Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08
Valvoja: Moderaattorit
Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08
Tuli mieleen raapia kokoon jonkinnäköinen avaus aiheesta, kun sellainen täältä vielä puuttuu ja kyse kuitenkin on Suomen mittakaavassa suurehkosta lento-onnettomuudesta. Lisäksi aihe on tavallaan uudelleen ajankohtainen, kun suurempia lento-onnettomuuksia on lähipäivinä sattunut verrattain runsaasti eri puolilla maailmaa. Jääköön sitten vaikka arkistojen syövereihin, mikäli keskustelua aiheesta ei synny.
Perjantaina 15.8. lentokoulu Patria Pilot Trainingin käyttöön vuokrattu Piper PA28 Arrow -merkkinen pienkone oli suunnistamassa Kuopiosta Lappeenrantaan. Matka oli alkanut Malmin kentältä 9:45 ja jatkunut Kuopiosta välilaskun jälkeen 11:57. Kyydissä istui kaksi koulun oppilasta sekä opettaja. Toinen oppilaista istui nelipaikkaisen koneen takapenkillä. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä kone syöksyi veteen n. klo 13:30, hajoten täysin. Kaikki kolme menehtyivät turmassa välittömästi, kaksi ruumista nostettiin sivullisten toimesta Saimaan pinnalta, viimeisen (oletettavasti takapenkillä istunut oppilas) nostivat sukeltajat hylystä.
Vastoin mediassa toistuvasti esiintyneitä väitteitä, kyseinen lento ei ollut tavallinen matkalento, vaan välitarkastuslento. Lentoa voisi siten verrata vaikkapa autokoulun insinööriajoon sillä erotuksella, että kun ajokortin saadakseen insinööriajo ajetaan vain kerran, välitarkastuslentoja on lentokoulutuksen aikana useampia. Koneessa olleilla lentäjäoppilailla oli jo yksityislentäjän lupakirjat, joten mistään täysistä noviiseista ei siis ollut kyse. Samoin opettaja oli sieltä ammattitaitoisemmasta päästä, välitarkastuslentoja ei kuka tahansa pääse valvomaan. Se median kiivaasti viljelemä väite, että lentäjät olisivat olleet harjoittelemassa sakkausta, on myöskin virheellinen. Lisäksi sakkaus on tila, joka ei sinällään ole mitenkään vaarallinen.
Tiedot turmasta ovat toistaiseksi vähäisiä. Koneesta oli otettu radioyhteys viimeisen kerran kello 13:09, jolloin Lappeenrannan lennonjohdolta oli pyydetty lupaa tarkastuslennon liikkumisvaiheeseen. Liikkumisvaihe tarkoittaa vaihetta, jossa käydään läpi epätavallisia lentoasentoja. Varsinainen maahansyöksy on tutkimuksissa (käsittääkseni lähinnä silminnäkijähavaintojen perusteella) onnistuttu ajoittamaan tuohon kello 13:30:een. Silminnäkijöitä tapauksella oli useita ja heidän yhteneväisistä lausunnoistaan onkin pystytty vetämään jonkinnäköinen johtopäätös koneen viimeisistä hetkistä. Ilmeisesti joitakin osia koneesta oli irronnut ennen veteensyöksyä. Tätä havaintoa tukee se, että osia koneesta ei olla vielä löydetty. Lisäksi on mainittu, että koneen moottorin ääni olisi ollut "kiihtyvä". Tätä havaintoa pidän itse kuitenkin erheellisenä, sillä maallikon käsitys lähestyvän pienlentokoneen äänestä saattaa usein olla todellisuudesta suurelti poikkeava: pienlentokoneen ääni on todella kova läheltä kuultuna ja tietysti lähestyvä ääni kuulostaa aina tavallaan kiihtyvältä.
