Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 788
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti: Ti Syys 08, 2020 7:03 am
Rundi kirjoitti: Ma Syys 07, 2020 11:55 pm
Clarence kirjoitti: Ma Syys 07, 2020 10:53 pm Tuossa vuosia sitten näin tutun yhtä aikaa vankilassa olleen ja menin tervehtimään. Mies oli selvinpäin, en olisi muuten mennytkään. Kysyin muistako ja sanoin nimeni. Mies sanoi: Et sinä ole Clarence, Clarencellä on tatueerauksia.

Niinhän niitä on, ranteesta olkavarret ylös asti. Ei niin sanottuja hihoja, vaan kuten nykyisin sanotaan; vanhan koulukunnan tatuointeja. Tuosta Old School Tattoos tyylistä tykkää monet nuoret. Onpa joskus ihastelleetkin omia kuvia. Linnassa yleensä maksettiin korvaus tatuoinnin tekijälle. Jos tatuoija oli tuttu, oli kuvan teko halvempaa tai usein ilmaista. Itseäkin alkaa kiinnostaa kun näen jollain 60- 70- luvun tatuointeja. Kuntosalaillahan niitä näkee. Siitä huomaa, että tämä henkilö on kiertänyt muutakin kuin tahkoa.
Enää harvoin alkaa törmätä vanhanliiton "taideteoksiin" eli vankila lähtöisiin tatuointeihin, edes kesällä. Joskus 80 ja 90 luvulla vielä näki, kun kulmien "kingejä", venkuloita, hillui humalassa ilman paitaa rannoilla ja puistoissa.
Jo uransa lopettaneisiin saattoi osua 90 luvun pubeissa. Mutta heistä jäi mielikuva, että pitivät pitkähihaisia paitoja, ikään kuin häveliäästi peitellen käsivarsiaan.

En ole itsekään mainostanut vasiten, mitä tuntomerkkejä paidan alta löytyy. Mutta en toki ujostelekaan liikkua sään mukaan. Työelämässä ilkesin touhuta ihan hihattomassakin t-paidassa. Ei enää 2000 luvun alun jälkeen missään rypistetty kulmia saati kyselty, mistä "nuo on lähtöisin"?

Jaa, kerran noin v 2005 oli yhdessä media talossa, että toimittaja nainen kysyi, että nuo kuvat ei ole nykyaikaisia vaan muuta? Sanoin suoraan, että vanhan liiton taloista. Nainen sanoi, hän arvasi, että olisi kiva jutella paremmalla ajalla ja rauhassa, että ota yhteyttä myöhemmin. Sitten hän sai siirron ulkomaan hommiin, niin juttelut jäi.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Olet Rundi varmaan kuullut jutun, kun yhdelle piti laittaa selkäkuva, niin tekijä tatuoi traktorin ja peräkärryn. Taitaa olla niitä matkasellijuttuja. Teitkö itse kenellekään aikoinaan? Jonkin verran itse tein muillekin, mutta en vuosikymmeniin.
Itselleni tein esimerkiksi reisi kuvia harjoitustyönä, bikiniasuinen nainen ja toiseen reiteen perinteinen meriaiheinen ruori, palmu ja lainehtiva nauha. Sittemmin siviilissä tein parille tyypille jonkinlaiset tatskat kun hinkuivat päästä "merkityiksi", ikään kuin "piireihin". Heistä toinen taisi heittääkin rattituomion sittemmin.
Yhtä naista kieltäydyin tatuoimasta vaikka kuinka aneli. Sanoin, mieti oikeasti. Tänä päivänä se on "normaalia" prkle :D
Rundi
Martin Beck
Viestit: 788
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Rundi kirjoitti: Ti Syys 08, 2020 3:17 pm
Clarence kirjoitti: Ti Syys 08, 2020 7:03 am Olet Rundi varmaan kuullut jutun, kun yhdelle piti laittaa selkäkuva, niin tekijä tatuoi traktorin ja peräkärryn. Taitaa olla niitä matkasellijuttuja. Teitkö itse kenellekään aikoinaan? Jonkin verran itse tein muillekin, mutta en vuosikymmeniin.
Itselleni tein esimerkiksi reisi kuvia harjoitustyönä, bikiniasuinen nainen ja toiseen reiteen perinteinen meriaiheinen ruori, palmu ja lainehtiva nauha. Sittemmin siviilissä tein parille tyypille jonkinlaiset tatskat kun hinkuivat päästä "merkityiksi", ikään kuin "piireihin". Heistä toinen taisi heittääkin rattituomion sittemmin.
Yhtä naista kieltäydyin tatuoimasta vaikka kuinka aneli. Sanoin, mieti oikeasti. Tänä päivänä se on "normaalia" prkle :D
Olin kuullut, että jekkuja oli tehty. Mutta en oikein uskonut, että ne oli tosi juttuja, ainakaan mitkään isommat kuvakkeet.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 788
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Dope Boy kirjoitti: Ti Syys 08, 2020 11:32 am Saiko kukaan veriteitse tarttuvia tauteja likaisista tatskaneuloista? esim. c-hepatiitti?
Ainakaan vanhan liiton luokilla, lähinnä 70-luvulla, hepatiittia ei vielä esiintynyt. Se kai yleistyi 80-luvulla mutta lähinnä narkkareiden neulojen välityksellä.
Toki erilaisia tulehduksia esiintyi. Se saattoi johtua, että keho ei sietänyt tiettyä väriä...
Itselläkin mätäni käsivarressa yhden tikarin kahvan ruskea väri pois. Käsivarsi turposi tosi paljon. Siihen sain antibiootit vankilan hoitajalta, joka informoi lääkäriä. "Vaitiolovelvollisuus" kielsi hoitajaa utelemasta, mistä moinen tulehdus?
Yleensähän tatuointineulat pyrittiin käyttämään uusina per kohde. Mutta jos ei ollut uusia, neulat desinfioitiin polttamalla sytkärillä kärjet ja hyvin toimivat ilman tauteja :D
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1462
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Tatuoija käytti neuloja sytkärin tulen päällä, sitä pidettiin hyvänä desifiointina, ainakin paikoissa jossa itse otin kuvia. Rotring tussi on kuulemma myrkyllistä. Ei tullut itselle ainakaan mitään, vaikka ulkoilussa aurinkoon ja lauantaina saunaan. C hepatiitistä en ollut kuullut puhuttavankaan. 50- vuotta sitten sitä oli joillakin narkkareilla, jotka oirehtivat 90- luvulla.

