Psykologiaa: Muistisairas ei unohda alkoholia

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Psykologiaa: Muistisairas ei unohda alkoholia

Viesti Kirjoittaja dazu »

Minun lähipiirissäni on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana viisi muistisairasta. Osa näistä on fiksuja ja mukavia tyyppejä, joilta on vain muisti mennyt. Sitten on sellaisia, joilta muisti tuntuu menevän heille hyvin sopivalla tavalla, eli muistetaan asiat siten, kuin itse halutaan ja muistetaan mitä halutaan ja unohdetaan, mitä ei haluta muistaa, tai mikä ei sovi omaan agendaan.

Olen tässä nyt muutaman vuoden ihmetellyt yhden muistisairaan, noin 60-vuotiaan miehen touhuja. Hänellä on muisti mennyt nyt niin, että ei muista mitään, mitä hänen kanssa sovitaan. Jos jotain puhutaan yhtenä päivänä, niin seuraavana päivänä hän ei sitä muista. Sitten toisaalta hän tuntuu muistavan erittäin hyvin kaikki alkoholiin liittyvät asiat. Jos joku kysyy sunnuntaina, että tuutko ensi viikonloppuna baariin, niin sitä tämä ei varmasti unohda. Ja jos on jotkut juomajaiset tulossa ja saa tiedon asiasta kaksi kuukautta etukäteen, niin sen tämä muistaa vallan hyvin.
Alkoholia tämä käyttää runsaasti ja, kun homma menee niin, ettei muista oikein mitään muuta, kuin alkoholiin liittyvät asiat, niin sitten alkoholismi vain voimistuu ja oikein mistään muusta ei tule yhtään mitään, kuin ryyppäämisestä.

Saman tapainen juttu on sitten siinä, että tämä äijä on velkaa vähän sinne sun tänne, mutta ei muista velkojaan ja muistaa, että muut on hänelle velkaa. Esim. isäni antoi tälle vuoden polttopuut ilmaiseksi, äijän täytyi vain käydä itse hakemassa ne, niin nyt tämä äijä muistaa, että oli auttelemassa isääni, tekemässä isälleni jotain töitä, mutta ei niin kuin osaa yhdistää sitä, että hänellä on varastot täynnä puita, siihen, että oli "tekemässä töitä".

Mies kävi hiljattain muistitestissä ja sai 30/30 pistettä. Diagnoosia muistisairaudesta hän ei saa.

Toinen tapaus on vanhempi nainen, ikää 85+. Tällä on jälkikasvussaan eräs todella rikollinen tyyppi, mutta muistisairauden myötä tämä mummeli muistaa asiat aina niin, että kyseinen paska onkin uhri ja oikeasti kaltoinkohdeltu. Siinä muisti on mennyt sillain sopivasti, että muistamattomuus tukee split-rakennetta, tyyliin "Ukraina hyökkäsi Venäjälle, eikä Venäjä Ukrainaan".
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden