Herttoniemen hyppyrimäkiturma 29.8.2015 - 16v tyttö kuoli

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

J.Maybrick kirjoitti:No miten olisi näiden pitkien pohdintojen vaihtoehtona tällainen yksinkertainen ja vanhanaikainen: Tyhmyydestä sakotetaan.
Oma pohdintani: on kai se helppoa olla empatiakyvytön mulkero, jos ei ikinä itse ole repäissyt millään tavalla. Edes nuorena. No, saavatpa vässykät aiheen tyytyväisyyteen, kun jollekin joskus sattuu.
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja teppo »

Tackleberry kirjoitti: Oma pohdintani: on kai se helppoa olla empatiakyvytön mulkero, jos ei ikinä itse ole repäissyt millään tavalla. Edes nuorena.
Typeryyksiä on tullut tehtyä. Etenkin nuorempana. Mietin oman empatiani määrää ja totesin, että se on tässä nolla euroa. Entä paljonko sinä olet tähän mennessä laittanut rahaa hyppyrimäen vaijeria korvaavien turvatoimien aikaansaamiseen?
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10723
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja damfin »

teppo kirjoitti:
Tackleberry kirjoitti: Oma pohdintani: on kai se helppoa olla empatiakyvytön mulkero, jos ei ikinä itse ole repäissyt millään tavalla. Edes nuorena.
Typeryyksiä on tullut tehtyä. Etenkin nuorempana. Mietin oman empatiani määrää ja totesin, että se on tässä nolla euroa. Entä paljonko sinä olet tähän mennessä laittanut rahaa hyppyrimäen vaijeria korvaavien turvatoimien aikaansaamiseen?
Minä olen viimevuosina vuosittain maksanut yritystoiminnastani alveja, kausiveroja, yms veron kaltaisia maksuja about 100 000 vuodessa, toivoisin että edes osa tästä summasta käytettäisiin ilkivallantekijöiden kiinnisaamista edistäviin toimiin ja valvontaan, sensijaan että yhtäkään urheilu, uinti, tai muuta harrastuspaikkaa lisää suljettaisiin ketjuilla, tai että enää yhtäkään paskahuussia poistettaisiin levähdyspaikoilta.
Arlene
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 8:30 pm
Paikkakunta: Pentonville

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Arlene »

pineapplebreezer kirjoitti:Onkohan tämän kyseisen hengissä säilyneen tytön ask.fm -tili poistettu, sille en enää löydä sitä? Kiinnostaisi käydä lukemassa lisää hänen omia mielipiteitään asiaan liittyen.

http://ask.fm/milapopster
Gurunbur
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Syys 02, 2015 9:35 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Gurunbur »

Persmäen laskeminen alastulorinnettä pitkin on paitsi vaarallista, aiheuttaa se talvella ison ylimääräisen työn mäen ylläpitäjille. Alastulorinne täytyy lumettaa ja tampata uudestaan, persauksen jättämä ura on kohtalokas hyppääjälle niin isossa vauhdissa.

Jotkut on ehdottanut vaijerin tilalle kameravalvontaa. Mitäpä luulette, huvittaako näitä vapaaehtoisia mäen ylläpitäjiä (yleensä hyppyjunioreiden vanhempia) lyömään sherlockin hattua päähän mäellä vietetyn illan jälkeen ja alkaa selvittämään näiden pulkkailijoiden henkilöllisyyttä rakeisen valvontakamerakuvan avulla?

Olisi loistavaa jos löytyisi jokin keino jolla voisi vaijeri tai puomi + ketju viritelmät korvata, mutta ainakaan vielä en ole kuullut yhtään toimivaa ratkaisua. Aidattu alue pelkästään houkuttelee ihmisiä sen sisäpuolelle.

Itse uskon että suurin osa alastulorinnettä talvellakin pyllymäkeä laskevista ihmisistä ei vain yksinkertaisesti tiedä kuinka paljon vaivaa ja harmia se harrastajille aiheuttaa.
Jinx
Harjunpää
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 5:47 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Jinx »

teppo kirjoitti:Fakta on myös, että humalaisen teinilauman harkintakyky on melko huono. Tällaisen sakin mahdollisuuksia vahingoittaa itseään, muita ihmisiä ja toisten omaisuutta voidaan eri toimilla jonkun verran vähentää mutta ei kokonaan poistaa.

