Turun hiippari

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Onhan noita hiippareita ennenkin nähty: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=5&t=1226

Edit: hups, Turun hiippari oli jo linkitetty tuohon ketjuun. Noh, keskustelua käytäköön täälläkin. Ei uusi ilmiö siis millään muotoa. Seppo Tervonen ei oikein sovi aiemman tapuksen tekijän profiiliin, kai?
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Kylli kirjoitti:Onhan noita hiippareita ennenkin nähty: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=5&t=1226

Edit: hups, Turun hiippari oli jo linkitetty tuohon ketjuun. Noh, keskustelua käytäköön täälläkin. Ei uusi ilmiö siis millään muotoa. Seppo Tervonen ei oikein sovi aiemman tapuksen tekijän profiiliin, kai?
Turun poliisi tiedotti jo varhain tämän nykyisen aallon alussa että kysessä ei ole vanha tuttumme Seppo. Tiiriikamiehellä lienee kunnon alibi.

Seppohan on tosiaan aktivitoitunut vessakourimalla ja nimenomaan Turkusen seudulla.

Vaikka luottoni Turun poliisiin on sadanprosentin luokkaa tarkastaisin vielä että vanha tiirikkamiehemme Seppo ei varmasti voi olla uusien tunkeutumisien takana.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2586
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja MEG »

Kuten yllä olevasta linkistäkin ilmeni, tälläisiä hiippareita on todellisuudessa ollut ja on M.A Joensuukin kirjassaan "Harjunpää ja rakkauden nälkä" aihetta käyttänyt.
Toisaalta lähes joka kesä muodostuu n.s. mätäkuun juttuja. Kahden vuosikymmenen takaa muistetaan Ruokolahden leijona ,jolloin m.m radiouutisissa kerrottiin :" Ruokolahden leijonan kaltaisen eläimen on todettu liikkuvan myös Kristiinankaupungin ympäristössä".
Arvelen ettei "Turun hiippari" ole täysin tyhjästä nyhjästy. Mutta jää "löytymättä"ja havainnot loppuvat.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

MEG kirjoitti: Toisaalta lähes joka kesä muodostuu n.s. mätäkuun juttuja. Kahden vuosikymmenen takaa muistetaan Ruokolahden leijona ,jolloin m.m radiouutisissa kerrottiin :" Ruokolahden leijonan kaltaisen eläimen on todettu liikkuvan myös Kristiinankaupungin ympäristössä".
Arvelen ettei "Turun hiippari" ole täysin tyhjästä nyhjästy. Mutta jää "löytymättä"ja havainnot loppuvat.
Itse olen ollut hiljaa mielessäni samoilla linjoilla. Yksi-kaksi todellista tunkeutumista on aiheuttanut ilmoitusten ryöpyn. Milloin on viety rahaa, milloin peitelty tirkistelyn kohde. Milloin on ollut mahaa ja milloin atleettista muiotoa. Aina mies on ollut suomalaisen näköinen ja nopea jaloistaan.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Kirjuri kopista
Susikoski
Viestit: 49
Liittynyt: To Touko 24, 2012 8:23 pm

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja Kirjuri kopista »

Juliet Jones kirjoitti:Kirjuri kopista, korjasin tätä väittämääsi:
Kirjuri kopista kirjoitti:
Tuskin on sama, sillä Turun hiippari ei varastele mitään.
Turun hiipparin on kerrottu varastelleen rahaa.
Juliet Jones, lainaus meni pieleen mutta kuitenkin lautasten tai vaatteiden varastaminen ei sovi tähän ollenkaan.
kettulainen kirjoitti:Liekö sitten oikeasti varastanut mitään? No joo, mutta nyt on kyllä turkulaisten tilaisuus väittää heillä käyneen varkaan. Harmi kun itse ei ole miljonääri ja voi kertoa, kuinka housujen taskusta on varastettu useampi tonni... vakuutusyhtiöstähän ne takaisin saisi.
Tätä pohdiskelin kanssa.
Mat-Lock
Jack Bauer
Viestit: 909
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:15 am

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja Mat-Lock »

Jack the Ripper kirjoitti: Itse olen ollut hiljaa mielessäni samoilla linjoilla. Yksi-kaksi todellista tunkeutumista on aiheuttanut ilmoitusten ryöpyn. Milloin on viety rahaa, milloin peitelty tirkistelyn kohde. Milloin on ollut mahaa ja milloin atleettista muiotoa. Aina mies on ollut suomalaisen näköinen ja nopea jaloistaan.
Enpä tiedä. Ilmoituksia on tullut ilmeisesti muutaman korttelin alueelta. Kai niitä olisi tullut ympäri kaupunkia jos kyseessä olisi "massapsykoosi".
Kainonsorttinen
Frank Drebin
Viestit: 383
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 12:22 pm

