Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1578
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Suomen Kuvalehti oli kaivanut tällaisen jutun arkistoistaan. Se ei siis liity suoranaisesti tähän aiheeseen, mutta oli kuitenkin sen verran ajatuksia herättävä, että ajattelin kopsata sen tänne. Pystyyköhän jokainen koulukiusattu samaistumaan edes jollain tasolla valkoiseen raivoon? Minä ainakin pystyn.
Lauri on mahdollinen joukkomurhaaja – kertomus valkoisesta raivosta

SK:n arkistoista: Lauri ei ole toteuttanut tarvettaan. Nyt hän kertoo, kuinka pahuus syntyy.

Isku piti toteuttaa 20. tammikuuta 2014. Mies ja nainen olivat suunnitelleet joukkomurhaa ainakin vuoden ajan. Kohteena oli Helsingin yliopisto, ja tarkoitus oli syyttäjän mukaan surmata jopa 50 ihmistä. Helsingin käräjäoikeus alkoi käsitellä syytteitä 26. toukokuuta. Oikeudessa luettujen sähköpostiviestien perusteella kaksikko pohti iskemistä myös Eduskuntataloon tai Suomi-Espanja-otteluun. Epäillyt kiistävät syyllisyyteensä.

Alla oleva juttu on julkaistu ensi kerran Suomen Kuvalehdessä 40/2008 Kauhajoen koulusurmien jälkeen. Jutussa Lauri kertoo, miksi hän ajattelee olevansa tappaja, kuolemaansa asti, vaikka hän ei ole koskaan tappanut ketään, ei edes lyönyt. Omaa traumaansa ja ominaisuuttaan hän nimittää valkoiseksi raivoksi.

Lauri ei ole toteuttanut tarvettaan. Nyt hän kertoo, kuinka pahuus syntyy. Jakamalla omat kokemuksensa hän haluaa auttaa yhteiskuntaa koulusurmien ymmärtämisessä ja ehkäisemisessä.

Miten ihmisestä kasvaa paha?

”En olisi tehnyt pelkkää massamurhaa, se olisi ollut rituaali. Olisin jakanut ihmisille ehtoollista.”

Kun kaikki olisi teloitettu, Lauri olisi soittanut poliisille, kertonut kuka on, mitä oli tehnyt ja missä oli.

”En ajatellut ampua itseäni, hain sovitusta omille kokemuksilleni. Halusin nähdä lopputuloksen, ja olin valmis sovittamaan tekoni yhteiskunnalle.”

Lauri on keski-ikäinen suomalainen mies, perheellinen ja oman ammattikuntansa huippuja. Hänellä on laaja tuttavapiiri, lehdet siteeraavat häntä.

Eikä Lauri ole koskaan tappanut ketään, ei edes lyönyt. Vuosien terapia on auttanut häntä tunnistamaan traumansa ja ominaisuutensa, jota hän nimittää valkoiseksi raivoksi.

”Mutta syvällä sisimmissäni olen tappaja, kuolemaani asti.”

Et ole kukaan

Lauri syntyi hartaasti toivottuna lapsena tavalliseen keskiluokkaiseen perheeseen pienehkössä kaupungissa. Kaikki oli onnellista, kunnes Lauri täytti kahdeksan vuotta. Pojalle hyvin rakas isä kuoli.

”Isän menettäminen oli sellainen massiivitrauma, joka mahdollisti monta asiaa myöhemmin”, Lauri määrittelee.

”Suhde äitiin oli lämmin, mutta äiti oli heikko ja odotti minun ottavan miehen paikan kotona. Aloin huolehtia sulakkeista ja muista miesten asioista. Se taas sai äitini palvomaan minua.”

”Olin erilainen lapsi, muita selvästi pienempi. Kun liikuntatunnilla pelattiin, joukkueet tappelivat siitä, kuka joutuu ottamaan minut. Pakenin kirjojen maailmaan.”

Keskikoulussa alkoivat ongelmat. Koulu oli alueen paras ja Lauri kympin oppilas. Se ei miellyttänyt muita, paremmista perheistä tulevia.

”Minulle osoitettiin varhain, että en ollut kukaan. En ollut kenenkään dosentin, johtajan enkä professorin lapsi. Perheessä oli vain yksinhuoltajaäiti, joka eli leskeneläkkeellä.”

Alkoi systemaattinen kiusaaminen. Jos Lauri pysytteli hiljaa tunneilla ja vetäytyi omiin oloihinsa, kiusaajat tyytyivät nimittelemään. Mutta kun kokeista tuli hyviä arvosanoja tai Lauri oli luokassa aktiivinen, alkoi rangaistusten jakeleminen.

”Eikä mitään tönimistä, vaan neljä piteli kiinni ja kaksi hakkasi täysillä. Tai minut kaadettiin kuralammikkoon. Neljä piteli kiinni, kaksi hyppi päällä.”

”Siis rankkaa ja raakaa väkivaltaa.”

”Kun kerroin siitä äidille, hän kehotti minua kääntämään toisenkin poskeni. Meillä kaikilla on taakkamme kannettavana, hän sanoi.”

Myös Laurin vaatteita tuhottiin, laukkuja silputtiin, koulutarvikkeita rikottiin.