Puhdas iho se parhain on, :)
Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Mieluummin siviilissä kiertää tahkoa kun linnoja, ei se niin herkkua oo ainakaan meikälle ollu sen vähän mitä oon heitelly reissuja, ja kaikista huvittavinta on että oon tuomiot ottanu väkivallasta eikä koskaan niistä oikeista rikoksista mitä oon tehnyt. Koskaan ei oo edes kuulusteltu vaikka tasan kaikki ties mitä touhuilin.
Kai siinä oli se että oli järkee pysyy poissa huumeista vaikka monet tutut toki käyttikin, oli sanaton sopimus ettei niitä tälle tontille, vetää tulta kuin konekivääri puolustusasemissa.
Pari kuvaa on muttei talossa otettuja, ihan palkittu nakuttaja.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1462
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Tiukkameno kirjoitti: Ti Syys 08, 2020 5:43 pm Mieluummin siviilissä kiertää tahkoa kun linnoja, ei se niin herkkua oo ainakaan meikälle ollu sen vähän mitä oon heitelly reissuja, ja kaikista huvittavinta on että oon tuomiot ottanu väkivallasta eikä koskaan niistä oikeista rikoksista mitä oon tehnyt. Koskaan ei oo edes kuulusteltu vaikka tasan kaikki ties mitä touhuilin.
Kai siinä oli se että oli järkee pysyy poissa huumeista vaikka monet tutut toki käyttikin, oli sanaton sopimus ettei niitä tälle tontille, vetää tulta kuin konekivääri puolustusasemissa.
Pari kuvaa on muttei talossa otettuja, ihan palkittu nakuttaja.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuskin tämän päivän vankiloita voi verrata mitä oli 70- 80- luvuilla.

Mikkelin lääniltä kun vankiauto lähti Kunnunsuon keskusvankilaan, pysähtyikö auto Mäntyharjulla vai Savitaipaleella ja ukot poliisilaitoksen putkaan vähäksi aikaa? Taisi olla pamppujen ruokatunti.
Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Tästä nyt on 15v. kun kävin käkkimässä ettei nykypäivän systeemeistä muuta tietoo kun syvää rintapuhetta jota kuulee. Mikkelissä ei enää oo paljusellejä, omat suihkut ja kaikki kertoo käyneet. Niin se lusiminen etenee.
Olitko muuten ruumassa ja millä kerroksella Mikkelissä?
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1462
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Tiukkameno kirjoitti: Ti Syys 08, 2020 6:51 pm Tästä nyt on 15v. kun kävin käkkimässä ettei nykypäivän systeemeistä muuta tietoo kun syvää rintapuhetta jota kuulee. Mikkelissä ei enää oo paljusellejä, omat suihkut ja kaikki kertoo käyneet. Niin se lusiminen etenee.
Olitko muuten ruumassa ja millä kerroksella Mikkelissä?
Lähinnä matkasellissä. Odottelimme kuljetusta Konnulle, takemmin sanottuna Kivisaareen. Siellä oli sitten yks kurssi, joka minun osalta katkesi. Jouduin eri vankilaan. Olen vain miettinyt sitä välipysähdystä, ottivat kai Mikkeliin menijöitä takaisin tullessa. Kivisaaressa olisi ollut vapaata, mutta meni miten meni.

