Kultit

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

Kun keskustelun taso näyttää menevän tiettyyn suuntaan niin en viitsi käyttää lähdeteoksia vaan räkäisen yhden mielenkiintoisen tapauksen ihan ulkomuistista :P Kultin ei tarvitse aina olla edes kovin iso.Tietenkin joku voisi sanoa että tämä on ilmiselvästi "folie a deux" tai "folie a plusieurs"-tapaus. Siinä hän olisi tietenkin oikeassa.Eli siis kirjaimellisesti "hulluutta kahdelle" tai "hulluutta useammalle".Näitä harvinaisia tapauksia sattuu yleensä perheiden parissa jossa yksi dominoiva henkilö "siirtää" harhaiset ajatuksensa yhteen tai useampaan perheenjäseneen.Tämä tapahtui muistaakseni joskus 70-luvulla.Viisihenkinen perhe oli ulospäin aivan "normaali" joskin syrjäänvetäytyvä.He eivät olleet sen enempää ulkopuolisten kanssa tekemisissä kuin oli pakko.Perheen sisällä asiat eivät olleet "normaaleja".Perheesssä oli kaksi miespuolista jäsentä ja loput naispuolisia.Perheen jäsenten välillä oli heteroseksuaalista insestiä.Tämä on tietenkin outoa ja paheksuttavaa mutta on mahdollisuus että kukaan ei olisi kuullut koskaan mitään tästä perheestä ellei mukana olisi ollut jonkinlainen uskonto.Muut perheenjäsenet pitivät perheen poikaa jonkinlaisena "messiaana".Eräänä päivänä perheen isä tuli siihen tulokseen että tuomiopäivä oli tulossa.Perheen naispuoliset jäsenet piti tappaa.Tietenkin "messias" oli samaa mieltä ja yllättävää kyllä myös silloin kotona naispuoliset olleet jäsenet kannativat päätöstä.Vain nuorin joka oli silloin talon ulkopuolella työssä selvisi.Talosta löytyi kaksi erittäin julmalla tapaa surmattua naista.Heiltä oli mm. revitty sydämet rinnasta jotka oli sen jälkeen seivästetty.Yllättävää kyllä henkiin jäänyt tyttö (joka oli muistaakseni alaikäinen) oli surullinen koska hän jäi henkiin.Ainakin perheen isä sai kyydin "antennikorjaamolle".Perhe oli muistaakseni saksalainen.Saattaa olla että tapahtumapaikka oli Kanaria.En ole varma enkä aio tarkastaa.Henkiin jääneen tytön käytös osoittaa mielenkiintoisia asioita.Tunsivathan Jonestownistakin selvinneet syyllisyyttä.Näin toimii kultti oli se sitten iso tai pieni.
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Mutta ei yleisimmät kristityt virallisesti usko helvettiin, sillä Jeesus pelastaa kunhan vaan uskoo siihen.
I am an African!
Sadie_Manson
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: La Kesä 23, 2007 7:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

Bombay kirjoitti:
Herkkis kirjoitti:Onko mielestänne scientologia enempi kultti vaiko uskonto? Siellähän on kanssa pirukkaa menehtynyt ihmeellisissä tapahtumissa.
Ehdottomasti kultti.
Mä taas miellän sen enemmän uskontona, sen perusteella mitä olen lukenut(eikä se ole paljoa).

Tuntuu, että näissä em. palvotaan enemmänkin sitä henkilöä joka siellä puhuu, kuin sitten taas meillä ei palvota saarnaajia eikä pappeja, vaan sitä ns. jumalaa. Pappi on vaan ihminen joka levittää sen ns. palvonnan kohteen "sanomaa".
(kyllä meni vaikeeks)
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2588
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja MEG »

Scientolojia on eroaa muista lahkoista ja kulteista siinä että on ihmisten suoranaista taloudellista huijaamista.
Tunnen henkilön joka muiden joukossa houkuteltiin usa-han opiskelemaan scientologiaa 80-luvulla. Opiskelijat maksoivat S-kirkolle pankkilainalla, takaamalla toinen toisensa.
Seurauksena edelleen jatkuva velkataakka.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Sadie_Manson kirjoitti:
Bombay kirjoitti:
Herkkis kirjoitti:Onko mielestänne scientologia enempi kultti vaiko uskonto? Siellähän on kanssa pirukkaa menehtynyt ihmeellisissä tapahtumissa.
Ehdottomasti kultti.
Mä taas miellän sen enemmän uskontona, sen perusteella mitä olen lukenut(eikä se ole paljoa).