Muiden mediassa toistuvasti esiintyneiden virheellisten väitteiden lisäksi virheellistä vihjailua on sekin, että kone olisi ollut jotenkin erityisen vanha. Tämä ei pidä paikkaansa. Kone oli valmistettu 1973 ja lentotunteja sille oli kertynyt hieman vajaa 12000. Tuntimäärä ei ole epätavallisen suuri, eikä 1970-luvun osista ollut koneessa enää paljoakaan jäljellä. Säännöllisten, huolellisten ja perinpohjaisten huoltojen lisäksi koneiden moottori vaihdetaan (tai huolletaan täysin, hieman tilanteesta riippuen) säännöllisesti. Turmakoneen edellinen huolto oli ollut 8.8., tosin ei ole tarkempaa tietoa siitä, mitä tuohon huoltoon kuului. 1970-luvulla valmistettua konetta ei kuitenkaan missään nimessä voi verrata esimerkiksi saman ikäiseen autoon.
Onnettomuustutkintalautakunta on aloittanut työnsä, jossa ollaan luonnollisesti vasta tiedonkokoamisvaiheessa. Tässä vaiheessa ei ole vielä mitään varmaa käsitystä turmaan johtaneista syistä, arvailuja toki on. Lentokoneesta ennen varsinaista tuhoutumista irronneiden osien joukossa on erinäisiä osia, joiden tiedetään irtoavan suuressa ylinopeudessa. Näin ollen saattaisi siis olla mahdollista, että kyse on inhimillisestä virheestä. Tunnettu tosiasia on, että ylivoimaisesti suurin osa kaikista lento-onnettomuuksista johtuu lentäjän virheestä. Usein turmat johtuvat siitä, että koneessa ilmenee tekninen vika, joka ei välttämättä muutoin olisi hengenvaarallinen, mutta johon lentäjä/lentäjät sitten jostain syystä reagoivat väärin. Tosin tässä tapauksessa pidän itsestään ilmenneen teknisen vian mahdollisuutta melko pienenä. Uskoisin minkä tahansa vian ilmenneen jo huollossa. Samoin pienlentokoneen ollessa kyseessä lentäjät ovat itse tarkastaneet koneen ennen lähtöä. Niin sanottua mustaa laatikkoa pienlentokoneissa ei ole lainkaan.
edit: kirjoitusvirheiden siistimistä ja yleistä selkeyttämistä
edit: sama homma
Perjantaina 15.8. lentokoulu Patria Pilot Trainingin käyttöön vuokrattu Piper PA28 Arrow -merkkinen pienkone oli suunnistamassa Kuopiosta Lappeenrantaan. Matka oli alkanut Malmin kentältä 9:45 ja jatkunut Kuopiosta välilaskun jälkeen 11:57. Kyydissä istui kaksi koulun oppilasta sekä opettaja. Toinen oppilaista istui nelipaikkaisen koneen takapenkillä. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä kone syöksyi veteen n. klo 13:30, hajoten täysin. Kaikki kolme menehtyivät turmassa välittömästi, kaksi ruumista nostettiin sivullisten toimesta Saimaan pinnalta, viimeisen (oletettavasti takapenkillä istunut oppilas) nostivat sukeltajat hylystä.
Vastoin mediassa toistuvasti esiintyneitä väitteitä, kyseinen lento ei ollut tavallinen matkalento, vaan välitarkastuslento. Lentoa voisi siten verrata vaikkapa autokoulun insinööriajoon sillä erotuksella, että kun ajokortin saadakseen insinööriajo ajetaan vain kerran, välitarkastuslentoja on lentokoulutuksen aikana useampia. Koneessa olleilla lentäjäoppilailla oli jo yksityislentäjän lupakirjat, joten mistään täysistä noviiseista ei siis ollut kyse. Samoin opettaja oli sieltä ammattitaitoisemmasta päästä, välitarkastuslentoja ei kuka tahansa pääse valvomaan. Se median kiivaasti viljelemä väite, että lentäjät olisivat olleet harjoittelemassa sakkausta, on myöskin virheellinen. Lisäksi sakkaus on tila, joka ei sinällään ole mitenkään vaarallinen.