Kun äiti lopulta suostui tulemaan kouluun puhumaan asiasta, opettajat sanoivat, että mitään tällaista ei ole tapahtunut.

”Eli aikuiset ilmoittivat, että se, mitä olin kokenut, ei ole totta.”

Kiusaaminen jatkui koko keskikoulun, eivätkä kiusaajat olleet suinkaan syrjäytyneiden perheiden vesoja vaan juuri parempien perheiden lapsia.

”Olin se hyväntahtoinen kiltti poika, joka ei koskaan lyönyt takaisin.”

”Mutta sisälläni tapahtui jotain. ”

Fantasia joukkomurhasta

Kuusitoistavuotiaana Laurin mieleen alkoi nousta mielikuvia totaalisen sovituksen hankkimisesta.

”Ei niin, että olisin mennyt lyömään jotain takaisin, vaan apokalyptisia joukkomurhaan liittyviä fantasioita. Ajattelin, että menisin johonkin paikkaan ja ampuisin kaikki. Koin, että vain kostamalla voisin saavuttaa sovituksen kokemalleni.”

Eettisesti Lauri kyllä tiedosti, että se olisi ehdottomasti väärin ja että viattomat sivulliset kärsisivät.

”Mutta sitten ajattelin, että väärin oli myös se, mitä olin kokenut.”

”Minulla oli myös kidutusfantasioita. Halusin aiheuttaa sietämätöntä kipua niille, jotka olivat toimineet minua kohtaan väärin.”

Kyse ei ollut ajatusleikistä, vaan Lauri alkoi tehdä tarkkoja suunnitelmia.

”Hankin kaiken tiedon eri asetyypeistä ja aloin harrastaa ampumista. Olin erityisen mieltynyt suurikaliiperisiin ja ylikaliiperisiin aseisiin, sellaisiin, joilla voisi ampua vaikka norsun.”

Lauri myös hakeutui asefriikkien porukoihin ja imi kaiken ramboiluhenkisen.

Koston ja sovituksen fantasiat nousivat esiin aina uudestaan, kun Lauri koki joutuneensa väärin kohdelluksi tai syyttömästi kiusatuksi. Mutta hän ei koskaan toteuttanut tekojaan.

”Minut pelasti kykyni olla perillä omista ajatuksistani ja tunteistani. Ja minulla oli matala kynnys hakea apua. Tajusin, että tämä piti saada aisoihin.”

Koulussa oli psykologi, ja Lauri meni hänen luokseen.

Mutta koulupsykologin tapaamiset eivät korjanneet perusongelmaa. Koulu loppui, ja korkeakoululla Lauri huomasi olevansa jälleen samassa tilanteessa – häntä käytettiin hyväksi, häntä kiusattiin. Niin opettajat kuin muut opiskelijat.

Lauri yritti miellyttää, kävi jopa toisten puolesta tenteissä hankkimassa muille huippuarvosanoja, mutta viestit pysyivät samoina: et kuulu meihin, et ole kukaan.

”Minä ikään kuin jalostan hyvissä ja kunniallisissa ihmisissä heidän pimeää puoltansa, tarjoan kohteen, johon ihmiset pystyvät purkamaan sitä. Se on vuorovaikutusta.”

Fantasiat uusiutuivat. Lauri alkoi kelata edestakaisin kaikkein väkivaltaisimpia elokuvia, joissa tehtiin silmittömiä joukkomurhia. Lopulta hän hakeutui uudestaan terapiaan ja kävi siellä vuosia. Ja käy edelleen.

”Olen riski”

Armeijaan Lauri meni vasta korkeakoulusta valmistuttuaan. Ensin kaikki sujui hyvin, hän oli hyvä ja innokas ampuja.

”Kerran meidän oli määrä ampua singolla. Muut olivat epäröiviä, joten tarjouduin ampumaan muiden puolesta kaikki kahdeksan laukausta. Tajusin myöhemmin että jotain muutakin laukesi silloin taas päässäni.”

Lopulta Lauri käveli suoraan prikaatin komentajan luo.

”Sanoin hänelle, että olen pahoillani, että ohitan niin kapteenin kuin majurinkin, mutta haluan varmistua, että asia etenee. Kerroin hänelle itsestäni ja sanoin, että arvioin olevani merkittävä turvallisuusriski niin varusmiehille kuin kouluttajille.”

Seuraavana päivänä Lauri vapautettiin palveluksesta.

Valkoinen ja musta raivo

Vuosien terapiat ja oma ammatinvalinta ovat saaneet Laurin ymmärtämään itseään ja ilmiötä. Hän puhuu kahdenlaisesta raivosta: mustasta ja valkoisesta.

Musta raivo on sitä, kun ihminen suuttuu silmittömästi, hän sananmukaisesti sokaistuu raivosta eikä pysty hallitsemaan käyttäytymistään. Usein hän ei muista asioita jälkeenpäin. Mustan raivon vallassa ihminen ampuu tolkuttomasti.

”Suurin osa meidän henkirikoksistamme on mustan raivon vallassa tehtyjä impulssitappoja”, Lauri tietää.

