Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2532
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Taipalsaaren turmakoneen murtumista lisätutkinta
18.1. 04:00

Tutkatietojen perusteella hajoaminen on tapahtunut noin 1 500 merin korkeudella. Suurin osa koneen hylystä nostettiin elokuussa.

Koneen rakenteista löytyi useita murtumia, joiden syy jäi epäselväksi. Tutkinta pyritään saamaan päätökseen syksyyn 2009 mennessä.


HANNA KUUSISTO

TAIPALSAARI. Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt käynnistää lisätutkinnan Taipalsaarella pudonneen lentokoneen putoamissyistä. Onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan koneen rakenteista löytyi useita murtumia, joiden syy jäi epäselväksi.

Valtion teknillinen tutkimuskeskus on tutkinut siipien ja peräsimen murtopinnat. Niissä ei ole havaittu merkkejä väsymismurtumasta.

Tutkinnan painopiste kohdistuukin nyt ensisijaisesti lentokoneen liikehtimisnopeuteen ja liikehtimiseen sekä niiden aiheuttamien voimien ja murtumamekanismin selvittämiseen.

Tutkinta pyritään saamaan päätökseen syksyyn 2009 mennessä.

Onnettomuustutkintakeskus on täydentänyt tutkintalautakuntaansa. Rakenteen rikkoutumista on kutsuttu tutkimaan Tampereen ammattikorkeakoulun lentotekniikan yliopettaja Heikki Aalto ja insinöörimajuri Riku Lahtinen Karjalan Lennostosta. Organisaatioiden toimintaa tutkimaan kutsuttiin DI Markku Roschier.

Kansainvälisten sopimusten mukaisesti USA:n onnettomuustutkintaviranomainen National Transportation Safety Board (NTSB) nimesi edustajan avustamaan tutkintalautakuntaa. USA on koneen valmistajavaltio.

Taipalsaarella tapahtui 15. elokuuta noin kello 13.14 lento-onnettomuus, jossa mittarikoululennolla ollut yksimoottorinen, nelipaikkainen Piper PA-28R-200 -tyyppinen lentokone syöksyi järveen.

Kaikki koneessa olleet henkilöt, lennonopettaja ja kaksi lento-oppilasta menehtyivät.

Miehistö oli matkalennon Kuopio-Lappeenranta päätteeksi pyytänyt ja saanut Lappeenrannan lennonjohdolta selvityksen tehdä kyseiseen koululentoon liittyviä oikaisuharjoituksia epätavallisista lentotiloista Lappeenrannan pohjoispuolella.

Noin neljä minuuttia viimeisen radioyhteyden jälkeen lentokone syöksyi jyrkällä kulmalla Saimaaseen.

Lentokoneen veteen törmäyksen jälkeen useat silminnäkijät näkivät lentokoneen osia leijailevan pilvestä ja putoavan veteen.

Tutkimuksissa on todettu, että noin puolet lentokoneen molemmista siivistä ja korkeusperäsimen oikea puoli olivat repeytyneet irti ilmassa. Tutkatietojen perusteella hajoaminen on tapahtunut noin 5000 jalan eli 1 500 merin korkeudella.
http://www.esaimaa.fi/Uutiset---Uutiset ... 16479824/5
"Yöperho on koteloitunut"

Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2532
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Tapauksen käsittely on edennyt.
MTV3: Lentäjäkoulun pomot syytteessä Taipalsaaren lentoturmasta
Kotimaa | Turun Sanomat 18:51

Kolmelle Patrian lentäjäkoulun vastuuhenkilölle luettiin syytteet kuolemantuottamuksista ja työturvallisuusrikoksista perjantaina Helsingin käräjäoikeudessa, kertoi MTV3 sunnuntaina.

Väitetyt rikokset liittyvät yli neljän vuoden takaiseen Taipalsaaren lentoturmaan, jossa kuoli lennonopettaja ja kaksi oppilasta.

Piper-koneen siivet irtosivat ilmassa. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan opettaja arvioi ehkä väärin kykynsä reagoida oppilaan virheisiin.

Syyttäjän mukaan taustalla olivat myös koulutusorganisaation puutteet. MTV3:n siteeraaman syytteen mukaan laiminlyöntien takia toiminnassa käytettiin osin vaarallisia koulutuskäytäntöjä, eikä vaaratilanteista raportoitu.

Patria Pilot Trainingin vastuullinen johtaja, koulutuspäällikkö ja päälennonopettaja kiistävät syytteet.