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja Kainonsorttinen »

kettulainen kirjoitti: Liekö sitten oikeasti varastanut mitään? No joo, mutta nyt on kyllä turkulaisten tilaisuus väittää heillä käyneen varkaan. Harmi kun itse ei ole miljonääri ja voi kertoa, kuinka housujen taskusta on varastettu useampi tonni... vakuutusyhtiöstähän ne takaisin saisi.
Niin. Spekulointia: jotenkin "osuvasti" tämän turkulaisen yrittäjänkin rahat hävisivät. Ok, mies oli tehnyt rikosilmoituksen jne. Mutta olisi se vaan niin hyvä keino "kadottaa" rahaa ja väittää, että "kannan usein tuhansia euroja rahaa taskussa"...

Mietin jo ekalla sivulla tuota lemmikkiasiaa. Tosin ovathan jotkut asukkaat vain havahtuneet siihen, että ovi on raollaan turvaketjun varassa, eli hiippari ei tiedä edes asuntojen turvaketjuista? Luulisi, että olisi jo laajentanut "reviiriään". Jotain yhteistä noissa taloissa on (se avain?), kun ei uutisointien jälkeenkään hiippaile kauempana keskustasta. Voisi kuitenkin olettaa, että lähes jokainen noiden murtokatujen talojen asukas olisi jo hommannut turvaketjun (tai ainakin tyyppi pelkäisi kiinni jäämistä liikaa).
kettulainen
Hetty Wainthropp
Viestit: 460
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 3:00 pm

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja kettulainen »

Hiipparin toistaiseksi melko pieni reviiri kertoo tosiaan joko siitä, että taloissa on jotain samaa (mutta mitä?), tai sen, että tuo on keskustassa sellaista aluetta, josta on helppo luikkia väkijoukkoon ja kadota. Hiipparihan on iskenyt uutisoinnin mukaan useimmiten viikonloppuisin ja aikaan, jolloin keskusta kuhisee. Juuri eilen itse kahden aikaan yöllä olin keskustassa ja melko rajattu alue keskustasta on suorastaan täynnä väkeä, mutta ei tarvitse mennä kauas, kun on jo hiljaista - jolloin myös vaikeampi kadota. Tai tämä voisi olla yksi syistä.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak
Viestit: 1137
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 12:37 pm

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

oolu kirjoitti:OT: Hiippareita on ollut varmaan niin kauan kuin ihmisiä. Esille tulleita naishiippareita? Miksi tämäkin rikosten alalaji monen muun lisäksi on miesten valloittama? Eikö esim. naisilla kilahda samaan tyyliin tai yksinäisemmillä kavereilla ole tirkistelynhalua tms?
Tai sitten on niin, että kovin moni yksin asuva mies ei pane pahakseen, jos atleettivartaloinen nainen käy heidät yöllä peittelemässä. Vaikka ottaisikin vähän rahaa tai vanhat farkut vaivanpalkaksi.

Ja heti jo anteeksi lievä OT sekä sukupuolinen syrjintä yms. :mrgreen:
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
Näytöt
Hetty Wainthropp
Viestit: 458
Liittynyt: Pe Touko 22, 2009 4:11 pm

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja Näytöt »

Mitenköhän tarkasti poliisi on käynyt oman väkensä läpi? Poliiseillehan noita yleisavaimia saatetaan lainailla melko holtittomasti eikä välttämättä mietitä että hän saattaa käyttää sitä muuhun kuin virantoimitukseen.
Chyrea
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 3:36 am

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja Chyrea »

Kuudessa tapauksessa on varmasti kyse VVO:n omistamista asunnoista yliopistonkadulla, käsityöläiskadulla ja itäisellä pitkälläkadulla. VVO taitaa olla tällä hetkellä ainoa yhdistävä tekijä eri osoitteissa sijaitsevien kiinteistöjen välillä.
Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Tässä erään blogin keskustelussa ollut puheenvuoro hiipparin uhrilta:
Väsynyt taistelemaan (ei varmistettu) | 2.7.2012 16:20