Valkoinen raivo ei sisällä hetkellistä impulssia eikä kiihtymystä. Tunnekylmästi todetaan, että tämä on epäoikeudenmukaista ja minun täytyy valmistautua kostamaan. Ajatusta voidaan pyörittää viikkoja.

”Sen päätteeksi voidaan todeta, että minä säästän sinut tai että tästä sinä et nyt pääse. Sen jälkeen prosessi voi jatkua kuukausia, jopa vuosia.”

Nämä murhaajat ovat äärimmäisen rauhallisia, jopa ystävällisiä. He voivat saattaa mummon kadun yli ja toivottaa hyvää päivänjatkoa. Ja sen jälkeen kävellä koululle ja kylmästi teloittaa ihmisiä.

Kun Lauri on tutkinut kouluampumisia tehneiden nuorten profiileja, hän on huomannut, että lähes kaikki ovat toimineet juuri tällaisen valkoisen raivon motivoimina. Ampumisia on suunniteltu kauan, harkiten ja rauhassa.

Se on Laurin käsityksen mukaan sukua äärimmäiselle psykopatialle.

”Omat syvät pettymykset ihmisiin ja ihmiskuntaan aikaansaavat irrottautumisen ihmisyydestä. Ikään kuin noustaan ihmiskunnan yläpuolelle, alueelle, jossa ei ole enää hyvää eikä pahaa, ei syyllisiä eikä syyttömiä.”

Friedrich Nietzschen kirja Hyvän ja pahan tuolla puolen on kulunut useimpien massamurhaajien käsissä.

Lauri itse alkoi vasta terapiaprosessin myötä ymmärtää, että hänen kostofantasiansa liittyivät lapsuuden traumoihin.

”Kun makasi kuralätäkössä ja päälläni hyppi kaksi poikaa, tapahtui niin sanottu dissosiaatio. Siinä ikään kuin siirryin pois ja suljin kivun kokemuksen. Jos tällaiset tilanteet toistuvat, se on täysin tuhoava kokemus. Ihminen hajoaa henkisesti pirstaleiksi.”

Mutta ihmiset reagoivat eri tavoin. Kun kaksi ihmistä joutuu lapsena hakatuksi, toinen murenee ja kehittää depression ja ehkä surmaa itsensä, toisella avautuu dissosiaation myötä kanava valkoiselle raivolle.

Valkoinen raivo liittyy flash back -tyyppisiin uudelleen dissosioitumisiin. Jokin alkuperäisen trauman kaltainen ärsyke saattaa laukaista sen.

”Äly tai sosiaalinen vuorovaikutus eivät heikkene, mutta etiikka, moraali ja tunnemaailma kytkeytyvät pois päältä.”

”Dissosiaatio on se mikä selittää, että ihminen voi nauttia tappamisesta ja toivottaa hyvää matkaa helvettiin.”

Kuka tunnistaa?

Lauri haluaa muistuttaa, että myös ihmisellä, joka tekee hirmutekoja, on oma elämänkaarensa. He ovat tunteneet rakkautta, he ovat sitä ehkä saaneetkin.

”Mutta mikä johtaa siihen, että ihminen päätyy tekemään tällaisia tekoja, on tavattoman monimutkainen prosessi.”

Jos yhteiskunta haluaa vakavissaan estää uusien auvisten ja saarien synnyn, Lauri suuntaisi katseen ja avun nyt niihin, jotka ovat joutuneet kokemaan vakavaa koulukiusaamista tai väkivaltaa.

”Nyt meillä kaikki huomio keskittyy niihin, jotka hakkaavat.”

Lauri elää traumansa kanssa, mutta ei tasapainossa. Dissosiaatio on lauennut kovan stressin tai epäoikeudenmukaisuuden kokemusten yhteydessä.

”Silloin olen hakannut motin tai kaksi halkoja – ja mielikuvissani hakannut päitä poikki.”

Laurin mukaan jopa ammattilaisten on vaikea tunnistaa valkoista raivoa.

”Mustan raivon tunnistaa helpommin, mutta silloin saadaan kiinni arska tai kake, jotka viinapullosta tapellessaan saattavat puukottaa toisiaan. Mutta ei näitä massamurhaa suunnittelevia.”

Osa näistä hakee hoitoa, mutta silloinkin heitä on vaikea diagnosoida. Heissä on jotain outoa, mutta ei tunnisteta, mitä.

Laurin mielestä on hyvä, että aseiden saatavuutta pohditaan. Mutta se ei yksin ratkaise asiaa. Valkoisen raivon vallassa oleva ihminen hankkii kyllä aseensa.

Väkivaltapelit ja -videot voivat hänen käsityksensä mukaan aiheuttaa keskushermoston yliaktivoitumista ja antaa malleja väkivaltaisesta käytöksestä.

”Mutta ne eivät ole se olennainen laukaiseva tekijä.”

Laurin mielestä nykyisillä lähinnä kosmeettisilla toimilla ei tavoiteta näitä riski-ihmisiä, ei rajoiteta heitä eikä myöskään pysäytetä.

Hän uskoo, että yleisen tietoisuuden lisääminen ilmiöstä ja jo tapahtuneiden asioiden hyvin moniammatillinen, kiihkoton analysointi, veisi asiaa eteenpäin.