TS–STT
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/422152 ... toturmasta
"Yöperho on koteloitunut"

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6797
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08

Viesti Kirjoittaja joey »

Maikkarin sivuilta löytyi kattavampi uutinen. Alleviivasin olennaisimman.
Patrian lentäjäkoulun johtajille luettiin syytteet kolmen kuolemasta Taipalsaarella

Syyttäjä katsoo, että Patrian lentäjäkoulutuksen vastuuhenkilöt ovat vastuussa neljän vuoden takaisesta Taipalsaaren lentoturmasta.


Yksi lennonopettaja ja kaksi opiskelijaa kuolivat, kun harjoittelussa käytetyn koneen siivet irtosivat kesken lennon ja kone putosi Saimaaseen elokuussa 2008.

Rikossyytteiden puiminen alkoi Helsingin käräjäoikeudessa perjantaina. Syytteet kolmesta kuolemantuottamuksesta ja työturvallisuusrikoksesta luettiin Patria Pilot Trainingin vastuulliselle johtajalle, koulutuspäällikölle ja päälennonopettajalle.

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi kolme vuotta sitten raportin, jonka mukaan turma mahdollisesti johtui lennolla olleen opettajan arviointivirheestä. Hän yliarvioi oman kykynsä reagoida oppilaan virheisiin ja oppilaan kyvyn suoriutua koneen oikaisusta. Koneen kiihtyvyys kasvoi niin suureksi, että sen siivet katkesivat.

Syyttäjän mukaan turman taustalla olivat myös Patrian koulutusorganisaation puutteet. Koulutuksessa oli paljon lennonopettajia, joista kukin opetti omalla tavallaan. Syytteessä todetaan, että oppilaat olivat kertoneet päälennonopettajalle riskialttiiden työmenetelmien käytöstä, mutta mitään ei ollut tapahtunut.

– Laiminlyönnit ovat aiheuttaneet sen, että opetustoiminnassa käytettiin epäyhtenäisiä koulutuskäytäntöjä jotka olivat osittain vaarallisia, vaaratilanteita ei raportoitu, jolloin työhön opastusta ja perehdyttämisjärjestelmää ei voitu kehittää eikä vaaratilanteita poistaa, kihlakunnansyyttäjä Tove Myhrberg perustelee perjantaina julkaistussa syytteessään.

Syytteen mukaan lentokoulutusvastaavien laiminlyönnit johtivat siihen, että lentokonetta käytettiin sellaiseen tehtävään, johon se ei sopinut. Turmakone oli malliltaan Piper PA-28R-200 Arrow II.

Syytetyt kiistävät
Kaikki kolme syytettyä kiistävät syyllistyneensä rikokseen. Lentäjäkoulutuksen vastuullisen johtajan mukaan mitään ilmailumääräyksiä ei ole rikottu. Puolustus ihmettelee syytteitä myös sen vuoksi, että liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan Patria ei ole rikkonut asiassa mitään lentämiseen liittyviä säädöksiä.

Syyttäjä vaatii vastaajille sakkorangaistusta. Lisäksi Patria Aviationia tai Patria Pilot Trainingia vaaditaan maksamaan 10 000 euron suuruinen yhteisösakko. Myös muutamat uhrien omaiset vaativat korvauksia henkisestä kärsimyksestä sekä hautajaiskuluista.

– Syytteessä tarkoitettu rikos on yhtiön toiminnassa tehty, vastaajat ovat toimineet yhtiön puolesta ja hyväksi eikä yhtiön toiminnassa ole noudatettu vaadittavaa huolellisuutta ja varovaisuutta rikoksen ehkäisemiseksi, Myhrberg kiteyttää haastehakemuksessa.

Patrian omistaa pääosin Suomen valtio. Pilot Training on osa konsernin ilmailuyhtiötä Patria Aviationia.

Patrian viestintäjohtaja Birgitta Selonen pahoitteli asiaa tänään MTV3 Uutisille.

– Olemme erittäin pahoillamme tapahtuneesta. Asian selvittäminen on tärkeää, ja sen käsittely on vielä kesken. Koulu toimii Trafin valvonnassa ja noudattaa huolellisesti lentoturvallisuudelle ja koulutukselle asetettuja määräyksiä, Selonen kommentoi.
Tuota alleviivaamaani kohtaa ei voi hyvällä tahdollakaan tulkita muuten kuin niin, että myös onnettomuudessa menehtyneestä opettajasta ts. hänen opetusmetodeistaan oli nimenomaisesti valitettu koulun johdolle. Jutussa myöhemmin mainitaan Piperiä käytetyn "tehtävään, jollaiseen se ei sopinut". Siis taitolentoon.

jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Mistään varsinaisesta taitolennosta ei voida puhua.
Kyse on sitä, että lentäjien pitää kyetä korjaamaan myös tiettyjen rajojen sisälle mahtuvia virheellisiä lentotiloja. Toisin sanoen kone pitää kyetä oikaisemaan ja saattamaan takaisin hallintaan, jos se on esim ilmakuopasta johtuen lähtenyt lapasesta. Tällaisen, tai muun vastaavan kaltaisen, tilanteen harjoittelusta siinä oli kyse. Sen mukaan, kun muistan alkuperäistä uutisointia, oli kyseisen harjoituksen teosta sovittu.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6797
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08

Viesti Kirjoittaja joey »

Epätavallisten lentoasentojen korjaaminen kuuluu tosiaan koulutukseen ja oli tuossa tarkastuslennossa aiheenakin, mutta lennonopettajan vastuualueeseen olisi kyllä kuulunut tietää, millaista käsittelyä Piper kestää - ja ei kestä. Onnettomuushetkellä harjoiteltiin tiettävästi syöksykierteestä oikaisemista, mutta Piperin kaltainen kone ei kestä jyrkkää syöksykierrettä, sillä sitä ei ole tarkoitettu taitolentoon. Lennonopettaja saattoi koneen sellaiseen tilaan, jossa asennon oikaisuun jäi etenkin oppilaan "jäädyttyä" liian vähän aikaa. Jos tällaisia harjoitteita haluaisi oppilailla teettää, ne pitäisi hoitaa simulaattorin puolella.

jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Onnettomuustutkintaraportti tapauksesta on julkaistu ja sen mukaan koneessa oli teknisiä puutteita, mutta niillä ei ollut suoraa vaikutusta onnettomuuteen. Mekaanikko oli antanut tekemälleen pakoputken äänenvaimentimen tilapäiskorjaukselle 50 tunnin käyttöluvan. Tosin ei sillä mekaanikolla ollut oikeutta sitä lupaa antaa. Koneen pääohjaimen asennustavasta johtuen se on saattanut jumiutua (sen alle asennettuihin sähköjohtoihin) ääriasentoon taakse vedettäessä. G voimamittaria koneessa ei ollut vaan oikaisu ja hallinta piti päätellä muin menetelmin.
Näin siis onnettomuustutkintaraportti.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6797
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08

Viesti Kirjoittaja joey »

Pahoittelen edellisessä kommentissani tarjoilemaani väärää tietoa. Syöksykierteestä oikaiseminen ei kuulunut tuohon tarkastuslentoon, eikä syöksykierteestä oikaisemista harjoitella Piperilla koskaan, vaikka harjoitus koulutukseen kuuluukin.

Kyseisellä tarkastuslennolla kyseisessä tilanteessa harjoiteltuun liikkeeseen on kaksi mahdollisuutta: on harjoiteltu joko sitä, että koneen nokka suunnataan ylös ja siivet käännetään vinoon, tai sitä että nokka suunnataan alas ja siivet käännetään vinoon ja oppilaan tehtäväksi jää koneen suoristaminen. Opettajan tehtävänä näistä manöövereistä eteenpäin on vahtia ali- tai ylinopeutta tilasta riippuen, sekä sitä, ettei siipien kallistuskulma ylitä 60 astetta, jolloin mentäisiin jo taitolentoliikkeisiin ja liiallisiin G-voimiin.

G-voimamittaria Piperissä ei tosiaan ole. Koska se ei ole taitolentokone. Mutta lennonopettajien ja jokaisen lentäjänkin täytyy olla perillä G-voimien lainalaisuuksista ilman mittareitakin.

jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

joey kirjoitti:Pahoittelen edellisessä kommentissani tarjoilemaani väärää tietoa. Syöksykierteestä oikaiseminen ei kuulunut tuohon tarkastuslentoon, eikä syöksykierteestä oikaisemista harjoitella Piperilla koskaan, vaikka harjoitus koulutukseen kuuluukin.

Kyseisellä tarkastuslennolla kyseisessä tilanteessa harjoiteltuun liikkeeseen on kaksi mahdollisuutta: on harjoiteltu joko sitä, että koneen nokka suunnataan ylös ja siivet käännetään vinoon, tai sitä että nokka suunnataan alas ja siivet käännetään vinoon ja oppilaan tehtäväksi jää koneen suoristaminen. Opettajan tehtävänä näistä manöövereistä eteenpäin on vahtia ali- tai ylinopeutta tilasta riippuen, sekä sitä, ettei siipien kallistuskulma ylitä 60 astetta, jolloin mentäisiin jo taitolentoliikkeisiin ja liiallisiin G-voimiin.

