Finnairin lennolla tuoksui ruoka - pähkinäallergikko hengenvaarassa
Valvoja: Moderaattorit
- Tenderloin
- Armas Tammelin
Finnairin lennolla tuoksui ruoka - pähkinäallergikko hengenvaarassa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/35f5 ... 0a53185479
Helsinkiläinen sisällöntuottaja Fardus Hassan pettyi kohteluun, jota hänen pähkinöille allerginen poikansa sai Finnairin lennolla Helsingistä Qatarin Dohaan lokakuun alussa. Hassan kertoi kokemuksistaan Tiktokissa.
Hassan sanoo, että hän soitti Finnairin asiakaspalveluun muutamaa päivää ennen lentoa ja kertoi 7-vuotiaan poikansa hengenvaarallisesta pähkinäallergiasta.
Asiakaspalvelusta vastattiin, että pähkinätön ruokavaihtoehto olisi tarjolla vain kalliimmassa bisnesluokassa. Niinpä pojalle otettiin omat eväät mukaan noin seitsemän tunnin mittaiselle lennolle.
– Se ei sinällään tullut yllätyksenä eikä haitannutkaan, koska tällaisissa tilanteissa varaudun aina mieluummin itse kuin luotan siihen, että siellä olisi jotain tarjottavaa, Hassan sanoo.
Pian lentokoneen noustua ilmaan matkustajille alettiin tarjoilla lämmintä ruokaa. Hassanin huomio kiinnittyi voimakkaaseen tuoksuun, joka viittasi ruoan olevan aasialaistyyppistä.
Koska aasialaisessa keittiössä käytetään paljon pähkinää, Hassan kysyi ruoan ainesosista matkustamohenkilökunnalta. Kävi ilmi, että muille matkustajille tarjottavassa kanakormassa toden totta olikin pähkinää.
Hassan kertoo, että lentomatkasta tuli hyvin stressaava. Hän pelkäsi lapsensa altistuvan pähkinälle ilmavälitteisesti ja saavan anafylaktisen reaktion.
– Minulla meni se koko seitsemän tuntia siihen, että tarkastelin hänen olotilaansa, Hassan sanoo.
Ison-Britannian ilmailuviranomaisen teettämän tutkimuskatsauksen mukaan on hyvin vähän tieteellistä näyttöä siitä, että ilmassa leijuvat pähkinähiukkaset voisivat aiheuttaa allergisen reaktion.
Hassan kertoo kuitenkin uskovansa, että vakavakin reaktio on mahdollinen.
– Olen itse sairaanhoitaja, ja olen tehnyt omat taustatutkimukseni asian suhteen.
Hassan antoi pojallensa antihistamiinia ennaltaehkäisevästi lennon aikana, eikä tämä lopulta saanut allergiaoireita.
Järkyttävä uutinen. Onhan tässä selvästi vääryys tapahtunut kun Finnair tarjosi ruokaa muille lipun ostaneille vaikka kyydissä oli tämä uniikki lumihiutale. Silmään pisti myös miten tämä suomalaisäiti oli tehnyt omaa tutkimusta jonka perusteella ruoan tuoksu voi laukaista anafylaktisen shokin. Onko kyseessä samanlainen "oma tutkimus" kuin niillä jotka tietävät että 5G-mastot levittävät koronarokotteita ja apinarokkoa? Itse olen allerginen kalalle mutta ei ole tullut mieleen vaatia että jossain muistotilaisuudessa ei saisi tuoksua kalakeitto tai sitä ei saisi tarjoilla muillekaan. En ole ikinä ymmärtänyt olevani hengenvaarassa marketin kalatiskin ohi kävellessä.
Helsinkiläinen sisällöntuottaja Fardus Hassan pettyi kohteluun, jota hänen pähkinöille allerginen poikansa sai Finnairin lennolla Helsingistä Qatarin Dohaan lokakuun alussa. Hassan kertoi kokemuksistaan Tiktokissa.
Hassan sanoo, että hän soitti Finnairin asiakaspalveluun muutamaa päivää ennen lentoa ja kertoi 7-vuotiaan poikansa hengenvaarallisesta pähkinäallergiasta.
Asiakaspalvelusta vastattiin, että pähkinätön ruokavaihtoehto olisi tarjolla vain kalliimmassa bisnesluokassa. Niinpä pojalle otettiin omat eväät mukaan noin seitsemän tunnin mittaiselle lennolle.
– Se ei sinällään tullut yllätyksenä eikä haitannutkaan, koska tällaisissa tilanteissa varaudun aina mieluummin itse kuin luotan siihen, että siellä olisi jotain tarjottavaa, Hassan sanoo.