”Nyt tämän ilmiön ymmärtäminen on liian harvojen aivojen varassa. Nämä ovat niin moneen suuntaan ulottuvia, että yhtä ratkaisua ei ole.”

Lauri kantaa suurta huolta tämän ääriväkivaltaisen käyttäytymisen tulosta Suomeen. Jakamalla omat kokemuksensa hän haluaa auttaa yhteiskuntaa koulusurmien ymmärtämisessä ja ehkäisyssä.

Yhdysvalloissa tiedetään, että jokaisella uudella koulumurhaajalla on ollut selkeä tavoite päihittää edeltäjänsä.

”Meillä voi nytkin olla kymmeniä nuoria miehiä, jotka jo pohtivat, miten päihittää Auvinen ja Saari.”

Lauri ei ole haastateltavan oikea nimi, eikä hän esiinny jutun kuvituksessa.

Juttu on julkaistu Suomen Kuvalehdessä 40/2008 (ilm. 3.10.2008).

Lähde: Suomen Kuvalehti

hernemaissipaprika
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Marras 22, 2013 10:07 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja hernemaissipaprika »

Kiitos että liitit Suomen Kuvalehden tekstin tänne, NancyDrew. Se oli erittäin mielenkiintoinen.

Kyllä minustakin vaikuttaa siltä, että yliopistoon iskua suunnitelleet olivat tosissaan. Hieman kammottavaa tuo viestittely, kun tollaseen normaaliin kepeähköön sävyyn vaan juttelevat siitä miten massamurha tehdään :shock: Uskon todellakin Laurin tapaan, että näitä kouluampumisten suunnittelijoita on täällä Suomessa useita (kymmeniä). Tuo aseliikkeen ryöstö ja suunnitelmat ennen yliopistolle menemistä eivät kuulosta realistisilta. Ai poliisiko ei muka kiirehdi, kun tehdään "vaan" aseellinen ryöstö? Nämä olisivat varmaan jääneet kiinni ennen kuin olisivat päässeetkään yliopistolle.

Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja Destiny »

PaxCow kirjoitti:
Neiti Lemon kirjoitti:^ Eli Ylen toimittajan tekemä virhe ("kahta miestä syytetään, korjaan: miestä ja naista") ei ollutkaan ihan hatusta vedetty. Oman ymmärrykseni mukaan biologinen sukupuoli olisi Nita-Mintulla mies ja nyt on nainen.
Ok, tätä en tosiaan lainkaan tiennyt, mutta näin ollen toimittajan epäröinti asiassa oli ymmärrettävää.

Hyvin vaikea tässä vaiheessa tietää, kuinka tosissaan parivaljakko on ollut. Nuo syytettyjen kertomat tarinat (joiden uskottavuuttakin on hankala arvioida) antavat kyllä kuvan masentuneista ja ahdistuneista ihmisistä, joiden viestittelyä ja fantasiointia ei välttämättä kannata pitää realistisina suunnitelmina. Komppaan nimimerkki hernemaissipaprikaa siinä, että jos todella elää yksin, vailla todellisia ihmiskontakteja ja paniikkihäiriöisenä, voi päässä alkaa pyöriä vaikka millaisia ajatuksia. Ja vaikka nämä ajatukset olisivat humalaisena hetkenä voimakkaita, on vaikea sanoa, kuinka realistisina henkilö itsekään pitäisi niiden toteutumista.

Mutta toki voi olla, että nämä kaksi ovat vielä lietsoneet itseään ajattelussaan pidemmälle ja tätä myötä murhien toteutus oli lähempänä kuin kumpikaan ehkä alussa ajattelikaan.

Vaikea sanoa.
Ajatukset on tyystin eri asia kuin teot. Ihmisillä voi olla vaikka minkälaisia ajatuksia, mutta monikaan ei niitä karmeimpia lähde toteuttamaan tai edes jakamaan kenenkään kanssa. En usko mihinkään "vain kännissä"-juttuihin. Nämä tyypit olivat hommanneet tykötarpeita, käyneet tutustumassa tiloihin, värväämässä lisää porukka. Tässä on menty ahdistuneen ihmisen fantasioista paljon pidemmälle. Tekoa on lähdetty toteuttamaan. Mutta kiinni jäivät ja nyt esitetään itkutarinoita ja vähätteleviä selityksiä tuomion minimoimiseksi. Itkupotku tuli siitä, että jäivät kiinni.

Ihan ok, että on ihmisiä, joilla riittää empatiaa myös tällaisille ihmisille. Jos kaikki olisivat kaltaisiani, jotka eivät voi ymmärtää mitään syytä teurastaa tai suunnitella viattomien ihmisten teurastamista omien ongelmien ja/tai fantasioiden vuoksi, ei tällaisilla ihmisillä olisi enää mitään mahdollisuutta eheytyä ja palata yhteiskunnan täysvaltaisiksi ja tuottaviksi jäseniksi. Minun puolestani nämä ihmiset, mukaan lukien 16 vuotias tyttö, voitaisiin heittää ikiajoiksi tyrmään ja sulattaa avain.

