelle, että olisko naiselle tullut puhelu, ja ei ollut handsfreetä mukana, eikä lain mukaan ajaessa saa käyttää puhelinta, olisi pysännyt puhumaan? Tai sitten vielä sairaampaa, alkanut päivittää somea? Kai tuollainen tutkitaan?
Oli pysähtymisen syy mikä tahansa se ei kuitenkaan vapauta peräänajajaa vastuustaan. Peräänajaja on 99% tapauksista syyllinen. Koska käräjäoikeus flunkkasi koko tapauksen tätä ei liene enää tutkita jos hovioikeus ei anna valituslupaa.

Tessu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1530
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Eikä se aina tarvi olla edes moottoritie,kerran oli yöllä keskellä risteystä auto eikä mitään kolmioita eikä valoja,toisen kerran oli paketiauto ja juuri kun tultiin rautatietunnelista ulos,onneksi siinä vauhtia saa olla vain se 40km.
Kolmannella kerralla hinattiin autoa mäen kohdalla pois ojasta ilman mitään kolmioita ja tie liukas!
Siinäpä niitä ihmisten suorituksia,paras oli kyllä se kun aamulehdenjakaja pysäytti ihan yks kaks eteeni ja toinen kiilasi äkisti oikealta vasemmalle kun olin häntä sivuuttamassa hyvä etten päälle ajanu, ja kaikki nuokin ilman mitään vilkkuja ja pimeällä tiellä.
Että sattuu sitä muuallakin...

jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3915
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Naisilta ajo-oikeudet pois. Motarille ei pysäytetä.
"Those who want respect, give respect."

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Fire kirjoitti:
La Heinä 23, 2022 2:11 am

Oli pysähtymisen syy mikä tahansa se ei kuitenkaan vapauta peräänajajaa vastuustaan. Peräänajaja on 99% tapauksista syyllinen. Koska käräjäoikeus flunkkasi koko tapauksen tätä ei liene enää tutkita jos hovioikeus ei anna valituslupaa.
Pitää paikkansa että suurin osa peräänajoista on peräänajajan syytä. Kuitenkin jää se pieni osa, joissa peräänajaja ei ole syyllinen. Tällöin aika lailla väistämättä peräänajajan pitää todistaa syyttömyytensä - Tässä kohtaa kojelautakamera on varsin kätevä apuväline.

Itse henkilökohtaisesti toivon ettei syyttäjä ja asianomistajat lähde valittamaan tästä oikeuden tuomiosta, se helpottaisi varmasti kaikkien osapuolien elämää kun omaiset pääsevät aloittamaan surutyönsä ja vastaaja jatkamaan elämäänsä. Joskus vaan on niin, että vahinkoja sattuu, ja tässä tapauksessa nainen voisi olla edelleen hengissä jos olisi pysäyttänyt auton pientareelle tai vähintään poistunut autosta. Siihen on selvät perusteet miksi moottoritielle ja maantielle pysähtyminen on laissa kielletty.

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Espoo 2020: Pysähtyneen auton perään ajettiin niin kovaa, että uhri kuoli – ei rikosta

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Fire kirjoitti:
La Heinä 23, 2022 2:11 am
Oli pysähtymisen syy mikä tahansa se ei kuitenkaan vapauta peräänajajaa vastuustaan. Peräänajaja on 99% tapauksista syyllinen. Koska käräjäoikeus flunkkasi koko tapauksen tätä ei liene enää tutkita jos hovioikeus ei anna valituslupaa.
Pysäköimisen syy mikä tahansa, ei vain pysähtymisen syy. Täti oli pysäköinyt autonsa keskelle moottoritien kaistaa, ei vain pysähtynyt.

Juu, yleensä peräänajaja on syyllinen, paitsi silloin kun ei ole. Moottoritiellä ei kaikissa tilanteissa ole oletettavaa joutua väistymään pysäköityjä autoja, ja siksi siellä voi tilanne ratketa toisin. Kuten nyt.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Vastaa Viestiin