Pian lentokoneen noustua ilmaan matkustajille alettiin tarjoilla lämmintä ruokaa. Hassanin huomio kiinnittyi voimakkaaseen tuoksuun, joka viittasi ruoan olevan aasialaistyyppistä.
Koska aasialaisessa keittiössä käytetään paljon pähkinää, Hassan kysyi ruoan ainesosista matkustamohenkilökunnalta. Kävi ilmi, että muille matkustajille tarjottavassa kanakormassa toden totta olikin pähkinää.
Hassan kertoo, että lentomatkasta tuli hyvin stressaava. Hän pelkäsi lapsensa altistuvan pähkinälle ilmavälitteisesti ja saavan anafylaktisen reaktion.
– Minulla meni se koko seitsemän tuntia siihen, että tarkastelin hänen olotilaansa, Hassan sanoo.
Ison-Britannian ilmailuviranomaisen teettämän tutkimuskatsauksen mukaan on hyvin vähän tieteellistä näyttöä siitä, että ilmassa leijuvat pähkinähiukkaset voisivat aiheuttaa allergisen reaktion.
Hassan kertoo kuitenkin uskovansa, että vakavakin reaktio on mahdollinen.
– Olen itse sairaanhoitaja, ja olen tehnyt omat taustatutkimukseni asian suhteen.
Hassan antoi pojallensa antihistamiinia ennaltaehkäisevästi lennon aikana, eikä tämä lopulta saanut allergiaoireita.
Järkyttävä uutinen. Onhan tässä selvästi vääryys tapahtunut kun Finnair tarjosi ruokaa muille lipun ostaneille vaikka kyydissä oli tämä uniikki lumihiutale. Silmään pisti myös miten tämä suomalaisäiti oli tehnyt omaa tutkimusta jonka perusteella ruoan tuoksu voi laukaista anafylaktisen shokin. Onko kyseessä samanlainen "oma tutkimus" kuin niillä jotka tietävät että 5G-mastot levittävät koronarokotteita ja apinarokkoa? Itse olen allerginen kalalle mutta ei ole tullut mieleen vaatia että jossain muistotilaisuudessa ei saisi tuoksua kalakeitto tai sitä ei saisi tarjoilla muillekaan. En ole ikinä ymmärtänyt olevani hengenvaarassa marketin kalatiskin ohi kävellessä.
-
- Alibin satunnaislukija
Re: Finnairin lennolla tuoksui ruoka - pähkinäallergikko hengenvaarassa
En tiedä mitä sisältöä tämä neekeriakka tuottaa, eikä vähempää voisi kiinnostakaan, mutta niissä hommissa kai naamarin saaminen lehteen on positiivinen juttu, keinolla millä hyvänsä.
Jos on niin allerginen että pelkästä pähkinän hajusta kuolee, niin eipä paljon voi kotoa poistua…
Jos on niin allerginen että pelkästä pähkinän hajusta kuolee, niin eipä paljon voi kotoa poistua…
Uhriutumista on kaikenlaista ja kaikki julkisuus kelpaa näille "sisällöntuottajille". Allergia voi joo olla todella vakava, mutta sen kanssa opitaan elämään ja sillä selvä. Ei täysin vieraan ihmisen allergia voi vaikuttaa ympärillä olevien elämään. Ajatus siitä, että kanakorman tuoksuinen hengitys jotenkin olisi tappavan vaarallista lapselle on naurettava. Jos se taas olisi niin, niin sitten ei oikein voi kotoa poistua.
Akka tietää tasan tarkkaan, että ei ollut mitään vaaraa, mutta tuli paikka saada nimi esiin.
Akka tietää tasan tarkkaan, että ei ollut mitään vaaraa, mutta tuli paikka saada nimi esiin.
Nämä 'digitaalisen sisällöntuottajat' ovat uusia elämäm kolulaisia, kun onhan se nyt hienompi termi. Osaa yhden kaljatölkkikuvan ja keskariposen ladata Faboon niin silloinhan sitä on!
Tuli mieleen Simpsonit, missä se Milhouse on niin allerginen, että todellakin tuossa tilanteessa olisi turvonnut matkustamosta ulos. Uniikki lumihiutale todellakin sopiva kuvaus. Enpä ole ikinä itsekään kuullut jonkun saavan minkään sortin shokkia ruuantuoksusta.
Tuli mieleen Simpsonit, missä se Milhouse on niin allerginen, että todellakin tuossa tilanteessa olisi turvonnut matkustamosta ulos. Uniikki lumihiutale todellakin sopiva kuvaus. Enpä ole ikinä itsekään kuullut jonkun saavan minkään sortin shokkia ruuantuoksusta.
Allergikko ei siis ollut hengenvaarassa vaan sisällöntuottaja teki itse asiasta numeron ja sai palstatilaa.