G-voimamittaria Piperissä ei tosiaan ole. Koska se ei ole taitolentokone. Mutta lennonopettajien ja jokaisen lentäjänkin täytyy olla perillä G-voimien lainalaisuuksista ilman mittareitakin.
Jos siellä ohjaamossa on tapahtunut jotain yllättävää, on täysin mahdollista että sekä opettajan että oppilaan reagointi tilanteeseen on viivästynyt. Esimerkiksi siten että opettaja on harjoitustarkoituksesapannut koneen tekemään jotain älytöntä, mutta koska brieffaus siitä on tehty puutteellisesti, ei oppilas olekaan ollut tietoinen että kyseinen asia kuului sen päivän ohjelmaan ja tästä yllättyneenä myöhästynyt kohtalokkaasti reagoinissaan, ja jokin vivästyttänyt opettajan mahdollisuutta huomata oppilaan reagoivan hitaasti.

Normikäytäntö ainakin tuolla matkustajalentokoneiden puolella on se, että olkoonkin valmistelut tehty kuinka hyvin tahansa, jokaisesta enalta tiedetystä vaiheesta lennolla tehdään lennon aikana briefing kyseisen vaiheen ollessa lähestymässä/ajankohtainen. Onnettomuuksia, joiden vaikuttavana tekijänä on ollut puutteellinen briefing, on sattunut.

Tässäkin taipalsaaren onnettomuudessa on voinut olla kyse siitä, että on suunniteltu muuten hyvin, mutta briefing siellä konessa tapahtumahetken eli harjoitussuoritteen lähestyessä on voinut olla puutteellinen.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6797
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08

Viesti Kirjoittaja joey »

Tuolla välitarkastuslennolla oppilaat ovat kyllä tienneet, mitkä vaihtoehdot korjattavalle asennolle ovat, mutta eivät sitä, kumpi asennoista heidän korjattavakseen tulee. Tuo tarkastuslento on tuohon aikaan tehty niin, että ennen koneen saattamista epätavalliseen lentoasentoon, opettaja on pyytänyt oppilasta joko sulkemaan tai peittämään silmänsä, keikuttanut hetken konetta oppilaan suuntavaistoa häiritäkseen ja pyytänyt sitten oppilasta oikaisemaan koneen.
Nykyään samoilla välitarkastuslennoilla oppilas ei enää esimerkiksi sulje silmiään opettajan saattaessa konetta epätavalliseen lentoasentoon. Muutos käytäntöön tuli juuri tämän onnettomuuden takia.

En oikein enää käsitä tämän koko keskustelun tarkoitusta. Tuon viimeisimmän uutisen tähän liittäessäni kerroin näkemykseni, jonka mukaan onnettomuuden syy oli opettajassa. Sen jälkeen aloit, jarmo.janis, osoittamaan erinäisiä virheellisiä käsityksiäsi, joiden takia katsot syyn voivan olla jossain muuallakin kuin opettajassa.
Nyt kuitenkin käytät jo itsekin esimerkkiä, jonka perusteella syy olisi opettajan, eikä kenenkään muun. Lisäksi tavallisten matkalentojen käytäntöjen vertaaminen lentokoulun tarkastuslentotilanteeseen on... erikoista.

Tuossakin lentokoneessa oli kahdet ohjaimet. Aivan samoin kuin autokoulun ajotunnilla, on lentotunnillakin päävastuu aina opettajan. Sille, että autoon/lentokoneeseen tulee jokin kohtalokas tekninen vika kesken tunnin, ei opettajakaan tietenkään voi mitään.
Mutta mikäli opettaja omalla toiminnallaan esimerkiksi mahdollistaa koneen siipien repeytymisen irti, on syy... Arvaatko jo?

Aizerbaidzan
Horatio Caine
Viestit: 6491
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Käräjien tuomio saatiin vasta nyt. Kuinkakohan kauan hovia joudutaan odottamaan?
Helsingin Sanomat kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/Taipalsaaren+l ... 0896771462

Taipalsaaren lentoturmasta ei langetettu tuomioita
15.2.2013 12:52

STT

Helsingin käräjäoikeus on hylännyt kaikki syytteet Taipalsaaren lentoturmasta.

Kolmea Patrian lentäjäkoulun vastuuhenkilöä syytettiin kuolemantuottamuksista ja työturvallisuusrikoksesta. Käräjäoikeus hylkäsi kokonaan myös asianomistajien korvausvaatimukset.

Taipalsaaren lentoturma sattui 2008 ja siinä kuoli lennonopettaja ja kaksi oppilasta, kun yksimoottorinen Piper-kone syöksyi järveen.

Syyttäjän mukaan opetustoiminnassa käytettiin muun muassa erilaisia toimintatapoja, jotka ovat osittain johtaneet riskialttiisiin suorituksiin.

Käräjäoikeuden mukaan onnettomuuslento valmisteltiin ja miehitettiin asianmukaisesti eikä onnettomuuden syytä ole pystytty selvittämään tutkinnassa.

Vastaa Viestiin