Känninen mäenlasku muovimäessä ei ole alkoholin vaikutuksen alaisena olevalle henkilölle itselleen eikä mäen myöhemmälle asialliselle käyttäjälle ns. ”hyvin harmitonta toimintaa”. Lisäksi asiaa on syytä arvioida kokonaisuutena. Muovimäessä aikaansa viettävän ison lapsista tai aikuisista koostuvan humalaisen joukon kyky ennustaa omaa tulevaa toimintaansa, omia impulssejaan sekä niiden vaikutusta omaan tai toisten (edes lähi-) tulevaisuuteen on aika onneton.

Jos 40 vuoden aikana on kahdella vaijerilla onnistuttu edes jonkun verran vaikuttamaan paikan houkuttelevuuteen tai mahdollisten laskemista tai mopoilemista harkinneiden henkilöiden ratkaisuihin, niin tässä on saattanut samalla estyä jonkun verran riskikäyttäytymistä, ehkä enemmän tai vähemmän kuin ihmishengen verran. Ehdotetut korvaavat toimet, kuten valvontalaitteet ja niiden käyttökustannukset ovat sellaisia, että niiden hankinnan ja käytön hinta neljänkymmenen vuoden aikana tulee melko kalliiksi, ainakin kaliimmaksi kuin vaijerin. Uskoisin, että samalle summalle olisi löydettävissä tehokkaampiakin käyttötarkoituksia jossain muualla.

Yksilötasolla päätetapahtuma on ikävä seuraus. Fiksun kasvattajan kannattaa yrittää informoida jälkikasvuaan siitä, että känninen sekoilu porukassa yöllä jonkun verran vähentää tämän eloonjäämistodennäköisyyttä (ja aiheuttaa haittaa myös muille). Lapsi voi itse rajallisella elämänkokemuksellaan laskeskella, onko tämä riski niin suuri verrattuna saatavissa oleviin hyötyihin, että hänen kannattaa se ottaa huomioon.

Edelleen odottelen, liikuttaako tämä asia ketään niin paljon, että epämääräisen tunnereaktion, jälkiviisastelun, syyttelyn ja mahdollisten yhteisöllisten kokemusten kuten kynttiläasetelmien värkkäämisen lisäksi tarjoutuisi itse tekemään jotain hyödyllistä tai kustantamaan korvaavia turvatoimia. Itse en ajatellut ottaa yhtään vahtivuoroa enkä lahjoittaa rahaa turvakameroihin.
Raha, raha, raha, ihmishengistä viis!
Sopuli
Nikke Knakkertton
Viestit: 153
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:44 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Aidattu alue pelkästään houkuttelee ihmisiä sen sisäpuolelle.
Mutta nostetaanko sinne mopotkin, jos tässä nyt oli tarkoitus nimenomaan sellaista ilkivaltaa hillitä?
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Kuules Jinx, raha kun ei kasva puussa, jostain se on otettava. Oletko sinä antanut rahaa esim. aitahankkeeseen hyppyrimäen ympärille?

Sinun mielestäsi ilmeisesti yhteiskunnan pitäisi pystyä ennustamaan ja suojelemaan kaikkia jäseniään vaatimatta näiltä oman järjen käyttöä? Mites on, pitäisikö yhteiskunnan maksaa jokaiselle oma pehmustettu yksiö, jossa pysymme, niin ei tarvitse ajatella itse? Kyllä ihmisillä on itselläänkin velvollisuus toimia niin, että pysyy hengissä. 16-vuotiaalla on jo ajattelukykyä ja nuokin tiesivät, että alue oli luvaton, mutta menivät silti ja tekivät, mitä tekivät.

Omasta hengestä viis, kun tulee impulssi, mikä on ehdoin tahdoin toteutettava, kiellettyä tai ei.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Jinx
Harjunpää
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 5:47 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Jinx »

Destiny kirjoitti:Kuules Jinx, raha kun ei kasva puussa, jostain se on otettava. Oletko sinä antanut rahaa esim. aitahankkeeseen hyppyrimäen ympärille?