Itsellä on jo nyt aikuinen lapsi, jolla on pähkinäallergia, joka voi äityä anafylaksiaksi ja aina ovat lentoyhtiöt suhtautuneet asiaan riittävällä vakavuudella,.
Itsellä on jo nyt aikuinen lapsi, jolla on pähkinäallergia, joka voi äityä anafylaksiaksi ja aina ovat lentoyhtiöt suhtautuneet asiaan riittävällä vakavuudella,.
You asked me if I had a god-complex. Let me tell you something: I am god!
Kysymys on vanhemman kokemuksesta. Menee ihan saman kategoriaan kuin valittaminen siitä, että joku on joutunut matkustamaan junassa samassa vaunussa sammuneen ihmisen kanssa ja pelännyt koko ajan, että hän herää ja alkaa riehua. Niin ei kuitenkaan tapahdu, mutta someen kannattaa kuitenkin laittaa julkaisu aiheesta ja siitä, mitä olisi voinut tapahtua ja kuinka itse on niin ahdistunut asiasta.
Varmaan hävettää tuota 17-vuotiasta poikaakin. Voisn kuvitella omien poikieni puuttuneen asiaan lentaäessään kanssani ja sanoneen minulle, että lopeta nyt jumalauta toi hössöttäminen tai vaihdan paikkaa, häpeäänhän tässä kuolee ennen kuin pähkinäallergiaan
Varmaan hävettää tuota 17-vuotiasta poikaakin. Voisn kuvitella omien poikieni puuttuneen asiaan lentaäessään kanssani ja sanoneen minulle, että lopeta nyt jumalauta toi hössöttäminen tai vaihdan paikkaa, häpeäänhän tässä kuolee ennen kuin pähkinäallergiaan
-
- James Bond (Daniel Graig)
Nyt pitää muista että kyseessä on vähemmistöläisiä; enemmän-äiti oli huolissaan enemmän-pojastaan. Ja hän on myös enemmän-huolissaan. Siksi meidän pitää suhtautua enemmän-kunnioituksella siihen miten syvää huolta hän tunsi pojastaan joka melkein kuoli.
Finnair toki tiedostaa tämän ja hyvitys tulee olemaan enemmän kuin mitä se olisi - jos olisi ollenkaan - tavalliselle tylsän väriselle. Finnair kunnioittaa Vuoden äitiä ja lupaa poistaa kaikki muut koneesta kun enemmän-poika matkustaa. Ihan vaan siksi ettei poika melkein kuole uudestaan.
Finnair toki tiedostaa tämän ja hyvitys tulee olemaan enemmän kuin mitä se olisi - jos olisi ollenkaan - tavalliselle tylsän väriselle. Finnair kunnioittaa Vuoden äitiä ja lupaa poistaa kaikki muut koneesta kun enemmän-poika matkustaa. Ihan vaan siksi ettei poika melkein kuole uudestaan.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
-
- Javier Pena
Paha ja ikävä allergia kyllä on.
ps. Otsikko kyllä on paras.
ps. Otsikko kyllä on paras.
Slava Ukraini! <3
Hyvinhän tässä meni. Hän otti lääkkeet mukaan eikä lapsi saanut allergista reaktiota. Myös oli etukäteen tietoinen ja otti eväät. Olisiko yli 200 muun matkustajan pitänyt olla syömättä? Vähän kuulostaa huomionhakuiselta ihmiseltä.
Hänellä oli mitä luultavammin jatkolento Dohasta kotimaahansa ja miksi ei tuonut esiin, miten sillä lennolla toimittiin. Tuskin toisin.
Hänellä oli mitä luultavammin jatkolento Dohasta kotimaahansa ja miksi ei tuonut esiin, miten sillä lennolla toimittiin. Tuskin toisin.
-
- Andy Sipowich NYPD
Eikös apinat ainakin kookospähkinöistä pidä?
"Ryynästen ja Horttanaisten"
-
- Nikke Knakkertton
Omituinen uutinen.. eihän miehelle oltu puhelimessa missään vaiheessa luvattu, ettei muille matkustajille tarjota ruokaa jossa on pähkinää.
Eikä kukaan täysjärkinen ihminen edes odota, että koko lentokoneen ruoka mietittäisiin yhden matkustajan allergian mukaan. Olisihan pojalle voinut ottaa lentokoneeseen jonkun maskin jossa on tarpeeksi hyvä suodatusteho.
Eikä kukaan täysjärkinen ihminen edes odota, että koko lentokoneen ruoka mietittäisiin yhden matkustajan allergian mukaan. Olisihan pojalle voinut ottaa lentokoneeseen jonkun maskin jossa on tarpeeksi hyvä suodatusteho.