Hei,

Olen pahoillani, että ystäväpariskunnallesi kävi näin. Hiippari tuli minun kotiini aiemmin. Asun aivan keskustassa. Vaikka minulla on kaikki mahdolliset lukot, nukun pesismaila, hiuslakkapullo ja hälytin vieressäni. Viime yönä heräsin kolme kertaa tarkistamaan ovisilmästä, että mitä ääniä kuulen käytävältä.Tein asiasta heti rikosilmoituksen. Minä sain heti seuraavana päivänä uudet lukot eli asia hoidettiin hyvin. Hiippari ilmeisesti on vaaraton, mutta esimerkiksi minut hän peitteli päiväpeitolla ja laittoi eteeni niin paljon koristetyynyjä, että onneksi heräsin ja pääsin juoksemaan käytävälle. Näin miehen eteisen peilistäni, kun kunnolla tajusin, että joku on asunnossani. Vaaraton hän varmasti on siihen asti, jos häntä ei uhata tai pakoreitti ei esty.

Olen taistellut asian puolesta todella paljon, että siitä ei hyssyteltäisi ja asiaan saataisiin vauhtia. Onneksi vihdoin alkoi tapahtua ja asiaan suhtauduttiin sen vaatimalla vakavuudella.
Jos asunnot, joissa hiippari liikkuu, ovat VVO:n, on mielestäni aika selvää, että hiipparilla on hallussaan yleisavainten kopioita, jotka hänen on täytynyt saada VVO:lta jotenkin. Vaihtelevien tuntomerkkien takia yksi vaihtoehto on myös "itäperäinen" johonkin raksaporukkaan kuulunut rosvokopla - tosin tällaisten luulisi vieneen kaiken, mikä irti lähtee. Se, ettei koiratalouksissa ole vierailtu, selittyisi ehkä sillä, että murtautuja(t) ovat aiemmin vierailleet asunnoissa päiväsaikaan, jolloin koirien kamat on bongattu.

Se, että hiippari on pitänyt välillä taukoa, voi johtua vaikka siitä, että välillä on tullut turpaan oikein kunnolla. Ilmoitusta ei silloin tietty ole tehty.

Lisäys: Raksamiehet saavat Suomessa tosi vapaasti avaimia asuntoihin esim. putkiremppojen aikana. Tämä ei ole ollenkaan hyvä juttu yhdistettynä "ulkomaalaisperäiseen työvoimaan" tai perversseihin.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Seitikki
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Su Touko 27, 2012 4:56 pm

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja Seitikki »

On kyllä kutkuttavan häiritsevä case kyseessä.

Aikaisemmin pohdittiin, että osaako hiippailija vältellä koiria. Usein näkee kerrostaloissa asuntojen ovessa kyltin "asunnossa lemmikkejä". Joissain paikoissa myös huoltoyhtiöllä on tiedot mahdollisesti huoltomiehelle vaarallisista elukoista.

Avaimethan tämä hiippari vaikuttaa saaneensa jostain haltuunsa, lukoissa ei ole ollut tiirikointijälkiä ja osa on ollut uusia turva-abloy lukkoja. Niitä ei pitäisi pystyä tiirikoimaan. Mahdollisuuksia mistä avaimet on saatu, on useita. Itselleni tuli mieleen lukkoliike, VVO, huoltoliike, remonttifirma, vartiointiliike, poliisi ja pelastustoimi. Joko suoraan tai jonkun edellämainitun hukkaamana. Lisäksi talojen seinissä on avainkapselissa yleisavaimet. Avainkapseliin on sitten avain eri tahoilla. Lisäksi nykyäänkin kapseleiden lukot saattavat olla aivan perus-abloy avaimella avattavia. Sen saa tiirikoimalla auki... Ei muuta kuin kopio avaimista ja takaisin kapseliin. Kukaan ei arvaa mitään. :twisted:
kettulainen
Hetty Wainthropp
Viestit: 460
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 3:00 pm

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja kettulainen »

Seitikki kirjoitti: Lisäksi nykyäänkin kapseleiden lukot saattavat olla aivan perus-abloy avaimella avattavia. Sen saa tiirikoimalla auki... Ei muuta kuin kopio avaimista ja takaisin kapseliin. Kukaan ei arvaa mitään. :twisted:
Kokemusta? ;)
oolu
Nikke Knakkertton
Viestit: 189
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 4:13 am
Paikkakunta: en arrière de lumiere

Re: Turun hiippari

Viesti Kirjoittaja oolu »

No, juuri parvekeremontin kokeneena tiedän, että remontoijillekin ilmoitetaan lemmikeistä. Siihen yhdistettynä omat mieltymykset ja kivasti vielä yleisavain, niin johan vieraillaan koirattomissa asunnoissa.
Vastaa Viestiin