Tiedot turmasta ovat toistaiseksi vähäisiä. Koneesta oli otettu radioyhteys viimeisen kerran kello 13:09, jolloin Lappeenrannan lennonjohdolta oli pyydetty lupaa tarkastuslennon liikkumisvaiheeseen. Liikkumisvaihe tarkoittaa vaihetta, jossa käydään läpi epätavallisia lentoasentoja. Varsinainen maahansyöksy on tutkimuksissa (käsittääkseni lähinnä silminnäkijähavaintojen perusteella) onnistuttu ajoittamaan tuohon kello 13:30:een. Silminnäkijöitä tapauksella oli useita ja heidän yhteneväisistä lausunnoistaan onkin pystytty vetämään jonkinnäköinen johtopäätös koneen viimeisistä hetkistä. Ilmeisesti joitakin osia koneesta oli irronnut ennen veteensyöksyä. Tätä havaintoa tukee se, että osia koneesta ei olla vielä löydetty. Lisäksi on mainittu, että koneen moottorin ääni olisi ollut "kiihtyvä". Tätä havaintoa pidän itse kuitenkin erheellisenä, sillä maallikon käsitys lähestyvän pienlentokoneen äänestä saattaa usein olla todellisuudesta suurelti poikkeava: pienlentokoneen ääni on todella kova läheltä kuultuna ja tietysti lähestyvä ääni kuulostaa aina tavallaan kiihtyvältä.
Muiden mediassa toistuvasti esiintyneiden virheellisten väitteiden lisäksi virheellistä vihjailua on sekin, että kone olisi ollut jotenkin erityisen vanha. Tämä ei pidä paikkaansa. Kone oli valmistettu 1973 ja lentotunteja sille oli kertynyt hieman vajaa 12000. Tuntimäärä ei ole epätavallisen suuri, eikä 1970-luvun osista ollut koneessa enää paljoakaan jäljellä. Säännöllisten, huolellisten ja perinpohjaisten huoltojen lisäksi koneiden moottori vaihdetaan (tai huolletaan täysin, hieman tilanteesta riippuen) säännöllisesti. Turmakoneen edellinen huolto oli ollut 8.8., tosin ei ole tarkempaa tietoa siitä, mitä tuohon huoltoon kuului. 1970-luvulla valmistettua konetta ei kuitenkaan missään nimessä voi verrata esimerkiksi saman ikäiseen autoon.
Onnettomuustutkintalautakunta on aloittanut työnsä, jossa ollaan luonnollisesti vasta tiedonkokoamisvaiheessa. Tässä vaiheessa ei ole vielä mitään varmaa käsitystä turmaan johtaneista syistä, arvailuja toki on. Lentokoneesta ennen varsinaista tuhoutumista irronneiden osien joukossa on erinäisiä osia, joiden tiedetään irtoavan suuressa ylinopeudessa. Näin ollen saattaisi siis olla mahdollista, että kyse on inhimillisestä virheestä. Tunnettu tosiasia on, että ylivoimaisesti suurin osa kaikista lento-onnettomuuksista johtuu lentäjän virheestä. Usein turmat johtuvat siitä, että koneessa ilmenee tekninen vika, joka ei välttämättä muutoin olisi hengenvaarallinen, mutta johon lentäjä/lentäjät sitten jostain syystä reagoivat väärin. Tosin tässä tapauksessa pidän itsestään ilmenneen teknisen vian mahdollisuutta melko pienenä. Uskoisin minkä tahansa vian ilmenneen jo huollossa. Samoin pienlentokoneen ollessa kyseessä lentäjät ovat itse tarkastaneet koneen ennen lähtöä. Niin sanottua mustaa laatikkoa pienlentokoneissa ei ole lainkaan.