Ps. Aina olen lusinut kerroksilla.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1462
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Vankilassa oli se hyvä puoli, että kerkesi oppia soittamaan kitaraa. Jo Keravalla kun joku oppi jotain, se näytettiin samalla kongilla muillekin musikanteille. Toisessa vankilassa minua opetti varsinainen virtuoosi. Soittelimme ovien auki ollessa, hän sooloa ja minä komppasin. Kaipa siinä jotain stailia oli, kun kohta oli koppi täynnä kuuntelijoita. Olin kriittinen itselle ja jotain möläytin siitä. "Sehän meni hyvin", sanoi en tiedä oliko nimimies, mutta tunnettu vankiloissa. Ajatti joskus jakkara kädessä vartijaa.

Toisen ei- niin taitavan soittajan kanssa soittelimme myös. Minä vedin sooloa ja hän komppasi. Silloinkin oli kuulijoita. Soittokaverini oli suu mellevänä kun sai olla hetken sanotaanko POP. Kun olimme soittaneet kaksi kappaletta, kaverini sanoi pannen kitaran seinää vasten: Eiköhän se Clarence jo riitä. Pakko oli riittää, kun tämän soittajan kanssa ohjelmisto loppui.

Joskus vankivaunussa kohti Helsinkiä soittelin kitaraa. Soitin mikä on vieläkin bravuuri; Kaksi kitaraa. Jotenkin keskityin soittoon etten huomannut ympäristöä. Kappaleen loputtua yläpunkalta kuului; sehän meni hyvin.
Taito on vielä tallella, mutta vähän tulee soiteltua.
Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Ruumat on kai vieläkin yhteissellejä kerroksilla, tai mistä sitä tietää,eikä oikeestaan kiinnostakkaan enää ne kuviot, lääneillähän ne oli päällekkäin, on varmaan vieläkin. Saattaa olla saunatkin...?
putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4716
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja putsari »

Clarence kirjoitti: Ti Syys 08, 2020 7:03 am
Olet Rundi varmaan kuullut jutun, kun yhdelle piti laittaa selkäkuva, niin tekijä tatuoi traktorin ja peräkärryn. Taitaa olla niitä matkasellijuttuja.
Siitä on sellainenkin versio, että siinä peräkärryssä luki VALMET.
Karvasvarvas kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 8:43 am Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.
foreSKIN
Nikke Knakkertton
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 6:39 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja foreSKIN »

Olis nastaa lukee mitä muistatte Konnun meripäivistä. :mrgreen:
Intiaanit eivät pysäyttäneet muukalaisten maahanmuuttoa. Siksi he istuvatkin nyt reservaateissa.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 788
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

putsari kirjoitti: Ke Syys 09, 2020 12:14 am
Clarence kirjoitti: Ti Syys 08, 2020 7:03 am
Olet Rundi varmaan kuullut jutun, kun yhdelle piti laittaa selkäkuva, niin tekijä tatuoi traktorin ja peräkärryn. Taitaa olla niitä matkasellijuttuja.
Siitä on sellainenkin versio, että siinä peräkärryssä luki VALMET.
:D Tai Massey Fergunsson
Rundi
Martin Beck
Viestit: 788
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

foreSKIN kirjoitti: Ke Syys 09, 2020 11:49 am Olis nastaa lukee mitä muistatte Konnun meripäivistä. :mrgreen:
Konnun meripäivistä ei ole tietoa, oliko lähellä järviäkään?
Mutta Kakolan riviera on tutumpi kertomus graniitista ikuisuuksiin.

Joskus joku kai käytti Konnunsuosta nimitystä Konnansuo.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1462
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Rundi kirjoitti: Ke Syys 09, 2020 1:35 pm
foreSKIN kirjoitti: Ke Syys 09, 2020 11:49 am Olis nastaa lukee mitä muistatte Konnun meripäivistä. :mrgreen:
Konnun meripäivistä ei ole tietoa, oliko lähellä järviäkään?
Mutta Kakolan riviera on tutumpi kertomus graniitista ikuisuuksiin.

Joskus joku kai käytti Konnunsuosta nimitystä Konnansuo.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voitko sanoa, ketä hyviä tatuoijia oli sinun aikana Sörkassa? Kysyähän saa, mutta vastaus on aina vastaajan vallassa. :)
Vastaa Viestiin