Sinun mielestäsi ilmeisesti yhteiskunnan pitäisi pystyä ennustamaan ja suojelemaan kaikkia jäseniään vaatimatta näiltä oman järjen käyttöä? Mites on, pitäisikö yhteiskunnan maksaa jokaiselle oma pehmustettu yksiö, jossa pysymme, niin ei tarvitse ajatella itse? Kyllä ihmisillä on itselläänkin velvollisuus toimia niin, että pysyy hengissä. 16-vuotiaalla on jo ajattelukykyä ja nuokin tiesivät, että alue oli luvaton, mutta menivät silti ja tekivät, mitä tekivät.

Omasta hengestä viis, kun tulee impulssi, mikä on ehdoin tahdoin toteutettava, kiellettyä tai ei.
Kyllä kaupunkiympäristössäriskitekijät pitää pystyä eliminoimaan minimiin, tällaisista riskianalyyseistä ja niiden tekemisestä maksetaan palkaa joillekkin virkamiehille. Hyppyrimäessä on jo pari ihmistä kuollut/loukkaantunut, mitä asialle on tehty aikaisemmin? Taitaa tuo hyppyrimäki kaikkineen olla aikalailla jo ennestäänkin meidän veronmaksajien ylläpitämä? Ei taida yhden urheiluseuran jäsenten/harrastajien rahat siihen riittää? Anna minulle tilinnumero tälle "aitarahastolle" niin siirrän sille heti 20 euroa!
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Jinx kirjoitti:
Destiny kirjoitti:Kuules Jinx, raha kun ei kasva puussa, jostain se on otettava. Oletko sinä antanut rahaa esim. aitahankkeeseen hyppyrimäen ympärille?

Sinun mielestäsi ilmeisesti yhteiskunnan pitäisi pystyä ennustamaan ja suojelemaan kaikkia jäseniään vaatimatta näiltä oman järjen käyttöä? Mites on, pitäisikö yhteiskunnan maksaa jokaiselle oma pehmustettu yksiö, jossa pysymme, niin ei tarvitse ajatella itse? Kyllä ihmisillä on itselläänkin velvollisuus toimia niin, että pysyy hengissä. 16-vuotiaalla on jo ajattelukykyä ja nuokin tiesivät, että alue oli luvaton, mutta menivät silti ja tekivät, mitä tekivät.

Omasta hengestä viis, kun tulee impulssi, mikä on ehdoin tahdoin toteutettava, kiellettyä tai ei.
Kyllä kaupunkiympäristössäriskitekijät pitää pystyä eliminoimaan minimiin, tällaisista riskianalyyseistä ja niiden tekemisestä maksetaan palkaa joillekkin virkamiehille. Hyppyrimäessä on jo pari ihmistä kuollut/loukkaantunut, mitä asialle on tehty aikaisemmin? Taitaa tuo hyppyrimäki kaikkineen olla aikalailla jo ennestäänkin meidän veronmaksajien ylläpitämä? Ei taida yhden urheiluseuran jäsenten/harrastajien rahat siihen riittää? Anna minulle tilinnumero tälle "aitarahastolle" niin siirrän sille heti 20 euroa!
Vähän omaa viitseliäisyytä eli otapa itse selvää.
Eiköhän riskianalyysit ole tehty melko hyvin. Koska viimeksi on Suomessa kuoltu vastaavanlaiseen onnettomuuteen? Minimi ei ole = ei tapahdu koskaan. Kuten aiemmin sanoin, yksikään riskianalyytikko ei millään voi ennustaa ihmisten kaikkia päähänpistoja, eikä se ole tarkoituskaan. Riskiarvioon kuuluu myös todennäköisyys laskelmat, riskin suuruuden arviointi etc. Siitä sitten arvioidaan, minkälaisiin toimiin on syytä ryhtyä. Ja koska raha ei, edelleenkää, kasva puussa, mietetään tarkkaan, mihin se käytetään, mihin sijoittamiseen saadaan aikaan suurin vaikuttavauus. Tieliikenne tappaa enemmän ihmisiä, kuin hyppyrimäki. Pitäisikö siis rahaa laittaa ensisijaisesti esim.tiestön parantamiseen ja liikennesuunnitteluun vai hyppyrimäkien laittamiseen lasikuvun alle?