edit: kirjoitusvirheiden siistimistä ja yleistä selkeyttämistä
edit: sama homma
Viimeksi muokannut joey, Ma Elo 25, 2008 6:45 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- maija turjukka
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4942
- Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm
Sen verran pitää kysyä tarkennusta, että miksi ihmeessä muistelen lukeneeni jostain uutisesta, että uhrien henkilöllisyys piti varmistaa ruumiinavauksella. Tämä tuntui minusta käsittämättömältä, etteikö muka yhtiössä olisi tiedetty, ketkä turmakoneessa olivat... siis ihan ilman ruumiinavauksiakin
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Luin itse saman jutun enkä oikein ymmärrä sitä vieläkään. Ehkä tuo henkilöllisyyden varmistaminen viittasikin siihen, että piti saada varmuus siitä, kuka kukin on. Tuollaisten G-voimien jälkeen kasvonpiirteet kun eivät välttämättä ole kovin helposti tunnistettavissa, eikä kaikkien lentohaalareissa välttämättä lue nimeä. Patrialla nimet tiedettiin 100% varmuudella varmasti muutaman kymmenen minuutin sisällä tapahtuneesta. Konevarauksiin liitetään aina (muuallakin kuin Patrialla) varaajien/lentotunnille osallistujien nimet.maija turjukka kirjoitti:Sen verran pitää kysyä tarkennusta, että miksi ihmeessä muistelen lukeneeni jostain uutisesta, että uhrien henkilöllisyys piti varmistaa ruumiinavauksella. Tämä tuntui minusta käsittämättömältä, etteikö muka yhtiössä olisi tiedetty, ketkä turmakoneessa olivat... siis ihan ilman ruumiinavauksiakin
-
- Ben Matlock
- Viestit: 8828
- Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Kyllä henkilöllisyys oli selvillä jo tuolloin perjantaina heti koneen pudottua.
Suomalaiseen oikeuslääketieteellisen protokollaan kuitenkin kuuluu, että tällaisissa tapauksissa, joissa onnettomuuden uhrit ovat ruhjoutuneet tunnistamattomiksi, pitää henkilöllisyys todentaa muin konstein.
Varsinkin, kun kyse on onnettomuustutkintalautakunnan alaisuuteen joutuvasta onnettomuudesta.
Tällälailla pois suljetaan esim. se, että kone olisikin esim. ollut kaapattu tai muut mahdolliset henkilösekaannukset.
Suomalaiseen oikeuslääketieteellisen protokollaan kuitenkin kuuluu, että tällaisissa tapauksissa, joissa onnettomuuden uhrit ovat ruhjoutuneet tunnistamattomiksi, pitää henkilöllisyys todentaa muin konstein.
Varsinkin, kun kyse on onnettomuustutkintalautakunnan alaisuuteen joutuvasta onnettomuudesta.
Tällälailla pois suljetaan esim. se, että kone olisikin esim. ollut kaapattu tai muut mahdolliset henkilösekaannukset.
Tapauksen kone ehjänä:
Ja sitten hieman vähemmän ehjänä. Koneen nostokuvia:
Lähde Etelä-Saimaa: http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id=315
Edit: Niin tuolla linkin takana paljon lisää noita nostokuvia, jos niitä haluaa tiirailla. Laitin vaan pari viestiin näkyviin.
Ja sitten hieman vähemmän ehjänä. Koneen nostokuvia:
Lähde Etelä-Saimaa: http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id=315
Edit: Niin tuolla linkin takana paljon lisää noita nostokuvia, jos niitä haluaa tiirailla. Laitin vaan pari viestiin näkyviin.
Viimeksi muokannut Solmu, Ma Elo 25, 2008 6:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Yöperho on koteloitunut"
- maija turjukka
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4942
- Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm
Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08
Kiitos joey aloituksesta. Tämä juttu hävisi yllättävän pikaisesti lehtien otsikoista.
Vaikea uskoa mihinkään suurempaan tekniseen laiminlyöntiin. Eiköhän tässä ole kyseessä jonkinlainen lentäjän virhe traagisin seurauksin.
