Jaahas, syyttömiä miehiä taas kiusataan, kaikki kiistävät syyllisyytensä. Paljonkohan tämänkaltaisia lahjusjuttuja tai tietyn myyjätahon suosimista on tapahtunut valtiomme historiassa.
Karhu-ryhmän ylikonstaapelia epäillään vakavista rikoksista: Juttu syyttäjille
Rikos Julkaistu 22.06.2016 17:37
Itä-Uudenmaan poliisi on saanut valmiiksi esitutkinnan jutussa, jossa Karhu-ryhmään kuulunutta ylikonstaapelia epäillään muun muassa törkeästä lahjuksen ottamisesta.
Ylikonstaapelin epäillään muun muassa valmistelleen poliisilaitoksen hankintoja esteellisenä ja saaneen oikeudetonta taloudellista etua yli 150 000 euroa.
Toinen epäilty on poliisilaitoksen valmiusyksikölle tuotteita toimittaneen yrityksen johtohenkilö. Häntä epäillään muun muassa törkeästä lahjuksen antamisesta.
Epäiltyinä on lisäksi kolme muuta ihmistä, jotka eivät ole poliisimiehiä. Epäillyt ovat kiistäneet syyllistyneensä rikoksiin.
Tapaus siirtyi keskiviikkona syyttäjien harkittavaksi.
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... le/5958426
Karhu-ryhmän vetovastuussa on ollut selvästi joku hankinta-asioissa oikova yksilö, joka ei tajua kysyä fiksummilta.
Lieneekö tämäkin panssarihankinta saman rikollispoliisin hankintoja? Ainakin tilattu joltain oudolta alihankkijalta, joka ei selkeästi ole tottunut muuntamaan siviiliautoja panssaroiduiksi, ei ainakaan ammattitaitoisesti. Ei ole tajuttu miettiä akseleita ja jarruja, vaikka ajoneuvolta oltaisiin tositilanteessa voitu vaatia todella paljon! Hengenvaarallista leikkiä, jos kuljettaja olisi aluksi luottanut auton kykyyn suojata ja kuljettaakin vielä.
Lahjus haisee heti, kun tilataan joltain munahikihaalaripajalta, ilmeisesti syrjäyttäen vakituiset toimijat. Jos on kilpailutettu ja tämä on voittanut halvimpana, seuraavalla kierroksella tarjouspyyntöön syytä lisätä laatukriteerejä.
Karhu-ryhmän panssariajoneuvot käyttökelvottomia – hankinta tutkintaan
Kotimaa 14.3.2013 18:45
Susanna Reinboth Helsingin Sanomat
Keskusrikospoliisi (krp) ja valtakunnansyyttäjänvirasto selvittävät panssaroitujen ajoneuvojen hankintaa poliisin erikoisyksikkö Karhulle. Autot osoittautuivat käyttökelvottomiksi, sillä niitä ei saatu Suomessa rekisteröityä. Hankkeeseen tärvääntyi satojatuhansia euroja.
Asiaa on selvitelty poliisihallituksen sisäisessä tarkastuksessa, ja nyt se on päätetty siirtää ulkopuolisten arvioitavaksi. Krp ja valtakunnansyyttäjänvirasto päättävät, onko asiassa syytä aloittaa esitutkinta.
Karhulle alettiin hankkia ensimmäisiä panssaroituja ajoneuvoja vuonna 2009. Japanista tilattiin kaksi Toyota Land Cruiser -maasturia, jotka vietiin Japanista suoraan Dubaihin panssaroitaviksi. Ongelmat alkoivat, kun autot tuotiin Suomeen vuonna 2010.
"Pitkän väännön jälkeen niitä ei saatu rekisteröityä", kertoo poliisiylijohtaja Mikko Paatero.
"Kyllä me kaikin keinoin kysyimme (liikenteen turvallisuusvirastolta) Trafilta, millä keinoilla ne autot saataisiin siihen kuntoon, että ne voitaisiin katsastaa, mutta ei siihen löytynyt keinoja."
Poliisihallituksen oman selvityksen mukaan autot olivat jo alun perin sellaisia, etteivät ne täyttäneet EU-kriteerejä. Autojen panssarointi aiheutti myös toisen ongelman: kun autoon lisätään 2 000 kiloa panssarilevyä, auton alusta ei välttämättä kestä. Myöskään jarruja ei ole suunniteltu sellaisille painoille.
Poliisihallituksen arvion mukaan hankkeeseen upposi 362 000 euroa. Poliisiautojen hankinnasta vastaa poliisin tekniikkakeskus.
Poliisi tilasi autot suomalaiselta, turvallisuuslaitteisiin erikoistuneelta yhtiöltä.
Poliisihallituksen käsityksen mukaan yhtiö toimi täysin oikein ja toimitti autot tilauksen mukaisesti. Poliisi ei ole tehnyt autoista reklamaatiota yhtiölle.
Poliisiylijohtaja Paatero haluaa nyt selvittää, onko kaikkia säännöksiä noudatettu.