Mistä Jinx olettaa verorahojen tulevan? Paljonkos luulet joutuvasi veroja maksamaan, jos ihmisiä suojellaan ihan kaikilta onnettomuuksilta ilman, että ihmisten tarvitsee ajatella itse? Kyllä siinä jo Jinxkin alkaisi seuraavaksi itkemään korkeita veroja.
Ja hyppyrimäissä ei pitäisi tapahtua onnettomuuksia, kuin mäkihyppääjille, jos sääntöjä noudatetaan, eikö niin?
Viimeksi muokannut Destiny, To Syys 03, 2015 9:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Jinx
Harjunpää
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 5:47 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Jinx »

Destiny kirjoitti:
Jinx kirjoitti:
Destiny kirjoitti:Kuules Jinx, raha kun ei kasva puussa, jostain se on otettava. Oletko sinä antanut rahaa esim. aitahankkeeseen hyppyrimäen ympärille?

Sinun mielestäsi ilmeisesti yhteiskunnan pitäisi pystyä ennustamaan ja suojelemaan kaikkia jäseniään vaatimatta näiltä oman järjen käyttöä? Mites on, pitäisikö yhteiskunnan maksaa jokaiselle oma pehmustettu yksiö, jossa pysymme, niin ei tarvitse ajatella itse? Kyllä ihmisillä on itselläänkin velvollisuus toimia niin, että pysyy hengissä. 16-vuotiaalla on jo ajattelukykyä ja nuokin tiesivät, että alue oli luvaton, mutta menivät silti ja tekivät, mitä tekivät.

Omasta hengestä viis, kun tulee impulssi, mikä on ehdoin tahdoin toteutettava, kiellettyä tai ei.
Kyllä kaupunkiympäristössäriskitekijät pitää pystyä eliminoimaan minimiin, tällaisista riskianalyyseistä ja niiden tekemisestä maksetaan palkaa joillekkin virkamiehille. Hyppyrimäessä on jo pari ihmistä kuollut/loukkaantunut, mitä asialle on tehty aikaisemmin? Taitaa tuo hyppyrimäki kaikkineen olla aikalailla jo ennestäänkin meidän veronmaksajien ylläpitämä? Ei taida yhden urheiluseuran jäsenten/harrastajien rahat siihen riittää? Anna minulle tilinnumero tälle "aitarahastolle" niin siirrän sille heti 20 euroa!
Vähän omaa viitseliäisyytä eli otapa itse selvää.
Eiköhän riskianalyysit ole tehty melko hyvin. Kyse on kuitenkin hyvin marginaalisesta asiasta. Koska viimeksi on Suomessa kuoltu vastaavanlaiseen onnettomuuteen?
Mistä Jinx olettaa verorahojen tulevan? Paljonkos luulet verojen olevan, jos ihmisiä suojellaan ihan kaikilta onnettomuuksilta ilman, että ihmisten tarvitsee ajatella itse?
Ja hyppyrimäissä ei pitäisi tapahtua onnettomuuksia, kuin mäkihyppääjille, jos sääntöjä noudatetaan, eikö niin?
Mielestäni kyllä huonosti jos alueesta on päästetty muodostumaan nuorten kokoontumispaikka. Meillä kylillä oli yksi leikkipuisto jossa nuoriso kaljotteli ja sotki (roskasi) paikkoja. Meno loppui kun poliisi kävi paikalla pari kertaa yössä ja samalla takavarikoi kaljat hääti nuoret pois alueelta. Muutaman viikon nuoret jsaksoi uhmata poliiseja.Kyllä sitä verorahoja turhempaankin laitetaan kuin esim. kunnon aitaan ko. alueen ympärille, etenkin kun siellä on tapahtunut jo aikaisempiakin onnettomuuksia. lle.
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Eli poliisi vahtimaan hyppyrimäkiä. Ei olisi poliisille muutaki käyttöä? Kaiken pitäisi siis tulla ulkopuolelta, ihmisellä ei ole vastuuta ajatella itse?
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Sopuli
Nikke Knakkertton
Viestit: 153
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:44 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Niin no toisaalta tuo on aika kivakin ajatus, että vaikka ylinopeutta tai punaisia päin ajavan eteen voisi ilmestyä yllättäen jonkinlainen muuri tai monttu, josta menisi vähintäänkin auto välittömästi lunastukseen. Varmasti olisi tehokasta rikkeiden ehkäisyä. Samoin voisi tosiaan moni vahtivan koiran omistaja luopua lukituista porteista ja selkeästi näkyvistä, lukutaidottomallekin suunnatuista varoituskylteistä, jos vastuu vahingoista olisi yksinomaan sen yksityisalueelle tulevan. Aina voitaisiin vain todeta, että kikkeliskokkelis.