Taitaa näiden iskujen suunnittelijoita ja tekijöitä vaivata myös kateus. Kateus ihmisiä kohtaan jotka ovat kykeneväisiä sopeutumaan yhteiskunnan sääntöihin, kykeneviä kehittämään itseään, opiskelemaan, menestymään, edes yrittämään menestyä. En näe mitään oikeutusta tappaa ihmisiä, jotka toimivat niinkuin pitää ja on oikein. Minun empatiani menee kaikille niille ihmisille, jotka yrittävät elää tavallista elämää, sopeuta yhteiskuntaan. Aina se ei ole helppoa, siksi kunnioitankin niitä, jotka yrittävät. Nämä ihmiset tulisi jättää rauhaan. Heidän ei tulisi joutua pelkäämään näitä kateellisia hylkiöitä, jotka vain tyytyvät itkemään kohtaloaan ja syyttävät siitä kaikkia muita, paitsi itseään. Ihmisellä voi olla rankkaa ja paha olla, mutta se ei oikeuta tuhoamaan sivullisten elämää, ei vaikka kuinka olisi kateellinen ja vituttaisi kuinka katsoa, jos muut vaikuttavat onnellisilta. Jokainen on kuitenkin lopulta oman onnensa seppä ja moni on varmasti tehnyt paljon työtä löytääkseen/ylläpitääkseen tasapainon elämässään.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar

Avatar
PaxCow
Adrian Monk
Viestit: 2520
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 3:45 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Destiny kirjoitti:En usko mihinkään "vain kännissä"-juttuihin.
Voi hyvin olla, että kun todistusaineistoon tutustuisi tarkemmin, "kännissä ja läpällä" - selitys ei enää vaikuttaisi lainkaan mahdolliselta. Tuo ylemmäksi postattu viestienvaihto ei oikein vaikuta miltään känniseltä höpötykseltä, joten voi aivan hyvin olla, että känniselitys on keksitty myöhemmin. Myös yliopistolla käynti tosiaan viittaisi tähän.
Destiny kirjoitti:Jos kaikki olisivat kaltaisiani, jotka eivät voi ymmärtää mitään syytä teurastaa tai suunnitella viattomien ihmisten teurastamista omien ongelmien ja/tai fantasioiden vuoksi, ei tällaisilla ihmisillä olisi enää mitään mahdollisuutta eheytyä ja palata yhteiskunnan täysvaltaisiksi ja tuottaviksi jäseniksi.
Syiden ymmärtäminen on tietysti ihan eri asia kuin hyväksyminen. Kyllä mä voin jollain alkeellisella tasolla ymmärtää massamurhaajan käytöksen syitä, mutta en tietenkään pidä hänen perustelujaan lainkaan järkevinä enkä oikeutettuina - olivat ne poliittisia, henkilökohtaisia, uskonnollisia tai mitä vain.
Destiny kirjoitti:En näe mitään oikeutusta tappaa ihmisiä, jotka toimivat niinkuin pitää ja on oikein.
Joo, samaa mieltä - mutta eikös tämä ole aika itsestään selvää?
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain

hernemaissipaprika
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Marras 22, 2013 10:07 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja hernemaissipaprika »

PaxCow kirjoitti:
Destiny kirjoitti:Jos kaikki olisivat kaltaisiani, jotka eivät voi ymmärtää mitään syytä teurastaa tai suunnitella viattomien ihmisten teurastamista omien ongelmien ja/tai fantasioiden vuoksi, ei tällaisilla ihmisillä olisi enää mitään mahdollisuutta eheytyä ja palata yhteiskunnan täysvaltaisiksi ja tuottaviksi jäseniksi.
Syiden ymmärtäminen on tietysti ihan eri asia kuin hyväksyminen. Kyllä mä voin jollain alkeellisella tasolla ymmärtää massamurhaajan käytöksen syitä, mutta en tietenkään pidä hänen perustelujaan lainkaan järkevinä enkä oikeutettuina - olivat ne poliittisia, henkilökohtaisia, uskonnollisia tai mitä vain.
Juuri näin, olen aivan samaa mieltä. Ei kukaan ole hyväksymässä rikollisia tekoja, vaikka voikin käsittää syitä niiden taustalla.

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11302
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja URSA »

Oikeastaan on ihan hyvä, jos suunnilleen normaalit ihmiset eivät pysty täysin ymmärtämään wannabe-rikollisten ajatuksia ja motiiveja. Olisin itsekin tuntenut ehkä myötätuntoa syytettyjä kohtaan, mutta natsitervehdys oikeudenkäynnin alussa vesitti sen. Joko se todistaa jotain ajatusmaailmasta, tai sitten julkisuushakuisuuden kaiken suunnittelun taustalla.

Jos natsitervehdyksen tehnyt syytetty käy todellakin läpi sukupuolenkorjausta, se tekee tuosta eleestä vielä irvokkaamman. Natsi-Saksassa vastaavat tapaukset olivat kaasukammioissa juutalaisten rinnalla, ja nyt tämä älypää tekee natsitervehdyksen oikeudenkäynnissä. Toisaalta luulen tuolla henkilöllä olevan todellisuudessa täysin toisenlaisia ongelmia, kuin väärään sukupuoleen syntyminen.