Lapsi ei ollut 17v., vaan 7v. Anaflyktinen sokki voi olla hengen meno lentokoneessa, kun ei pääse ihan hetkessä sairaalaan. Tässä nimenomaisessa tapauksessa ihmettelen sitä, että kuka kokki laittaa pähkinää kormaan. Siihen käytetään kookosmaitoa, mutta kookos ei nimestään huolimatta ole pähkinä. Käytetään myös mantelia, mutta sekään ei aiheuta yleensä pähkinäallergiselle oireita.Sipi kirjoitti: ↑La Loka 26, 2024 3:50 pm Kysymys on vanhemman kokemuksesta. Menee ihan saman kategoriaan kuin valittaminen siitä, että joku on joutunut matkustamaan junassa samassa vaunussa sammuneen ihmisen kanssa ja pelännyt koko ajan, että hän herää ja alkaa riehua. Niin ei kuitenkaan tapahdu, mutta someen kannattaa kuitenkin laittaa julkaisu aiheesta ja siitä, mitä olisi voinut tapahtua ja kuinka itse on niin ahdistunut asiasta.
Kana-cashew -korma? Tai sit sekoitti kookoksen voimakkaaseen tuoksuun. Entä jos kanssamatkustaja olisi syönyt pähkinöitä ja hönkinyt? Tai peräti tyrskäyttänyt pähkinänpalan suoraan pojan suuhun? Miksei käyttänyt todellakin suodattavaa maskia?
Minusta tuntuu, että vaikka siellä olisi tarjottu karjalanpaistia niin valitus olisi tullut siitäkin.
Minusta tuntuu, että vaikka siellä olisi tarjottu karjalanpaistia niin valitus olisi tullut siitäkin.
-
- Andy Sipowich NYPD
Myös cashew kuuluu monesti reseptiin, mutta sekään ei yleisestä luulosta huolimatta ole pähkinä. En sitten osaa sanoa, miten mahdollisesti vaikuttaa allergikkoihin.uusitma kirjoitti: ↑La Loka 26, 2024 7:12 pm Tässä nimenomaisessa tapauksessa ihmettelen sitä, että kuka kokki laittaa pähkinää kormaan. Siihen käytetään kookosmaitoa, mutta kookos ei nimestään huolimatta ole pähkinä. Käytetään myös mantelia, mutta sekään ei aiheuta yleensä pähkinäallergiselle oireita.
"Ryynästen ja Horttanaisten"
- H.Moilanen
- Ainesta Watsoniksi
Tätä nimenomaan ihmettelin, että jos sairaanhoitajaäiti oli huolissaan ilmavälitteisestä altistumisesta allergeenille, niin olisi voinut turvautua kasvomaskiin. Jos omaan kassiin ei ollut maskia varannut, luulisi sellaisia löytyvän koneen varusteista nykyisin.Poliisinpoika kirjoitti: ↑La Loka 26, 2024 6:54 pm Olisihan pojalle voinut ottaa lentokoneeseen jonkun maskin jossa on tarpeeksi hyvä suodatusteho.
Oman käsitykseni mukaan pähkinät eivät kyllä kauheasti pölise ellei ole kyse pähkinäjauhosta. Myös pähkinäpensaan siitepöly voisi aiheuttaa allergikolle oireita, mutta siitähän tässä ei ollut kyse. Valmistettuihin aterioihin käytetyt pähkinät eivät kyllä enää lautasella pölise. Allergeenin haju (mm. kalan haju kala-allergikoille) voi ilmeisesti jonkin verran aiheuttaa ongelmia oikein vaikeasti allergisille, mutta enpä tiedä riittäisikö sellainen altistuminen anafylaktiseen reaktioon. Ja siinäkin tapauksessa hengitysmaskin luulisi auttavan enemmän tai vähemmän. Maskin lisäksi suojalaseilla tai hätätilanteessa vaikka aurinkolaseilla voi yrittää suojata silmiä. Pölisevät ruoka-aineet kuten esimerkiksi viljat jauhetussa muodossa kuten myös siitepöly ja eläinpölyt voivat ihan aiheuttaa ongelmia ilmavälitteisesti, minkä vuoksi hevosallergikon ei kannata mennä hevostalliin eikä vehnäallergikon leipomoon eikä myllyyn. Uutisessa kuvattu lentomatka oli kyllä kieltämättä outo esimerkki minunkin mielestä ja etenkin mediakynnyksen ylittyminen vaikuttaa melkoiselta mediakonttaukselta. Hävettää koko suomalainen media nykyään, kun on juttu toisensa perään ihan pöhköjä "uutisia"...
Ps. Minäkin olen allergikko.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Aiheesta lisää täällä.