Jos pidit tuosta uusintaversiosta, niin suosittelen kyllä ehdottomasti alkuperäistä vuoden 1972 versiota. Totta kai se on rosoinen ja tämänpäivän näkökulmasta olemattomalla budjetilla ja tekniikalla kokoonkursittu, mutta sen katu-uskottava realismi ja vimmaisuus vievät kyllä pisteet kotiin. Lisäksi pääpahiksen roolissa olevassa sadistisessa suurisuisessa kikkarapää David Hessissä on kyllä sen verran munaa ja potkua, että siinä jää monella nykyisellä äksönnäyttelijällä hämmästyksen sormi ihmetyksen takapuoleen...Kakira kirjoitti: Yksi parhaimmista leffoista minkä vuoden sisään olen katsonut on
Viimeinen talo vasemmalla (The Last House On The Left)
http://www.filmtown.fi/index.php?page=d ... ctid=36749
Liekö johtunut ennakkoasenteesta "tusinaleffoja" kohtaan, niitä kun on katsonut pitkän litanian viime vuosina.
Tämä elokuva säilytti jännityksen loppuun saakka, eikä (ainakaan paljon, jos loppukohtausta ei oteta lukuun ) ollut liian yliampuva tai utopinen.
- http://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_H ... 72_film%29
- http://en.wikipedia.org/wiki/David_Hess
Davidhan näytteli tuon läpimurtoroolinsa jälkeen monissa muissakin rankoissa splätterikuvissa, mutta ehkä ihan tuohon ensimmäiseen läpimurtoonsa hän ei enää yltänyt, vaikka jos rankat leffat kiinnostavat, niin suositeltavia toki monet niistäkin:
- http://en.wikipedia.org/wiki/The_House_ ... f_the_Park
- http://en.wikipedia.org/wiki/Hitch-Hike_%28film%29
- http://www.davidhess.com/filmography.html
Triviatietona kannattaa ehkä mainita vielä se, että mainitulla tarinalla on yllättävän vanha ja meille läheinen tausta eli kyse on vanhasta ruotsalaisesta balladista "Per Tyrssons döttrar", joka Wes Cravenin taideluoman lisäksi on inspiroinut toistakin merkittävää elokuvaohjaajaa eli Ingmar Bergmania, jonka Jungfrukällan eli Neidonlähde perustuu samaan tarinaan. Mikä totuuspohja balladilla sitten on, jäänee historian hämärään niin kuin monen muunkin myytin, legendan ja kansanlaulun, mutta onpahan tuo tarinan lopussa mainittu Kärnan kirkko ainakin olemassa ja ihan sievältähän se synkähköstä syntytarustaan huolimatta näyttääkin
Per Tyrssons döttrar i Vänge
kaller var deras skog
de sovo en sömn för länge
medan skogen han lövas
Först vaknade den yngsta
kaller...
så väckte hon upp de andra
medan...
Så satte de sig på sängastock.
Så flätade de varandras lock.
Så togo de på sina silkesklär.
Så gingo de sig åt kyrkanom.
Men när som de kommo till Vänge lid
så möta dem tre vallare
- Å antingen viljen I bli vallareviv
eller viljen I mista ert unga liv?
- Å inte vilja vi bli vallareviv.
Långt hellre vi mista vårt unga liv
De högg deras huven mot björkestock.
Där runno tre klara källor opp.
Kropparna grävde de ner i dy.
Kläderna buro de fram till by.
Men när som de kommo till Vänge gård,
ute för dem fru Karin står
- Å viljen I köpa silkessärkar
dem sexton jungfrur stickat å virkat
- Lös upp era knyten å låt mej se,
kanhända jag känner dem alla tre
Fru Karin sig för bröstet slår
och upp till Per Tyrsson i porten hon går
- Där håller tre vallare på vår gård.
De hava gjort av med döttrarna vår.
Per Tyrsson han tar sitt svärd i hand.
Så högg han ihjäl de äldsta två.
Den tredje låter han leva
för att få honom fråga:
- Vad heter eder fader?
Vad heter eder moder?
- Vår fader Per Tyrsson i Vänge
Vår moder fru Karin i Skränge
Per Tyrsson han går sig åt smedjan
Han slår sig järn om midjan
- Vad skola vi göra för syndamen?
- Vi ska bygga en kyrka av kalk å sten.
- Den kyrkan skall heta Kärna
den bygga vi upp så gärna
- http://en.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6res ... W%C3%A4nge
- http://en.wikipedia.org/wiki/The_Virgin_Spring
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Tyrssons_d%C3%B6ttrar
Eli kyllähän sitä väkivaltaa on kelpo kansankodissakin aika ajoin harrastettu eikä tietysti esim. noitaoikeudenkäynnit, nuijasodan kukistaminen ja lähes koko 1600-luvun käydyt suurvaltasodatkaan sieltä leppeimmästä päästä ole, mutta se olisi ehkä jo Kiplinginkin mukaan OT:ia...