Tuntuu, että näissä em. palvotaan enemmänkin sitä henkilöä joka siellä puhuu, kuin sitten taas meillä ei palvota saarnaajia eikä pappeja, vaan sitä ns. jumalaa. Pappi on vaan ihminen joka levittää sen ns. palvonnan kohteen "sanomaa".
(kyllä meni vaikeeks)
"Uskontososiologi Phil Zuckermanin mukaan lahkojen, kirkkojen ja kulttien välillä ei varsinaisesti ole eroa" Aika samoilla linjoilla itsekkin olen, kyllä minä kultiksi suoralta kädeltä Skientologian ja kristinuskon myös laittaisin, laskeskelin tuossa että wikipedian kulttimääritykseen n. 90 prosenttisesti natsaa. Ja kyllä myöskin skientologia, rahankeräystavat on kyllä todella röyhkeitä heillä lukemani perusteella.
Sadie_Manson
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: La Kesä 23, 2007 7:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

^pitääpä lukea kys. aiheesta. Mä tiedän kyllä hävettävän vähän esim. kristinuskosta. Mielestäni se ei vain ole mielenkiintoinen uskonto.
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
HerlockSholmes
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 10:11 am

Viesti Kirjoittaja HerlockSholmes »

Tuossapa video sen Jim Jonesin Peoples Templen massamurhan jäljiltä:

http://www.youtube.com/watch?v=SwkqjjffzEk

SISÄLTÄÄ MATERIAALIA JOKA SAATTAA JÄRKYTTÄÄ HERKKÄHIPIÄISIÄ!


Tuosta Peoples Temple kultistahan on heränny paljon salaliittoteoriaspekulaatiota. Esim. yhden teorian mukaan koko Jonestown olisi ollut Yhdysvaltain hallituksen salainen koe manipuloida ihmisiä. Kongressimies Ryanin päästyä asiasta hajulle oli kaikista Jonestownin koekaniineista päästävä eroon.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

HerlockSholmes kirjoitti:Tuossapa video sen Jim Jonesin Peoples Templen massamurhan jäljiltä:

http://www.youtube.com/watch?v=SwkqjjffzEk

SISÄLTÄÄ MATERIAALIA JOKA SAATTAA JÄRKYTTÄÄ HERKKÄHIPIÄISIÄ!


Tuosta Peoples Temple kultistahan on heränny paljon salaliittoteoriaspekulaatiota. Esim. yhden teorian mukaan koko Jonestown olisi ollut Yhdysvaltain hallituksen salainen koe manipuloida ihmisiä. Kongressimies Ryanin päästyä asiasta hajulle oli kaikista Jonestownin koekaniineista päästävä eroon.
off-topic, tietääkö kukaan mikä biisi tuossa alussa soi?

EDIT: Nyt vasta luin ton Jonestownin linkin, jumalauta. On tuo Jones ollu kyllä sekaisin ja miten vielä noin paljon saanu ihmisiä mukaan, vetää aika sanattomaksi.
Sadie_Manson
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: La Kesä 23, 2007 7:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