Sekin on ristiriidassa sen kanssa, että suunnitteleminen olisi ollut pelkkää leikkimistä, kun miespuolinen syytetty oli yrittänyt hankkia pistoolin juuri ennen kiinni jäämistä. Luulen syytetyn ymmärtäneen aseliikkeiden myyjien ja omistajien varautuneen tuollaisiin ryöstöihin. (Muistelen jossakin elokuvassa esitetyn aseliikkeen ryöstön juuri syytetyn kuvailemalla tavalla.) Hän varmaan yritti hankkia pistoolin, ettei tarvitse yrittää aseliikkeen ryöstämistä, ja voi välttää kiinnijäämisen ennen iskun toteuttamista. Olihan hänellä jo ne 50 patruunaa valmiina.
4. maaliskuuta mies oli kysellyt Tor-laudasta pistoolia. Samana päivänä hänet otettiin kiinni.
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... aa/3400960

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11302
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja URSA »

Mitähän näistä syytetyistä seuraavaksi selviää uutisten kautta?
Yliopistoiskun naiselta huijattiin jättisumma supermyrkkykaupassa - poliisi ei kiinnostunut
Rikos Julkaistu 27.05.2014 16:47

Yliopistoiskun suunnittelusta epäilty 24-vuotias nainen menetti lähes 20000 euroa elohopeakaupoissa Kiinaan. Aineesta oli tarkoitus tehdä supermyrkkyä ja levittää laajasti.

Nainen teki kaupoista rikosilmoituksen poliisiin, joka ei tutkinut tapausta. Itä-Uudenmaan poliisi ei kuitenkaan ihmetellyt sitä mihin nuorehko nainen tarvitsisi kilokaupalla myrkyllistä elohopeaa.

24-vuotias nainen sai maanantaina Helsingin käräjäoikeudessa syytteen joukkomurhan valmistelusta. Hän kiistää syytteet kuten myös jutun miessyytetty.

"Viisinumeroinen määrä uhreja"

24-vuotias nainen suunnitteli laajamittaista myrkyttämistä syksyllä 2012. Toiselle syytetylle tammikuussa 2013 lähettämässään viestissä nainen kehuskeli, että elohopealla voisi saada "jopa viisinumeroisen lukumäärän uhreja".

- Tätä iskua varten yritin tilata puhdasta alkuaine-elohopeaa. Silloin oli ajatuksissa tehdä myrkkyä nimeltä dimetyylielohopea. Tämä aine kaasuuntuu helposti ja käyttötarkoitus on sama kuin arsiinilla, nainen kertoi kuulustelussa myöhemmin.

Elohopeamyrkytyksen oireet saattavat ilmaantua vasta kuukausia myöhemmin.

Nainen kirjoitti kanssasyytetylleen tammikuussa 2013: ”Ajattelin, että olisi hauskaa seurata kun uutisissa kerrotaan mystisistä massakuolemista, kestäisi varmaan vähän aikaa ennen kuin joku pääsee jäljille”.

Tilaus shangailaiselta yritykseltä ei kuitenkaan onnistunut.

”Mä olen nyt tapellut tuon yhden saman firman kanssa tässä koko ajan, se vaatii multa koko ajan jotain uutta. Käytännössä voidaan sanoa että kiristää, koska ne uhkailevat pitävänsä kaiken, tavarat ja rahat ellen suostu uusiin ehtoihin”, nainen kirjoitti.

Kun elohopean hankkiminen ei onnistunut, niin kiinnostus siirtyi muihin kaasuihin.
Rikosilmoitus poliisiin

Tammikuun lopussa 2013 nainen kirjoitti: ”Nyt olen vakuuttunut itsekin että tuo on huijausta, sen verran ihmeellisiä viestejä tulee.”

Nainen päätyi tekemään rikosilmoituksen törkeästä petoksesta Itä-Uudenmaan poliisiin. Hän kertoi poliisille maksaneensa 18425 euroa harrastetarpeisiin tilaamastaan elohopeasta.

Ensin hän oli tilannut nettisivuston kautta elohopeaa 1000 eurolla ja myöhemmin lisää. Kilohinnan piti olla 30 euroa kilolta, mutta se nousi.

Poliisi kuulusteli naisen asianomistajana ja totesi syyskuussa 2013, että asiassa ei ole syytä epäillä rikosta, koska kyse oli kauppariidasta. Poliisi huomautti tutkinnanlopettamispäätöksessä myös, että EU:n alueelle yksittäiselle kuluttajalle ei saa tuoda elohopeaa.

Itä-Uudenmaan poliisista ei tänään haluttu kommentoida tapausta.
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... ut/3403590

Melkein 20 000 euroa myrkkyyn. Taisi se olla tosissaan tuon myrkyttämisen kanssa.

DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

tai sit transu horissu ihan omiansa rahasummasta,mistä se 20 000 on saanut kun ei ole koskaan ollut edes töissä ja on eläkkeellä.kotona juminu seinien sisällä eikä ole kyennyt aina edes kauppaankaan.

vai saako sosiaalista+eläkkeestä niin paljon,että sitä kertyy kymmeniätuhansia ylimääräistä siirrettäväksi kiinaan :D

onko toi nyt sitten liipassut munatkin itseltä pois kun oli puhetta sen sukupuolen fiksailusta?
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen

Kikki Hiiri
Martin Riggs
Viestit: 606
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2013 8:54 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja Kikki Hiiri »

Internetin ihmemaa kertoo tälläistä:
Poliisi oli tutkinut koneen, sähköpostiviestit ja saanut selville että nainen käytti nimimerkkiä nbk2012, käynyt yliopiston sivuilla, lukenut Finlexistä rikosnimikkeitä yms. Syytetty nainen yliopistoiskussa oli vielä kiinniottopäivänään kirjoitellut Suomi24-foorumille nimimerkillä AlienIndie. Tätä ei sitten saatu muka selville? Suomi24-foorumilla nikille AlienIndie löytyy 4558 osumaa joissa nainen kertoilee natsisympatioistaan ja koulusurmafantasioistaan. Näistä oli aiemmin vinkattu poliisille. Kiinniottipäivänä AlienIndien kirjoittelu loppui.
Ja näin kertoo meille Ilta-Sanomat 27.5.2014: "Esitutkinnassa tai oikeudenkäynnissä ei kuitenkaan ole tullut esiin viitteitä Helsingin yliopistoiskun suunnittelusta syytettyjen mahdollisista natsikytkennöistä tai –sympatioista.
Myös 24-vuotiaan naisen oikeusavustaja Oona-Karita Vainio kertoo, ettei ole toimeksiannon aikana kohdannut mitään viitteitä natsityyppisistä ajatuksista."
Ei nappaa Suoli24:sta tonkia joten en ole ihan satavarma asiasta, mutta ajattelin tuoda tietoon.
Toi alleviivaus mun tekemä, syystä että hiukan huvitti. Ei tullu siinä asiakkaan hailatessa mitään mieleen?
Everything in the world is either a potato or not a potato

piippis
Armas Tammelin
Viestit: 86
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 12:07 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja piippis »

Johan se tiedetään useista tieteellisistä tutkimuksista, että koulukiusaaminen aiheuttaa uhrille pysyvää haittaa, sekä psyykkisellä että fyysisellä puolella. Koulukiusatut ovat aikuisiällä alttiimpia mm. sydän- ja verisuonitaudeille. Suomenkielinen uutinen aiheeseen, jutun perästä löytyy myös alkuperäisen tutkimuksen linkki. http://yle.fi/uutiset/kiusaaminen_nakyy ... sa/7248605

Kiusatuksi joutuminen ei tietenkään oikeuta kostamaan aivan eri koulun oppilaille, mutta tältä olisi vältytty, jos kiusaamisen olisi puututtu silloin kun se tapahtui! Asiaan on kiinnitetty huomiota Suomessa vasta ihan viime vuosina, esimerkiksi KiVa-kouluprojektin myötä. Silti monet aikuiset edelleen kuvittelevat, että koulumaailmaan kuuluu kiusaaminen ja se on vain hyväksyttävä. Vuosikausien itsetunnon latistaminen ei korjaannu sillä, että joku sanoo "ota itseäsi niskasta kiinni". Se ei vain onnistu ja tässäkin tapauksessa nuorella naisella jäivät opinnot kesken.

Ymmärtää voi, hyväksyä ei tarvitse (eikä pidä).

hernemaissipaprika
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Marras 22, 2013 10:07 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja hernemaissipaprika »

Melkein 20 000 eurolla elohopeaa Kiinasta? No huh huh. Tosissaan se on ollut, mutta voisi sanoa että kalahti omaan nilkkaan kun rikoksen suunnittelijaa lopulta kusetettiin kaupoissa. Jotenkin tunnen vahingoniloa.

On kyllä aika epäloogista naiselta kannattaa natseja jos ja kun on itse transsukupuolinen. Mutta eipä yhteen vähemmistöön kuuluminen tarkoita sitä että ymmärtäisi ja hyväksyisi muita, erilaisia ihmisiä.

Avatar
Kaizer Sose
Jane Marple
Viestit: 1007
Liittynyt: To Elo 11, 2011 12:05 am

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja Kaizer Sose »

Voi vain kuvitella kuinka pajon vastaavia kilipäitä tuolla livenä ja netissä pasteeraa ja aika tuuri että kiinni jäivät jo suunnittelu vaiheessa sillä jos ei se yksi olisi noista ilmoittanut jatai sälli olisi ollut fiksumpi niin...Seuraavat hörhöt ottaa tästä mallia miten ei kannata tehdä ja jäädä kiinni. Ennemmin tai myöhemmin joku onnistuu.
Tuokaa minulle Alfredo Carcian pää ja hillosipuleita niin ette näe enää koskaan nälkää.

Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Mielipide koulukiusaamiskortista ja muusta

"Joukkomurhaajat ovat säälittäviä
Tiistai 27.5.2014 klo 14.14

Yliopistoiskujen suunnittelijat kertoivat olevansa koulukiusattuja ja syrjäytyneitä. Ei vakuuta, kirjoittaa Edith Andersson


EDITH ANDERSSON

Maija ja Matti tapasivat Tor-verkossa toissavuoden jouluna. He solmivat pikaisesti kiinteän ihmissuhteen, jonka yhteisenä päämääränä oli tappaa mahdollisimman monta ihmistä kaasulla, myrkyllä, veitsillä ja aseilla näyttävässä iskussa Helsingin yliopistoon. Parikymppinen pari fantasioi joukkotuhosta lukuisissa viesteissään yli vuoden ajan.