Patria Pilot Trainingin kotisivuilla olevan tiedotteen mukaan:joey kirjoitti:Turmakoneen edellinen huolto oli ollut 8.8., tosin ei ole tarkempaa tietoa siitä, mitä tuohon huoltoon kuului.
Liikennelentäjän koulutus maksaa pyöreästi noiden kotisivujen mukaan satatuhatta euroa. Aika suuret rahat siis on kyseessä, kun oppilaita on tällä hetkellä 100.Kone on katsastettu 20.5.2008. Viimeinen 50 tunnin huolto on koneelle tehty 8.8.2008.
Vaikea uskoa mihinkään suurempaan tekniseen laiminlyöntiin. Eiköhän tässä ole kyseessä jonkinlainen lentäjän virhe traagisin seurauksin.
I wonder sometimes about the outcome of a still verdictless life.
Am I living it right? John Mayer
Am I living it right? John Mayer
Fq
maija turjukka kirjoitti:Sen verran pitää kysyä tarkennusta, että miksi ihmeessä muistelen lukeneeni jostain uutisesta, että uhrien henkilöllisyys piti varmistaa ruumiinavauksella. Tämä tuntui minusta käsittämättömältä, etteikö muka yhtiössä olisi tiedetty, ketkä turmakoneessa olivat... siis ihan ilman ruumiinavauksiakin
- On oletettavaa, että uhrit ovat ollet tunnistamattomassa kunnossa, kun sääriluutkin olivat keihästäneet lenkkarinpohjat. Tästä voi olettaa, että uhrien nupit ovat iskeytyneet aika kovaa rakenteisiin tms. Kuolema on tullut kaikille välittömästi, jokaisella kuolettavia törmäys- ja murskavammoja. Törmäysnopeus on ollut reilusti yli 300. kmh. Kuvista päätellen on syöksynyt "head on " veteen, ei varmaankaan ole tullut "leijana" alas. Ei liene sakannut? OTK:n tutkijat ihmettelevät erästä osaa joita turmakoneen jämistä on löytynyt 2. kappaletta ja ongelma on, että ko. konemallissa sellaisia on vain yksi kappale..? Osa on kuitenkin sellainen, ettei se yksin voi aiheuttaa turmaa. Mene ja tiedä...
Re: Fq
Onko sinulla jotain lähdettäkin näihin "ylimääräisiin osiin" ja "sääriluun läpäisyyn"? Tamankaltaisissa jutuissa kun legendat alkavat valitettavasti elämään vailla todellisuuspohjaa...GrimReaper kirjoitti:
- On oletettavaa, että uhrit ovat ollet tunnistamattomassa kunnossa, kun sääriluutkin olivat keihästäneet lenkkarinpohjat. Tästä voi olettaa, että uhrien nupit ovat iskeytyneet aika kovaa rakenteisiin tms. Kuolema on tullut kaikille välittömästi, jokaisella kuolettavia törmäys- ja murskavammoja. Törmäysnopeus on ollut reilusti yli 300. kmh. Kuvista päätellen on syöksynyt "head on " veteen, ei varmaankaan ole tullut "leijana" alas. Ei liene sakannut? OTK:n tutkijat ihmettelevät erästä osaa joita turmakoneen jämistä on löytynyt 2. kappaletta ja ongelma on, että ko. konemallissa sellaisia on vain yksi kappale..? Osa on kuitenkin sellainen, ettei se yksin voi aiheuttaa turmaa. Mene ja tiedä...
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
Re: Pienlentokoneturma Saimaalla 15.8.-08
En minäkään tekniseen laiminlyöntiin usko, mutta tuosta miltei sadastatuhannesta eurosta suuri osa menee pelkästään lentokonevuokriin ja muihin vastaaviin kuluihin (polttoainekulut jne.), sillä Patria ei saa valtiolta tukea menoihinsa (toisin kuin esimerkiksi Porin Ilmailuopisto, jonka kalusto onkin sitten aivan eri luokkaa).Katjushka kirjoitti: Liikennelentäjän koulutus maksaa pyöreästi noiden kotisivujen mukaan satatuhatta euroa. Aika suuret rahat siis on kyseessä, kun oppilaita on tällä hetkellä 100.