Kuten varmaankin kaikki ollaan todettu, niin juu'u, tyhmästi toimittu nuorilta. Mutta paikkaa mitenkään tuntematta olen saanut vahvasti sellaisen käsityksen, että nyt ei mennyt oikein mikään tässä ilkivallan ehkäisyprojektissa ihan putkeen. Viimeisimpänä edes riittävä vaijereista varoittaminen. Olen myös täysin varma, että useampi kuin yksi vaijerisysteemin nähnyt on osannut sen turvallisuuden vähintäänkin mielessään kyseenalaistaa, enkä ihmettelisi, jos olisi asiasta ollut ihan keskusteluakin. Ei se nyt niin puskista voinut tulla, että vaijerin pingottaminen mäen poikki voi olla huono idea, oikeasti.
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Sopuli: "Ei se nyt niin puskista voinut tulla, että vaijerin pingottaminen mäen poikki voi olla huono idea, oikeasti."

Ilmeisesti on tullut. En usko hetkeäkää, että vaijerilla on ajateltu tapettavan joku huligaani. Uskoisin, että fokus on ollut mäkihyppääjien suojelemisessa turmellun mäen vaaroilta. Vaijeri on ollut, etenkin nyt jälkeenpäin katsottuna, huono ratkaisu ja tuskin sellaista enää yhteenkään hyppyrimäkeen laitetaan. Jos joskus oikeutta istutaan niin, epäilemättä, saamme kuulla, miksi juuri vaijeriin on päädytty.

Mitä tulee riskienarviointiin, niin valitettavasti osa riskeistä tulee esiin vasta onnettomuuksien myötä, kaikkea ei vaan pytytä eikä osata ennustaa.Sitäkään emme tiedä, onko tässä tehty kunnollista ja ammattimaista riskienarviointia vai onko vaijeri vaan joku, aikanaan, (nopeasti) keksitty rakaisu, joka on jäänyt käyttöön, kun vaijeri/ketju itsessään ei ole aiheuttanut ongelmia.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10723
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: 16-v kuolema: Kaupunki ja vaijeri

Viesti Kirjoittaja damfin »

Destiny kirjoitti:Eli poliisi vahtimaan hyppyrimäkiä. Ei olisi poliisille muutaki käyttöä? Kaiken pitäisi siis tulla ulkopuolelta, ihmisellä ei ole vastuuta ajatella itse?
Arvaahan montako hyppyrimäkeä suomessa on? lähes 50...
Entä arvaahan monessako on vaijeri alastulorinteessä hyppyrimäkeä vahtimassa?
Ilmeisesti ainoastaan tässä yhdessä, heijastimin merkattuja ketjuja toki jossain on, mutta ketju ei viillä kaulaa auki aivan yhtä helposti kuin teräsvaijeri.
En sitten tiedä miten porukka muualla noita ketjuja siirtelee, kun ne joidenkin mielestä olisivat kuulemma liian hankalat tässä onnettomuusmäen alastulorinteessä käytettäviksi, sehän onkin sellainen spesiaalimäki että siellä tuollainen vaijeri on ainoa toimiva ratkaisu, ja siis aivan välttämätön ollut kaikki nämä vuodet.

En oikein tiedä sitäkään kuinka ihmeessä nuo lukuisat muut hyppyrimäet ovat selvinneetkään kaikki nämä vuodet ja vuosikymmenet ilman noita vaijereita, varmaan ovat kaikki aivan pilalla persmäen laskusta ja siksi kai kaikki nimekkään hyppääjät käyvätkin harjoittelemassa tuolla Herttoniemen mäessä eivätkä esimerkiksi Kuopiossa jossa kovasti hämmästeltiin vaarallisena tuota Herttoniemen vaijeriviritystä.

Muualla eivät poloiset maalaisjuntit ymmärrä mitään hyppyrimäkien ylläpidosta, siellä vaan pöljät mäkien hoitajat kauhistelevat päätään pyöritellen tuota Herttoniemen vaijeriviritystä, onneksi sentään ison kaupungin immeiset näyttivät mallia siitä kuinka saadaan ilkikurinen nuoriso kuriin ja holtiton persmäen lasku loppumaan... siitäs saivat kerrankin kunnon näpäytyksen senkin kehvelit
Vastaa Viestiin