He tapasivat kerran, kun Matti saapui pohjoisesta tapaamaan Maijaa. Yhdessä käytiin katsastamassa paikkoja Helsingin yliopistolla, missä parin vihaama alfanuoriso eli humanistiylioppilaat parveilevat. Sitten räplättiin puhelinta ja läppäriä Maijan sohvalla. Poliisikuulusteluissa ilmenee, että kiusallistakin oli.

Ihmissuhde ei saanut sinettiään pohjoisen pallonpuoliskon raaimmassa joukkomurhassa, vaan käräjillä käydään nyt läpi hyvin merkillistä tapausta, ensimmäistä laatuaan. Joukkotuhon suunittelemisesta tuli vasta viime vuoden vaihteessa rikos.

lll

Matti ja Maija ovat oikeudessa ja poliisin kuulusteluissa kertoneet kumpikin olleensa koulukiusattuja, ulkopuolelle jääneitä, syrjittyjä ja syrjäytyneitä.

Maijan luona ei ennen Mattia ollut käynyt seitsemään vuoteen vieraita. Mattikin oli ollut ikänsä yksinäinen. Yhdessä Maijalle lähettämässään viestissä Matti kertoi olevansa aidosti iloinen siitä, että oli vihdoin tavannut kaltaisensa ihmisen.

Molempia yhdisti myös syvä viha hyvinvointivaltiota kohtaan. Syytettyjen tausta ei ole varsinainen yllätys, sillä vastaava toistuu joukkotuho joukkotuholta, massasurma massasurmalta, niin ulkomailla kuin Suomessakin.

Koulukiusaaminen ja rankat elämänkokemukset ovat valitettava asia, mutta niistä ei saa muodostua tekijää, jonka vuoksi jotenkin ymmärtäisimme Maijan ja Matin perverssejä suunnitelmia. Koulukiusaaminen ja ahdistus upottavat ihmisen pohjalle, mielenterveysongelmat saavat polvilleen - mutta joukkomurhan suunittelu on oma lukunsa.

Voimme tietysti miettiä, miksi kukaan ei havainnut kahden poikkeusyksilön harhaista hätää aiemmin, mutta tärkeä viesti on: mielenterveysongelmat eivät ole syy teurastamiseen, tappamiseen, myrkyttämiseen eikä joukkotuhoon. Mielenterveysongelmaiset ihmiset ovat tavallisia ihmisiä arkipäivän ongelmineen - eivät joukkomurhaajia eivätkä niiden suunnittelijoita.

Matti ja Maija voivat olla uhreja, mutta mittakaava ei täsmää. Mikään määrä koulukiusaamista tai se, että lääkäri kieltäytyy edistämistä sukupuolenkorjausprosessia ei oikeuta tappamaan sataa viatonta.

lll

Tarinan varsinainen opetus on kuitenkin se, että Suomessa elää mittaamaton määrä ihmisiä, jotka fantasioivat joukkotuhosta, kouluampumisista, murhaamisesta, verestä ja suolenpätkistä. Osa hautoo unelmia itsekseen, mutta huomattavan moni ottaa seuraavan askelen: alkaa etsiä itsensäkaltaisia ihmisiä anonyymisti internetistä.

Mitä me voimme tehdä tälle vihalle? "Ei tämä ole kilttiä" ei auta.


Valvontaa parantamalla emme pääse käsiksi näiden yksilöiden unelmiin ja yksityiseen viestintään.

Ehkä avain on syrjäytymisen ehkäisemisessä: niissä pienissä arkipäivän teoissa, joiden läsnäoloa ei huomaa, mutta puuttumisen havaitsee.

Ja siinä, että ahdistuneet joukkotuhofantasioijat ymmärtävät seuraavan: toisten tappaminen on säälittävää.

Joukkoampujat eivät ole sankareita, eivät edes antisankareita. He ovat ainoastaan yhtä säälittäviä kuin heidän viimeinen tekonsa maan päällä.

EDITH ANDERSSON"

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014052 ... 2_uu.shtml

"Koulukiusaaminen ja rankat elämänkokemukset ovat valitettava asia, mutta niistä ei saa muodostua tekijää, jonka vuoksi jotenkin ymmärtäisimme Maijan ja Matin perverssejä suunnitelmia" Allekirjoitan myös tämän. Koulukiusaamiskorttia tunnutaan heiluteltavan syyksi vaikka mihin brutaaleihin tekoihin ja suunnitelmiin. On aika laitta asiat kuitenkin johonkin järjellisiin mittasuhteisiin.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar

pienipulina
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 11:01 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja pienipulina »

Niin tarkistettiinko sitä koskaan että oli käyttänyt sen 20 tonnia maksuihin? Kuulostaa kyllä munkin korvaan oudolta että tommonen summa löytyi iha tosta vain tältä henkilöltä.

Avatar
rane
Remington Steele
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2012 5:17 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja rane »

Onhan se voinut periä sen kakskytdonaa.....? :roll:
Suurinta suvaitsemattomuutta esiintyy siellä, missä omasta mielestä ollaan kaikista suvaitsevaisimpia.

Vastaa Viestiin