Vaikea uskoa mihinkään suurempaan tekniseen laiminlyöntiin. Eiköhän tässä ole kyseessä jonkinlainen lentäjän virhe traagisin seurauksin.
Pelkästään pysähtyminen tuollaisesta nopeudesta riittää, "nuppia" ei tarvitse lyödä mihinkään.GrimReaper kirjoitti:Tästä voi olettaa, että uhrien nupit ovat iskeytyneet aika kovaa rakenteisiin tms.
Re: Fq
mipa74 kirjoitti:Onko sinulla jotain lähdettäkin näihin "ylimääräisiin osiin" ja "sääriluun läpäisyyn"? Tamankaltaisissa jutuissa kun legendat alkavat valitettavasti elämään vailla todellisuuspohjaa...GrimReaper kirjoitti:
- On oletettavaa, että uhrit ovat ollet tunnistamattomassa kunnossa, kun sääriluutkin olivat keihästäneet lenkkarinpohjat. Tästä voi olettaa, että uhrien nupit ovat iskeytyneet aika kovaa rakenteisiin tms. Kuolema on tullut kaikille välittömästi, jokaisella kuolettavia törmäys- ja murskavammoja. Törmäysnopeus on ollut reilusti yli 300. kmh. Kuvista päätellen on syöksynyt "head on " veteen, ei varmaankaan ole tullut "leijana" alas. Ei liene sakannut? OTK:n tutkijat ihmettelevät erästä osaa joita turmakoneen jämistä on löytynyt 2. kappaletta ja ongelma on, että ko. konemallissa sellaisia on vain yksi kappale..? Osa on kuitenkin sellainen, ettei se yksin voi aiheuttaa turmaa. Mene ja tiedä...
Tietolähteeni on ja ovat oma asiani. Sellaisena ne myös pysyvät. Jonain päivänä niitä voi punnita,ovatko ne olleet varteenotettavia. Ennen OTK:n raportia ei tätä voi todeta oikeaksi. Tämänlaisen forumin perimmäinen tarkoitus lienee jollainlailla nekrofilinen, eli käyttäjät haluavat jollakin tavalla tietää muutakin,kuin valtavirtauutisia. Tyydy siihen mitä luet käytä järkeäsi.
Taipalsaaren onnettomuuskoneen osia kateissa
Julkaistu 04.09.2008, klo 12.06 (päivitetty 04.09.2008, klo 12.06)
Taipalsaarella elokuun puolivälissä sattuneen lento-onnettomuuden turmakoneen osia on edelleen kateissa. Onnettomuustutkijat etsivät muun muassa korkeusperäsimen ja siipien osia, jotka ovat ratkaisevia onnettomuuden syyn selvittämiseksi.
Onnettomuustutkijoiden mukaan kateissa olevien osien avulla pystytään päättelemään mikä aiheutti koneen hajoamisen jo ilmassa ennen veteensyöksyä. Sukeltajien ohella etsinnöissä käytetään apuna vedenalaista kameraa ja viistokaikuluotainta.
Tutkijat ovat selvittäneet koneen lentoreittiä ja -nopeutta tutkatallenteiden avulla. Sen sijaan koneessa olleesta GPS-satelliittipaikantimesta ei ole hyötyä, koska se ei ole taltioinut lentoa koskevia tietoja.
Kuopiosta Lappeenrantaan matkalla ollut yksimoottorinen pienkone syöksyi Saimaaseen Taipalsaaren Ilkonselällä 15. elokuuta iltapäivällä. Onnettomuudessa menehtyi kolme henkilöä.
Onnettomuustutkintakeskus julkistaa väliraportin onnettomuudesta myöhemmin tänä syksynä.