^^ Juu mä olen katsonut kaikki dokkarit mitä olen käsiini saanut, useimmissa niitä soitetaan niita nauhoja taustalla. Ei se mielestäni Jones kovin kaksinen puhuja ollut.. Tiedä sitten että millä on porukan kasaan saanut. Osa oli sitä mieltä että oli erittäin taitava manipuloimaan.
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Sadie_Manson kirjoitti:^^ Juu mä olen katsonut kaikki dokkarit mitä olen käsiini saanut, useimmissa niitä soitetaan niita nauhoja taustalla. Ei se mielestäni Jones kovin kaksinen puhuja ollut.. Tiedä sitten että millä on porukan kasaan saanut. Osa oli sitä mieltä että oli erittäin taitava manipuloimaan.
Jep ja poliittinen aika on ollut sopiva ja kohderyhmät toimivia, hippejä, rikollisia äärikristittyjä jne.
HerlockSholmes
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 10:11 am

Viesti Kirjoittaja HerlockSholmes »

Bombay kirjoitti: off-topic, tietääkö kukaan mikä biisi tuossa alussa soi?
Eka biisi on Deus Irae Psychedelico esittäjänä Ennio Morricone.

Toka biisi on Don't Fear The Reaper esittäjänä Blue Oyster Cult.

Ole hyvä.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

HerlockSholmes kirjoitti:
Bombay kirjoitti: off-topic, tietääkö kukaan mikä biisi tuossa alussa soi?
Eka biisi on Deus Irae Psychedelico esittäjänä Ennio Morricone.

Toka biisi on Don't Fear The Reaper esittäjänä Blue Oyster Cult.

Ole hyvä.
Thanks! Toinen biisi olikin jo tuttu mutta eka ei.
wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

Jäsenet olivat yleensä alemman tuloluokan mustia.Jim jones vetosi tarkoituksella tähän ihmisryhmään.Tämä saattaa johtua siitä , että Jonesin isä oli Ku-klux-klaanilainen.Erityisen hyvä manipuloija ei kuole yhdessä "seurakuntansa" kanssa.Eikä jätä jälkeensä yli miljoonaa dollaria (tämä summa löytyi Jonestownista).Monilla kulteilla on ollut myös aseellisia joukkoja.Jim Jonesilla joukkojen nimi oli "Armed Guards" (Koreshilla "Mighty Men").Näiden aseistettujen joukkioiden tarkoitus on palauttaa eksyneet lampaat takaisin laumaan :sarcasm: Jones myös testasi koko ajan kannattajia."Veljet ja siaret juoma jonka juuri joitte oli myrkytetty" ja sitten katsellaan reaktioita.Jotkut pelästyivät tästä ja jättivät kultin.Jotkut taas olivat jopa iloisia moisesta uutisesta ja he jäivät kulttiin.Kokouksissa taas tapahtui sellaista , että "rammat" alkoivat kävelemään.Kyseinen "rampa" oli yksi Jonesin sihteereistä.Kultilla oli myös julkisia kuritussessioita joissa ruoskittiin niitä , jotka olivat eksyneet "kerettiläisyyteen".Jim jones ei juonut itse myrkytettyä Kool-Aidia (tässä on virhe juoma oli Flavor Aidia kiitos ShipWreck korjauksesta) vaan hänet löydettiin ammuttuna.Hän oli ilmeiseti pyytänyt jotain kannattajaa ampumaan itsensä.
Viimeksi muokannut wretch, Ke Elo 22, 2007 3:05 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Siis miten voi noin moni ihminen sokeasti luottaa.. Ei hemmetti mun järkeen ei mee tollattii.Jotenki vaan ei voi uskoa,että joku voi noin hyvin manipuloida.Tottakai se tieten on,kun tarpeekis löytyy vaan epätoivoisia jotka haluaa uskoa kaikkeen.. Ei juma.. huh huh.. Mulla kiinnitty huomio jotenkin siihe ,kun tolla Jonesilla oli melkee kokoa ajan arikolasit päässä*hmm*..Ihansama missä oli kuvattu :O vai skitsoonko omiani :D
wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

^ kyllä Jonesista löytyy myöskin kuvia ilman aurinkolaseja.Kieltämättä käytti niitä usein.

http://www.pbs.org/kqed/fillmore/images ... _jones.jpg
Vastaa Viestiin