"Jos semmoinen auto on vastaanotettu, jota ei voi käyttää Suomessa, niin jonkinlainen virheellinen päätös jossain vaiheessa on tehty."
Jälkipuheiden välttämiseksi poliisihallitus halusi siirtää asian ulkopuolisten arvioitavaksi. Valtakunnansyyttäjänvirasto arvioi asian hankkeeseen osallistuneiden poliisimiesten osalta. Siviilien vastuuta tutkii krp.
Poliisin autotallissa pölyttyneet autot on nyt lahjoitettu ulkoministeriölle. Ne ovat käytössä jossain päin maailmaa, mutta ulkoministeriö ei halua kertoa missä.
"Ajoneuvojen käytöllä varmistetaan henkilöturvallisuutta normaalia korkeamman uhan toimialueilla. Useilla mailla on ollut vastaavantyyppisiä ajoneuvoja käytössä esimerkiksi Afganistanissa, Pakistanissa ja eräissä Afrikan maissa", ulkoministeriöstä kerrotaan.
Ministeriön mukaan autot ovat suojausominaisuuksiltaan, korimalliltaan ja varustukseltaan vastaavia kuin mitä ministeriö aika ajoin hankkii kriisialueiden edustustoihin.
Paatero ei osaa sanoa, miksi autoilla saa ajaa ulkomailla, vaikka Suomessa niitä ei saatu katsastuksesta läpi.
Karhu puolestaan on saanut uudet panssaroidut ajoneuvot, tällä kertaa ajokelpoiset. Epäonnisesta hankkeesta on Paateron mukaan otettu opiksi.
"Kyllä tämä vähän käsittämätön kokonaisuus on. Minulla on semmoinen käsitys, että ohjeet kyllä ovat riittävät, mutta sitten on jotain tapahtunut."
Itkettääkö vai naurattaako?
"Kyllä minua vähän enemmän itkettää."
Poliisin Karhu-ryhmälle hankittujen ajoneuvojen panssarointi epäonnistui. Kuvassa vastaavanlainen Toyota. Marko Sorsa.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1363231314147
Mikähän se oli valtakunnansyyttäjäviraston tutkinnan tulos? No tietysti: Ei mitään edes etäisesti kupruun viittaavaa tässä toiminnassa. Minkäänlaista virkarikosta tai edes huolimattomuutta ei havaittu, vaikka kuinka monta minuuttia tutkittiin.
Just just, poliisin tai karhu-ryhmän johdosta ei tuomittu ketään, vastuun saivat (korruptiovapaassa suomalaisessa poliisissa) kantaa
tekniikan kuli ja hänen työnjohtajansa(heille jopa 10 ja 15 pväsakkoa). Jutussa mainittu
Herra Isoherra, joka tämän kuprun viritti, jäi selvittämättä ja tuomitsematta.
Eivät viitsineet kunnolla tutkia ja syyttää, kun olisi ollut omaan pesään paskomista, mutta tällainen toiminta se vasta luotettavuutta poliisijohtoon nakertaakin. Mitä mahtavat tekniikan heput miettiä tapahtuneesta...
On kyllä röyhkeää ollut Karhu-ryhmän toiminta verorahoin tehdyissä hankinnoissa, etenkin paljastuneen korruption valossa. Mitähän muuta ovat ostelleet ja valvooko noita kukaan?
On niin törkeä tämä autoselkkaus, että olisi melkein oman ketjun paikka, mutta olkoot tässä. Hyvä olisi saada lisäinfoa Karhu-ryhmän villilänsi-meiningistä, ovat kuvitelleet, että voivat tehdä mitä lystää? No, sillehän tuo näyttää yhä tänäkin päivänä, kun juttuja ei ole tutkittu tiheällä kammalla, etenkin kun mätämuna jo pesässä havaittu. Käytetään sijaiskärsijää kuin Jopet-showssa ja ajellaan uusilla maastureilla. Raukat vaikuttaa olevan tuollakin johdossa, kun pelottaa olla rehellinen.
Poliisin hutiostos Karhuryhmälle toi yli 350 000 euron laskun
Karhuryhmälle hankitut autot eivät menneet läpi katsastuksesta
Kotimaa 19.1.2015 2:00 Päivitetty: 19.1.2015 6:23
Susanna Reinboth Helsingin Sanomat
Poliisin hankkimien Toyota-ajoneuvojen panssari oli niin painava, ettei auton alusta kestänyt. Autot olivat samanlaisia kuin kuvassa. Marko Sorsa.
Kymenlaakson käräjäoikeus on tuominnut kaksi Poliisin tekniikkakeskuksen työntekijää sakkoihin epäonnistuneesta panssariautojen hankinnasta Karhuryhmälle.
Oikeus lievensi miesten sakkoja, koska Helsingin poliisi toimi hankkeessa ohjeiden ja määräysten vastaisesti niin, että se vaikeutti ratkaisevasti hankkeen onnistumista. Esimiesasemassa ollut mies sai 15 päiväsakkoa ja hänen alaisensa 10. Esimies joutuu siten maksamaan 825 euroa ja alainen 410 euroa.