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id100570.html
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Tästäkin jotain uutta uutisointia välillä.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1615914Turmakoneen osien etsintä jatkuu Saimaalla
13.11.2008 17:07
Onnettomuustutkijat ovat palanneet etsimään viime elokuussa Saimaaseen pudonneen pienkoneen osia. Etsintöjä jatketaan Taipalsaarella ensi viikon perjantaihin saakka, elleivät etsityt siivenosat löydy ennen sitä.
- Putoamisen syy saadaan selville, vaikkei siiven kärkiosia löytyisikään. Osien löytyminen auttaisi kuitenkin tutkintaa ja oikaisisi joitakin mutkia, kertoo onnettomuustutkintalautakunnan puheenjohtaja Esko Lähteenmäki.
Torstaina putoamispaikalla oli hyvä sää.
- Pienien osien erottaminen kivikosta on hankalaa. Pohjaa kaikuluodataan ja mielenkiintoiset kohdat poijutetaan. Sen jälkeen toinen venekunta tarkistaa kauko-ohjatulla robottikameralla paikan, selvittää Lähteenmäki.
Koko tutkinta valmistuu ensi vuoden elokuussa. Piper Arrow -merkkisen koulutuskoneen veteensyöksyssä kuoli kolme ihmistä, joista kaksi oli lentäjäoppilaita ja yksi kouluttaja.
STT
"Yöperho on koteloitunut"
Re: Fq
Ihan asiallista on pyytää lähteet annetuille tiedoille jottei lähdetä vellomaan mahdollisissa epätarkkuuksissa tai jopa valeissa. En epäile kertomaasi, mutta tarkoitus on panostaa asialliseen keskusteluun faktapohjalta. Nyt antamiisi tietoihin ei voi suhtautua täydellä varmuudella -joka sekin on ihan tervettä maalaisjärkeä.GrimReaper kirjoitti: Tämänlaisen forumin perimmäinen tarkoitus lienee jollainlailla nekrofilinen, eli käyttäjät haluavat jollakin tavalla tietää muutakin,kuin valtavirtauutisia. Tyydy siihen mitä luet käytä järkeäsi.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
-
- Poliisikoira Rex
- Viestit: 276
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 11:48 am
Re: Fq
GrimReaper kirjoitti:mipa74 kirjoitti:Onko sinulla jotain lähdettäkin näihin "ylimääräisiin osiin" ja "sääriluun läpäisyyn"? Tamankaltaisissa jutuissa kun legendat alkavat valitettavasti elämään vailla todellisuuspohjaa...GrimReaper kirjoitti:
- On oletettavaa, että uhrit ovat ollet tunnistamattomassa kunnossa, kun sääriluutkin olivat keihästäneet lenkkarinpohjat. Tästä voi olettaa, että uhrien nupit ovat iskeytyneet aika kovaa rakenteisiin tms. Kuolema on tullut kaikille välittömästi, jokaisella kuolettavia törmäys- ja murskavammoja. Törmäysnopeus on ollut reilusti yli 300. kmh. Kuvista päätellen on syöksynyt "head on " veteen, ei varmaankaan ole tullut "leijana" alas. Ei liene sakannut? OTK:n tutkijat ihmettelevät erästä osaa joita turmakoneen jämistä on löytynyt 2. kappaletta ja ongelma on, että ko. konemallissa sellaisia on vain yksi kappale..? Osa on kuitenkin sellainen, ettei se yksin voi aiheuttaa turmaa. Mene ja tiedä...
Tietolähteeni on ja ovat oma asiani. Sellaisena ne myös pysyvät. Jonain päivänä niitä voi punnita,ovatko ne olleet varteenotettavia. Ennen OTK:n raportia ei tätä voi todeta oikeaksi. Tämänlaisen forumin perimmäinen tarkoitus lienee jollainlailla nekrofilinen, eli käyttäjät haluavat jollakin tavalla tietää muutakin,kuin valtavirtauutisia. Tyydy siihen mitä luet käytä järkeäsi.
Joku rikkoo salassa pitovelvollisuutta. Tälläisiä tietoja ei voi olla kuin pelastus töihin osallistuneilla.