Karhuryhmälle alettiin hankkia panssaroituja ajoneuvoja vuonna 2009. Japanista tilattiin kaksi Toyota Land Cruiser -maasturia, jotka vietiin Japanista suoraan Dubaihin panssaroitaviksi.
Kun autot tulivat Suomeen, ne eivät menneetkään katsastuksessa läpi. Kävi ilmi, että autot oli tehty Lähi-idän vaatimusten mukaisiksi eikä niitä siten voi käyttää EU:n alueella.
Lisäksi panssarointi aiheutti ongelman: kun autoon lisätään pari tonnia panssarilevyä, alusta ei välttämättä kestä. Myöskään jarruja ei ole suunniteltu sellaisille painoille.
Poliisihallituksen mukaan hankkeeseen meni noin 362 000 euroa. Autot lahjoitettiin lopulta ulkoministeriön käyttöön Suomen edustustoissa ulkomailla.
Poliisihallitus alkoi selvittää, mikä oli epäonnistunut. Sisäisen tarkastuksen jälkeen asia päätettiin siirtää valtakunnansyyttäjänviraston ja keskusrikospoliisin arvioitavaksi. Lopulta syytettyjen penkille päätyi kaksi Poliisin tekniikkakeskuksen työntekijää, sillä määräysten mukaan keskus vastaa kaikkien poliisiautojen hankinnasta.
Myös Helsingin poliisilaitoksen toimintaa tutkittiin, mutta sen edustajat selvisivät ilman rangaistuksia. He eivät kuitenkaan selvinneet ilman moitteita: käräjäoikeuden päätöksen mukaan hankkeen epäonnistuminen johtui ratkaisevasti Helsingin poliisin omavaltaisesta toiminnasta.
Oikeudelle esitetyn näytön mukaan autoissa havaittiin ongelma jo Dubaissa, kun kaksi Helsingin poliisin edustajaa kävi tarkastamassa autoja panssarointivaiheessa.
Mukana oli myös sen suomalaisyrityksen edustaja, jolta autot oli tilattu. Mies kertoi huomanneensa autojen olevan Lähi-idän malleja.
"Joku iso herra" kuitenkin päätti, että autot otetaan, koska EU-mallien odottelu olisi lykännyt hanketta noin kolme kuukautta. "Ison herran" henkilöllisyydestä ei ole tietoa.
Kun autot tuotiin Suomeen, ne olisi pitänyt viedä lopputarkastukseen Poliisin tekniikkakeskukseen Kouvolaan. Tätä ei kuitenkaan pystytty tekemään, sillä Karhuryhmä vei autot suoraan lentokentältä Pasilan poliisitalolle.
Toinen syytetty kertoi oikeudessa, että Helsingin poliisin edustajien mukaan autoilla on kiire ja ne piti saada heti käyttöön.
"Ne vietiin väkisin", mies kertoi.
Tekniikkakeskus oli jo aiemmin painottanut Helsingin poliisille, että autoja ei saa päästää läpi ennen kuin ne on hyväksytty Suomessa tiekäyttöön. Rekisteröinnistä olisi siis kuulunut huolehtia ennen vastaanottoa.
Näin ei käynyt, vaan autot hyväksyttiin ja laskut maksettiin ennen kuin selvisi, ettei autoja pystytä ottamaan käyttöön.
Myös asiakirjoissa ilmeni epäselvyyksiä. Osa hankinta-asiakirjoista on kateissa, eikä autojen vastaanotostakaan ole löytynyt dokumentaatiota.
Lisäksi reklamaatio tehtiin vastoin ohjeita ja määräyksiä vasta yli vuoden kuluttua.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1421556838121
Poliiseja ei kuitenkaan rangottu, vaikka "toiminta oli omavaltaista" ja "herra isoherrakin" siellä pyörii?
Ensin kerrotaan:
Poliisi tilasi autot suomalaiselta, turvallisuuslaitteisiin erikoistuneelta yhtiöltä.
Seuraavaksi sanotaan näin:
Karhuryhmälle alettiin hankkia panssaroituja ajoneuvoja vuonna 2009. Japanista tilattiin kaksi Toyota Land Cruiser -maasturia, jotka vietiin Japanista suoraan Dubaihin panssaroitaviksi.
. Tässä on tainnut turvallisuuslaitteisiin erikoistunut suomalaisvälikäsi vaan niistää rahat välistä ja maksaa provikat poliisijohtajalle, joka tilauksen hänelle ohjasi? Etenkin, jos tilaaja oli tämä mätämuna jota tutkitaan muutenkin.
Hyi helvetti, että haisee monikin asia tässä casessa. Yksi on epärehellisyys, toinen on tyhmyys ja kolmas on täydellinen piittaamattomuus ohjesäännöistä. Valvonnan puutekin hieman lemahtaa.
Edit. Lisätty kauhistelua ja päivittelyä loppuun. Ilta pilalla karhupomon takia, itkutkin jo tirautin.